


......

Tjekkoslovakisk presse ar 2

Af Rudolf Prevratil

Danske teleselskaber overvejer at etablere sig som kabeloperatprer i Polen,
mens et amerikansk selskab allerede er igang | Warszawa og Krakow.
Franske lokalradionetworks opretter filialer i Polen og Tjekkoslovakiet.
Den tjekkiske statsradio stiller sendenet til rddighed for Radio Free Europe.
Springer-koncernen opretter en "psttysk"pendant il Bild, hvis redaktionelle
hovedlinje leegger sig op ad de dybe sociale frustrationer, der fulgte med
DDR's indlemmelse i BRD. Maxwell, Hersant og Berlusconi mfl. etablerer
sig alene eller med lokale konstellationer inden for trykt presse i flere pst-
og mellemeuropeiske stater. Samtidig forspger den tidligere undergrunds-
presse at vinde pkonomisk og politisk fodfaste inden for markedets og "det
legale samfunds” rammer, | konkwrrence med fortidens mediemutanter og
vestlige mediekoncerner.

Rudolf Prevratils artikel er en refleksion over en del af de problemer,
primert af gkonomisk og politisk art, som har tdrnet sig op for den tjekko-
slovakiske presse efter flgjlsrevolutionen i november 1989. Den giver et bil-
lede af dagens situation og fdr gennem sine analyser pdvist, at etableringen
af en demokratisk presse i Tjekkoslovakiet ikke alene er afhaengig af "hjelp
udefra”, men i nok sd hgj grad forudseiter et net af sociale og kulturelle ud-
viklingsprocesser, som bdde anerkender opgeret med fortiden og vedkender
sig den historiske arv,

Artiklen er oversat fra engelsk af Per Jauert,

Trykte medier er et af de nye pluralistiske omrader i det tjekkiske
samfund. De bliver ofte kritiseret for at bedrive "partisanjournalistik"
og smatskdren politisering - ikke uden grund. Politikere ynder at hen-
vise til pressen som en af hovedkilderne til den permanente krisetil-
stand, landet befinder sig i. Men her er de ikke fair. For hvis pressen
kan betragtes som en af drsagerne til krisen, fungerer den uden tvivl
pa en gang som spejl for den - og som offer for den. Og selviglgelig er
ingen fuldkommen, specielf ikke nér man kun er to &r gammel.

Ingen kan dog benaegte, at den trykte presse har opnéet en bety-
delig grad af frihed, uaftheengighed og pluralisme. I modsatning til ra-
dio og TV, hvor statsmonopolet stadig rader. (Situationen pa dette om-
rade kunne godt behgve en naermere analyse. Hvad angar radio deler
staten sit monopol med en anden, nemlig USA: Radio Free Europe er
blevet tildelt en frekvens pé tre kraftige indenlandske mellembglge-

21




sendere.! Den handfuld tjekkoslovakiske nafthaengige stationer, der for
gieblikket sender pa svage, lokale sendere er formelt set ulovlige.)

I den folgende artikel skal vi kort beskrive den tjekkiske og den slo-
vakigke presses nuvezerende situation og specielt behandle to proble-
mer, som isger er patrangende. Det forste er den alvorlige pkonomiske
krise. Det andet kan neseppe karakteriseres med f ord, men det hand-
ler om en politisk og professionel krise. Méaske kunne man anvende
den forslidte betegnelse: moralsk krise om feenomenet.

