56

FRIHEDENS TIME?
DEN FRANSKE VENSTREREGERINGS RADIO/TV-REFORM

Af Ralf Pittelkow

"Bonjour la liberté!” ("Goddag frihed!"). Med disse pompese ord &bnede den franske
kommunikationsminister, Georges Fillioud, i april 82 nationalforsamlingens debat
om venstreregeringens forslag til en radiof/TV-reform. "Farvel frihed!" lgd det

karakteristiske, omend ikke just originale svar fra oppositionsbankene,

Frankrig har nu flet sin 6. radio/TV-lov siden 2. verdenskrig. Landet har tradition
for, at vasentlige mndringer pd regerinsplan fglges af en nyordning af de
audiovisuelle medier. Valget af Francois Mitterand til prasident i maj 81 udger
ingen undtagelse. Der er ligeledes tradition for voldsomme opger mellem regering
og opposition pd dette omride, Heller ikke i denne henseende udggr den nuverende
situation nogen undtagelse. Men rollerne er byttet om: i deres uvante rolle som
opposition anklager de borgerlige partier nu den siddende regering for at vilie bruge

sin magt til at vinde fuldstandig kontrol over de offentlige audiovisuelle medier.

Der er dog tale om andet og mere ned et simpelt rolleskift, P& vesentlige punkter
definerer Loven om audiovisuel kommunikation, dateret 27. juli 1982, forholdet

mellem regering og audiovisuelle medier pd en ny méde.

Frankrigs stemme

I mellemkrigstiden eksisterede private og offentlige radicer side om side |
Frankrig. Dette system blev der gjort godt og grundigt op med efter 2. verdenskrig.
Radio, og nogle 5r senere TV, blev nu ikke blot gjort til 100% offentlige
institutioner, men de blev ligefrem en del af statsadministrationen, finansieret

over statsbudgettet og direkte underlagt informationsministeren.

I fprste omgang kunne stort set alle partier samles om denne gennemngribende

statsligggreise af radio/TV, idet de s& statsadministrationen som et bolvark mod




57

pengemagt og politisk forfald som det, man havde oplevet under krigen. Da de
siddende regeringer imidlertid ret hamningslést monopoliserede de audiovisuelle
medier, kunne der dog naturligt nok opstd utilfredshed med den konkrete madde,
systemet fungerede pé, fra de udelukkede partiers side.

I 1948, f.eks., foregik det pd den mide, at informationsministerens privatsekreter
hver dag forestod et mede, hvori deltog indenrigs- og industriministerens privatsek-
reteErer og desuden chefen for nyhedsafdelingen { radio/TV. Her fik sidstnavnte s&
sine lgbende instrukser. Den davarende informationsminister hed forevrigt Fran-
cois Mitterand®.

Ferst under de Gaulle blev radio/TV udskilt som en selvstendig offentlig institution
med sin egen statut, Det skete ved et dekret i 1959 og ved loven fra 1964, som
skabte 'Office de radio-télévision francaise' (ORTF). Det betad dog pd ingen méde,
at den udgvende magt slakkede p& sin kontrol. S&vel generaldirekigren som de
senere etablerede styrelser blev udpeget af regeringen. Som prasident Pompidou
senere udtrykte det, skulle radio og iser TV vare "Frankrigs stemme", siledes som

denne blev fortolket af regeringen.

Specielt for TVs vedkommende fik regeringskontrollen nu mere afggrende betyd-
ning. Dels var det, I modsatning til fer, de samme politiske krafter, der sad med
regeringsmagten over en langere periode. Dels slog TV for alvor igennem, hvilket
fgrte til etableringen af en 2. TV-kanal i 1963 og en 3.1 1971.

Men de politiske modsatninger, der efterhdnden banede sig vej | det franske
samfund, slog ogsé igennem inden fro radio/TV. | forbindelse med maj 68 kom det
til en ekspolsion. ORTFs ledelse forségie | forste omgang at lade institutionen tie
majbegivenhederne ihjel. Det skabte en troveerdighedskleft | forhold til publikum og
fpites som en belastning af en stor del af de ansatte. Det kom til en 6 uger lang
streike inden for ORTF med krav om uafhangighed af regeringen.

Kravet blev ikke epf);idt, Tveertimod. Efter den massive valgsejr 1 jull 68 faldt
regeringens hammer. Mange ansatte blev fyret eller forflyttet, herunder omkring

100 journalister.




58

Utilfredsheden havde dog ikke varet til at tage fejl af. Konsekvensen blev derfor
alligevel en liberaiisez;ing i perioden 1969-72, bl.a. med en afskaffelse af informa-
tionsministeriet. Men ved loven fra 1972 blev der igen strammet op. Det var dog
ikke lengere helt s& nemt som i fordums tid. Den gaullistiske regering métte
siledes 1 1973 gribe til at fyre den ligeledes gaullistiske generaldirekter pd grund af
manglende samarbejdsvilje.

1972-reformen videreférte ORTFs mange skavanker: Den stive og fantasilgse
mikrofonholderjournalistik. Den vedvarende utilfredshed blandt de ansatte, der
resulterede i tallgse strejker. Det oppustede og tungt arbejdende bureaukrati. Og
sidst, men ikke mindste: Den stadige finansielle krise.

Oplesningen af ORTF

Knap var Giscard d'Estaing blevet president 1 1974, for han med lynets hast fik
vediaget en ny reform, der skulle fierne centraliseringens dedvagt. Han gik ganske
radikalt til varks, idet han opleste ORTF i 7 selvsteendige selskaber. Det drejde sig
om 4 sdkaldt 'progamselskaber', 3 fra TV (TFL, Antenne 2 og FRB)Z og | for radio
{(Radio-France). FR3 fik sarlige forpligtelser til regional nyhedsdakning og til at

lade spillefiim udgere en s®rlig stor del af programmet. Til disse programselskaber
kom sd et selskab for film- og videoproduktioner, der iser skulle aftages af de 3
TV-selskaber (SFP), et selskab for den tekniske side af radiospredningen (TDF) og
endelig et selskab for forskning, uddannelse og arkiver (INAY .

Programselskaberne skulle ledes af hver sin styrelse, hvis flertal blev valgt af
regeringen. De 7 selskaber havde ikke nogen failes overbygning, eneste samlede

myndighed var regeringen og presidenten.

Det var et af reformens vasentligste formdl at fremme konkurrencen inden for TVs
programproduktion. Med det for gje fastlagdes ogsd nogle ret specielie retnimgsﬁin«‘
jer for fordelingen af licensmidler. Der skulle ikke kun tages hensyn til selskaber-
nes forpligtelser og deres efterlevelse af disse samt til deres egenindtagter. Ogsé
programmernes kvalitet og seertallene skulle indgd i fordelingsgrundlaget, dog kun
med behersket vagt.




59

Siden 1968 var de to TV-kanaler, der nu blev til TF] og Antenne 2, delvis blevet
finansieret ved reklamer.1974-loven angav et loft for reklameindtzgterne, siledes
at disse ikke mdtte overskride 25% - men vel at marke af de samlede indtagter fra
de 7 selskaber. Tager man TF1 og Antenne 2 for sig selv, altsd de to selskaber, hvor
der overhovedet optraeder reklamer, sd har det fgrt til reklameindtagter p& mellem
¥ og 2/3 af de samlede indtagter.

