https://tidsskrift.dk/lom/issue/feed Tidsskriftet Læring og Medier (LOM) 2024-08-26T09:42:47+02:00 Lillian Buus libu@via.dk Open Journal Systems <p><span style="display: inline !important; float: none; background-color: transparent; color: #000000; cursor: text; font-family: 'Noto Sans',Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px;">Læring og Medier (LOM) er et online, open-access og peer-reviewed tidsskrift om anvendelse af it og digitale medier til læring, undervisning, formidling og kompetenceudvikling.</span></p> https://tidsskrift.dk/lom/article/view/143066 Sammensatte læringsrum og pædagogisk praksis 2024-07-01T15:43:50+02:00 Mie Marie Norsker Bergsøe miemarienb@hotmail.dk Sofie Buch Cordsen sofiebc@ind.ku.dk Liv Nøhr lsnl@ind.ku.dk Morten Misfeldt misfeldt@ind.ku.dk <p><span class="TextRun SCXW87835600 BCX9" lang="DA-DK" xml:lang="DA-DK" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst" data-ccp-parastyle-defn="{&quot;ObjectId&quot;:&quot;55e59606-fe70-4316-bb27-6c664f9cdb6b|133&quot;,&quot;ClassId&quot;:1073872969,&quot;Properties&quot;:[469775450,&quot;LOM-abstract tekst&quot;,201340122,&quot;2&quot;,134234082,&quot;true&quot;,134233614,&quot;true&quot;,469778129,&quot;LOM-abstracttekst&quot;,335572020,&quot;1&quot;,469777841,&quot;Georgia&quot;,469777842,&quot;Times New Roman&quot;,469777843,&quot;Times New Roman&quot;,469777844,&quot;Georgia&quot;,469769226,&quot;Georgia,Times New Roman&quot;,268442635,&quot;18&quot;,335551547,&quot;1030&quot;,335559685,&quot;567&quot;,335559737,&quot;701&quot;,335551550,&quot;6&quot;,335551620,&quot;6&quot;,469778324,&quot;Normal&quot;]}">Artiklen undersøger, h</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">vordan undervisningen orkestreres i det hybride undervisningsrum sammenlignet med andre sammensatte undervisningsrum baseret på en anden infrastruktur</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">. I overensstemmelse med et post-digitalt</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst"> perspektiv på undervisning skelner vi ikke mellem digitale og ikke-digitale undervisningsrum (Fawns</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">,</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst"> 2022), men skelner gennem et kommunikationsteoretisk blik mellem affordances i forskellige digitaliseringer af læringsrum (Hutchby, 2001), </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">der</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst"> på Københavns Universitet blev kategoriseret som hhv. online-, HyFlex- og campus-baseret undervisning. Artiklens empiri omfatter underviseres 4.676 besvarelser på en longitudinal spørgeskemaundersøgelse, som i </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">perioden</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst"> fra foråret 2020 til efteråret 2022 blev distribueret af fem omgange. Vi </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">ser ingen</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst"> sammenhæng mellem undervisernes </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">relation til</span> <span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">digitale undervisningsformer og brug af undervisningsaktiviteter </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">(dialog, gruppeopgaver, individuelle opgaver, studenteroplæg, underviseroplæg) </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">i HyFlex-formatet. Til gengæld ser vi signifikante sammenhænge mellem brugen af flere </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">undervisningsaktiviteter</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst"> og </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">kommunikationsinfrastrukturer.</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst"> Underviseroplæg anvendes signifikant mere i HyFlex-formatet sammenlignet med campusformatet, imens studenteroplæg, dialog, gruppeopgaver og individuelle opgaver anvendes i signifikant mindre grad. I undervisernes refleksioner over deres brug af HyFlex-</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">undervisning </span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">finder vi refleksioner om affordances i forhold til deres pædagogiske valg. Artiklen afsluttes med en diskussion af spørgsmålet om</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst">,</span><span class="NormalTextRun SCXW87835600 BCX9" data-ccp-parastyle="LOM-abstract tekst"> hvorvidt og hvordan tilgængelige og anvendte kommunikationsinfrastrukturer skal medtænkes i planlægning af undervisning på universitetet.