Mediernes magt eller magtens medier?

Mediernes udvikling

1 Italien 1 80erne og 90 erne

Af Leonardo Cecchini

Videocrazia — tv-magt — er et nogleord 1 tialiensk mediepolitik. I Italien er medierne og den poliliske
magt tat sammenvevet. Cecchini forteller de italienske mediers historie fra 70%rnes cowboy-deregule-
ring til mediemagnaten Berluscons fremkomst i 80rne og forvandling til politiker, partiejer og mini-
sterpresident 1 90%rne. Han beskriver kampene og sejrene pd det liberaliserede tv-marked, tvs poltiske
betydning bl.a. i Berlusconis valgkamp, og den manglende politiske mulighed for at gribe ind overfor
monopoldannelse. Artiklen rummer ogsd et rids af udviklingen ¢ den irvkte presse, radio og film og et

kig ind i fremirden for de italienske medier.

Tgbet af 80%rne og i begyndelsen af 90%erne har de
elektroniske medier i Italien gennemgaet en kolos-
sal forandring. Ligesiden fjernsynet 11954 kom ind
i italienernes hjem, har det ikke blot varet den
mest populere underholdningskilde, men ogsa ho-
vedkilden til information for en befolkning, som
dengang stadig for en stor dels vedkommende var
analfabeter og som stadig viser meget lille inte-
resse for at lese aviser og beger. Med den foran-

nemgaet 1 80erne med overgang fra monopolsy-
stem tl et blandet offentligt-privat system og
fremkomsten af kommercielt tv, er denne domi-
nans blevet ydereligere forsteerket.

Udviklingen ligner i store trek den, der har fun-
det sted 1 de andre curopwiske lande, men i Italien
har den fort til sa paradoksale resultater, at man i
dag ofte taler om »videocrazia« (dvs tv-magt) for at
beskrive den helt centrale rolle, tv har i det italien-
ske folks dagligliv. Men det, der is@r har kendteg-
net og kendtegner den italienske mediesituation,
er den »seerlige« made, hvorpa det evige problem
om forholdet mellem medierne og magten handte-

res. Italiens serstilling pé dette omride kan bedst

eksemplificercs med Silvio Berlusconis (om Berlu-
sconi se Farinotti, 1985, Ferrari, 1990, Moncalvo og
DAnna, 1994, Fiori, 1995 eller Burchardt, 1995)

14

eventyr, fra sma kar til byggematodor, til media-
konge og partiejer, og til sidst til Ttaliens minister-
praesident, altid i magtens centrum. En karriere,
man aldrig for har set i noget europaeisk land.

Mediernes
politiske atheengighed

Mediernei Iralien har en lang tradition for at vere
et nemt bytte for den politiske magt. Man kan ma-
ske vove den pastand, at der 1 Italien aldrig har ek-
sisteret en alternativ og uathengig journalistik, en

journalistik man kunne kalde en »fjerde« magt -

som f. eks. 1 USA. Der har naturligvis vaeret undta-
gelser. Feks, det aggressive og afslorende ugeblad
LEspresso, der 1 lobet af 60%erne og 70erne bragte
afsloringen af utallige skandaler og bla. forte til
prasident Leones fald. Men det var netop undta-
gelsen, der bekraefter reglen. Og reglen ex jo, at me-
dierne og journalisterne i Italien er kontrolleret af
magten (Mazzoleni, 1992). ﬂ

De italienske mediers traditionelle afthazngig-
hed af den politiske magt har igen sine radder 1
den sarlige méade, hvorpa det politiske system i lta-
lien har udviklet sig 1 efterkrigstiden. Dette er ka-
rakteriseret specielt ved to elementer: » Partitocra-
ziaw (»partiernes magt«), dvs. partiernes infiltra-




MEDIEKULTUR 25

Mediernes udvikling i Italien i 80%rne og 9Gerne

tion af— og siden erobring af hver eneste gren af det
civile samfund: fra ekonomi til kultur, fra den of-
fentlige aministration til masse medierne. Og »klz-
entelismes, dvs. uddeling af tjenester og ydelser ef-
ter venskabs- eller slegteskabsforhold. Disse feno-
mener kendes ogsa fra andre lande, men har dog i
Italien naet en uhort udbredelse og dybde. De har
placeret partierne i centrum af det offentlige liv i
en sadan grad, at de efterhinden har berevet de
statslige institutioner (herunder ogsa regering og
parlament) deres autoritet i enhver vigtig, offent-
lig beslutning.

Man kan derfor ikke forstd begivenhederne i
disse &r med Silvio Berlusconis karriere, der bragte
ham helt til tops som ministerprasident, hvis man
ikke har den tatte klientelistiske sammenfletning
af politiske partier, medierne og industri- og fi-
nansverden for aje. Det er en konstruktion, som al-
tid har preget den italienske mediesituation, og
gjort Italien »anormal« i forhold til de andre vest-
lige lande.

Alle tre aktorer pa scenen har draget fordel af

denne taette sammenfletning, Journalisterne, som
traditionelt har varet tilbejelige il bruge fortal-
ling snarcre end analyse og forlade sig mere pé kil-
den end egentlige dybdeborende research, har al-
tid, bevidst eller ubevidst, accepteret denne tinge-
nes tilstand. Der er mange eksempler i de
italienske mediers historie pa at medierne har »ud-
lant« deres journalister eller retten til radioftvdak-
ning i bytte for politiske fenester. Medicejerne
{iseer dagbladseejerne) har nasten altid haft ster-
stedelen af deres gkonomiske aktiviteter udenfor
medieverden, og de har brugt aviserne i en bytte-
handel for at fremme de ovrige skonomiske inte-
resser og opna tjenester fra particrne.

1 sidste instans er det partierne sely, der har ad-
ministreret mediesektoren efter de samme klienti-
stiske principper, som de anvendte pa alle andre
omrader af samfundet som afpresning og for at op-
na indflydelse. Partierne har mindst tre mader at
opna indflydelse og styre mediernc pa: den direkte
indflydelse praktiseret igennem partiaviser; den
sakaldte »loftizzaziones, dvs den klientelistiske de-
ling af direktarposter og redaktioner pd de »uaf-
hxngige« aviser og deling af de statsejede radio-
og tv stationer mellem partierne (saledes kunne
man i lebet af 70%rne og 80%rne se det statsejede
tv-selskab R AL kanal | »tildelt« De Kristelige Demo-
krater DC, det storste parti 1 parlamentet, som har
deltaget 1 de forskellige regeringer fra 1948 111 1994;
RAI 2 blev »tildelt« de ofte regeringsallierede So-

cialister PSI, og RAI 3 gik til det vigtigste oppositi-
onparti, Kommunisterne PCI). Og endelig ved at
lovgive eller — som vi skal se — ved ikke at lovgive.
Med kommercielt tvs tilsynekomst pa medie-
scenen har denne teite sammenfletning afinteres-
ser mellem medier og politik faet en ny karakter.