[974-reformen kan betragtes som et kompromis mellem nyliberale strgmninger,
fgrst og fremmest reprasenteret af preesidenten seivg, og den gaullistiske statsdyr-
kelse, som przgede hans parlamentariske grundlag. P38 den ene side en vis
konkurrence, pa den anden side fastholdelse af monopolet. Kritikere har ment, at
resultatet blev, at man sad tilbage med et privat-TVs darligdomme (reklamer,

uhemmet konkurrence m.m.} uden dets muligheder (uafhangighed af staten)ﬁ .

Det er dog en udbredt opfattelse, at reformen trods alt betsd en noget stgrre

uathengighed | pmgramproduktimnen6

. Alligevel efterlod den helt fundamentale
problemer: Bureaukratiet trivedes fortsat. De finansielle vanskeligheder blev
yderligere forsterket pd grund af omkostningerne ved at etablere de 7 selvstendige
selskaber’. I stedet for en bevidst tilrettelagt alsidighed i1 programudbuddet
- gennem udnyttelse af de tre TV-kanaler, overbgd selskaberne hinanden med samme
type underholdningsudsendelser 1 den bedste saend@tidg‘ Endelig var regeringens
politiske kontrol vedvarende sardeles mearkbar, Jean-Louis Missika og Dominique
Wolton skriver sdledes i artiklet "Ou va la televison?" (Le Monde 26.2.82): "Selv om
den politiske magts indflydelse var mindre stzrk end fgr, s& 14 den dog i kraft af

vaner, indirekte pressioner og selvcensur over det europ®iske gernemsnit.”

Periferistationer

Mens lovgivningen sdledes fastholdt det uindskrankede monopol, viderefértes i
praksis nogle monopolbrud, som allerede havde adskilige &r p8 bagen. Det drejer sig
om de sdkaldte ‘periferistationer, dvs. private kommercielle stationer, der sender
radio og i mindre grad TV ind over Frankrig fra udlandet. Fra Luxembourg er det
Radio-Tele-Luxembourg (RTL), fra Saarlandet radiostationen Europe I, fra Monaco
henholdsvis Radio Monte-Carlo (RMC) og Télé Monte-Carlo, og endelig fra Andorra




60

Sud-Radio (nu ophert som periferisender). Dissé sendere blev mere end tolereret af
den franske stat, de indgik faktisk som en fast bestanddel af dens mediepolitik.
Stationerne havde og har studier i Frankrig, hvorfra signalerne sendes via franske
kabler til senderen i udlandet. RMC har slgar installeret sin egen sender i de
franske alper. Og nok s& vigtigt: den franske stat er selv engageret til op over
begge grer i disse stationer. Den har en vesentlig andel i RTL, en dominerende
indflydelse i Europe | og fuldstendig dominans i RMC (tilsvarende med Sud-
Mggﬁ: Mht. til lyttertal har RTL og Europe 1, der i dag konkurrerer indbyrdes om

ferstepladsen, til stadighed ligget klart foran Radio-France 0,

Udskiftninger

Da venstreregeringen kom til i sommeren 1981, havde den travit med at gennemig-
re en raekke store gkonomiske og sociale reformer. Den bebudede nyordning af de
audiovisuelle medier kom i anden rakke. Det skabte et mediepolitisk tomrum, der
gav de enkeltstdende initiativer et vilkdrligt preeg og skabte usikkerhed og afventen
i institutionerne. Fremtreedende socialister har siden tilkendegivet, at dette var en
politisk fejltagelse.

I fgrste omgang kom personspgrgsmdl 1 hej grad til at std i centrum. For
presidentvalget havde Francois Mitterand efkimrei, at en ventreregering ikke ville
foranstalte nogen heksejagt eller haevnakter inden for radio/TV (Le Monde 25.4.81).
Efter prasidentvalget praciserede han dog over for et grask dagblad dette til, at
der ikke ville ske udrensninger, men at en rakke ledende poster mitte beszttes af
"mend og kvinder, hvis tankegang svarer til landets flertals” (citeret efter Le
Monde 29.9.81). |

Mitterrands to udtalelser illustrerer socialisternes dilemma. P& den ene side har de
veret interessert i at demonstrere, at en ny @ra var begyndt, hvor regeringen ikke
leengere skulle optrade som Big Brother over for journalisterne. P4 den anden side
var den politiske information ledet af folk, som man ansd for at have knyttet deres
journalistiske arbejde meget tzt sammen med den-tidligere regerings politiske
interesser. Resultatet har vaeret en holdning, der ikke har varet fri for skinhellig-

hed. S3ledes ndr kommunikationsminister Fillioud 1 et interview erkizmrede: "Jeg




61

har hverken rért ved strukturerne eller personemea”“, samtidig med, at han i
kraftige vendinger opfordrede folk pd ledende poster til at forlade disse frivilligt
og journalisterne til at hjzlpe dem pd vej, hvis de ikke selv kunne finde ud af det.
Resultatet er da ogsd blevet afgang eller forflytning for samtlige programseiska-
bers generaldirektgrer og ledere af aktualitetsafdelinger plus enkelte menige

journalister, Hertil kommer udskiftninger pd periferistationerne,

Socialisterne henviser bl.a, til, at disse udskiftninger er for intet at regne mod
dem, der fandt sted i forbindelse med Giscards 1974-reform. Georges Fillioud har
sdledes haevcfetu, at man skal sammenligne 20-30 beré¢rte journalister i denne

. omgang med [.610 afskedigede, herunder over 200 journalister, i 1974 ("det var

- ikke nogen heksejagt, det var en veritabel safaril").

- . Det er givet, at venstreregeringen er faret betydeligt blidere frem end tidligere

- regeringer. Det er ligeledes givet, at de siddende radio/TV-chefer havde varet
prasget at stor imgdekormnmenhed over for den tidligere regering. Disse forhold taler
- til venstreregeringens forsvar. Alligevel kan den nappe selv siges helt fri for at
. vere preget af de sarlige franske traditioner for regeringsindblanding. Forsgg pd
direkte indgreb i programmerne er sdledes ogsd forekommet, De har dog, endnu
- engang, haft et langt mere beskedent omiang end det, man tidligere sd. Og nok sd
vmselr;tiigt: institutionerne er mindre tilbgjelige end fgr til at fglge de politiske
vink™ 7,

Programmerne

"Jeg kan sddan set sige, at jeg aldrig har haft det mere frit end efter 10. maj
{prasidentskiftet, RP). Men det er fordi redaktionerne inden for de audiovisuelie
_medier svaver i et fuldstandigt tomrum. Man kan slippe igennem med hvad som
helst". Denne karakteristik giver parlamentsreporteren Jean-Louis Lescéne fra

Antenne 2 af sin arbejdsplads, mens man har ventet pd den nye reform (Le Monde -

2.-3.5.82). Hans kollega, Jean Bertolino, souschef for en s#rlig reportagegruppe pi
TF1, havde tidligere givet sin aktualitetsafdeling det glatte lag i artiklen "J'implo-
se" {Le Monde 25.2.82). Man kan ikke p3 én gang vare besat af tanken om for
enhver pris at blive siddende | sin stilling, indtil der er skabt klare linjer, og




62

samtidig levere dristig og fantasifuld journalistik, skrev han. Resultatet er,
forsatte han, at TV-aviserne er praget af en "spvndyssende tamhed" 1% gfierhén-
den synes man dog at have f8et mere hold pé arbejdet | specielt TF1's aktualitets-

afdeling!’.