Opsving for den trykte presse

Det kommunistiske partiherredgmmes kollaps og afskaffelsen af cen-
suren medfgrie et voldsomt opsving for den frykte presse i den forste
halvdel af 1990. Det var sandsynligvis den sektor som fgrst tilpassede
sig markedets vilkdr i fuldt omfang. (Hvis man ser bort fra de illegale
penge-vekslere og andre fenomener fra den "sorte” gkonomi). Sam-
menlignet med november 1989, hvor der officielt var registreret
omkring 1.000 periodiske skrifter i Tjekkoslovakiet, anslar man, at
der et &r senere var det dobbelte antal. Pressen havde frigjort sig fra
sin tidligere konformitet. Politisk set er bade det yderste venstre og
det yderste hgjre reprssenteret og der findes sensationspresse og
nggenmagasiner savel som ansete politiske og kulturelle dagblade.?
Denne "tropiske regnskov', som en ungarsk medieforsker fornylig
betegnede et tilsvarende feenomen i sit land, omfatter bide gkonomisk
velfunderede dagblade med en lang tradition bag sig og et antal flyg-
tige publikationer, som dgr ud efter anden eller tredje udgivelse. Blot
for at gore plads for endnu en kortvarig efterfglger.

Imidlertid er det interessant at iagttage, at aviserne med det stgrste
oplag ikke sndrede sig s& drastisk som den samlede presse. Dette
kunne maske give anledning til betragtninger over graden af radikali-
tet set i forhold til kontinuitetsaspektet ved den sikaldte "flgjsrevolu-
tion", som fandt sted i november-december 1989. For at illustrere
dette synspunkt bringer vi nedenfor en oversigt over de mest betyd-
ningsfulde dag- og ugeblades oplagstal ved udgangen af 1990.3

Det stgrste dagblad med dissidentfortid, LIDOVE NOVINY (faktisk
det eneste vigtige dagblad af denne type), var kun p4 en syvendeplads
blandt de ti vigtigste dagblade i den tjekkiske republik i december
1990. Med undtagelse af OBZANSKY DENIK i bunden af listen, har
alle dagbladene eksisteret mange &r forud for 1989. Der var en tilsva-
rende situation i Slovakiet. Her var de "nye" dagblade SLOVENSKY
DENNIK, VEREJNOST, NARODNA OBRODA og CAS, alle kommet
til efter november 1989, placeret som henholdsvis nummer tre, fem,
seks og ti.

22




Skema 1.

Dagblade i den tjekkiske republik (alle udgivet i Prag):

Navn Oplag
RUDE PRAVO 470.000
(Rgd sandhed, Kommunistpartiet)

MLADA FRONTA DNES 450.000
(Tidens ungdomsiront, uafhengig)

LIDOVA DEMORRACIE 360.000
(Folkets Demokrati, KEristeligt Folkeparti)

ZEMEDELSKE NOVINY 355.000
(Landmeands Nyt, vafhengig)

SVOBODNE SLOVO 350.000
{Frie Ord, Secialistpartiet)

PRACE 300.000
(Arbejdet, fagforeningerne)

LIDOVE NOVINY 270.000
(Folkets Avis, sympatiserer med Borgerforum)

HOSPODARSKE NOVINY 200.000
(Pkonomisk Avis, sympatiserer med regeringen)

CESKOSLOVENSKY SPORT 195.000
{Tiekkoslovakisk Sport)

OBCANSEKEY DENIK 150.000

{(Borgernes Dagblad, Borgerforum)

Dagblade i den slovakiske republik (alle udgivet i Bratislava):

PRAVDA 260.000
(Sandheden, Det slovakiske Kommunistparti)

PRACA 240.000
{ Arbejdet, fagforeninger)

SLOVENSKY DENNIK 135.000
(Det slovenske dagblad. Det slovenske nationalparti)

SMENA 120.000
(Forandring, uathengiy ungdomsavis)

YEREJNOST 110.000
{Offentligt. Beveegelsen mod Vold) ‘

NAROGDNA OBR%DA 100.000
{(National Genfgdsel. Unthengig)

ROLNICEE NOVINY 62.000
{Landmands Nyt)

SPORT 60.000
VECERNIE 55.000
{Aftenposten, kun i Bratislava)

CAS 50.000
Det eneste daghlad pa ungarsk;

Ud 820 85.000
{Nye Urd)