De italienske mediers historie

For det, de italienske journalisters grand old man,
Paolo Murialdi, har kalde »driief der endrede de ita-
lienske mediers landkort« (Murialdi, 1992; 97-107) var
det italienske mediclandskab temmelig forzldet.
Dagspressen udgav et antikveret produkt og havde
store problemer med salg og ekonomi. 11975 solg-
tes gennemsnitligt kun 4.600.000 eksemplarer i et
land med mere end 50 mio. indbyggere. Kun 4 ud
af 76 medievirksomheder havde 1 1976 overskud
(Wolf og Agostini, 1991: 283). Situationen i forlags-
verdenenvar ikke bedre —11973 ejede 42,6% afalle
italicnske familier ikke en gang enbog (L’Espresso,
9. sept. 1994). Telekommunikationssektoren blev
drevet af ct statsejede selskab, SIP (senere Tele-
com), som leverede en dyr og gammeldags telefon-
service, der ofte var utilstreekkelig til at deekke hele
nationen. Ogsd RAI arbeidede 1 et stramt mono-
polregime med tre radiokanaler (heraf en regio-
nal) og havde netop introduceret (1979) en tredie
regional tv-kanal (RAI 3), som forst blev lands-
dackkende i 1987, men som stadig ikke kan modta-
gesivisse dele aflandet. Og 11977, temmelig forsin-
ket i forhold til andre europwiske lande, indfortes
farve-tv. De tyve ar med monopol, som staten
havde tildelt RAL udleb i 1972. De blev forlenget
ar efter r, mens man ventede pd en reform. Den
kom 11975 og fiyttede bla. for forse gang kontrol-
len af RAT fra regeringen til parfamentet.

RAIl var karakteriseret ved opdragende og op-
lysende programmer praget af moderat borgelig
ideologi. Der blev ikke gjort meget for at fa folk il
at se tv, og man opfattede mediet som adskilt fra
den skonomiske verden, finansieret af tvelicens
(der endnu i 70’erne representerede 75% af RATs
totalindkomst) og med en meget begranset rekla-
meindtegt. Reklamerne var samlet i en blok af 10
min. varighed — den legendarisk Carosello - som
blev sendt en gang om dagen kl. 20.50. Reklamerne
var ogsa begrensede i deres udtryk; sdledes blev
det palagt producenterne at kun I/3 del af rekla-
men skulle vere egentlig reklame, 2/3 del skulle
fortalle »en historie«.

I den anden halvdel af 70%rne begynder denne

15



Feonards Cecchini

MEDIEKULTUR 25

situation dog at mndre sig. Moderniseringen af det
italienske samfund, sget velfard og forbrug samt
fornyelserne pa det elektroniske omrade byder me-
die- og telekommunikationsverdenen nye udfor-
dringer. I Italien betyder disse teknologiske udvik-
Linger kombineret med en ny positiv holdning til
liberalisme og konkurrence, at der legges pres pa
det statsejede radio og tv, der er baseret pa idecn
om »servicew, hvilket medforer krise for det stats-
ejede monopol i wteren. Pi den italienske medie-
scene dukker mu en ny form for tv op ~ en form,
som italienerne endnu ikke kender, men som de
straks tager til sig: det kommercielle tv. Det er en
proces, der foregar stort set samtidigt i hele Euro-
pa. Men det karakteristiske for den italienske si-
tuation, er de evigt skiftende regeringer og parla-
mentsforsamlingers manglende evne eller vilje til
ved hjzlp af lovgiviing at kontrollere og vejlede
overgangen fra et monopolsystem til et blandet of-
fentligt-privat elektronisk medie-system.

Grunden til denne mangel pa lovmessige ind-
greb i mere end et arta (1975-1991), skal findes i den
tidligere nevnte sammenfletning af interesser mel-
jem den politiske magt og medieverdenen. Faktisk
kan man sige, at de private radioer og tv-stationers
indtreeden wndrer — ja naesten revolutionerer — ba-
lancen mellem medierne, erhverslivet og parti-
erne.

Nar antallet af elektroniske medier eges, mind-
skes partiernes betydning pa mediemarkedet til-
svarende. Derimod sges medieejernes magt pro-
portionalt, idet de kontrollerer medierne og kan
bestemme om og for hvem, de skal stilles til dispo-
sition. P4 en vis made »liberaliserer« det kommer-
cielle tv de italienske politikeres adgang til skar-
men. Tidligere var adgangen begranset til den
ene, statsejede tvkanal, der i mange ar var kontrol-
leret af regerinigspartierne og siden delt mellem de
stgrste politiske partier.

Partiernes kontrol over medieverden kommer i
krise. Mellem particrne opstir kampen for den kli-
entelistiske erobring af de nye medier. I stedet for
at lovgive pa omradet og dermed skabe en rekke
regler, der geelder for alle, foretraekker man en lais-
sez-farre politik, som 1 hoj grad er egnet til at styrke
en politisk formations dominans over en anden.
Denne manglende lovindgriben tillader ejerne af
de forskellige radio- og tvstationer, der kamper
om herredommet over det kommercielle tv-mar-
ked, at bruge afpresning og udnytte mediet til egne
formal. Derfor bliver liberaliseringsprocessen af
ateren i ltalien en vild deregulerings-proces.

16

Cowboy-deregulering i to faser

Man kaniagttage to faser i denne deregulation a la
far West: den forste fra midten af 70%erne 1l 1980,
hvor der sker en hurtig og anarkistisk formering
af private lokalradio og tv-stationer (ca. 700 i
1979), muliggjort igennem en kendelse fra Grund-
lovsdomstolen, der forst (1974) fastslar lokal kabel-
radio og tv’s lovgyldighed og siden (1976) ogsa gor
udsending via xteren lovlig. Den anden fase, der
strackker sig fra 1980 il 1984 bringer dannelser af
de forste private landsdakkende netveerk og konso-
lideringen af Silvio Berlusconis Finivestgruppe
{med netvaerk Canale 5, {talta I og Retequaitre), der
siden den sidste halvdel af 80%erne gennem en en-
orm koncentration bliver den herskende grappe i
den italienske tv-industri(Monteleone, 1992 og
Mourialdi, 1992)

At det gik sadan, henger sammen med, at Ber-
Insconi var den forste, der forstod to essentielle
ting: For det forste fjernede han sig fra den lokale
og anarkistiske atmosfiere, der var sd typisk for det
private tv’s forste ar; 1 stedet konstruerede han en
model af et landsdekkende tvenetvark, som helt
konsekvent var kommerciclt, Det landsdakkende
tv-netvaerk kunne ikke baseres pd programpro-
duktion — det var alt for dyrt og pa det omrade
var RAI en for stor konkurrent — men pa » produk-
tion af publikume«, dvs tiltreekning af audience, som
man sa kunne selge til annoncererne. Reklamerne
var kort sagt sjelen og motoren i det private tv. Og
faktisk kan man obscervere en stigning i reklamein-
vesteringerne i privat tv fra 42 milliarder lire (6%
af de samlede reklameinvesteringerne) 1 1979 til
1350 milliarder (34%) 1 1985 (Monteleone, 1992:
429).

For det andet forstod Berlusconi, at det var vi-
talt at have kontrol over samtlige aktiviteter ved
et kommercielt-tv (tekmsk udstyr, programpro-
duktion og -indkeb, salg af reklameplads) sdledes
at man ikke var athengig af andre. Iser skulle sal-
get af reklameplads ikke delegeres ud til andre, da
det ville betyde tab af kontrol over foretagenet.
Berlusconis Fininvestgruppe etablerede 1 1980
Publitalia, et selskab der ikke blot skulle sta for salg
af alle reklameslots i Fininvests egne netvark, men
ogsi kunne salge reklamer for de andre private tv-
stationer, Dette trek betod den afgorende vending,
Snart viser det sig, at markedet er for lille til at
kunne ernare mange konkurrerende landsdaek-
kende tv-netverk. En effektiv tiltreekning af rekla-
mer bliver derfor alfa og omega. Og Publitalia vi-




MEDIERULTUR 25

Mediernes udvikling ¢« Italien 1 80%rne og 90%rne

ser sig at vere en yderst effektiv reklamemaskine. 1
lobet af tre ar tredobles det samlede salgsheloh.
Det overhaler SIPRA, RAIs reklameselskab, og
opnar 43% af hele reklamemarkedet (Monte-
leone, 1992: 442).

