Frands Mortensen,

Professor,

Department of Information and Media Studies,
University of Aarhus

Catch 22: The Privatization
of Danish TV 2 vs.

EU Rules on

Since 2001 the Danish government wants to privatize the public broadcaster TV 2 but the
sales process is now cancelled. Apparently the EU rules on competition blocks for the will
of the majority in the Danish parliament. This article explains this paradox by describing
the historical development of the process, following two crossing tracks: the privatization
of TV 2 and the state aid cases against TV 2 before the EU Court of First Instance.

Since November 2001, a majority in the Danish parlia-
ment have wanted to privatize TV 2, a public broadca-
sting station. The government put the station for sale,
but the sales process was cancelled due to a group of
lawsuits filed with the BU Court of First Instance regar-
ding unlawful state aid to TV 2. How can a government
be unable to fulfill its media policy when it is backed by
a majority? In this case, the government wants to remo-
ve state aid from a public broadcaster and privatize it;
however, the EU rules on state aid appear to block doing
30, How could this happen? The article explains this si-
tuation by describing the historical development of the
process, following criss-crossing processes: the privati-
zation of TV 2 and the state aid cases against TV 2.

The creation of Danish public broadeaster TV 2
TV 2 was established by law in 1986 as part of a natio-
nal, cultural counter-strategy to reduce the influence of
foreign television brought by growing reception in the
years to come, TV 2 was created as an'@independem pub-
lic institution in competition with the other existing
public and licanse fee-financed television channel, DR-
TV, established in 1953. In other words, Denmark would
have two mutually independent television channels, and
according to the government, competition would pro-
maote versatility and diversity, hereby contributing to
the reinforcement of national culture.

TV 2 has public service obligations and is financed by a
combination of the sale of advertising, license fees and
other financial schemes. License fees have always ac-
counted for 1/3 of the revenue, advertising for roughly
2/3. The Minister of Culture determines TV 2s share of
thetotal license fees and appoints the board. TV 2 purcha-
ses most of its programs from private, independent pro-
ducers, itself only producing news and current affairs
{model Channel 4). TV 2 quickly achieved remarkable
viewer success. In the autummn of 1990, only two years af-
ter going on-air, TV 2 had 51 percent of the total viewing
time, the old public broadcaster DR-TV had 41 percent,
and the rest — local and foreign channels — had 8 percent.
In other words, the national Danish public service TV
had 92 percent of all of the viewing time (TV 2 1991},
There were few commercial competitors in the Da-
nish television market. The London-based ScanSat
channel TV3 was launched as a Scandinavian satellite
broadcaster in December 1987, In October 1990, TVy
was split in three national channels for Sweden, Norway
and Denmark, respectively — meaning that TV 2 had a
genuine comunercial Danish competitor with full-scale
programming for the first time. There were local com-
mercial channels in Denmark, but they developed slow-
v. In 1995, local channels formed an unofficial network,
and the TvDanmark network consisting of eight local
stations was officially created in Aprii 1997 as a part of




.
HE

} FRANDS MORTENSEN

the Scandinavian Broadcasting System (SBS, an US-ple).
None of these competitors had national coverage dueto a
lack of frequencies. TvDanmark could be received by 73
percent of all Danish households in 2001, TV3 by 69 per-
cent. In the end of 2001 ~ shortly before the decision to
privatize TV 2 — the four competing television companies
in the Danish market all had a sister satellite channel,
and the competitive situation was as follows:

TABLE 1
Partof
Viewing time advertising
in% revenue in %

TV 2/TV 2 Zulu 413 57.6
TV3/TV34 (Viasat) B4 . 24.4
TvDanmark 1+2 18
(sBsy | o
DR1/DR2 314 0

Compared to the European level, the national public bro-
adcaster’s percentage of viewing time remained high, na-
mely 73 percent. The commercial competitors took 27
percent, most of which were satellite channels located in
London (TV3, TV3+, TvDanmark 1). However, they were
broadcasting in Danish or with Danish subtitles, hereby
circumventing the Danish rules on advertising (ban on
comrmercials for alechol and medicine, no breaks ete.),

EU Rules pertaining to state aid

When TV 2 started broadcasting in 1988, nobody in
Denmark thought that the financing schemes could in-
volve state aid and that the Commission therefore should
have been notified about the scheme. First, all of the po-
litical parties represented in the Danish parliament be-
lieved that broadcasting was part of the national cultu~
ral policy, which the EU had no right to interfere in.
Second, the government did not consider license fees as
state resources, and therefore the aid could not be aid
granted by the state. The Danish legislation regarding
media policy have therefore not considered the EUrules
for state aid (cf. Mortensen 2005).