Listen over de vigtigste ugeaviser og -magasiner viser det samme bil-
lede. De tre gverst placerede er traditionelle og de nye: FORUM, RE-
FLEX og LITERARNI NOVINY var placeret som nr. fire, syv og ni.
Dog méa det bemserkes, at oplagstallene ikke altid afspejler de re-
spektive aviser og magasiners reelle indflydelse. LIDOVE NOVINY,
som allerede er nzvnt, bliver betragtet som den mest betydningsfulde
opinionsdanner blandt de tjekkiske aviser. Den stgttes af prominente
intellektuelle og skgnt den er uafhsengig, er den i sin redaktionelle
linje teet knyttet til indflydelsesrige grupper i det regerende Borgerfo-

23




Skema 2

De vigtigste ugeaviser (UA) og ugemagasiner (M) (alle pé tjekkisk):
Navn Oplag
VLASTA (Kvindemagasin) (M) 650.000
MLADY( Ung Verden) (M) 500.000
CESKOSLOVENSEA TELEVIZE (UA) 500.006
FORUM (UA) 300.000
SIGNAL (M) 300.000
CESKOSLOVENSKY ROZHLAS (UA) 290.000
{Tjekkoslovakisk Radio)

REFLEX (M) 250.000
RKVETY (BLOMSTER) (M) 250.000
LITERARNY NOVINY ( Litteratur Nyt) (UA) 250.000
SVET MOTORU (Motorens Verden) (M) 250.000

rum og til hgjt placerede embedsmend i statsapparatet. NARODNA
OBRODA spiller en tilsvarende rolle i Slovakiet. En af de mest indfly-
delsesrige tjekkiske ugeaviser, RESPEKT med et oplag pd omkring
100.000 kom ikke engang med pd Top-Ti listen. Den har gennem sine
kraftfulde, dybdeborende reportager om det forrige regimes efter-
ladenskaber bragt nye toner ind i tjekkisk journalistik. Som noget nyt
anvender den mange forskellige kilder, men i de kritiske artikler af-
slgres ofte en hgjreorienteret, demagogisk stil.

Efter parlamentsvalgene i juni 1990 skete der drastiske sendringer i
den politiske kontekst, som LIDOVE NOVINY hidtil havde ageret
indenfor. Mange af de tidligere ledende dissidenter, heriblandt avisens
grundlzegger og dens farste chedredakter, kom nu til at indtage betyd-
ningsfulde politiske poster. Herefter har det vaeret interessant at iagt-
tage, hvordan avisens politiske linje har svinget mellem de gamle dis-
sident-impulser og solidaritet med de nye politiske magthavere. Det
har nogen gange resulteret i en ganske paen dosis konformitet.

I begge landsdele blev listen toppet af traditionelle dagblade, som
indholdsmeessigt var omdannet efter november 1989. Det er interes-
sant, at RUDE PRAVO, det tidligere tjekkisk-sprogede organ for kom-
munistpartiet, som nu heevder at veere en uafhaengig venstreflgjsavis,
stadig har det hgjeste oplag i Tjekkoslovakiet. Det selv efter at have
mistet bdde sin monopolstatus og et oplag pd omkring en million
ekspl. Det samme geelder for den slovakiske parallel. Dette feenomen
er dog ikke seregent for Tjekkoslovakiet - det samme er tilfeeldet for
NEPSZABADSAG i Ungarn.

Nogle af de traditionelle avisers popularitet kan kun delvis forklares
som udslag af inerti og skyldes thvertfald ikke politisk nostalgi. Prak-
tisk taget alle aviser har taget afstand fra det gamle regimes politik.
En relativt uinteressant undtagelse er en kommunistisk lokalavis i
det nordlige Moravien. Den vaesentligste grund til populariteten er u-

24




b

den tvivl, at mange af de traditionelle aviser hurtigt og effektivt har
tilpasset sig de demokratiske vilkér.