Men nér det lykkes Fininvest at opna denne po-
sition, skyldes det 1szer den fordomsfrie made, hvor-
pa Fininvest gruppen har brugt den politiske stotte
som vaben. Ferst til at opnd en dominerende status
pa markedet, siden til at bibeholde denne position
og holde andre konkurrenter ude. Den politiske
stotte fra den davarende partisckretar for PSI,
Bettino Graxi, var sdledes af afgerende betydning.
Den mest opsigtsvaekkende episode forekommer i
1985 da Craxi, daverende ministerprasident, i
sterste hast udsteder et dekret (ikke uden grund
populert kaldet »Berlusconi Dekretet«) for at
redde Finivest’s netvark, som nogle dommere
havde lukket, fordi udsendelserne ikke respekee-
rede Grundlovdemstolens dom, der kun tillod pri-
vat tv i et lokalomrade. Yor at slippe udenom detie
forbud lod Berlusconi programmerne optage pa
video og transmitterede dem pa samme tid fra sit
netvark forskellige stationer 1 hele Italien.

Dekretet blev vedtaget med stotte fra DCs fler-
tal Til gengeld for denne stotte anbrkendte Craxi
DO kontrol af RAL traditionelt bastion for DC’s
magt. Ogsa PCI opnéede noget i bytte for en »ik-
ke-obstruktion« 1 parlamentet (modsat love skal
dekreter jevnligt bekraeftes 1 parlamentet. PCI
kunne siledes igennem obstruktion have faet de-
kretet til at falde): kontrollen over RAI 3 og den-
nes tv-nyheder. Saledes blev grundlaget for den
sammentletning af politiske og erhvervsmeessige
interesser stabt, som f& ar senere forte til »duopo-
lioet«, dvs. det dobbelte monopel RAI-Fininvest,
og delingen af tv-markeder i et eneste statsejet og
et eneste privat foretagende (Fiori, 1995: 87 fig). Ta-
berne 1 dette spil var iser Berlusconis tre storste
konkurrenter pd privat tv-markedet, de store
gamle forlagsvirksomheder, Mondadori, Rizzoli,
Rusconi som ogsa havde kastet sig ud pd kommer-
ciel-tv's omrade. Disse gamle og velansete kultur-
elle foretagender bevaegede sig sa vidt muligt ikke
pa ulovlig grund og enskede oprigtigt et lovind-
greb i sektoren, mens deres hovedkonkurrent gjor-
de alt for at bibeholde situationen uden lovgivning.

Kampen om Mondadori

Resultatet blev skabnevangert for Mondadori e
Rizzoli. I 1984 szlger Mondadori, den storste ita~

lienske forlagsgruppe, Refeguattro til Berlusconi
(der allerede 1 1981 havde kebt llalie I fra Rusconi),
og trackker sig hdrdt provet ud af tv-eventyretog er
tvunget til at overlade en hetragtelig andel af'sine
aktier til Berlusconi selv og til finansmanden Car-
lo De Benedetti, ejeren af elektronikfirmaet Oli-
vetti. Denne gruppe var 1 mellemtiden kommet i
besiddelse af flertallet af aktierne i ugebladet
LEspresso’s fortagsselskab, der sammen med Mon-
dadori ejede dagbladet La Repubblica, der blev
grundlagt 1 1976, og pa fa ar var blevet en af de
storste og mest respekterede aviser 1 Italien. Det
lykkes dog familien Mondadori at bibeholde kon-
trollen over forlaget 1 den forste tid. Sa godt gir
det ikke for den anden forlagsgruppe, Rizzoli, der
udover forlaget ogsa havde erhvervet det andet
stor italiensk dagblad, fI Corriere della Sera. Familien
mister kontrollen over selskabet, der nzrmest ser
ud til at vare pa falittens rand. Endelig, efter af-
staelsen af tv-kanalen Pin bliver selskabet overta-
get af finansselskabet Gemini (kontrolleret af
FIAT, der allerede var ejer af det trediestorste ita-
licnske dagblad, La Stampa) og andre mindre part-
nere. Saledes styrker FIATog Olivetty, to af de stor-
ste industrl — og finansgrupper 1 Italien 1 midten af
80%rne deres position i medieverdenen.

11989 kommer De Benedetti1 fellesskab med en
del af Mondadori familien i besiddelse af aktiema-
joriteten 1 Mondadori og fusionerer forlagsselska-
bet LEspresso-La Repubblica med Mondadori. Pa
denne made lykkes det De Benedetti at kontrollere
den storste forlagsgruppe 1 lItalien, de to mest
solgte newsmagazines, Lilspresso og Panorama, og
et af de sterste dagblade: La Repubblica. Men det
lykkes Berlusconi at {4 en ny alliance med familien
Mondadori og blive ny indehaver af aktiemajorite-
ten. En langtrukken kamp om den reelle kontrol
over Mondadori begynder, og den slutter forst i
1991, hjulpet af godkendelsen af loven af 6. aug
1990/223 (populart kaldet Mammi-loven efter
den minister, der underskrev den), med en opde-
ling: De Benedetti fir igen det oprindelige selskab
LEspresso-La Repubblica, mens Berlusconi far Mon-
dadori (Fiori, 1995: 169 flg). Objektivt set er det en
stor sejr for Berlusconis Fininvest, der faktisk bliver
den forste multimedie-gruppe 1 Italien, svakker en
farlig konkurrent og erobrer ca. 25% af bogmar-
ket. Herefter kontrollerer han igennem Mondado-
i andre forlag (bl.a. det agtvaerdige kulturforlag
Einaudi) og kan opna fordelagtige synergier mel-
lem Mondadoris ugeblade og magasiner og sine
tv-kanaler.

17



Leonarde Cecching

MEDIERULTUR 25

Loven mod mediekoncentration

Det er forst fra og med 1991 med godkendelsen af
Mammi-loven, at dereguleringen finder sin afslut-
ning. Loven tog udgangspunkt i princippet »op-
ziene zero, dvs. de, der ejer aviser, kan ikke eje tv.
Denvarklart imod grundloven, men lavet med det
klare formal at holde magtfulde grupper som
FIAT og Olivetti udenfor, da disse allerede var
sterkt repraesenterede i dagbladssektoren. Loven
blev vedtaget 1 parlamentet af et flertal bestiende
af PSI, sma borgelige partier og flertallet af DC
{Berlusconis traditionelle politiske statter), mens
tre ministre tilhorende DC’s venstreflgj tradte til-
bage fra regeringen i protest.

Med loven sanktioneres det prineip, at et enkelt
selskab ikke kan eje fiere end tre landsdwekkende
tv-kanaler ud af de i alt 12, der fir sendetilladelse.
Ejere af tv-kanaler kan ikke ogsa eje dagblade, og
ingen pia mediemarkedet ma oveskride 20% af
markedets samlede indtazgter. Loven legaliserer
desuden lokal radio og tv via ®teren, giver autori-
sation til at lave betalings-tv, kabel-tv og satellit-tv
og tillader de private landsdekkende netveerk at
transmittere direkte 1 hele landet med forpligtel-
sen til at sende tv-avis pd hver kanal Reklame-
spot-transmissionerne reguleres: for RAI galder
at reklamerne ikke ma overstige 4% af den samle-
de ngentlige sendetid og 12% af hver time; for de
private 15% af den daglige sendetid, og 18% af
hver time. Endelig bliver der oprettet en Garanie,
en kontrolmyndighed for radio og tv og for forlags-
virksomhed, og der oprettes en Antitrust-myndig-
hed med det hverv at kontrollere, at normerne
overholdes {Annuario RAI1991-92),

I stedet for at opstille et samlet regelsat for hele
medieverdenen, afspejler denne lov altsa blot de al-
lerede cksisterende magtforhold pd tv-markedet.
Lovens konsekvenser er i virkeligheden minimale
for Berlusconi, som kan nejes med at sxlge dagbla-
det Il Giornale (til broderen Paolo!) og reducere sin
andel af aktier i det @terbirne betalings-tv Telepiil,
lanceret i 1990 sammen med den tyske mediemag-
nat Leo Kirch (BetaTaurus) og sydafrikaneren Jo-
han Rupert (Richemond Group). Det ser dog ud
til, at han blot har overdraget en del af sine Zelepin
aktier til Kirch og Rupert, som til gengeeld har gi-
vet Berlusconi tilsvarende aktier 1 deres egne sel-
skaber. Dermed har Berlusconi ikke givet afkald
pa magten 1 Telepin - et forhold, som for tiden un-
dersoges af det italienske »bagmandspoliti«.