TEMA 7h

State aid rules are an important part of EU competi-
tion policy, and the central provisions are stated in ar-
ticles 86-88 of the Treaty. Article 87 sets the conditions
for state aid. First, the aid must be granted through sta-
te resources, i.e. resources controlled by the state. They
may come from the state budget or license fees, possibly
collected by the broadcasters themselves, but the
amount and application must be determined by the sta-
te, as is the case for DR and TV 2.

Second, the aid must distort or threaten to distort
competition by favoring certain undertakings. It is not
usually difficult to establish that a limited number of te-
levision companies receive aid and that this aid is selec-
tive. In Denmark, only DR and TV 2 receive license fees,
while TvDanmark does not. But it has been much more
difficult to establish this aid to constitute a favor. There
has been lengthy discussion on this subject between the
Court of First Instance, the Court of Justice and the
Commission.'! Some have pointed out that economic
support from the state was provided on the grounds that
the undertaking had to perform a specific task, i.e. that
it was therefore compensation for the expenses to per-
form the task, not aid. If it was compensation, then the
scheme should not be handled by the rules for state aid
and could not be affected by Articles 87 and 88. Others
have argued that despite the economic subsidy being
granted in connection with the duty to perform a given
task, it was nevertheless aid and therefore covered by
Articies By and 88.

B

é icl must distort or threaten to distort
npefifion by favoring certain undertakings.”

Third, the scheme must affect trade between the
member states. Television programs and rights are tra-
ded internationally, and the television station in question
or one of its competitors could have an international set
of owners or be part of an international cooperation
{European Broadcasting Union e.g. where TV 2 is a mem-
ber). This means that the scheme affects trade between
member states.If these three conditions are fulfilled, it is
state aid; and, in principle, state aid is allowed.

Article 88 draws a distinction between two forms of
aid: existing aid, which is a scheme established priorto the




76 TIDSSKRIFTET POLITIK

member state entering the Community; and new aid, a
scheme established after the member state had entered the
Community. New aid must be announced before coming
into effect, and the Commission must evaluate the sche-
mes and decide on the compatibility with the rules for
state aid. If new aid comes into effect before notification
and approval, then it is “unlawful aid” {subsection 3};
however, only aid must be notified — not compensation.

plaint came from one of TV 2's com-
amely TvDanmark, which claimed that
eived unlawful state aid.”

Article 88(2) contains ‘the formal investigation pro-
cedure.” It requires the Commission to allow interested
parties to submit their comments on the scheme, and
the Commission must subsequently decide on the com-
patibility. Article 88(2) is important for the compla-
inants and the member states on the grounds that it al-
lows them to follow the handling of the case in some
detail. As long as the Commission performs the ‘preli-
minary examination, it is not obligated to inform the
public. However, if the Commission has

“not even enabled all the difficulties raised
by the assessment of the measure in que-
stion to be overcome, the institution has a
duty to gather all necessary views and to
that end to initiate the procedure under
Article 88(2)" (T-95/96, 52).

Article 86(2) contains a derogation from the ban on state
aid. It states that undertakings entrusted with the opera-
tion of a “services of general economic interest” [hence-
forth SGEI] do not have to follow the rules of competition
if this would obstruct the performance of the particular
tasks assigned to them. This provides an opening for state
aid, though under certain conditions (cﬂf, Léger 200, 157~
166). First, the task must be defined as an SGEI, and the
member states make this definition; second, the task must
be entrusted the undertaking by the relevant authorities;
third, the state aid must be necessary for performing the
task. If the service could be performed in the same manner
by observing the rules of competition, the aid must not be
given to the undertaking; fourth, the aid must be the least

CATCH 22 4

detrimental to competition; and fifth, the development of
trade must be affected, but not to such an extent as would
be contrary to the interests of the Community.

Complaint over state aidto TV 2

On § April 2000, the European Commission received a
complaint alleging that the finanecing scheme in the pe-
riod 19¢5-2000 in favor of the Danish public broadea-
ster TV 2 was incompatible state aid. At that time, such
complaints concerning unlawful state aid to national
public broadcasters was not unusual. The first compla-~
int came in 1962 {rom the commercial station Gestevi-
sidn Televineo SA, which sought to have the grants for
the regional television companies in Spain declared in-
compatible with the common market. Since then, 15
complaints were lodged against financial schemes for
public broadcasting in eight countries (Spain, Portugal,
France, Italy, Greece, Germany, UK and Ireland). The
Commission had passed decision in only three of these
cases. The Court of First Instance had convicted it for
not acting in 1998 and 1999, and it had approved the
schemes in all of the decisions until then.