Til den handlingslammende usikkerhed, mens man har ventet pd reformen og dens
konsekvenser, kommer et mere generelt problem: De mangedrige traditioner for
mikrofonholderiournalistik i radio/TV har betydet, at mange journalister er ret
uvante med opspgende, nergdende og kritisk journalistik. Denne tendens forsterkes
i nogen grad af, at fransk journalistik alle dage har veret mere kommentar- end

reportagepraget.

Tilsyneladende har publikum heller ikke oplevet den store forandring i informa-
tions;:mgramrrierm, 1 hvert fald peger meningsmdlinger pd et flertal for den
opfatteise, at den nye regering ikke har medfgrt st@rre ®ndringer | disse program-

mer.

Blandt politikere er det en udbredt opfattelse, at radio/TV-politik | det store og
hele drejer sig om informationsprogrammer. Denne opfattelse trives bedre end
nogetsteds i Frankrig, hvor debatten meget ensidigt har kredset om kontrollen med
den politiske information, Hos publikum derimod spiller informationsprogrammerne
ikke samme rolle. En meningsmaling i februar 32 viste, at 62% specielt forventede

sig underholdning af Tvié

, mens informationen kun havde fgrsteprioritet for 33%.
TV under venstreregeringen er da ogsd fgrst og fremmest blevet bedgmt pd sin
evne til at underholde. Og dommen har jevnt hen varet negativ: Programmerme er

triste og kedsommelige, mente 65% af de adspurgte i den omtalte meningsmdling.

Som fgr navnt klumpede alle TV-selskaberne i Giscards tid underholdningsprogram-
mer sammen i den bedste sendetid (i Frankrig fra kl. 20.30). Dette blev kritiseret i
den s8kaldte 'Moinot-rapport’, som skulle danne grundlaget for den nye lovgiv-
ningl?g Rapporten understregede behovet for en 'harmonisering’ af programmerne,

siledes at der ogsd | den bedste sendetid var et varieret udbud af genrer.

De nye ledelser | TV-selskaberne gav sig til at luge ud i underholdningsudsendelser-

ne i den bedste sendetid til fordel for flere informations-og kulturprogrammer.




63

Eksempelvis blev der lagt op til, at de tre kanaler tilsammen skulle vise 46
spillefilm i den bedste sendtid i lgbet af 1982, mod 66 i 1980 og 63 i 198118, Disse

endringer blev madt med steerk utilfredshed fra publikumlg..

Man forsggte i fgrste omgang at imgdegd publikums reaktion med henvisning til, at
mindre en 20% af programiladen var blevet mndret under den nye regering. Men
- det @ndrer ikke ved det faktum, at placeringen af programmerne har stgdt an mod
- publikums forventninger. 58 meget mere som denne placering foregik stort set lige
- 38 ukoordineret som under Giscard, blot her med den modsatte konsekvens: pé visse
- aftener har den bedste sendetid varet stgvsuget for underholdsningsprogrammer pé
alle tre kanaler, med markante seerfrafald til folge. Fra slutningen af februar 82
* har man dog indledt en permanent koordinering, der skulle sikre harmoniseringen af
* programmerne. Umiddelbart synes dette ikke at have haft positive effekter hos
© publikum. Undersggelser i ménederne efter peger pd nedgang i det samlede TV-

- forbrug i forhold til &ret fér og en skarpet kritisk holdning til pmgmmmemem.

" Det er et almindeligt, at andringer i programstrukturen mé have deres tid for at
. 514 igennem hos publikum, Derfor skal man ogsd vogte sig for forhastede slutninger
- ud fra meningsmalinger, der kun fortaller om de helt kortsigtede effekter. Men
" givet er det i hvert fald, at de ny krafter i TV er blevet tvunget til at tage
: underholdningen alvorligt. Det skal sd vise sig, om dette ogsd vil sette sig spor i
form af nye typér und@rhaidningspmgrammer, der har andet at byde pd end den
;5 internationale underholdningsindustris skabeloner.

| Hamamgigiiad af regeringen

Venstreregeringens lov om audiovisuel kommunikation, der efter langvarige og
" heftige debatter blev vedtaget | sommeren 1982, har tre erklerede hovedformél: 1.
~ sikre de audiovisuelle mediers uafhangighed af den udgvende magt, 2. skabe en

decentralisering forst og fremmest gennem oprettelse af regionale radio- og TV-

< selskaber, 3, fastholde radio/TV som offentlige institutioner, men samtidig omdefi-

nere dette bregreb i lyset af medieudvikiinganm.

‘ideﬂ offentlige debat har den stgrste opmarksomhed varet rettet mod styrefor-




64
men for radio/TV og dermed spgrgsmalet om uathzngigheden af regeringen.

Venstreregeringen har fastholdt opsplitningen af det tidligere ORTF og har sdgar
fojet et ottende nationalt selskab til (der skal tage sig af de overspiske besiddel-

ser). Disse vil imidlertid ikke l®ngere vare direkte underlagt regeringen. Der er

nemlig etableret en serlig styrelse for de audiovisuelle medier, kaldet La Haute

Autorité', Denne har omfattende befgjelser. Den skal bl.a. afstikke retningslinjer
for pluralisme og balance i programmerne, kontrollere budgetterne, udpege pro-
gramselskabernes generaldirektgrer, og 4 ud af 12 medlemmer af deres bestyrelse
samt endelig uddele sendetilladelser til privat lokal-radio og -TV. 'La Haute
Autotité‘ har 9 medlemmer, hvoraf 3 veelges af prasidenten, 3 af Nationaliorsam-
lingens formand og 3 af Senatets formand. De vaiges for 9 &r, uden mulighed for
genvalg, men sledes at 3 medlemmer afgdr hvert 3. &r.

Det til enhver tid siddende politiske flertal vil med denne ordning kunne udpege
styrelsens flertal?? - stérre er uafhézngighaden af den politiske magt trods alt ikke,
P4 deh anden side giver selve etableringen af en uafthzngig styrelse, valgt for en
lengere periode uden at skulle tenke pd genvalg og med vidtgéende beigjelser,
hidtil usete muligheder for at forhindre, at de audiovisuelle medier fungerer som
regeringens forlezngede arm. Inspirationen synes bl.a. at vare hentet hos BBC og
BA iStorbritannien.

Hvor langt de nye muligheder realiseres, athanger | h¢j grad af, hvilke personer
med hvilken indstilling der valges til styrelsen, og med hvilken bevigenhed de
fglges af offentligheden. Udpegningen af de 9 medlemmer, der fandt sted | august
£2, kunne tyde pd, at den politiske magt mener det med uafhengigheden alvorligt.
Ingen af de 9 har gjort sig politisk bemnerket, men de alle pd nar én (en diplomat)
har professionel tilknytning til medierne.