18

Berlusconis politiske parti

Det bedste bevis pa, at loven ganske og aldeles er
uegnet til at styre udviklingen indenfor mediesy-
stemet, er begivenhederne i de sidste ar (1991-95).
Fra 1989 gér det politiske system, der har domine-
ret den politiske scene de sidste 40 dr og som alle-
rede havde vist tegn pd krise i labet af 80%rne, 1 op-
lesning. Den udlasende faktor for particrnes krise
er de milanesiske dommeres undersegelser (den
sakaldte » Operation Rene Hander«) som afslorer om-
fattende korruptions- og bestikkelsesskandaler i de
dominerende partier. Iser regeringsherende par-
tier som DC og PSI bliver ramt, mens PCI og neo-
fascisterne (MSI), som ikke har haft s3 stor mulig-
hed for klientelisme, ikke bliver kompromitteret i
samme grad. Mange ministre og fremtreedende
politikere (bl.a. Craxi) bliver anklaget og traeder
tilbage. DC og PSLgar i oplesning. »Den forste Re-
publiks« epoke slutter.

I det politiske kaos er man ikke i stand til reelt at
fare de af Mammi-loven forudsete forordninger ud
i livet. Man kan ikke som kravet af loven inden
tolv maneder udstede sendetilladelser, man har
endsige ikke noget som helst overblik over de eksi-
sterende frekvensomrader. Endnu engang griber
Grundlovsdomstolen ind og erklarer at, hvis en
cokelt mediegruppe ejer 3 kanaler ud af de 12, vil
det veere for mange og i strid med den grundlovs-
sikret ret, at alle skal kunne ytre sig. Det bliver s&
klart at loven er utilstraekkeligt og skal laves om.
Endelig i 1993 ngjes den davaerende regering med
at give en provisorisk sendetilladelse til alle radio-
og tv-kanaler (bade landsdxkkende og lokale), der
er tilstede pa markedet — i forste omgang indtil
1996 og siden til og med 1998. Man afventede det
umiddelbart forestacnde valg og et nyt parlament
for at iverksette en ny organisk reform for hele
mediesektoren.

Det gamle magtsystemns sammenbrud synes i
forste omgang at sztte Berlusconi 1 en yderst svag
situation med truslen om selv at blive involveret i
dommernes underspgelserne hengende over sig
som et damoklessvaerd. Desuden begynder Finin-
vest efter mange ars ckspansion at merke effekten
af'den tilbagegang, som i disse &r rammer den ita-
lienske gkonomi og tvinger erhverslivet til at
mindske reklameinvesteringerne pa tv. Fininvest
er desuden 1 stor gald til bankerne (ca. 2600-4200
milliarder lire} og er ikke i stand til at fortsette sin
ckspansion pa tv-markedet.

[abet af fi maneder, mellem 1993 0g 1994, ven-




MEDIERULTUR 25

Mediernes udvikling i Italien 1 8Gerne og 90erne

der Berlusconi dog situationen. Frygten for en
valgsejr til venstreflojen, som sikkert ville be-
grense hans aktiviteter og bevidstheden om, at
der eksisterer en stor gruppe valgere uden politiske
kandidater efter DC’s og PST’s fald, far bam til pa
kun tre maneder at skabe en ny politisk bevagelse,
Forza Halia, som 1 realiteten er en parti-forretning,
idet storstedelen af partiledelsen og kandidaterne
til valget kommer fra ledermassen i Fininvests sel-
skaber (iswr fra Publitalia) eller fra deres annon-
carer og kunder. Ved valget i marts 1994, der bliver
atholdt efter den nye valglov med delvis flertals-
valg 1 enkeltmandskredse, vinder centrum-hojre-
koalitionen ledet af Forze ltalie — sammen med
nogle andre sma hejre og centrums partier og
MSI, gennemopstiet som  Alleanza  Nazionale
(AN)- overraskende ved at besejre en koalition af
centrume-venstre partier ledet af det tidligere PCI
(nu Demokratisk Venstre Parti (PDS}), og Berlusconi
bliver ministerprasident.

De tre Fininvest-netverk fremkalder mange
diskussioner med deres fremfzerd under valgkam-
pagnen. Flertallet af de politiske observaterer er
enige i, at Fininvest massivt stotter centrum-hejre-
koalitionen og Forza Italia, ogsa selvom det sker pa
en elegant, differentieret made: de tre Fininvests
tv-aviser deler opgaven mellem sig: Emilio Fede
pa Retequatiro og Paolo Liguori pa ftalia I tager par-
t1 for Berlusconi med en sddan partiskhed, at det
ligefrem bekymrer nogle af repraesentanterne for
selve Forza ftalia. Mens tv-avisen pa Conale 5 viser
en vis formalstjenstlig upartiskhed som en slags fi-
genblad for at daekke over de andre tos partiskhed.
Men det er iseer i de utrolig populere underhold-
ningsprogammer og falkshows, man udever en
massiv, mere eller mindre skjult, propaganda: de
medvirkende stjerner stotter ofte abenlyst Forza fa-
{1a. Eller der bliver transmitteret nohjektive« vaelg-
erundersogelser hvor 90% af de adspurgte for
aben skeerm erklerer, at de ville stemme pa Forza
Jtalia. Samtidig oplever man den utrolige situa-
tron, at kandidaterne fra de andre partier ser sig
tvunget til at kebe spots hos Berlusconi, hvis de
vil pa Fininvests tv. Berlusconi kan 54 skifte sin po-
litikerhat ud med erhversmandens og faktisk fi-
nansiere sin egen valgkamp med modstanderernes
penge! (Rauen, 1994).

Der hersker ingen tvivl om, at tv har haft indfly-
delse pa valgresultaterne. lolge en undersogelse
udfert af Institut for Sociologi ved Torinos Univer-
sitet og analyseinstituttet Nielsen-Cra, bragt 1
L'Espresso, 11 nov. 1994, var mindst 13% afvelgerne

(ca. 5 mio,) pavirket af tv-programmerne. Der er
tale om meget forsigtige vurderinger, men det ser
ud al, at pavirkningen fra Fininvest har flyttet ca.
4 mio, stemmer og pavirkningen fra RAI ca. |
milllion. RAIser ud t1l kun at have flyttet stemmer
indenfor centrumbhejrekoalition (3,5% fra torza
ftalia 11l AN og de andre sma partier), mens Finun-
vest har flyttet 55% af stemmerne fra centrum-
venstre-koalition til hajre og 3% fra centrumhajre
allierede il selve Forza Rtalia.

Berlusconis forste mediepolitiske indgreb som
ministerprassident viser, at selv om de politiske ak-
torer pa scenen er udskiftet, er den politiske prak-
sis den samme. En af Berlusconi-regeringens forste
indgreb var at tvinge den siddende RAT bestyrelse
1] at treede tiltbage og erstatte den med en mere Fr-
ninvest-venlig bestyrelse. Ogsa alle RADs tv- og
nyhedschefer bliver udskiftet med nye ledere, som
er tro mod regeringen.