The complaint came from one of TV 2's competitors,
namely TvDanmark, which claimed that TV 2 received
unlawful state aid, party via license fees, partly via a
number of minor financing schemes, and that TV 2 used
this state aid to illegally dump advertising prices, the-
reby causing damage to TvDanmark. The Commission
initiated the handling of the complaint with a meeting
with the complainant in May 2000, after which letters
were sent and meetings held with TvDanmark in 2001
and 2002, and with Danish authorities in 2002.

On 21 January 2003, the Commission sent the ‘let-
ter of formal notice’ to Denmark (Commission 2004),
thereby starting the Formal investigation procedure’,
Here, the Commission must summarize the relevant is-
sues of fact and law and include a preliminary assess-
ment of the aid character of the measure. Furthermore,
it must call upon the member state concerned and to-
getherwith otherinterested parties to submit comments.
Before examining the Commission’s handling, however,
the other track in the article must be opened,

The privatization of TV 2
TV 2 was created in 1986 by a Centre-Government;
however, over the course of the 1990s, TV 2 gained bro-




} FRANDS MORTENSEN

ad acceptance from all of the Danish political parties as
the nation’s most popular television station measured in
terms of the number of viewers. It was therefore so-
mewhat of a surprise when, prior to the 2001 general
election, two center-right parties announced that they
wanted to privatize TV 2. The media-political spokes-
man for Venstre (the Danish liberal party) went so far as
to declare, “within the first 100 days of the new govern-
ment, TV 2 will be privatized.”

The result of the general election in November 2001
was a new center-right government, which proposed the
privatization of TV 2. This proposal initially assumed
the form of a “Media Policy Accord 2002-2006”, negoti-
ated with the government supporting party the Danish
People’s Party {Dansk Folkeparti) on 3 June 2002, The
central parts of the accord are as follows:

“Omn the one hand, there is a need to strengt-
hen public service broadeasting and there-
by Danish language and culture, and on the
other there is a need to create the best pos-
sible conditions for a robust private com-
mercial media sector [...] The increasing
globalization of the media market and
technological advances are making it a
matter of urgency for Danish electronic
media to have a better basis for competiti-
on. This presupposes that Denmark, like
other countries, draws a clear distinction
between public service and commercial
media and ensures fair competition bet-
ween the two. The first steps towards the
privatization of TV 2 are now being taken
and the advertising rules are being liberali-
zed” (Aceord of 3 June 2002).

Denmark did not have any more frequencies for a new
private commercial nationwide television channel, and
as the existing private competitors were weak (cf, Table
1), a robust private commercial media sector could only
be created by privatizing TV 2. TV 2 was to be turned
into a government-owned limited liability company and
the financing was to come from advertising and other
commercial activities. TV 2 was to continue to have
public service obligations, cf. the words in the Media Po-
ficy Accord to “strengthen public service broadeasting

TEMA 77

and thereby Danish language and culture.” All of the
shares or the majority were to be put on sale.

The Media Policy Accord was met with strong op-
position from the rest of the parliament. It was hardly
convincing that financing by commercial funding alone
{(mostly advertising) in a small country such as Den-
mark could be sufficient to fulfill the public service obli-
gations. TV 2 CEO Cristina Lage and Chairman of the
Board Jens Bilgrav-Nielsen emphasized this argument,
In October, this argument led the Minister for Culture
to give both persons a sharp reprimand in public. When
the Minister subsequently appointed a new board for TV
2 in January 2003, Bilgrav-Nielsen was replaced by Erik
Ross-Pedersen. After the first board meeting on 16 Ja-
nuary 2003, TV 2 had a new CEO. Cristina Lage was
replaced by the TV 2 CFO Peter Parbo, Since the middle
of the 1990s, Parbo had been responsible for TV 2% fi-
nancial strategy. Parbo was assigned to get TV 2 ready
for sale as quickly as possible. Only one week after this
appointment, however, on 21 January 2003, the letter of
formal notice was received by the Danish authorities.

hé@%gﬁa Policy Accord was met with strong
osition from the rest of the parliament.”

The letter of formal notice

The Commission had come to the conclusion that some
financial measures favored TV 2 and that this favor was
granted through state resources. Both the license fee re-
sources and state guarantees for operating loans were state
resources, because the state had constant control over them.
The measures affected trade between member states, mea-
ning that it was state aid according to Article 87(1).

In January 2003, the opinion of the Court, as re-
flected in the judgement in the Ferring case (cf. note 1),
was that there was no state aid if the funding does not go
beyond the net costs of the public serviee obligation, The
Commission then observed that TV 2 had been properly
entrusted with the public service obligation by law in
1986. The definition of the task, though ‘wide’, is ac-
cepted, according to the Communication on state aid to
public service broadcasting from November 2001 (Com-
mission 2001); and then comes the critical assessment




78 TIDSSKRIFTET POLITIK

of the relationship between the compensation by state
funds and the costs for performing the task.