Ved siden af 'La Haute Autorité’ opererer loven med det sdkaldte 'Conseil National
de la Communication Audiovisuelle' (Det Nationale Rad for Audiovisuel Kommuni-
kation). Det har 56 medlemmer og er opbygget efter ‘standerforsamlingsprincippet’
med reprasentanter for "nationens levende krafters kulturorganisationer, forbru~
gerorganisationer, arbejdsmarkedsorganisationer, repraesentanter for de ansatte

osv. R&det har rddgivende funktioner over for styrelsen og regeringen og kan tage




65

sager vedrgrende loven op af egen drift. Det vealger desuden 2 af programselska-

bernes bestyreisesmedkemmerw

Finansiering

Styrelsens kompetence omfatter ikke fastlmggelsen af selskabernes finansielle
grundlag. Licensens og reklameindtagternes stprrelse skal fastizgges af parlamen-
tet, mens regeringen foretager fordelingen af midlerne mellem selskaberne, Det er
vaerd at bemarke | den forbindelse, at ogsd reklameindtzgierne glr ind i en felles
pulje, som sd fordeles af regeringen. Hermed lgsrives denne indtzgtskilde fra en
indbyrdes kommerciel konkurrence mellem selskaberne. ! gvrigt har man ophavet
det gamle system med at inddrage en kvalitetsvurdering samt seertal | grundlaget
for fordeling af midlerne. ‘

P& henholdsvis TF1 og Antenne 2 sendes i dag i gennemsnit 18 minutters reklame
om dagen, fortrinsvis i den bedste sendetid (der mé& dog ikke sendes reklamer inde i
de enkelte udsendelser), TVs andel af den samlede reklameomsartning i medierne
(inklusive plakater) var p& 15% i 1981, radioens var p& 9,5% (periferistationerne).
Det er til sammen ca, det dobbelte af den tilsvarende andel i Vesttyskland, men
skal omvendt sammenlignes med en TV-andel pd 60% i USA og p8 30% i Italien??,
Pa grund af loftet over reklameindtagter (se ovenfor) matte man i 198! afvise
reklamer for 900 mio. francs. Den overvejende del af disse blev ikke overfgrt til

andre m&dmrm

Regeringen lzgger nu op til at lade TV-selskaberne opsuge flere af disse penge.
Loftet pd 25% over reklameindtzgterne er siledes forsvundet fra loven. I stedet
skal der fra &r til &r fastleegges et loft i retningslinjerne for de enkelte selskaber.
Samtidig indigres der reklamer p& FR3 fra januar 83, dog kun i beskedent omfang
{(indtagterne skal ligge pd ca. 10% af de to andre TV-selskabers samlede reklame-
indtegt og sendetiden vil ligge under 10 min. om dagen). Reklamerne p& FR3 har
m@dt kraftig modstand fra provinspressen, hvilket formentlig er baggrunden for, at
der i fgrste omgang kun bliver tale om reklamermg i tilknytning til den fellesnatio-

nale del af programiladen,




66

Sandsynligvis er der to begrundelser for, at regeringen sdledes har &bnet op for
gget reklameomfang i TV. Den ene er frygten for, at reklameindtagter skal s¢ge til
udenlandske TV-selskaber - en frygt, der fgrst og fremmest er forbundet med den
uafklarede situation pa satellit-omridet (se nedenfor). Den anden er behovet for
ggede indtegter til at dekke de ggede omkostninger, som loven fgrer med sig.
Specielt etableringen af de regionale TV-selskaber {se nedenfor) er omkostnings-
kravende. Regering og opposition skendes dog bravt om, hvor mange penge det
drejer 'sig om. Mens fgrstnavnte taler om ca. 200 mio. francs. nzvner sidstnevnte
et tal pd knap 3 mia.l

Decentralisering

Hidtil har FR3 haft regionale redaktioner, der leverer stof til 35 minutters
regionaludsendelse hver aften. Ifgige den nye lov skal der nu etableres 12 regionale
TV-selskaber med deitagelse af henholdsvis det nationale selskab svarende til det
hidtidige FR3 og de regionale/lokale myndigheder. Disse regionale selskaber skal pa
egen hdnd producere programmer henvendt til de enkelte regioner, suppleret med
fellesprogrammer produceret af FR3. Man stiler | fgrste omgang efter en udvidelse
af sendetiden for regionaludsendelser med 1 time.

P& radiosiden bliver der tilsvarende tale om regionale selskaber knyttet til Radio-
France2®. Men disse skal igen st for lokalradioer i offentligt regi. Allerede under

Giscard var 3 sddanne lokalradicer blevet etableret pd forsﬁgsb&sisﬁ

. Men under
venstreregeringen er denne udvikling gdet starkt. Man regner med at etablere 12
nye stationer i lgbet af 1982 og stiler efter at né op pd omkring 100 stationer i
E98528a De stationer, der allerede er i funktion, har - naturligt nok -sat lokale
informationer i centrum, med serlig vaegt pd beretninger fra hverdagslivet og
servicestof. Sociale problemer som f.eks. arbejdslpsheden eller politisk konfliktstof
holder man sig gennemgdende fra. Ogsd nér det gelder involveringen af lytterne i
programmerne, benytter man i reglen de mere ukontroversielle former sdsom
telefonprogrammer, Men hvorom alting er, sd er lyttertallene pane og tiliredshe-

den med de udsendte programmers stor.

Decentraliseringen af det offentlige radio/TV-system falder i trdd med venstrere-




67

geringens generelle bestrabelser pd en decentralisering af det politiske system. -
Herudover har regeringen nieppe varret uinteresseret i at udvikle en modvagt til
den starke regionale monopolpresse, der overvejende er af borgerlig observans.
Endelig er den forhenvarende regerings vassentligste motiv til at udvikle de
offentlige lokalradicer formentiig heller ikke ganske fremmed for den nuvarende
regering, nemlig at etablere et alternativ til de private lokalradioer. Hvor det
tidligere drejede sig om at sette de private radioer ud af spillet, drejer det sig
under venstreregeringen om sameksistensen - men helst med de offentlige lokalra-

dicer 1 en fremtradende rolle.

Die frie radioer

I betragtning af det gennemkontrollerede og centralistiske radio/TV-system er det
ikke sd overraskende, at en stark bevagelse for uafhangige lokalradioer voksede
frem i Frankrig. Den gjorde sig for alvor geldende fra 1977. Inspirationen kom fra
Italien og iser Belgien. I begyndelsen tog myndighederne ikke stgrre notits af disse
ulovlige brud pd monopolet; men efterhdnden som bevagelsen tog til i styrke, fik
stpjsenderne travit, og politiet foretog en rwkkke beslaglzggelser af sendeudstyr
med efterfgigende retssager.

Mange af de 'frie radiocer’, som de illegale sendere kaldte sig, havde et politisk
budskab i bred forstand, ofte knyttet til bevagelser som f.eks. pkologisterne. Andre
blev etableret af 'glade radicamatdrer’, der fg¢rst og fremmest syntes, at det var
spendende at arbejde med mediet. Falles for nasten alle senderne var: 1. de
beroede pd amatgrer, 2. de sigtede mod et bestemt lokalomride, 3. de ségte i
videst muligt omfang at inddrage lytterne i programmerne. De frie radicer blev
gennemgdende medt med sympati i befolkningen, omend de faktiske lyttertal
sjeldent stod mdl med den principielle sympati, Medvirkende hertil var nok, at
radic-aktivisterne i reglen rekrutieredes fra ret sn®vre sociale miljper (studenter
og andre mellemlagsgrupper) med deres smrlige erfaringshorisont, sprogbrug osv.
Mens den brede lokalradio-bevaegelse blev baret af lgst sammensluttede amatgrer,
var det nok sd meget initiativer fra fremtradende og starkt organiserede krafter,

der gav genlyd i offentligheden. Det gjaldt f.eks. de store faglige arg&rﬁﬁatiemrs

sendere - CGTs Lorraine-Coeur-d'Acier og CFDTs SOS-Emploi ~ under kampen for




68

arbejdspladser i Lorraiﬁés stilindustri. Det gjaldt Radio-Fil-Bley, etableret af
Giscard-tilhangere i Montpellier, der pikant nok gav anledning til den Iprste

principielle konfrontation mellem lokalradio-beviegelsen og myndighederne. Og
sidst, men ikke mihdst, gjaldt det Socialistpartiets Radio Riposte, der sendte flere

gange i lgbet af 1979 og blev genstand for politibeslagleggelse og retsforfglgel-
29
se”.