En finansmand/politikers besiddelse og for-
domsfnie (mis)brug af tv dbner en interessekon-
flikt, hvis sammenligning man ikke finder i andre
vestlige lande. Berlusconi synes at mestre det at
bruge tv for at vinde et valg, og siden at bruge sej-
ren il at beholde sine tv-kanaler. Det er dbenbart,
at trods Berlusconi-regeringens afgang efter fi ma-
neder (dee. 1994) pa grund afinterne voveresstem-
melser 1 koalitionen, gar Fimvest styrket ud pa tv-
markedet efter begivenhederne 1993-94. Nar det
kommer til stykket vil det stadig vaeret umuligt
for parlamentet, med Forza ftalids ca. 20% af stem-
merne, at udstede en lov pa de elektroniske me-
diers omrade uden Fininvest-Forza Italid's godken-
delse.

Fininvest styrkes

De sidste madneders begivenheder (Juni-juli 1995)
har styrket Finivests position yderligere pa medie-
markedet. Centrum-venstreflajen foreslog i be-
gyndelse af 1995 en reform af Mammi-loven.
Ifolge forslaget ma ingen, efter d. 30 aug. 1996, eje
flere end to landsdakkende private tv-netvaerk og
efter d. 1 jan. 1998, er det hajst tilladt at ¢je een tv-
kanal. Det foreslas desuden at RAI bliver sat pa
slankekur og mister en kanal; af de to resterende
skal envaere licens- og den anden reklamefinancie-
ret. Kontrolmyndigheden (Garante) og Antitrust
skal styrkes, s de tar reel magt. Dette forslag har
1 manedsvis vieret blokeret 1 parlamentet, og for ex
det umuligt at komme igennem med forslag, der

19




Leonardoe Cecchini

MEDIEKULTUR 25

ikke anarkender Fininvests ret til at have tre kana-
ler. T et forseg pé at omga denne parlamentariske
situation, forsagte Berlusconis modstandere ved en
folkeafstemning at andre nogle paragraffer i
Mammi-loven. Formalet var at: a) forbyde nogen
at eje mere end een kanal — og dermed fratage Ber-
lusconi to kanaler; b) begranse reklameselskabers
mulighed for at selge reklameplads for mere end
to kanaler (hvilket ville ramme Publitalias domi-
nerende position pd reklamemarkedet); ¢) be-
grense reklameafbrydelser 1 tv-film til een blok
pr. film. Ved folkeafstemningen 12, juni 1995 forka-
stede ca. 2/3 af vaelgerne alle tre forslag og demon-
strerede hermed klart, at det kommercielle tv’s
principper har slaet rod i sterstedelen af befolknin-
gen, Iser forslaget om begransningen af reklame-
spots 1 film viste, at italienerne er villige til at af-
finde sig med mange reklamespots, blot de slipper
for at give atkald pa den elskede fiktion (som Fini-
vest ellers havde truet med »ferre spots, fierre
film«).

I juli 1995 annoncerede Berlusconi » Operationen
Wave«, dvs. en gruppe udenlandske investorers
indtreeden 1 Mediaset (et 100% Fininvestejet dat-
terselskabet, der samler de tre tv-netverk og Pub-
litalia), hvor de fir 20% af aktierne {Leo Kirch
10%, Rupert 5,3% og Al Waleed 4,5%). L. Kirch
og]. Rupert er gamle venner og alliercde med Ber-
lusconi 1 Zelepin og kun den saudiarabiske prins Al
Waleed (Arab Radio and TV) kan siges at vare en
»uvildig« partner. Af skattemeessige grunde opta-
ges de nye aktionxrer ved en nyudstedelse af aktier
{verdi 1800 milliarder lire). Anden fase i Operation
Wave skulle veere en yderligere kapitalforhejelse pi
1800 milliarder inden slutningen af 1996. Disse
20% er tiltenkt bankerne, som sa kan videreszxlge
aktierne pa bersmarkedet. Dette skulle vaere det
forste skridt til et projekt, hvor Finivest 1 alt skulle
afgive ca. 55-60% af Mediaset inden 1996, men
analytikerne er skeptiske overfor, om Berlusconi
vil g4 sa langt.

Forelgbig bliver selskabet under Finivests kon-
trol og med den nuverende ledelse. Med denne
operation opnar Berlusconi to ting: a) med tilfors-
len af frisk kapital sanerer han Finivests gaeld til
bankerne og han opnar den nedvendige kapital
til at investere i nye omrader og b)i velgernes ojne
forbedrer han siledes sit image som politiker-fi-
nansmand der i teorien er liberalist, men i praksis
monopolist. »Operazione Wavew vil dog ikke lase
den interessekonflikt, der ville kunne opstd i det til-
felde at han igen blev ministerpraesident, idet han

20

rent faktisk stadig ville have kontol over Italiens
starste multimedie gruppe.

TV-revolutionen

80%ernes store forandringer har revolutioneret méa-
den at lave radio og tv pa i Italien. Sendetiden er
oget dramatisk: fra 1976 111 1986 er man pa de tre
statsejede kanaler gaet fra 5.951 til 14.500 programs-
timer. I 1986 skal man til dette tilfuje de 19.500 pro-
gramtimer sendt fra den vigtigste privat tv-grup-
pe, Finivest. Pa ti ar er udbuddet af programer ste-
get fra 6,000 ul 34.000 tmer. For RAI kanalerne
tilsammen var den daglige sendeud 1 1987 pa 43 -
mer, og 11992 er den steget til 72 timer. For Finivest
er stigningen lignende: 1 1987 var sendetiden 53 ti-
mer og i 1992 er den kommet op pd 72 timer (An-
nuario RAT 1991-92). En lignende udvikling ser
man med hensyn til reklamespot: fra 40.000 spot
sendt pa RAT 11983 til mere end 800.000 sendt pa
RAIT og Finivest tilsammen i 1989 (Ginshorg, 1995:
587). Undersogelser viser, at 46,7% af befolkningen
ser tv 3-4 timer hver dag; 64% af det kvindelige
publikum ser tv mere end 3 timer; mere end halv-
delen af de unge mellem 6 11119 ar forbruger tv 3-4
timer om dagen (Woolf og Agostini, 1991 290-91).
Statens Informationsdepartement har foretaget en
undersogelse, der siger at italienernes tv forbrug er
37 % storre end forbruget 1 de andre europeiske
lande (Monteleone, 1992: 532).

Ty saetter dagsorden for hvad der er »in«, og for
hvad man dagen efter taler om pé arbejdspladsen
og i skolen. Det bestemmer indholdet 1 aviserne,
som paradoksalt nok fylder deres sider mere og
mere med stof om tv og det abner derene for en po-
litisk karriere for medicts egne, mere eller mindre
betydningsfulde medarbejdere (ved amis- og
kommunevalget, april *95, blev den kendte RAL
Journalist Piero Badaloni regionsformand i Lazio,
hvor han »overhalede« den anden kendte RAI-
journalist Alberto Michelini med i stemmer efter
en sindsoprivende féfe g téte),

Programudbuddet er femdoblet, men isar er
der sket en wndring 1 programmernes indhold.
Man har erstattet et tv, der ville fremme kvalitet i
programfladen, med en svimlende forogelse af an-
tallet af billeder, der forst synes tilfeldige, men
som i virkeligheden er regulerede ud fra en pracis
marketingsorienteret vurdering. Reklamefolkene
bestemmer ikke kun hvilke programmer, der er
de mest egnede til at selge deres spots, man kan
ogsa spore reklamens indflydelse pa selv program-




MEDIERULTUR 25

Mediernes udvikling ¢ Italien 1 80%erne og 90erne

montagens rytme og tid. Programimporten (seri-
als, situation-comedies, film og tv-film, telenove-
las) er sget massivt, ligeledes antallet af under-
holdningsprogrammer (talkshows, quiz, sport).