The Commission examines TV 25 annual accounts
from 1995-2002 and concludes that the net costs for per-
forming the public service task were roughly EUR 87.8
million less than the compensation provided to TV 2. The
Commission also notices that the equity capital of TV 2
has developed from negative DKK 97.8 million in 1995 to
positive 484.6 million in 2001. TV 2 has therefore been
overcompensated and used the overcompensated amount
to establish a free equity capital. Peter Parbo’s financial
strategy was for TV 2 to become a financially sound
company. In this context, the Commission mentions that
the Danish authorities had stated that the accumulation
of the equity capital did not exceeded what a normal mar-
ket investor would have done.

Finally, the Commission examines whether the over-
compensation had been used to cross-subsidize some of
the commercial activities, especially advertising. The
Commission has doubts as to whether the TV 2 adver-
tising prices have been high enough to enable an efficient
commercial operator to cover its stand-alone costs. This
must be examined more precisely in the formal investiga-
tion procedure, but the Comumission has come to the con-
clusion that the Danish authorities could have granted
state aid to TV 2 along the lines of Article 87(1).

mmission concluded after detailed
ulayens that “there is currently no clear
fdence that TV 2 did not attempt to maximize
its ac‘“f\f@rtising revenues.”

Prior to 19 Mav 2004

The letter of formal notice was published 14 March
2003, and interested parties could submit their
comments within one month. The complainants were
TvDanmark and TV3, the lobby organization ACT and
the two Spanish TV-stations Gestevision Televinco and
Antena 3 TV. The Commission then started its investi-
gation. In the meantime, the privatization developed. The
Minister presented the proposals to transform TV 2 into
a limited liability company in April, and he received the
acts adopted by the Parliament in May 2003, In Septem-
ber 2003, the government and the majority in parliament
decided to introduce digital terrestrial television in Den-

CATCH 22 (

mark as soon as possible: to start with only one multiplex
and the three public service channels (DR1, DR2 and TV
23, but more multiplex could later be brought into use,
The irmportance of this will appear later.

The agreement between TV 2 and the state on the
public service task was reformulated, and TV 2 was fi-
nally transformed into a limited liability company in
December 2003, with effect as of 1 January 2003. The
Minister for Culture announced that he would prefer a
Scandinavian buyer for TV 2; and certainly not Rupert
Murdoch or Silvio Berlusconi. However, experts pointed
to the EU rules for anti-discrimination and stated that
the rules prevented such stipulations. A sales offer was
put on hold, after which came the Commission’s decisi-
on of 19 May 2004.

The Commission’s decision of 19 May 2004
Compared to the letter of formal notice, the decision
(Commission 2006) has a few — but important — modifi-
eations. In June 20073, the Court of Justice had delive-
red the Altmark Judgment, hereby specifying the terms
for a scheme for compensation instead of aid. According
to the Ferring Judgment, the task should be defined and
entrusted to the undertaking, and the aid must not ex-
ceed what was necessary to perform the task. Two con-
ditions were now added: the parameters on the basis of
which the compensation is calculated should be estab-
lished beforehand in an objective and transparent man-
ner; and the underiaking which is to discharge the pub-
lic service obligations must either be chosen in a public
procurement procedure, or the level of compensation
required must be determined on the basis of the costs of
a typical well-run undertaking.

The financial support for TV 2 was caught by both of
these conditions. First, the parameters for the calcula-
tion of the aid were not set beforehand, as this had not
been a prior requirement. The Communication from
November 2001 {Commission 2001) says nothing about
it; however, the Commission now states that "there is no
publicly available annual budget establishing a link bet-
ween compensation and output”™ {71},

Second, there was neither public procurement nor
was the amount of aid that of a typical well-run under-
taking. The latter condition would also have been diffi-
cult to fulfill, as there is no market for public service
broadcasting in a country as small as Denmark, rende-




} FRANDS MORTENSEN

ring benchmarking impossible. The scheme was there-
fore aid along the lines of Article 87(1). However, while
the letter of formal notice in keeping with the Ferring
Judgment had rejected the derogation in Article 86(2),
the Commission now includes this possibility and exa-
mines the conditions for it.3

The definition and the entrustment were approved
by the Commission, but it did not control the necessity
of the scheme for performing the service. Nor did the
Commission ensure the solution to be “the least detri-
mental to competition” (Léger 2001) It could therefore
not examine whether there was a difference between the
necessary expenses to perform the tagk and the actual
expenses. A publicly available annual budget could have
indicated as much. This error in the procedure also ap-
pears in the Communication from 2001, where conditi-
ons number three, four and five {cf. section 2 of this pre-
sentation) are combined in the so-called proportionality
test (Commission 2001, 29-62).