SWiélistpartiets {kortvarige) deltagelse i den illegale lokalradio-bevaegelse var ikke
udtryk for nogen helhjertet opslutning bag tanken om private lokalradicer. Sigtet
var fgst og fremmest at protestere mod, hvad man betragtede som den siddende
regerings utilstedelige magtmonopol over de audiovisuelle medier. Mht. selve
princippet om private lokalradicer var der delte meninger I partiet, og mange
frygtede ‘italienske tilstande' med kommerciel konkurrence efter jungleloven. Men
ogsd Socialistpartiet mitte indtille sig pd, at disse lokalradioer var kommet for at
blive, og man har da efter regeringsskiftet heller ikke tgvet med at legalisere dem.
Men det er sket inden for rammerne af en lovgivning, der netop skal forhindre en

udvikling som i ltalien.

Lovgivning omkring private lokalradioer

I venstreregeringens fgrste levetid blev de frie radioer slet og ret tolereret, uden
at der foreld noget nyt juridisk grundlag. Men allerede fgr udarbejdelsen ai den
gennerelle lov om audiovisuel kommunikation vedtog man en serlov om det
fenomen, der nu fik den officielle betegnelse 'private lokairadicer'. Denne s®riov
blev fulgt op af bestemmelser | den generelle lov om audiovisuel kommunikation.
Disse retningslinjer sigter mod at bevare en offentlig kontrol og modvirke ikke bare
kommercialisering, men ogsd en centralisering af kontrollen med stationerne og

deres programudbud.

Privat lokalradio-virksomhed kraver en sendetilladelse. Denne skal ifglge lovgiv-
ningen tildelels af "La Haute Autorité'. Men da denne fgrst er blevet etableret i
august 82, har der vaeret nedsat en serlig kommision, kaldet *Holleaux-kommisio-

nen', til formélet. Sendetilladelse kan kun gives til foreninger med ikke-kommerci-

elle formdl. Samme juridiske person kan kun tildeles én sendetilladelse og kan




69

heller ikke deltage i ledeisen af eller finansieringen af flere stationer. En
privatperson i juridisk forstand eller lokale myndigheder kan hver for sig hejst
deltage med en andel pd 25% i finansieringen af en radio. Reklamer er forbudt>C,
Det har dog vist sig, at dette forbud reelt kun omfatter egentlige forretningsannon-
cer, men.institutionskampagner, meddelelser fra foreninger, personlige annoncer o.
lign. kan bringes mod betaling. Hvad angdr programmerne skal mindst 30% af
programiladen vere produceret af stationen selv. Endelig afgranses stationerne
rent teknisk ved, at sendernes styrke hajst ma vaere pd 500 watt med en rakkevidde

p& hejst 30 km,

I forhold til hovedparten af den franske provins har Holleaux-kommissionen ikke

stgdt pd synderlige problemer i uddelingen af sendetilladelser, eftersom der ikke er

nogen mangel pd :Erekv&mserz' !

. I de stgrre byer har udvalgelsen varet kraftigere.
Men det er frem for alt i Paris-omrddet, at der har vieret trangsel. Alene i selve
Paris har der varet 153 ansggninger til 18 tilladelser! Man har dog i nogen grad

forspgt at overvinde problemet ved sammenlagning af stationer-2

. De udvalgte
reprasenterer en meget bred vifte mht. baggrund, formal, organisering og pro-

gramudbud. Fra Radio Service Tour Eiffel, sender for Paris' bystyre med gaullist-

lederen Jaques Chirac som borgmester, til de homoseksuelles Fréquence Gaie, Fra

de afrikanske indvandreres til de jgdiske gruppers radio. Fra parisiske presseforeta~
genders fzlles radio med stadige informationsudsendelser til NRJ, hvor musikken
optager 80% af programfladen.

Spergsmdlet er sd, hvor langt lovgivningens forseg pd at imgdegd kommercialise-
ring og centralisering og Holleauxkommissionens bestrabelse pd den stérst mulige
pluralisme i uddelingen af sendetilladelser rakker. I skikkelse af foreninger med
ikke-kommercielle formdl trenger ressourcesterke grupper sig frem: lokale myn-
digheder, politiske partier, religivse samfund, forretningsforetagender og sidst,
men ikke mindst, pressen, med provinsens regionale monopolpresse i spidsen, De
amatgrpregede, ressourcesvage radicer, der var de barende krafter i den illegade
tid, synes at have stadig sverere ved at klare sig33 . Det er forsteerket af, at de
lovede statstilskud til lokalradioerne -finansieret ved hjlp af de offentlige

mediers reklameindtegter - stadig ikke er blevet til virkelighed3 f&“

Med de ressourcestarke, professionelt organiserede lokalradioer er der sket nogle




70

forskydninger i programprofilerne. I nogle tilizide er en Igbende nyhedsdekning,
der kraever ret store journalistiske ressourcer, blevet udviklet. Her har specielt de
radicer, hvor pressen er involveret, gode forudsetninger. I andre tilizlde er de
ambitioner om oplysning og debat om lokale forhold, der har spillet en stor rolle i
lokalradio-bevegelsen, blevet opgivet. Det geelder f.eks. NRJ, den tilsyneladende
mest aflyttede lokalradio i Paris. Disse forskydninger skaber en forsterket
konkurrence i forhold til periferistationerne, s8 meget mere som de succesrige
lokalradioer i hvert fald i Paris-omrédet appellerer til nogle af de samme grupper

som periferistationer: fortrinsvis yngre og mange funktionzrer.

Brud pd monopolet

Loven om audiovisuel kommunikation &bner ogs& op for privat-TV. Den indebarer
sdledes bdde pd& radio- og TV-siden et brud pd det offentlige monopol pd

udsendelsesvirksomhed (mens det tekniske monopo!l | forbindelse med infrastrukiu-

ren opretholdes). Her ligger lovens mest vidirekkende @ndring af de eksisterende
forhold. I stedet for monopol tales der nu om 'service public' (‘'offentlig institution’)
i den brede forstand, der ogsd indbefatter private foretagender, som fungerer pd
grundlag af offentlig autorisation og offentlige retningslinjer.

Det er foripbig hgjst usikkert, hvad der nermere kommer til at ligge I denne
‘service public!, nfr det gelder TV-mediet. Loven fastsldr, at autorisationer til
private skal tildeles af regeringen, ndr det drejer sig om at sende gennem &teren
(underforstdet: satellit-TV}, og af 'La Haute Autorité', ndr det drejer sig om at
sende lokal-TV via kabler. Derudover hedder det ganske vagt, at der skal traeifes
afggrelse i de konkrete tilfzlde mht. reklamer i forbindelse med de private
audiovisuelle tienester (bortset fra lokalradioerne). Det siges dog samtidig, at
reklameindtaegterne under ingen omstandigheder kan overskride 80% af det samle-

de finansieringsgrundlag.