Kaxnpen OI1l seerne

Disse forandringer har ogsa pavirket det statsejede
tv og kastet RAI udicn dyb identitetskrise op gen-
nem 8 erne. Med konkurrencen oplever RAI en
stor modsigelse: det at skulle vaere en public-service
TV-station, der skal méle sig med en konkurrent,
men uden generelle normer for radio og tv syste-
met. Selvom man indenfor R Al stadig kunne fulge
public-service logikken, blev man udadtil nedt til at
acceptere konkurrencen med det kommercielle tv,
hvis man ikke vil slas hyel. 11983 havde Canale 5%
seertal veeret storre end RADs samlede seertal i
prime time, og selvom man drog tvivl om oplysnin-
gernes rigtighed, er det dog et fakturmn, at de private
kanaler 1 lpbet af 6 ar havde firedoblet deres seer-
tal, mens RAT’s var formindsket med en trediedel
(Monteleone, 1992) Séledes bryder la guerra dellau-
dience», krigen om seerne mellem Finivest og RAT,
ud, udkampet til raslen af de milliarder af lire, der
gik til at sikre sig de bedste programimer og de mest
beramte stjerner. Man kan sige, at RAI idag har
vundet kampen (1 1987 havde RAI 451 % af den
samlede seerskare og Finivest 44,6%: 1 1989 havde
RAI 484% og Finivest 377%; 1 1993 havde RAI
498% og Fininvest 374%, men prisen var et fald
produktets kvalitet; siledes at man taler om
»skraldespands tve, Og iser har man den vok-
sende fare hengende over hovedet, at det mere og
mere er annoncererne, der bestemmer program-
merne, ikke kun pa de private kanaler, men ogsa
pa RAL

Dobbelt monopolet Finivest-R AT gaelder ogsa,
og isar, reklame-indtaegterne. Reklamemarkedet
er cksploderet 1 Italien i lobet af 80°erne: investe-
ringer pa 1.250 miliarder lire 1 1980 er steget til
4.302 1 1985 og aver 9.000 1 1991 (La Stampa, 29.
marts 1992). RAI og Finivest deler 90,6% af disse
reklameindtegter til Berlusconi og 29% til RAL
De sidste fa procent deles mellem de resterende ka-
naler (Il Corriere della Sera, 5. marts 1993). Men
reklametv’s opdukken har frem for alt flyttet rekla-
meindtegterne vk fra den trykte presse og over
til tv. I begyndelsen af 80%erne tilfaldt ca. 57% af
reklamepengene pressen, mens tv kun fik 27%
{Ginsborg, 1995: 590-91). 11992 blev 52% af de to-
tale reklameindtzgter brugt pa tv, og den trykte

presses indtagter fra reklame faldt til under 40%.
Italien afviger ogsa 1 sammenligning med andre
lande, hvor tv ogsa cr et steerkt og udviklet medie:
1 USA ulfalder 37% af reklameindtegterne tv, 1
Storbritannien 31%, 1 Yrankrig 29%, 1 Spanien
28%, 1 Tyskland 18%. Denne ubalance synes at
vare blevet storre pa det sidste, hvis man skal tro
de sidste data i gkonomitillzegget i dagbladet La Re-
pubblica fra den 10. juli 1995. Holge disse oplysnin-
ger tilskriver man i dag i Italiensk tv ca. 57% af
de totale reklameindtaegter (det stiger til ca. 63%,
hvis man medregner sponsorering og tv-shop).

Denne tendens til at koncentrere reklameind-
teegter 1 tvmediet har forsterket krisen 1 den alle-
rede traditionelt svage sektor, den trykte presse.
Til trods for at branchen har gennemgaet en mo-
derniseringsproces i lobet af 80crne med compu-
terens indtog pa redaktionerne og 1 typografien
og det agede salg 1 forhold til 70%rne, sxlges der i
dag i {talien kun 18 landsdaekkende dagblade og 44
lokale med et samlet oplag pa 6,5 mio. eksemplarer
til en befolkning pa mere end 57 mio. indbyggere
(1 eksemplar til hver 9. indbygger, 1 Frankrig 1 ul
hver 5). Hertil skal man regne med ydereligere salg
af ca. 25 millioner cksemplarer af ugeblade og ma-
nedsmagasiner.

Lokalradioerne styrket

Ogsa radioen er blevet berert af monopolets fald.
Allerede to ar efter liberaliseringen havde de kom-
mercielle radiostationer frataget RAI ca. halvde-
len af den samlede lytterskare (Monteleone, 1992:
499 flg). I 1991 lyttede gennemsnitligt 298 muo.
personer over 11 dr til radio hver dag. De private
udsendelser ex giet fra 16 mio. lyttere 1 1990 ul 20
mio. 11991, mens RAT har mistet ca. I mio. og er pa
12,4 mio. lyttere.

Man har i lgbet af 80%rne kunnet iagttage en
gradvis udvikling blandt nogle radiostationer i
retming af blive landsdxkkende netvarker og en
differentiering 1 programindholdet mellem de
landsdekkende og de lokale radiostationer. Denne
proces forsinkes dog noget af de mange struktu-
relle svagheder og er endnu 1 dag ikke fuldsteendig
gennemfort. De landsdekkende radionetverk har
beveget sig som en olieplet pé vandet: De spreder
sig fra et omride til de tilstodende, men sendestyr-
ken har ofte ladt de mest afsides omrader udak-
kede, eller med et ukonstant signal. Iser har de by-
maessige omrader og nord og centrum af landet
veret priviligerede, mens serne og syd har varet

21




Leonardo Cecching

MEDIEKULTUR 25

forsemt pa grund af den mindre kommercielle in-
teresse. Efter Mammi-loven i 1991 kom der 15 an-
segninger til Ministeriet for Telekommunikation
om sendetilladelse til landsdakkende radio og
3983 tl lokalradio. Da det landsdekkende rekla-
memarked er domineret af tv, er den storste del af
de landsdxkkende radiostationer ogsa athzngige
af lokale reklamer, hvilket i haj grad giver dem et
lokalt preg (kun 4 netveerk kan modtages over
hele landet, eller nasten, og har en homogen lyt-
terskare i hele landet). Siledes har de ringe ekono-
miske resourcer og den manglende lovgivning
samt udviklingensmenstret generelt hindret den
kommercielle landsdakkende radiofoni i at gen-
nemtore en effektiv differentiering af udbuddet.
Pa de landsdakkende radioer er det overvejende
musikunderholdningsprogrammer med disgjockeys,
der dominerer (9 ud af de 15 netveerk 11991) og disse
henvender sig hovedsageligt til det samme publi-
kum (unge pa 24-34 &r eller helt unge 11-24 ar),
Det ser dog ud til, at den slags radioprogrammer
er ved at vaere out, og rene musikradioprogram-
mer uden disgjockey, eller med meget 3 afbrydelser,
vinder frem.

Lokalradioerne derimod, is@r de sterste pé re-
gionalbasis, er blevet styrket. De har aget deres re-
klameindtzgter og har forbedret deres produkt.
Den mest hyppige model er »all round« radio, lokal
radio med et meget varieret udbud af programmer
(desma lytterskarer i lokalomraderne tillader ikke
meget specialiserede radiostationer). Kanalen i-
madekommer forskellige publikumstyper i labet
af dagen med forskellige slags programmer (nyhe-
der tidligt om morgenen, debatter og telefon-un-
derholdning i lebet af formiddagen, nyheder ved
middagstid, ungdomsmusik om eftermiddagen,
osv). Informationsradioens (eller »mod-informati-
onsradio«, som den blev kaldt den gang) lykkelige
tider er forlengst forbi. Neesten alle de radiostatio-
ner, der i labet af 70%rne var tilknyttet venstrefia-
jens politiske bevagelser eller greesrodsbevagelser,
og som fremkaldte interesse ogsd 1 udlandet, ex for-
svundet (tilbage er de to landsdekkende Radio Ita-
lia og Radio Radicale, samt Radio Popolare i Milano
og nogle fi andre). Nogle af disse er 1 gang med at
skabe en sammenslutning for at kunne klare de
haje omkostninger, der er forbundet med all news
radio. I de senere ar spiller de religiose, oftest katol-
ske radioer, en ikke ubetydelig rolle.