However, when the necessary, least detrimental
scheme has not been selected beforehand, the Commis-
sion must restrict the calculation of the actual aid ac-
cording to the principles in the proportionality test; and
it reaches the same result as previously: TV 2 was over-
compensated by an amount of DKK 628.2 million (€
84.3 million). This overcompensation was nof a reserve
for a specific purpose; instead, it represented the accu-
mulation of equity capital that can be used for any pur-
pose. Moreover, TV 2 did not at any point have to draw
on its reserves. As a result, TV 2 has never actually re-
quired the accumulated capital (113-114).

As regards the suspicion for cross-subsidization, the
Commission concluded after detailed calculations that
“there is carrently no clear evidence that TV 2 did not
attemnpt to maximize its advertising revenues”, and the-
refore no evidence of misuse. he final conclusion is the-
refore that the aid granted between 1995 and 2002 to
TV 2 in the form of license fee resources and the other
measures is compatible with the common market under
Article 86(2) — with the exception of an amount of DKK
628.2 million. Recovery shall be effected without delay.

The first court cases

Inn the summer 2004, the Commission’s decision was
brought before The Court of First Instance four times. Tv-
Danmark and Viasat brought actions against the approval

TEMA 79

of the aid as compatible with the Common Market under
Article 86(2) (T-336/04 and T-326/04). TV 2 and the King-
dom of Denmark brought actions against the part concer-
ning overcompensation (T-309/04 and T-317/04). TvDan-
mark and Viasat state that the Commission had made
mistakes when calculating the costs and had committed a
manifest error of assessment when calculating the cross-
subsidization. Moreover, Viasat submits that the Commis-
sion committed an ervor in accepting all of the TV 2 pro-
grams as part of its public service obligation.

TV 2 and the Kingdom of Denmark also stated that
there are errors in the statement of account. TV 2 also
sutbmits that there is no state aid, since the extra funds
have in fact not been used to cross-subsidize commer-
cial activities. Furthermore, the Danish authorities
maintain that license fee resources do not represent
state resources. Both are also of the opinion that the ac-
cumulation of TV 2's net capital does not exceed what
was necessary to perform the public service task. The
four cases are pending.

The recapitalization
Incloding interest, the amount to be recovered was caleu-
lated to be € 144 million. The recovery would naturally
pose a burden on the economy of TV 2, so the Danish aut-
horities decided to recapitalize the company. The Danish
authorities planned to inject capital for an amount of DKK
440 million and swap their current debt investment of
DKK 294 million in the company for equity. TV 2 should
ratse commercial loans for the amount of DKK 394 milli-
on. The Commission was notified of this plan in June
2004, and Demmark called for approval according to the
market economic investor principle (TV 2 2005, p. 55).
The Commission made a quick decision (Commissi-
on 2004), where it states that it has not vet had opportu-
nity to state its decisions on cases in which the recapita-
lization of a publicly owned company intervenes
immediately after the recovery of unlawful state aid.
First, the Commission examines whether the sche-
me is state aid along the lines of 87(1). The capital injec-
tion to be granted to TV 2 will be directly provided by
the state from the public budget, so it represents state
resources. The question on favoring is complicated:
when member states inject capital into a public underta-
king, they must follow the principle of “the market eco-
nomy investor” for not providing a favoer to the underta-




80 TIDGSKRIFTET POLITIK

king {Commission 1993). Moreover, here the decision
must be guided by prospects of profitability in the lon-
ger term {cf. C-305/89, 20). The Danish authorities have
caleulated the optimal level of capital of TV 2 to be DKK
640 million, and the Commission has no objection.

However, that calculation was based on the assump-
tion of a longer term investment in TV 2. “This assump-
tion is, however, not valid in the present case since the
Danish authorities have indicated themselves that they
intend to privatize the company in the near future” (33},
Denmark would therefore only act like a market economy
investor if the recapitalization were financially more fa-
vorable than alternative options. The Commission dos
not investigate such options, and according to its own
Communication from 1993, it shall not as long as it analy-
ses investroents under the prineiple of the market econo-
my investor (Communication 1993, 27). The Commission
therefore “presently cannot assess with any reasonable
degres of certainty whether this fthat the recapitalization
was the most favorable option] would be the case” (33).
The conclusion with regard to Article 87(1) is that “the
Commission cannot exclude that the envisaged recapita-
lisation of TV 2 in the context of the intended privatisa-
tion ...] includes state aid elements” (38).