Denne graznse for reklameindtaegterne er sat s& hgjt, at den i sig selv i hvert fald
ikke vil kunne fungere som et varn mod en omfattende kommercialisering.
Heroverfor st&r kommunikationsminister Filliouds erklering om, at "jeg siger 'nej'

til en TY-kanal, der tildeles et kommercielt initiativ. Dermed vare ikke sagt, at




71

man skal forbyde reklamen som delvist fiﬁansieringsgrundiag*'3 3, Man fir s&
afvente en afklaring, af hvad det narmere betyder. For s& vidt angdr kabel-TV kan
der gd nogen tid. P& satellit~-omrédet presser en afklaring sig derimod péa.

Satellit-TV

Det skyldes dels beslutninger, som er truffet af den tidligere franske regering, dels
initiativer | udlandet. I 1985 resulterer et fransk-vesttysk satellit-samarbejde i
opsendelsen af to TV-satelitier, den vesttyske TV-Sat og den franske TDF 136, Skai
disse satelitter ikke sende ud i den bl luft, krever det, at forbrugerne bruger
penge pd at anskaffe sig falles og/eller individuelt modtagerudstyr. Det indebarer
til gengaeld, at man ikke kan spise seerne af med at levere de TV-programmer, de
kender i forvejen, blot nu mod en ekstraudgift. Der m& nye tilbud til. Samtidig ved
man, at der er en rekke initiativer i gang i udlandet for at servere nye TV-tilbud
via satellit, der ogsd vil kunne modtages af franske seere. Fgrst og fremmest
frygter man gennemkommercialiserede satellit-programmer, der i Frankrig gér
under navnet 'Coca Cola-satellitter!, og her er det frem for alt planerne fra RTL i

Luxembourg, man har i tankerne.

Spergsmdlet om nye TV-kanaler og holdningen til satellitsituationen er siledes tet
sammenknyttede. En fjerde TV-kanal har veret planlagt i nogen tid, og man havde
faktisk forventet, at regeringen allerede for sommerferien 82 ville raffe beslut-
ning om dens karakter. Denne beslutning blev imidlertid udskudt til efterdret og
foreligger ikke i skrivende stund. Det var en udbredt opfattelse, at den fjerde kanal
vilie betyde indfgrelse af abonnements-TV>7, Men det er blevet afvist af Georges
Fiilioud, der dog holdt muligheden 4ben for, at dele af programfladen skal fungere

efter abonnements-princippet.

Mens diskussionerne gik om den fjerde kanal, lod Fillioud s& lidt af en bombe
springe. Til bladet Journal du Dimanche erklerede han i juli 82, at en femte TV-
kanal, der udelukkende skulle finansieres af reklamer, var en realistisk mulighed.
Og han angav den mulighed, at en s&dan kanal kunne forvaltes af det offentlige og
store private selskaber -1 fallesskab. Han efterlod ingen tvivl om, at disse

betragtninger ver en reaktion p& RTLs planer om en kommerciel Lux-Sat, som




72

kunne stjxle reklamepenge fra fransk TV og samtidig ville modarbejde den franske
kultur- og kommunikationspolitik. Mske skal Filliouds erkleringer udelukkende
forstis som et led | det taktiske spil, der tager sigte p& at bremse eller i hvert fald
@ndre RTLs planer. Men skal de tages for palydende, sd synes princippet at vare:
"if you can't fight them, join them" - et princip, som mdske nok kan holde pd de
franske reklamepenge, men ikke forkommer velegnet som grundlag for en kommu-

nikationspolitik, der stiler mod uafhangighed af kommerciel styring.

Alt tyder i gvrigt p4, at den franske regering - til dels sammen med den vesttyske -
har lagt et voldsomt pre‘s pd Luxembourg for at f8 RTL til at opgive eller ®ndre
sine planer. Desuden foranstaltede den franske regering i juli 82 en satellit-
konference med deltagelse af en rakke vesteuropziske lande (dog ingen af de
skandinaviske) for at diskutere fmlleseuropieiske retningslinjer for satellit-TV,
herunder ogsd for reklamer. Det er tanken, at forhandlingerne skal fortsxttes pd en
ny konference i oktober méined, hvorfor der i skrivende stund ikke kan siges noget
om resultaterne. Under alle omstendigheder tyder disse initiativer pd, at den
franske regering kun har begranset tiltro til det mere officielle arbejde, der i
gjeblikket foregér 1 tilknytning til Europarddet. '

Telematikken

Forvirringen omkring satellit-TV skyldes i hej grad, at udviklingen er drevet frem
ud fra industripolitiske og ikke kulturpolitiske notiver. Kommunikationspolitikken
kommer dermed til at fungere som en slags efterrationalisering af teknologipolitik-
ken.

Denne sitaution har venstreregeringen for sd vidt ogsd stdet i, ndr det galder
telematikken3 8 Her har man arvet to projekter fra den forhenvarende regering:
for det ferste projektet med indigrelse af den elektroniske telefonbog omkring
Rennes (llle-et-Vilaine) og for det andet teledataforspget i Vélizy-omridet. Den
tidligere regerings rasonnement bag indigrelsen af den elektroniske telefonbog var
fglgende: Hvis Frankrig skal vare konkurrencedygtigt pd verdensmarkedet mht.
telematiske terminaler, s& mé der sikres en produktion i tilpas store serier til at

priserne kan holdes nede. Hvordan sikres afsetningen for en produktion i denne




73

mdlestok? Simpelt hen ved at tvinge forbrugerne til at skifte deres eksisterende
telefonbpger ud med terminaler!

Det viste sig dog, at forbrugerne gennemgdende ikke brgd sig om at blive tvunget
pd den mdde. Samtidig reagerede regionalpresen meget skarpt, fordi man var klar
| _over, at det ikke bare handlede om telefonbgger, men om teledata mere genereit.

~ Dette blev set som en trussel mod prasﬁenz , Venstreregeringen har gjort indfgrels-

en af den elektroniske telefonbog til en frivillig sag for forbrugere og lokale

myndigheder. Der er tilsyneladende interesse for sagen, idet flere regioner nu stiler
mod at indfgre systemet - dog ikke som et snevert telefonbogs-system. Samtidig
har regeringen inddraget pressen i alle teledataaktiviteter, og det er blevet sliet

fast, at eventuel annoncering (inklusive rubrikannoncer)} er pressens anliggende.

i Tilsyneladende tolkes teledata~forsgget i Vélizy~omrddet forelgbig som lidt af en
:_'succes (det franske teledata-system hedder 'Télétel', og det konkrete projekt gar
_under navnet '3VY, fordi det foreglr i kommunerne Vélizy, Versailles og Val-de-
Biévres). Lidt over 2000 personer deltager, og de har | gennemsnit benyttet
~:systemet i ca. 3 time om ugen, Det populereste stof er nyheds-'spots, men ogsé
mere utraditionelle funktioner sdsom at sende meddelelser over systemet har veret
: ;f.beraytmt en del. Det mé dog siges at vare hgjst usikkert, hvor baredygtigt teledata
- vil vaere | forhold til det brede publikum, nér det selv skal betale for terminaludtsy-
ret, Udenlandske erfaringer, specielt i forbindelse med Prestel-systemet i England,

- tyder ikke pd, at det bliver et folkeligt medium lige med det fgrste.

1 Nantes og Grenoble forsdger man at anvende teledata p& en anden made, nemlig

- .som et redskab for borgerne til at éﬁ&ge oplysning om sociale, uddannelsesmaessige,

~kulturelle og andre forhold i kommunen. I Nantes kan borgerne selv betjene

“terminalerne, i Grenoble gdr det over personalet p& de kommunale kontorer.