I kampen mod Finivest har RAI koncentreret
sine krafter i tv-sektoren, og public-service radioen
er blevet overladt til sig selv. Farst efter Mammi-

22

loven pravede RAI at reformere og differentiere
sine racioprogrammer. Radio 1 blev til en all news
kanal med korte musikintervaller, Radio 2 blev til
en all round kanal, og Radio 3 blev kultur-kanal.
Detser dog ud til, at reformen ikke har givet de sn-
skede resultater og bade ledelsen og de ansatte i
RATs radio-scktor begynder nu at give udtryk for
utilfredshed.

Filmindustrien pa tilbagetog

Filmindustrien, der var i krise allerede for det
kommercielle tv's ankomst, har pa det sidste ople-
vet en forvaerring af situationen. Man er gdet fra
241 mio, biografbilletter solgt i 1985 til 86 mio. 1
1992 (Ginsborg, 1995: 590). Der lukkes konstant
biografer (i 1992 var tallet reduceret il 3.000,
men kun 20% af disse var abne hele 4ret) og Ita-
lien besztter sidstepladsen i EU med hensyn til
Heresalsbiografer (Media Key, 1993). Grunden
hertil skal ogsd seges i strukturelle svagheder og
for langsom modernisering af sektoren, men der
kan ikke herske tvivl om, at det er den staerke kon-
kurrence fra den store maengde film péa tv (i 1988
blev der vist 5400 film pa de tre RALkanaler, de
tre Finivest, Odeon-TV og TV-Montecarlo, i 1991 pa
de samme kanaler blev der vist 6.577 som medforer,
at folk gar mindre i biografen). Langt den storste
del af den tv-fiktion, der vises i tv, er udenlandsk.
For RATIs vedkommende er tallene: ikke europa-
isk produktion 73%, europeisk 152% italiensk
1L3% og for Finivest: ikke europaisk 94%, euro-
peisk 1%, italiensk 5% (L’Espresso 28. juli 1995).
Pa 1 ar (1980-90) er Italiens andel af det europa-
iske filmmarked reduceret fra 24,5 til 16%.

Monopoler
forsinker nytenkning

Den manglende regulering af eterbaret kommer-
cielt tv har forsinket afprevning og indferelse af
ny teknologi (digital-tv, high-definition, kabel-ty,
interaktiv-tv, video on demand, osv) indenfor omri-
det.

Kabel-tv og antenneforeninger er, efter de forste
ar med privat lokal kabel-tv i 70%rne, efterhinden
blevet udkonkurreret af det aterbarne kommerci-
elle tv, og i dag er den type tv stort set forsvundet
{ogsd som betalings-tv) 1 [talien. Heller ikke satel-
lit-tv er sa udbredt. I 1994 var der kun ca. 400.000
parabol antenner (1993: ca. 200.000) overfor de 6




MEDIERULTUR 25

Mediernes udvikling i Italien | 80%rne og 90erne

mio. i Tyskland, 4 mio. 1 Storbritannien, 3 mio. i Po-
len og 2 mio. 1 Spanien (L'Espresso, 20. januar
1995).

Med udsigt 61l en liberalisering af det europe-
iske satellit-marked, har bade Fininvest- og Tele-
pin-grupperne (der dog ma betragtes som en inte-
greret enhed efter » Operation Wave«) og RA6 1 de
sidste maneder haft travlt med at udbygge nye
pay-tv services indenfor digital satellit-tv. Telepea har
allerede bestilt fire transpanders hos det europaiske
konsortium Eutelsat (Hot bird), Fininvest har be-
stilt een, RAT og Stream (den indtil nu eneste eksi-
sterende italienske »service provider« pa interaktiv-
tv) har bestilt to hver.

Disse fire grupper patenker at lancere tema-ka-
naler og man konkurrerer steerkt om at vinde part-
nere indenfor de mest populer genrer (film og
© sport) — f. eks. de store amerikanske filmselskaber
og det Italienske Fodbold Forbund. RAI er teet ved
atopnd en aftale med CNNom en afl news kanal og
med Walt Disney om en bernckanal. Udover disse
vil der blive tale om en tema-kanal med musik, en
kulturkanal, en kanal med gamle RAI sucesser
samt en med natur- og rejsefilm. Ogsa Telepiil ar-
bejder med en lignende opskrift.

Manglen pé pracise regler, den eksisterende
konkurrence-situation mellem de to hovedaktorer
pa markedet for aterbaret tv (RAI-Fininvest) og
Fininvests rolle som dominerende udbyder pa det
private tv-marked, har selviogelig ikke tlskyndet
til investeringer péd et omrade, der krever mange
ressourcer og som endnu ikke synes at have et sier-
lig stort publikum. Undersagelser har vist, at kun
9% af befolkningen har en speciel forkerlighed for
den nye teknologi og er villig til at betale for at se
tv (pay tv). Kun 18% af de walienske familier har
en PC hjemme og halvdelen af "Ielecom’s brugere
foretager mindre end to telefon-opringninger om
dagen (La Rebrubblica, 5 august 1993). Med
denne markedssituation vil betalings-tv’s mulighe-
der endnu i lang tid vaere mindre end det aterba-
ren »all round« tv’s. Men ogsa i Italien er man be-
gyndt at ruste sig til kampen om det, der ser ud til
at blive et af lokomotiverne indenfor verdens frem-
tidige ekonomi: tv-telekomunikation-film-under-
holdning-industrien.

Disse sektorer kraver enorme investeringer og
stimulerer t1] internationalisering og monopolise-
ring. I hele verden opstar alliancer og joint ventures
(for tkke at tale om deciderende overtagelser som
Walt Disney's overtagelse af ABC og Westinghou-
se’s af GBS for nvlig) mellem de store selskaber pa

omradet. 1 Italien er det udover RAIL Fininvest,
Olivetti (PC, mobiltelefoner) og delvis FIAT (sa-
tellitkomponenter) og Pirelli (lyslederkabler) isaer
det statsejede STET (men man taler om en snarlig
privatisering) som har en dominerende position
pa markedet.

STET, som udover at gje det fornavnte selskab,
Stream, ejer Italtel, der laver lysledere, har mono-
pol pa kabeltelefonmarkedet (igennem dattersel-
skabetlelecom). Samtidig er det den ene af to kon-
cessionshavere indenfor mobiltelefoni (den anden
cr Omnitel, et konsortium mellem Olivetti og
AT&T) og har for nylig offentliggjort et joint ven-
ture med IBM for i fremtiden at kunne levere nog-
lefeerdige lesninger bdde indenfor data- og tele-
komunikation.

Desuden har STET offentliggjort en impone-
rende investeringsplan (der tales om 13 tusinde
milliarder lire) for ar forbinde 10 mio. huse med
lyslederekabler. Denne plan har rejst protester
bade fra den politiske og ekonomiske verden, fordi
det ville give STET en fordel, nar EU 1 1998 libera-
liserer omradet, en fordel, som konkurrenterne
vanskeligt vil kunne indhente. Der er planer om
at privatisere STET, og Berlusconi har flere gange
udtalt interesse for dette selskab og for telekommu-
nikationsomradt generelt (han deltog i1 en licita-
tion om koncessionen om mobiltelefoni, men tabte
til Olivetti), En alliance mellem Fininvest og
STET ville for alvor betyde en total monopolise-
ring af de italienske massemedier. Igen er proble-
met, med {4 akterers dorminans (RAI Fininvest,
STET) indenfor den italienske samfunds og eko-
nomis vigtige omrader, afgorende.