It is not easy to say that “the Commission had over-
come all the difficulties raised by the assessment of the
measure in question,” and possibly the Commission
ought to have opened the procedure in Article 88(z),
hereby giving the interested parties the possibility to
submit their comments; but this did not happen.

Instead, the Commission proceeded to examine the
compliance of the aid with the requirements in Article
86(2). The definition and the entrustment were naturally
approved on the grounds that they have not been changed
since the decision of 19 May 2004. Then the Commission
should investigate the necessity, Le. if the public service
task could be performed without the proposed aid. And
in this connection, the Commission should consider the
other options “least detrimental to competition.” The ne-
cessity was not documented, because other least detri-
mental options were not rejected. Especially surprising is
the fact that the possibility of taking out bigger commer-
cial loans was not considered. The state aid could hereby
be totally escaped. According to the facts of the case, the
market value of TV 2 is greater than the total recovery
amount (. 16); the financial statement for 2003 showed a

CATCH 22 {

little surplus even without the state aid {TV 2 2005); and
the new commercial channels (TV 2 Zulu and TV 2 Char-
lie) would contribute to TV 2% income (50). So loans
would probably be possible.

There are also problems concerning the proportio-
nality. The Danish aathorities had caleulated the opti-
mal capital of TV 2 to be DKK 640 million; however, this
was under the condition that the aid ought to be given
according to the principle of the market economy inve-
stment, which the Commission had just rejected. Under
Article 86(2) encompassing service of general economic
interest, other conditions apply. Here, the aid must be
restrained to what is necessary for performing the task;
otherwise it constitutes overcompensation. The Com-
mission accepts without justification DKK 640 million,
and it does not calculate the value of the total state aid
{capital injection + the value of the debt-for-equity
swap). It is therefore difficult to evaluate whether the
demands for proportionality had been fulfilled.

In the decision of 6 October 2004, the Commission
approved the recapitalization according to Article 86(2},
as it decided to consider that any state aid elerments pos-
sibly included in the recapitalization of TV 2 are compa-
tible with the Common Market. TV 2 subsequently re-
paid the Kingdom of Denmark DKK 1,073 million.

TV 2 for sale!

After the approval, the Danish government announced
on 28 October 2004 its decision to partly privatize TV 2
by selling between 51-66 percent of the share capital
(Ministry of Culture 2004). Eight indicative offers were
submitted to the Ministry on & December 2004. The of-
fers were anonymous, but some informed the press they
ware purchasers: a purely Danish consortium compri-
sed of JP-Politiken and Egmont; a Scandinavian con-
sortium consisting of Det berlingske Officin and Swedish
TV 4; and two of TV 2's competitors: MTG (owner of
Viasat and TV3/TV3+) and SBS (owner of TvDanmark 2
and TvDanmark 1). The last four remain unknown.

The Ministry of Culture started the second phase in
the sales process, whereby a shortlist of prospective
purchasers should be drawn up and those purchasers
should be admitted access to a data room and other con-
fidential information. They should then submit a defini-
tive binding offer, and the selection ought to be com-
plete in the spring of 2005.




} FRANDS MORTENSEN

More court cases

In January 2005, however, TvDanmark and Viasat
brought actions for the Court of First Instance against
the Commission decision of 6 October 2004 (T-12/05
and T-16/05). They submitted the following arguments:

» the recapitalization was provoked by the demand
for the reimbursement of illegal state aid, and aut-
horization would mean that the Commission deci-
sion of 19 May 2004 will be deprived of its indepen-
dent meaning;

+  the recapitalization led to the optimal capital struc-
ture, and this was not necessary for performing the
public service task;

«  Article 86(2) does not cover state investments in
companies made ready for sale and the capital injec-
tion by the state cannot be compensation for the
net costs by performing the task;

« TV 2 does not appear to have net costs connected
with its public service obligations, ¢f. the accounts
for 2003, and the Commission failed to establish
and guantify the state aid;

« the Commission failed to establish that compliance
with the Recovery Decision without subsequent
recapitalization would obstruct TV 2 in the perfor-
mance of its public service task;

« and finally, the applicants submit that the Commis-
sion infringed on Article 88(2) when it decided not
to open the formal investigation procedure.

Annulment of the sales process

After the Ministry of Culture had taken these arguments
into consideration, it decided to cancel the sales process
on the grounds that the economical uncertainties would
be excessive for the purchasers. The state could not is-
sue a guarantee to the purchasers against any losses if
the state aid cases would end with demands for the
reimbursement of illegal state aid. Such a guarantee
would unto itself constitute new illegal state aid. More-
over, two ofthe purchasers (Viasat and §BS) had brought
actions for the Court, and they will obtain access to in-
formation about the development in these cases that
would be denied other purchasers. The Ministry could
therefore not provide equal treatment for all as it other-
wise should. The cases are pending.