5?5:;8-éde ndr det galder satellit-TV, Kabel-TV og andre kabeltjenester begranses
~.mulighederne | dag af, at Frankrig er ganske underforsynet med bredbdndskabler,
der kan transportere levende billeder. Venstreregeringen er meget opsat pd at
indhente det forspmte, og der har varet talt om, at mindst halvdelen af

husstandene skal vere kablet i 1990. Der er i gjeblikket forskellige forsgg pé

| trapperne med kabeltjenester, der bygger pd de s8kaldte lysleder-kabler med deres




74

range kanalmuligheder. Forsggene skal spande fra lokal-TV over ‘videoteker', hvor
man selv kan bestille s‘ine udsendelser, til egentlige interaktive tjenester, herunder
sdgar billedtelefon (visiofon)*7,

Ved siden af kabeltjenesterne kegrer en reekkke specialtjenester gennem ®teren i
form af det franske tekst-TV system, Kaldet ﬁ\NTIOPEM. De kan modtages, hvis
man har en swrlig 'afkoder' (decoder) p&4 TV-apparatet. Herudover sender TF1 og
Antenne 2 daglige ANTIOPE-meddelelser, der ikke krever nogen 'afkoder’,

Elelctronikindustrien

Venstreregeringen satser meget hdrdt pd at udvikle den franske elektronikindustri,
Den har den absolutte fgrsteprioritet i industripolitikken og er af forsknings- og
industriminister Jean-Pierre Cheveénement blevet kaldt "en af de stgrste indsatser i
den nuvarende prmsidantperiode"w. Grundideen er, at Frankrig skal udvikle alle
niveauer i den elektroniske produktion for at undgé en omfattende afhangighed af
udlandet {USA og Japan). Derfor satser man kraftigt pd ogsd at udvikle de sider,
hvor man | dag stdr svagt. Det galder s8ledes produktionen af komponenter og
datamaskiner og forbrugerelektronikken. Nir det gelder telekommunikation og
telematik, professionel elektronik (f.eks. til militzre formal) og forskellige dele af
mikroelektronikken stdr Frankrig derimod bedre rustet.

Man far et lille indtryvk af ambitionsniveauet, ndr regeringen taler om, at der skal
investeres 140 mia fracs i elektronikindustrien i perioden 1982-86. Den offentlige
og private aktivitet skal koordineres inden for rammerne af en overordnet
planizgning, og der bliver tale om en tet sammenknytning af forskning, uddannel-
se, produktion og udvikling af den private og offentlige efterspergsel. Hvor
realistiske disse ambitigse planer er, skal vere usagt. Men de er § hvet fald preget
af milbevidsthed og konsekvens. Det er forelgbig mere end man kan sige om den

kommunikationspolitik, der i forbindelse med de nye medier er sd tet sammenknyt- .

tet med elektronikindustriens udvikling.




Lo sl S

o

LA

75

~ Konklusion

Med venstreregeringens lov om audiovisuel komimunikation synes der at vare taget
et vigtigt skridt i retning af at sikre de offentlige radio/TV-institutioners uathaen-
gighed af regeringen, Hermed er ikke skabt sikkerhed for en kritisk og dybtglende
- journalistik. Ejheller for, at traditionelle skel mellem bel@rende programmer for de
13 pd den ene side og masseunderholdning pd den anden kan overvindes gennem nye
typer underholdnings-og informationsprogrammer. Men det ville ogsd vare mere

‘end man skulle forlange af en s&dan lovgivning.

Hvad angdr monopolbruddet, ligger der bag dette en forestilling om, at de
;-e-iektmniske: medier med deres stadig stigende kanal-antal ikke | lengden kan
zéééi'fﬁrbehoi&es offentlige institutioner i snaver forstand. Denne forestilling kan veere
 realistisk nok. Men sporgsmdlet er s&, om regeringens kommunikationspolitik vil
E'vmre i stand til at forhindre, at denne udvikling slet og ret betyder de kommerciel~
?ile* mekanismers og de magtfulde kreefters dominans. Indtil videre kan man have sine
. tvivl: I forbindelse med de private lokalradioer er det de ressourcestarke grupper,
der vinder frem. De forelgbige, meget generelle retningslinjer for lokal-TV kan i i
‘hvert fald ikke i sig selv udggre nogen barriere mod en gennemgribende kommerci-
-ééé-aiimring. P4 satellit-omrdet vil man muligvis forsege at sld ‘Coca Cola-satellit-
ten’ med dens egne viben. Problemerne omkring telematikkens kraftige centralise-
ring af informationsleverandgrer og de glidende overgange mellem informationsfor-
midling og kommerciel pdvirkning synes der heller ikke at kunne gjnes noget svar
_ph. Dog peger den offentlige anvendelse af teledata i Nantes og Grenoble pa nogle
alternative muligheder.

- Men meget stdr endnu uklart. Fgrst de kommende &r vil for alvor vise, hvor langt
den franske venstreregering lever op til sin erklierede mélsztning om en demokra-
tisering af medierne.




L.

10,

il

76

Noter

Se Antoine de Tarlé: "France: The Monopoly that Won't Divide" in: Smith:
Television and Political Life, London 1979. |

TF st&r for 'Telévision Francaise', FR for 'France Régions',

SFP: 'Société Francaise de Production', TDF: 'Télédiffusion de France', INA

nstitut National de L'Audiovisuel',

I et interview med ugemagasinet Telé 7 Jours (17.9.82) tilkendegav Giscard

d'Estaing, at han fortrad, at han ikke havde gennemigrt en privat TV-kanal i
sin prasidenttid, '

Se Annick Cojean: "Deux mois pour sept ans”, Le Monde, 27.4.82.
Se f.eks. J.-L. Missika/D. Wolton: "OU va la télévision?", Le Monde 26.2.-

1.3.83, Bernard Voyennes L'information aujourdhui, Paris 1979 og Antoine de
Tarlé (note 1.

Specielt har SFP givet finansielle problemer med et vedvarende underskud.

Dette er blevet forsterket af, at programselskaberne har skiret ned pd de

stgrre produktioner for at spare.

Se Michel Souchon: Petit écran - srand public, Paris 1980,

Der er ligeledes livlig trafik af journalister mellem de offentlige institutioner
og periferistationerne. I gvrigt er den nuvarende kommunikationsminister,

Georges Fillioud, ogsd tidligere journalist p& Europe 1.

Se Serge-Allain Rozenblum: "Die H&rfunknutzung in Frankreich" in Media
Perspelktiven 5/81.

Le Quotidien de Paris 26.6.8], her citeret efter Yves Guillauma: "L'audiovisuel

en rose”, in presse actualité 165/82,




1

13,

ik
1.
' 16

t

18
20,
2.

22

i

77
Interview med ugemagasinet Telérama 1698/82.
Ledelserne af de enkelte selskaber har dog I en rakke tilielde pd eget initiativ
iveerksat sanktioner mod enkelte journalister fortrinsvis for ‘journalistiske
forseelser’. Set ud fra en dansk méalestok forekommer de fleste af disse
reaktioner at veere ude af proportion.
Bertolino blev suspenderet fra sin stilling, ifglge egen vurdering pd grund af
den omtalte artikel. Han blev dog reintegreret efter protester fra journalister-
ne {se note 13).