Det er vigtigt at notere sig, at allerede fgr omveeltningen forspgte
flere journalister i de officielle medier at udtrykke oppositionelle syns-
punkter. P4 nogle aviser blev de endog placeret pé bestemte stofomré-
der, f.eks. pkologi, narkotika og kriminalitet. Nar de s& havde faet
bragt kontroversielle oplysninger eller synspunkter frem, blev de - el-
ler redaktgrerne - ofte fyret. Men det chok tog de p3 samme méde som
Den gode soldat Svejk ved med pataget naivitet at henvise til en pas-
sende partiparole. Eller de forklarede, at de kun havde villet informe-
re befolkningen. Kort efter vendte de sé tilbage til deres stillinger. Sh-
ge politisk-redaktionelle julelege gik for sig pd bla. ugemagasinet
MLADY SVET og dagbladene MLADA FRONTA og SMENA, alle ud-
givet af ungdomsforbundet. Da den tjekkoslovakiske krise skeerpedes i
begyndelsen af 1989, indtog de to aviser - LIDOVA DEMOKRACIE og
SVOBODNE SLOVO, som siden 194Q0’erne var blevet udgivet af to
partiloyale satellitpartier - ogsd en mere neutral position.

Efter revolutionen skiftede selv det @rkeofficielle organ RUDE
PRAVO linje. Det lykkedes det priviligerede og hadede organ for par-
tiet og den officielle politik, som alle andre aviser havde at rette sig
ind efter, at gennemga en forvandling, som de fleste iagttagere ville
have anset for usandsynlig blot et ar tidligere. Avisen skilte sig af med
den mest konservative del af redaktgrerne og sendrede profil ved at
laegge mere veegt pd nyhedsreportager, interviews og - 1 begreenset om-
fang: kontante kommentarer ud fra et social-demokratisk standpunkt.
Desuden lykkedes det at udnytte de tilbageblevne redaktgrers profes-
sionelle dyder og ogsa at traekke pd et omfattende net af internationa-
le kontakter. Efter nogle konfrontationer med ledelsen af Kommunist-
partiet erklerede avisen sig for politisk uafhaengig og forsgger nu at
opnd fulstendig gkonomisk aufonomi. Den slovakiske pendant
PRAVDA udvikler sig i tilsvarende retning.

Alle disse faktorer og udviklingstendenser, som kan forklare de tra-
ditionelle avisers relative succes, er samtidig ogsd baggrunden for
deres gode udsigter til at overleve pé trods af de gradvist forverrede
gkonomiske tilstande i det nuvaerende Tjekkoslovakiet. Deres leve-
dygtighed og omstillingsevne er et tegn pa kompleksiteten i landets
nuveerende politiske virkelighed. Aviserne med dissidentbaggrund har
uden tvivl fordele af en hdj grad af moralsk og politisk prestige. Det
var disse aviser, som startede et nyt kapitel i den tjekkiske og slo-
vakiske journalistiks historie. Imidlertid er flere af dem nu begyndt at
lide under deres taette relationer til regeringen. Det er ogsa symp-
tomatisk, at det indtil nu ikke er Iykkedes for dissidentbevagelsen at
producere en avis, som i vaesentligt omfang bliver lest af "manden pé
gaden”.

25




@konomien: hvad bliver tilbage af regnskoven?

"Hvis trykket fra det nuverende gkonomiske miljp fortssetter blot no-
gen tid endnu, vil det ultimativt fgre til lukning af de fleste periodica.”
Dette udsagn er hentet fra et feelles memorandum fra reprasentanter
for tjekkoslovakiske journalister og udgivere, stilet til statsministeren
i marts 1991. De har gode grunde til at veere bekymrede: priserne pa
periodica stiger langt hurtigere end pa andre produkter. Dertil kom-
mer, at avissalget er dalende. P4 trods af, at pressen i Béhmen og Slo-
vakiet traditionelt er adskilte ( ingen avis har hgjeste oplagstal i begge
republikker), er de gkonomiske aspekter i situationen ens. Verst er
det gaet ud over dagbladene. Priserne er i 1990 steget med godt 70%
og salget er faldet med 30%. Ud fra de gkonomiske analyser, som ud-
giverne har foretaget, vil kun 28 ud af de nuvaerende 120 periodica i
den tjekkiske republik have en chance for at overleve og ud af de 15
dagblade kun syv. I den slovakiske republik, som sammenlignet med
Bshmen blot har det halve leeserantal, har kun to ud af 18 dagblade
héb om at klare sig igennem. Dette betyder, at hele nationens presse
har udsigt til at blive voldsomt ramt af den pkonomiske krise.