TEMA 81

Timing and DTT

The six court cases will probably be finished in 2008 at
the earliest, and if the principal question concerning the
relationship between Article 87(31) {and the Alimark
Judgment) and Article 86(2) will be touched upon in one
of the judgments, such a case will certainly be taken to
the European Court of Justice, ¢f. the lengthy discussion
on compensation or aid, as mentioned in note 1.
Furthermore, if the Commission loses just one case, it
will be forced to take a new decision, which usually re-
quires twenty months. In other words, more time will be
required before TV 2 can be put for sale.

In the meantime, digital terrestrial television has
been introduced in Denmark. There will be seven or
eight mmltiplex, Le. large numbers of nationwide televi-
sion channels. The privilege of TV 2 — to be the only na-
tionwide channel with advertising — will have disappea-
red. TV 2 will continue to have public service obligations,
but now it will be possible to create a robust, private and
commercial media sector without TV 2 as a necessary
part. So it is possible that there will be little interest in
purchasing TV 2 at that time.

Conclusion

There is no inconsistency between the government’s wish
to sell TV 2 and the Treaty’s rules concerning state aid. It is
not principles, but the actual bureaucratic behavior of the
Danish authorities and the Comumission that have created
the problems. TV 2 is no longer for sale because of a com-
bination of three factors. For years, the Danish authorities
did not respect the EU rules for state aid. TV 2 received
opportunity to accurnulate an unnecessary and unlawful
equity capital with funding intended for public service
prograraming, and the Commission misinterpreted the
rules on state aid in the Treaty in its case handling (and in
the communication from 2001).

TV 2 gets into trouble because of the attempt to be-
come a financially sound company with substantial
equity capital. This was not blocked by the Danish aut-
horities, because a publicly available budget establishing
a link between the compensation {the state aid) and the
output {the extent of the task) never existed. Without
such a budget and with a merely qualitative definition of
the task, TV 2 could transfer funding for programming
to the accumulation of capital without any problem.
When the Commission states that TV 2 had been over-




82 TIDSSKRIFTET POLITIK

compensated, this also means that TV 2 did not use all
of the funding to fulfill this task. Not necessary that TV 2
got to much money. That which is erroneous is the ba-
lance between the expenses to perform the program-
ming and the state aid, and the extent of the expenses is
partly determined by TV 2 itself. Had TV 2 used the
overcompensated amount on programming, the Com-
mission had not opened a case; and when the Commis-
sion did not require documentation for the necessity of
the aid, the conditions for the use of 86(2) are reduced to
the match between the actual expenses and the revenue.
It is not possible to determine whether the necessary
and actual expenses match, and this allows for TV 2%s
transfer of funding to capital.

The case on recapitalization involves the same pro-
blem. When the Commission fails to examine the neces-
sity, it never realizes that a commercial loan could pre-

NOTES

CATCH 22 1

sent the solution. And the calculation of the injection of
capital was incorrect, because it was not restricted to that
which was necessary, but instead led to the optimal capi-
tal structure as proposed by the Danish government.

The long-term consequences will partly depend on
the Court’s decisions. If the Commission loses just one
of the cases, TV 2 will be in trouble. The problems ap-
pear to be at their worst in the cases on recapitalization,
which will be difficult for the Commission to win. Howe-
ver, the other cases also contain financial threats. If the
cases are lost, TV 2 will have to repay the illegal state
aid and possibly also compensation to Viasat and SBS.
Will TV 2 be able to do so at that time? The immediate
conclusion is that the decision to privatize TV 2 has
been an obstruction to save TV 2 from the problems
created by the state aid cases. And the state aid cases
obstruct the privatization of TV 2. Catch 22!

* First 07.02.1985 compensation by C-240/83 ADBHU, 27.02.1997 aid by T-106/95 FFSA; 25.03.1998 possible confirmed aid by C-174/47P
FF5A: 10.05.2000 aid by T-46/97 81C; 22.06.2000 atd by C-332/98 CELF; 22.11.2001 compensation by C-53/00 Ferring; 24.07.2003 com-
pensation by C-280/00 Altmark.

= Mortensen 2006 is a review of the Commission’s handling of the complaints against public service broadeasting from 1992 to 2005.

s Koenig and Haratsch 2004 refer to this procedure as “the rebirth of Article 86(2).” And they are not sure how the Court will react to it. A
decision may come in one of the six pending cases connected to TV 2. If the Commission had stopped here in the procedure apd followed the
Tagic in the Ferring-case, it should immediately have declared the overcompensated amount for unlawful (cf, Ferring Judgment, 29}, since
it was not notified.