</span></span><span class="EOP SCXW87835600 BCX9" data-ccp-props="{&quot;201341983&quot;:0,&quot;335551550&quot;:6,&quot;335551620&quot;:6,&quot;335559685&quot;:567,&quot;335559737&quot;:701,&quot;335559740&quot;:259}">&nbsp;</span></p> 2024-10-30T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Mie Marie Norsker Bergsøe, Sofie Buch Cordsen, Liv Nøhr, Morten Misfeldt https://tidsskrift.dk/lom/article/view/143093 Vi kan skabe sporet sammen 2024-02-05T08:02:34+01:00 Louise Lund Breil llb@ucn.dk Marianne Georgsen llb@ucn.dk Susanne Dau llb@ucn.dk <p class="LOM-abstracttekst"><span class="normaltextrun">Artiklen præsenterer og diskuterer et projekt, hvor der arbejdes målrettet med at etablere et ligeværdigt samarbejde mellem underviser og studerende omkring læringsdesignet af de studerendes igangværende uddannelse. Arbejdet med læringsdesign, som her forstås som en metodologi til undervisningsudvikling (jf. Dohn et al., 2019), tager afsæt i Fawns’ formulering af en Entangled Pedagogy, som bl.a. sætter fokus på de studerendes deltagelse i designarbejdet. Med afsæt i poststrukturalismen (Juelskjær &amp; Plauborg, 2013; Søndergaard, 2005; Focault, 2002) analyseres kvalitative, empiriske data (fokusgruppeinterviews) med henblik på at afdække studenterperspektivet på det overordnede forskningsspørgsmål: Hvad kendetegner de studerendes bidrag, når de inviteres til at medudvikle læringsdesignet for deres egen uddannelse?</span><span class="eop">&nbsp;</span></p> <p class="LOM-abstracttekst"><span class="normaltextrun">Formålet er todelt: Dels at kvalificere vores viden om muligheder og begrænsninger ved at involvere studerende direkte i læringsdesign-processer, og dels at afprøve en udviklings- og analysemetode, som tager et poststrukturalistisk afsæt og sætter fokus på deltagernes fortællinger som centrale i det empiriske materiale. Det konkluderes, at den afprøvede metode til involvering af de studerende i designprocessen er særdeles frugtbar ift. at belyse de studerendes værdier i forbindelse med uddannelsen. Afslutningsvis drøftes metodiske perspektiver ift. en pædagogisk praksis, hvor studerende gennem hele uddannelsesforløbet jf. Fawns inviteres til at tage medansvar for det didaktiske design</span><span class="normaltextrun"><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Arial',sans-serif; color: #d13438;">.</span></span><span class="eop"><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Arial',sans-serif; color: #d13438;">&nbsp;</span></span></p> 2024-09-26T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Louise Lund Breil, Marianne Georgsen, Susanne Dau https://tidsskrift.dk/lom/article/view/143299 Skolens steder 2024-02-19T09:17:16+01:00 Jens Jørgen Hansen jjh@sdu.dk <p>Skolens fysiske udformning og designmæssige indretning af læringsmiljøer og læringsrum er historisk set genstand for stor pædagogisk opmærksomhed. Skolens design af læringsrum afspejler en skoles pædagogiske filosofi og sætter en scene for de måder en underviser kan undervise på og måder de lærende kan lære på og verden åbne sig lige fra grundskole til videregående uddannelser. Spørgsmålet er, hvordan man fra et didaktisk perspektiv, kan forstå begrebet læringsrum og dets udvikling? Artiklen vil udvikle en nuanceret forståelse af begrebet læringsrum som henholdsvis det ideale-, det materielle-, det didaktiserede-, det iscenesatte- og det performative læringsrum. Dermed vil artiklen bidrage til at udvikle didaktisk teori om læringsrum og som kategori for didaktisk analyse og didaktiske beslutninger. Desuden vil artiklen empirisk undersøge, hvordan det iscenesatte og performative læringsrum manifesterer sig hos en gruppe elever i et projektforløb i deres 8. klasse på en dansk folkeskole.</p> 2024-08-26T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Jens Jørgen Hansen