Mere detaljerede oplysninger fra uafhengige kilder om de faldende
salgstal indikerer, at der ikke er tale om ensidige beklagelser fra
redaktgrer, som er ude af stand til at klare sig inden for en markeds-
orienteret gkonomi. Umiddelbart efter afskaffelsen af censuren tidligt
i 1990, var pressen den fgrste og eneste sektor, som fuldt og helt ac-
cepterede markedsmekanismerne. Men den mgder modstand hos mo-
nopolistisk indstillede leverandgrer og trykkere i den grafiske bran-
che. Dertil kommer, at pressen siden begyndelsen af 1991 har méttet
kampe med en ny omsatningsafgift pa 22%. Hovedargumentet, som
anfgres i memorandummet fra journalisterne og udgiverne, synes da
ogsi logisk: man kan ikke bede pressen om at opfgre sig i henhold til
markedskreefterne i et miljg, som ikke fglger disse regler og ikke kom-
mer til at gore det 1 den narmeste fremtid. Derfor beder journalister
og udgivere regeringen om at afskaffe omsaetningsafgiften og samtidig
at regulere prisen péd trykning og trykkeomkostninger. De beder ogsa
om, at der bliver indfgrt forholdsregler til at begreensee koncentratio-
nen af udenlandsk kapital inden for den tjekkoslovakiske mediesektor
som helhed.

Spergsmalet er ikke, om den tjekkoslovakiske presse som et pro-
dukt af "frihedsboom’et” i fuldt omfang er i stand til at overleve gkono-
misk. Det er den tydeligvis ikke og denne pastand ma betragtes som et
faktum. Et andet spgrgsmal er imidlertid, om ikke de nuveerende gko-
nomiske vilkdr vil tvinge pressen ned under niveauet for november
19897 Det er tvivisomt, om en sddan chokbehandling vil stgtte opbyg-
ningen af den indtil nu skrgbelige, fri pressestruktur, som er en vee-
sentlig del af et demokratisk politisk system. En presse, som landet s8

26




SN

I januar 1990, kun et par méneder efter figjsrevolutionen, stod folk i k¢ for at kebe
dissidentbeveegelsens forende daghlad LIDOVE NOVINY. Knapt ot &r senere var
interessen keinet og avisen dumpet ned pd en syvendeplads pd de tiekkiske
dagblades Top-Ti. Foto: Mikael Jongson/MIRA/Z. maj.

27




desperat behgver. Dette er det mere almene rationale i udgivernes og
journalisternes protest.

Politik: hjelper medierne samfundet med at kommunikere?

Det er allerede blevet nsevnt, at tjekkoslovakiske medier ofte bliver
kritiseret for mangel pa upartisk information. Sammenlignet med de-
res vestlige modstykker gir de tjekkoslovakiske medier meget nid-
keert op i politiske smiskeermydsler og mangler samtidig evne til at
fore en saglig dialog. Bestrazbelsen pa at kommentere ud fra et skarpt
defineret standpunkt forhindrer ofte en mere saglig reportagestil.

Men det er ikke kun journalisterne man ma rette bebrejdelserne
imod. Polariseringen inden for medierne hanger tet sammen med po-
lariseringen i samfundet som helhed. Og politikerne bidrager staerkt
til den inden for begge omrader. Denne situation blev meget treeffende
beskrevet af Jolyon Naegele, Voice of America's korrespondent i Cen-
tral- og Psteuropa, 1 et interview i ugeavisen TVORBA. 4