REFERENCES

Commission 19¢3, ‘Communication on the Application of articles 92 and 93 of the EEC Treaty to public undertakings in the manufactu-
ring sector’, in OJ 1993/C 307/4-14.

Commission 2001, ‘Communication on the application of State aid rules to public service broadcasting’, in 07 2001/C 320/5-11.
Commission 2003, ‘C 2/03. State Aid - Denmark. State financing of Danish public broadcaster TV2 by means of licence fee and other
measures. Invitation to submit comments pursuant to Article 88{2) of the EC Treaty’, in OJ 2003/C 59/2-13.

Commission 2004, N 313/2004. State Aid - Denmark. Recapitalization of TV 2/Danmark A/S.

Commission 2006, 'C 2/2003.Commission decision of 19 May 2004 on measures implemented by Denmark for TV2/DANMARK, in OJ
2oot/L B5/1-21

Heller, J. 1961, Catch 22, $imon & Schuster, New York.

Koenig, C. & Haratsch, A. 2004, 'Die Wiedergeburt von Art. 86 Abs. 2 EG in der RAI-Entscheidung der Europdischen Kommission', in
Zeitschrift giir Urheber- und Medienrecht, Heft 2, pp. 122-124.

Kulturministeriet 2002, Media Policy Accord 2002-2006 of 3 June

Léger 2001, ‘Opinion of Advocate General Léger delivered on 10 July 2007, C-309/99 Wouters.

Mortensen, F. 2005, 'Er licensen til public service-institutionerne i Norden

lovlig statsstette ifelge EU?, in Nordisk Kulturpolitisk Tidskift ur. 1, pp. 84-119.

Mortensen, F. forthcoming, EU and State aid to public service broadcasting 1092-2005

TV 2 1901, Regnskab for dret 1990, Odense,

TV 2 2005, Annual report 2004, Odense.




Jens Hoff,

Professor,

Department of Political Science,
University of Coperhagen

Virtual Capital? Internet
Competence and Political
Participation in Denmark

This article demonstrates that competence in using the Internet is a new form of
capital that has become more important in explaining variations in political par-
ticipation and political efficacy than for example education. What is the signifi-
cance of this finding for the class structure in advanced societies, and what
does this mean for the future of politics and political systems?

This article will argue, firstly, that virtual capital, i.e.
competence in using information technology, in parti-
cular the Internet, represents a new form of capital or
personal resource distinct from existing forms of capital
such as economic, educational or organizational capital.
Secondly, it will explore whether and how possession of
this type of capital translates into online and offline po-
litical participation as well as political efficacy on an in-
dividual basis. Thirdly, the article will demonstrate that
for persons with a high level of virtual capital (super-
users), educational differences in terms of political par-
ticipation evaporate.

The arguments will be based on data from a Danish
nationwide representative survey conducted as part of the
MODINET research project in late 2003/early 2004. This
survey focused on media use and media habits particularly
targeting ICT’s, political and civic engagement, participa-
tion and attitudes. The sample size was 2509 persons from
15 t0 79 vears, and the response rate was 65 percent.

On the concept of capital

In the last three decades, the concept of capital has be-
come increasingly diluted, or at least assumed meanings
unintended or unimagined by the ‘founding fathers’ of
the concept. Marx, who must surely be counted as
among this number, narrowly spoke about the means of
production and their monetary equivalents as capital

(Marx 1976). In the social and humanistic sciences,
however, especially the works of Bourdien {Bourdieu
1984,1986, Bourdieu & Wacquante 2001) and Putnam
(1993) have taken the thinking about capital in new di-
rections. As Bourdieu sees capital as a resource that can
be used to obtain power and dominate ‘the game’ within
a certain social field, there are in principle as many
kinds of capital as there are (important) social fields;
however, the most important forms of capital are ‘eco-
nomic’, ‘cultural” and ‘social capital. Moreover, confusi-
on grew with the advent of Putnam’s book Making De-
mocracy Work, as we were here introduced to another
understanding of social capital referring to interperso-
nal trust based on norms of reciprocity and the extent of
social networks (Putnam 1993). More recently, political
scientists have begun to speak of ‘political capital’; and
finally, Tobiasen (2004) and Kim (2006) have begun
speaking about ‘virtual capital as a new type of resour-
ce, the possession of which is supposed to have positive
effects for, among other things, political participation
and political efficacy (see also Norris 2001).

In order to make sense of all of these uses and mi-
suses of the concept of capital, we must take a slight de-
tour back to the concept of capital in the Marxist tradi-
tion. Thus, Marx considered capital to be a type of
resource on the basis of which it was possible to extract
surplus value. Furthermore, in Das Kapital, he analy-