Denne dominans ser ikke ud tl at vaere foran-
dret vasentligt, selvom et nyt medie-imperium
skyder op: Filmproducenten Vittorio Cecchi Gori
(ejer af det storste italienske filmselskab Pentafilm,
ca. 70 biografer 1 hele Italien og det toskanske lokal
tv Canale 10) kobte 1 juli 1995 forst Videomusic — det
eneste tematiske tv-netvaerk (ikke betalings-tv) og
siden TV -Montecarlo. Ganske vist har Cecchi Gori,
der lige som Berlusconi ejer et fodboldhold, gode
forbindelser i sportsverden og cjer et velforsynet
lager af biograffilm — et helt afgorende element i
enhver planlegning af tvprogramflader. Desuden

-og tkke mindst har han politisk statte (Det ltalien-
ske Folkeparti, der bestir af venstreflejen af det nu
hedengangne DC, som CGecchi Gori reprasenterer
i Senatet). Men sa lange RAIL og Fininvest forset-
ter med at inkassere hovedparten al de samlede re-



Leonardo Cecching

MEDIERULTUR 25

klameindtegter pa tv-omradet, vil de ovrige akin-
rer kun veere statister.

Problemet er som altid manglen pa en velegnet
antimonopolloy, som tillader en reel konkurrence
indenfor tv- og telekomunikationsomridet — en ty-
pe lov, som Fininvest’s politiske stotter ikke har til
hensigt at lade parlamentet godkende.

Pé trods af de »revolutionerende« @ndringer i
det politiske system i perioden 1989-1994 og over-
gang fra Den Forste til Den Anden Republik, ser
det ud til at de profetiske ord, som forfatteren Giu-
seppe’lomasi di Lampedusa lader sin hovedperson
sige i romanen Leoparden, desvaerre stadig er aktu-
elle: »hois alt skal blive som for, er det nadvendist at endre
alt«,

Litteraturliste

Annuario RAT 1981.92

Burchardt, M. (1995) Berlusconi. To-kongen, der ville frelse
ftalien. Kobenhaun.

Favinott, L. (1985) Tmaghi del canale. Milano.

Yerrarl, G. (1990) 1 padrone del diavelo. Storia de 8, Berlusco-
ni, Milano. ‘

Fiori, G (1995) N venditore. Storia di S. Berluscont ¢ deily Fi
minpest. Milano,

24

Ginshorg, P (red) (1995) Stato dell Tinlia

Muazzoleni, G, (1992) Communicazione ¢ potere. Mass media ¢
politice in Italia. Napolt

Media Key, nr. 122, 1983

Moncalvo, G. og DAnna, 8. (1994) Berlusconi in concert.
London.

Momteleone, ¥ (1992) Sioria della radio ¢ della televisione in
Italia. Secietd, politica, sirategia, programmi 1992-1997. Ve-
nezia.

Murialdi, P (1992) Il decennio che ha cambiato la mappa dei

- media ttaliani 1 M.

Ruggieri, G. og Guarino, M. (1994) Berlusconi. Incheiesta
sul signor V. Milano,

Woolf, M. og Agostini, A, (199]) "Mass Media’ i 1. Bo-
strom og G. Nenciont: Orizzonti d'ltalia. Kebenhavn,

La Stampa, 29. mares, 1992

La Repubblica, 5. august 1995

LEspresso, 9. sept. 1994

LEspresso 28, juli 1995

L'Espresso, 20, januar 1995

Il Corriere della Sera, 5. marts 1993

Leonardo Cecchini er lektor ved Romansk Institut
pa Aarhus Universitet,




Medieforandring 1 Central- og Osteuropa: Udvikling af en analysemodel

Turtelduer?: Medier, stat og politik
1 Central- og Osteuropa

Af Karol Jacubowicz

Den polske medieforsker, Rarol Jakubowiez, tager os med pd en vundtur 1 de tidligere kommunustiske
lande i Ost- og Centraleuropa. Hoordan gdr det med pressefriheden og mediernes losrivelse fra staten?
sporger han. Han opstiller folgende kriterier for frie medier: Differentiering, professionalisering af
Journalister, demonopolisering, decentralisering og en grad af demokratisering. Ifslge Jakubowicz er
der en tat sammenhang mellem de politiske og okonomuske veformer, ef land har gennemgdet, og medi-
ernes frigovelsesproces. De tidligere kommunistiske lande grupperes efter, hvilket stade medieudviklin-
gen er ndel tl og de poliiiske og okonimiske forhindringer for medieudviklingen opregnes. Den gennem-
gaende tendens 1 det asteropeiske mediclandskab er »italienske tilstande« , dus. udbredt statslig kon-
trol med medierne, starke partitithorsforhold og integration mellem medier og den politiske elite,
konkluderer Jacubowicz. Artiklen har forst veret publiceret i tidsskriftet Javnost/ The Public.

John Keane (1991: 52-53) bemarker, at i dagens

mediedebat er »ligene af Tom Paine og de andre
tidlige, moderne fortalere for ‘pressefrihed « ved
at blive gravet op 1 igen — det lader til, at historien
gentager sig. Det gor den ogsa 1 den forstand, at
Polen og andre gsteuropziske lande nu er skue-
pladser for en proces, der fandt sted 1 de fleste an-
dre europeiske lande for lang tid siden: mediernes
lasrivelse fra Staten og de politiske institutioner. 1
takt med, at Partistatens gamle centraliserede
kommandosystem nedlegges, og den klassiske
magtdeling langsomt og majsommeligt genopret-
tes, er medierne nedt til at gennemga den proces,
der begyndte med den oprindelige kamp for pres-
sefriheden 1 England i det 17 drhundrede og som
derefter bredte sig til Amerika og resten af Europa.
Det resulterede i det Alexander (1981} kalder en
mediedifferentieringsproces, dvs. en proces hvorved
medicrne »strukturelt frigeres fra direkte ham-
mende ekonomiske, politiske, solidariske og kul-
turelle band« (Alexander 1981 33), sa de ikke lan-
gere er »vedheng 11l partier, klasser, regioner og
religiose grupper« {Alexander 1981: 27). Mediernes
frigarelse fra statslige strukturer er en nodvendig

forudsaztning for at skabe et demokrati, idet »me-
dierne [sic] 1 et demokratisk samfund ligger 1 kon-
stant strid med staten: de konfronterer staten som
et populistisk modstykke til rationel, retslig kon-
trol« (Alexander 1981: 25). I Central- og Osteuropa
kan differentieringen ogsa ses som et led 1 det bor-
gerlige samfunds opstden, en proces som dissiden-
terne hele tiden har arbejdet henimod, og som be-
tragtes som en uundverlig bestanddel af et demo-
kratisk samfundssystem (Splichal 1993, 1994).
Udviklingen af mediesystemer er selviplgelig
ogsa genstand for omfattende forskning (en del af
den bliver gennemgaet 1 Jakubowicz, Jedrzejewski,
1988). I dag er denne problematik yderst relevant 1
lentral- og Osteuropa, hvor forskerne dels forso-
ger at beskrive kernen i forholdet mellem medie-
maessige og sociale forandringer, dels at udvikle
en generel model til analyse af emnet, (Paletz, Ja-
kubowicz 1994; Sparks, Reading 1994; Manaey,
Frybes 1994). Dette vidner om en bevidsthed om,
at vi, som Downing sa ghimrende har udtrykt det
(1994: 2-39):

for at forstd medicrne, dér {1 Central- og @steuro-

25