Det er kedeligt, at de tjekkoslovakiske medier er ude af stand til ...
at analysere og forklare den bredere baggrund for Hr. Klaus® handlin-
ger som leder af Borgerforum. Fra tv-skermen kom folk til at kende
ham som smilende og fair. Kun {8 kritiserede ham eller argumentere-
de mod hans bestemte og bagatelliserende holdning til problemer,
som han sjmident forklarede nsrmere ... (Politikere og journalister
er fmlles om det problem): mangel pé politisk erfaring. De er vant til
det kommunistiske magtsystem, det kommunistiske apparat og det
kommunistiske bureaukrati. Pressen spiller rollen som magtinstru-
ment. Og helt af sig selv - hvig den overhovedet er klar over det - fort-
setter den med at spille den rolle. Meciar eller Klaus - deres forheld
til pressen kan ikke sammenlignes med vestlige politikeres. Pressen
burde veere 1 kritisk opposition - den mi {kke veere blind, Journali-
ster har ikke behov for at f& at vide fra den person, de interviewer,
om deres spgrgsmal var anstendigt eller stupidt eller om det var ty-
pisk for deres eller et andet nyhedsmedie. De forventer blot svar pa
deres sporgsmél. Her i landet har der veeret tradition for at sparge
om, hvem der stiller spprgsmaélet og det influerer naturligvis pd det
svar, som gives. Efter min opfattelse skal spprgsmdl veere mere eller
mindre anonyme. Qg svarene ber viere de samme, hvadenten de gives
til Rude Pravo, Voice of America eller til Obcansky Denik 6

Med andre ord: svaghederne hos de tjekkoslovakiske medier har sam-
me oprindelse som de, der galder for tjekkoslovakisk politik som hel-
hed. Medierne spiller ikke pad adakvat méade deres roller som sociale
kommunikatorer, delvist fordi kommunikationen mellem dem og poli-
tikerne er blevet invalideret. Baggrunden for den situation skal sgges
i fortiden.

En af hovedhjprnestenene i det tidligere regime var det absolutte u-
tilitariske koncept, som medierne arbejdede under som magtinstru-
ment for det regerende parti og staten. Kontrollen over pressen, som
blev udgvet af Kommunistpartiet og staten, smuldrede efter november
1989. Inden for pressen var gdelseggelsen total, men inden for radio og
tv har ét element fra den tidligere struktur overlevet. Det er statsmo-

28




nopolet pa radio- og tv- udsendelser, som idag stadig hviler pé en lov
fra 1965, som bortset fra et par undtagelser i gvrigt er blevet ignore-
ret. Der er ingen tvivl om, at dette monopol begrenser radio- og tv-
journalistikkens uafthesengighed, hvad der er klart for alle, ndr man ser
pé de programmer, som udsendes.

Man kan dog forvente, at dette statsmonopol i1 dets nuveerende ud-
formning vil blive ophaevet. Hvad der imidlertid bliver svaerere at af-
skaffe, er pavirkningen fra de journalistiske stereotyper, som er dan-
net i lgbet af mere end fem artier under et totalitaristisk styre.” Nar
der er en udbredt forekomst af uathengige medier, nar journalisterne
ikke uden videre er til at koste rundt med og nér de gamle kommando-
systemer er afskaffet, sd erstattes den tidligere absolutte dominans af
tendenser til en relativ dominans. Politikerne klassificerer medierne
som "venlige" eller "fijendtlige”, "konstruktive" eller "destruktive" og
kommunikerer med dem derefter. Dette bidrager til en permanent kri-
setilstand, hvor alle bekeemper alle og dermed forhindrer dannelsen af
konsensus.®

I grundlaget for disse kommunikationsbrist mellem politikerne, me-
dierne og samfundet finder man dybe klafter i samfundssystemetsfor-
skellige netvaerk. Udviklingen 1 de sidste tre artier gor det muligt at
udpege de tre vigtigste:

For det fprste klgften mellem den tjekkoslovakiske dissidenthultur og
resten af samfundet. Den tjekkoslovakiske dissidentbevaegelse blev e-
tableret 1 70'erne i isolation og under en stzerk politisk repression. Den
omfattede neesten ndelukkende intellektuelle og derfor var dens politi-
ske kultur steerkt etisk baseret. I sine bestrabelser p& at fastholde en
oppositionel enhed koncentrerede den sig om relativt fi meerkesager,
f.eks. menneskerettigheder og kultur. Efter november 1989, hvor
mange af dissidenterne kom til at indtage ngglepositioner, blev beveeg-
elsen tvunget til at beskaeftige sig med en hel rackke politiske spgrgs-
mél og til at sage praktiske lgsninger pa problemerne - og det lykkedes
ikke altid. I bestraebelserne pa at forklare og bekraefte bevaegelsens go-
de vilje, er den tidligere kunstige kommunikationsbarriere, som rege-
ringen etablerede omkring dissidentbevaegelsen, blevet erstattet af en
barriere, baseret pd etisk moraliseren. Den har udviklet sig til ideologi
og indhyller ofte de politiske realiteter i kunstige gevandter.

For det andet er der kigften mellem de forskellige nationaliteter. Ef-
ter det gamle regimes fald var det naturligt at lufte problemerne i re-
lationerne mellem nationer og forskellige etniske minoriteter, i seerde-
leshed problemerne mellem tjekker og slovakker, som har praeget
Tjekkoslovakiets historie siden statsdannelsen efter Fgrste Verdens-
krig. Det ser ud til, at det kun er lykkedes for tjekkiske og slovakiske
politikere og massemedier at lufte de historisk betingede frustrationer
i de to nationer, men derimod ikke at etablere en tilfredsstillende gen-
sidig kommunikation. Noget kunne tyde p4, at en veesentlig forhind-

29




ring kan findes i en modvilje blandt tjekkiske politikere og i offentlig-
heden mod at anerkende Slovakiets dybe gnske om at udtrykke sin
nationale identitet, ogsa i den politiske konstitution. Dette naturlige
behov mangler at blive historisk opfyldt. I den forstand var den slo-
vakiske statsdannelse under Anden Verdenskrig blot en forkrampet
karikatur. Om gnsket kan opfyldes i et forenet Tjekkoslovakiet afhaen-
ger i meget hgj grad af mulighederne for at etablere en faelles kommu-
nikation.

For det tredje er der den historiske klpft. Udviklingen af samfundet -
specielt 1 Bohmen - foregar pd en seerpraeget facon: efter krisen og den
hérde omveeltning fraskriver man sig en hel generations erfaringer,
mens kriterier og modeller fra tidligere epoker appliceres pd den nuti-
dige udvikling. I dagens Tjekkoslovakiet betragter man 70'erne og
80'erne som totalt uspiselige. De egner sig kun til at vzere genstand
for summariske fordpmmelser 1 offentligheden. Modeller og inspirati-
on for nutiden og fremtiden sgges i 60'erne, i prae-1948-perioden eller i
den fgrste republik mellem de to verdenskrige. Disse historiske be-
vaeggrunde er dbenlyse 1 lovgivningen og i1 de offentlige diskussioner,
som fgres i massemedierne. Samtidig udkeempes der det ene slag efter
det andet om vigtigheden og legitimiteten i hver af disse tidligere peri-
oders betydning for nutid og fremtid.

Dannelsen af en demokratisk kommunikation i Tjekkoslovakiet vil i
stor udstreekning atheenge af, om man kan overvinde disse tre kom-
munikationsklgfter. Det vil ogsd veere et tegn pa udviklingen af et de-
mokratisk, politisk samfundssystem.

Moter

1. De seneste diskussioner om Radio Free Burope og Radio Liberty's udsendelser til Cen-
tral- og Dsteuropa er behandlet 1 | Budolf Prevratil: If the Cold War is Quver, What Next?
Udgives af International Journalism Institute, Prague, 1991,

2. En mere udfoldet baggrund for disse mndringer i Tiekkoslovakiet kan ses 11 Rudolf
Prevratil og Stanislav Perkner: Nach der Buphorie der Freiheit die gans normalen
"schwierigen Zeiten”. Media Perspektiven, nr. 2, p.. 77-89, Frankfurt 2. M, 1981,

3. Milos Motoska, Budolf Prevratil, Ladislav Prudky: Publishing Opportunities in Czecho-
slovakia, Study prepared by ACES Public Relations, Prag, Januar 1991, Tkke udgivet.