Se artikel om TVs aktualitetsafdelinger i Télérama 1702/82.

Povrigt gdr 60% af det faktiske TV-forbrug til underholdningsprogrammer, jvi.

Souchon (note 8),

Rapportens titel er Pour une réforme de audiovisuel. Paris 1981,

Se om dette dagbladet Libération 20.-21.2.82.

Ifplge en underspgelse publiceret | ugebladet Paris Match (14.5.82) kraever
seerne frem for alt {lere spiliefilm.

Se Libération 19.-20.6.82 og 24.8.82 samt Le Monde 19.6.82. Mere generelt har

der veret tale om en nedgang i det franske TV-forbrug i de senere 4r.

Vedrgrende disse tre punkter se Claude Estier: "Libérer l'audiovisuel”, in: Le

Monde 27.4.82. Estier er et fremtredende medlem af Socialistpartiet og

talsmand pd medieomridet.
1 dag har venstreflgjen flertal | Nationalforsamlingen og h¢jreflgjen i Senatet.
Udover de 4 styrelsesvalgte og de 2 ridsvalgte medlemmer af bestyrelserne

sidder 1 repraesentant for Nationalforsamlingen og 1 for Senatet, 2 repraesen-

tanter for de ansatte og 2 valgt af staten.




24,
23,
26,
27,

239
29,

30.

31.

32,

33,

34,

78

se Le Monde Dimanche 19,982,

Se interviewet med reklamedirekter Bartement i Libération 7.5.82.

P& grund af uklare retningslinjer i 1974-loven har der stdet en vedvarende strid

mellem Radio-France og FR3 om indflydelsen pd regional og lokal radiovirk-

somhed.

Desuden var etableret to sdkaldt "temaradioer’, der henvendte sig til bestemte
aldersgrupper: Radio 7 til de unge og Radio Bleye til de aidre.

Se 5.-A. Rozenblum: "Lokalradio in Frankreich", in: Media Perspektiven 7/82.

Mitterand kom personligt for retten i den anledning.

Ogsd pd dette punkt sym:s‘ regionalpressen at have giort sin indflydelse
geldende. Forskelige udtalelser tyder pd, at det lkke kan udelukkes, at der
senere bliver indfert reklamer i radicerne alligevel. Medvirkende hertil skulle i
sé fald vare, at pressen selv har fiet solidt fodfaste inden for lokalradicerne.

Kommissionen har ikke faerdiggjort sit arbejde endnu. Alt i alt regner man
med, at der bliver uddelt 800-1,000 sendetilladelser,

Men der er, naturligt nok, utilfredshed hos de grupper, der alﬁgevai er blevet
udelukkede, I et enkelt tilfmide har denne utilfredshed sdgar givet sig udslag i

en sultestrejke!

Se artikel-serie om de parisiske lokalradioer i Libération 23.-30.7.82 og samme
blad 17.8.82. Desuden artikel-serie i Le Monde 6.-13.5.82 om lokalradioerne i
provinsen. Endvidere Vincent Toledano: "Les radios libres et la loi", in: presse
actualité 163/82.

Under affattelsen af denne artikel har kommunikationsminister Fillioud med-
delt, at hver station vil modtage 100.000 francs i statstilskud. I fgrste omgang
drejer det sig altsd om et fast belgb til alle, men det skal sidenhen tilpasses de




S 38,
::: . 36"
37,
:::. 3\8'
39,
40,
41.

42,

79

forskellige stationers évrige indtegter. 1 @vrigt siger det noget om det
resseurcaniveau,'som de franske lokalradioer er skruet op pd, ndr det meget
lokalradio-kyndige Libération kan ledsage denne meddelese med en bemark-
ning om, at dette tiiskud ikie forsldr meget, eftersom et rimeligt budget
ligger p& ca. & mio francs!

Interview med Telérama, jvi. note 12,
Forelgbig er der tale om sdkaldt 'prazoperationelle satellitter’, dvs. uden de
forngdne reserve-satellitter, der kan sikre kontinuert tjeneste. Formentlig

allerede fra 1986 vil der dog blive tale om normal satellit-tjeneste.

Abonnements-TV bruges her om TV mod szrlig betaling, der sendes via ®teren,

i modsatning til betalings-TV, der sendes via kabler.

Det franske ord "télématique", der betegner kombinationen af telekommunika-

tion og informatik, har efterhdnden vundet almindeligt indpas.

Vedrgrende dette og i det hele taget telematikken i Frankrig kan specielt
henvises til en artikelserie ved Richard Clavaud m.fl: "La nouvelle communi-
cation”, in: Le Monde 27.-30.4,82.

Det drejer sig i forste omgang om forsgg i Lille og Biarritz,

Ved tekst-TV sendes signalerne 1 mellemrummene mellemm de normale TV-

signaler.

Refereret | Le Monde 29.7.82.




30

Litteratur

Med hensyn til dzkningen af den Ipbende udvikling er fgrst og fremmest benyttet

Le Monde, Libération, Télérama og presse actualité, jvi. noterne. Det oprindelige

loviorslag er gengivet i Le Monde 2.4.82, den endelige lov er | kortere form
gengivet 1 samme blad 31.7.82. Desuden har Le Monde bragt meget fyldige

referater af debatterne om loven i Nationalforsamlingen og Senatet.

Litteratur i esvrigt:

Bombled, Thierry: Devine qui va parle ce soir?. Paris 1981, Syros.

Cazenave, Francois: Les radios libres. Paris 1980, Que sais-je? 1867, PUF

Ducrocq, Albert: Vers une société de communication. Paris 1981, Hachette,

Flichy, Patrice: Les industries de I'imaginaire. Paris 1980, PUG,

Kiefer, M.-L.: "Franzosen nehmen fernsehfrei", int Media Perspektiven 2/80.

Mathelot, Pilerre: La téléematigue. Paris 1982, Que sais-je? nr. 1970, PUF,

Moinot-kommissionen: Pour une réforme de l'audiovisuel. Paris 1981, La documen-

tation frangaise.

Quiniou, Jean-Claude: Telématique, mythes et réalités. Paris 1980, Gallimard.

Rozenblum, S5.-A.: "Die aktuelle Rundfunkdiskussion in Frankreich" in: Media
Perspektiven 2/80.

Rozenblum. S.-A.: "Die Horfunknutzung in Frankreich" in: Media Perspekiiven
5/81.




&1

Rozenblum, S.-A.: "Die ‘Fernsehfbrschung in Frankreich" in: Media Perspektiven
2/82,

Rozenblum, 5.-A.: "Lokalradio in Frankreich" in: Media Perspektiiven 7/82.

Souchon, Michel: Petit écran -~ grand public. Paris 1980, La documentation

francaise.

Souchon, Michel: "Die Programme und die Zuschauer des franzdsischen Fernse-
hens", in: Media Perspektiven 12/%0

Tarlé, Antoine de: "France: The Monopoly that Won't Divide", in: Smith: Television
and Political Life. London 1979, MacMillan Press.

Tarié, Antoine de: "France: The end of monopoly”, in: InterMedia Vol, 10, No.3/82.

Thibau, Jacques: La télévision, le pouvoir et Yarg:it. Paris 1973, Calmann Lévy.

Voyenne, Bernard: Llinformation auiourdthul. Paris 1979, Armand Collin.

Ralf Pittelkow er lektor ved Institut for Litteraturvidenskab, Afdeling for

Massekommunikation, Kgbenhavns Universitet.