4. TVORBA nx. 11, 1991, 13 marts 1981,

5, Til oplysning for lmsere, som ikke har et nmrmere kendskab til den politiske scene i

Tiekkoglovakiet: Vaclav Klaus er finansminister i den federale regering og leder af Det

borgerlige demokratiske Parti, den vigtigate konservative politiske gruppering 1 landet.

Viadimir Meciar er stadig - 1 gshrivende stund, dvs. slutningen af april 1991 - leder af

den slovakiske regering og heftigt kritiseret for venstreflgistendenser af de mere hajre-

orienterede dele af det politiske spekirum.

4fr, Prevratil & Perkner 1991.

Ihid.

O.a. - Som led i Tempus, EF's stotteprogram for Peteuropn, skal Danmarks Journalist-

hajskole nmste &r lede et projekt, hvor seks vesteuropmiske journalistuddannelser skal

statte Karl Universitet 1 Prag med at omlegge den tjekkiske journalistuddannelse til
vestligt menster.

el B

Rudolf Prevratil er forskningsleder pa International Journalism Insti-
tute i Prag.

30




Avislaesning gennem 20 ar

Af Sigurd Bennike

Hvis man vil forstd udviklingen pd dagbladsomrddet, er det npdvendigt,
men langtfra tilstrekkeligt ar kende til avisernes oplagstal; man md des-
uden have oplysninger om leserne, blandt andet deres demografiske karak-
teristika. disse oplysninger findes i et "media indeks”. Sigurd Bennike, man-
gedrig drivkraft i Dansk Media Komite, prasenterer her i oversigtsform 20
drs talmateriale med tilhprende forklaringer fra Dansk Media Indeks. Tal-
lene indeholder oplysninger om den andel af befolkningen der lwser hver-
dagsavis, leeserprofilen for forskellige dagbladstyper samt en rakke forskel-
lige kontakiparametre, bl.a. dagbladenes stawrke og svage sider i forhold tii
andre medier, leesested og ~tidspunkt.

Den forste udgave af Dansk Media Index indeholdt oplysninger om
medievanerne i 1968, saledes at det nu er muligt at give en talmeessig
belysning af avislesningen gennem godt 20 ar. Tallene har sendret sig
i tidens lgb p.g.a. @ndringerne i medieforbruget, men ogsa fordi nye
teknikker til informationsindsamling fra tid til anden er blevet ind-
fort. Det sidstneevnte er naturligvis uheldigt, nér endringer i medie-
vaner gnskes belyst, men méleinstrumentet er ufuldkomment, og en-
hver metodeforbedring modtages med kyshand. Det primeere sigte
med denne artikel er at belyse udviklingen i avislaesningen, og i den
forbindelse kommer man ikke udenom ogsa at betragte den illustre-
rede presse (uge- og minedsblade). Begrundelsen herfor er, at den
grafiske udformning m.m. af ugeblade naturligvis pavirker daghlade-
ne (og omvendt). Det skal ogsa erindres, at for begge bladgrupper gzl-
der det, at i gennemsnit kommer ca. halvdelen af indtaegterne fra an-
noncer, og at de to mediegrupper i stor udstreekning konkurrerer om
de samme annoncekroner. Ser vi tilbage pa gamle ugeblade fra Ar-
hundredskiftet, er de for det farste ofte trykt pa papir af samme type
som datidens aviser, og for det andet behandlede de i stor udstreek-
ning de samme emner, som blev gjort til genstand for omtale i aviser-
ne. Den eneste forskel var, at i ugebladene bestod det pvrige stof fprst
og fremmest af af noveller og fortsatte romaner, hvorimod det i aviser-
ne primert var af politisk og/eller lokalt tilsnit.

31




