Læringsdesign for selvinitieret lærings- og professionsdannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v9i16.24225Nøgleord:
learning design, selvinitieret læring, heutagogik, studieaktivitetsmodellenResumé
Denne artikel beskriver en undersøgelse af studerendes selvinitierede studieaktiviteter på erhvervsakademi- og professionsbachelorniveau, og hvordan disse aktiviteter indgik i læringsdesignet på den enkelte uddannelse. Vi undersøgte aktiviteterne via UC-sektorens fælles Studieaktivitetsmodel, der har som mål, at øge de studerendes læring gennem opmærksomhed på forventet studieaktivitet beskrevet i modellens fire kategorier. Dette koblede vi med, hvordan studieaktivitetsmodellen implementerede de læringsdannende kompetencemål fra den danske kvalifikationsramme. Gennem fokusgruppeinterview med studerende undersøgte vi, hvordan de studerende opfattede koblingen mellem selvinitierede aktiviteter og de læringsmål, der var formuleret for deres uddannelse. De respektive uddannelsers beskrivelser og fortolkninger af kategorien blev analyseret med henblik på undersøgelse af hvordan kategorien blev formidlet lokalt. Resultatet af undersøgelsen viste at de mulige selvinitierede aktiviteter, som de studerende blev præsenteret for på uddannelserne, var klassiske studieaktiviteter der var karakteriseret ved at de lige såvel kunne optræde i underviser-initierede sammenhænge. Dette medførte en idefattighed i forhold til hvilke aktiviteter, de studerende inddrog i løbet af deres uddannelse og viste et manglende fokus på læringsdannende og selvinitierende studieaktiviteter. Vi fandt også et broget billede af mulige studierelaterede aktiviteter, der havde et potentiale af stor læringsmæssig og professionsrettet værdi med sigte på at udvikle de studerendes professionsrettede og læringsrettede kapabilitet. Baseret på resultaterne af analysen udvikledes en model for en læringsdesignsramme med et heutagogisk perspektiv tilpasset Studieaktivitetsmodellen.Downloads
Referencer
Aspin, D. N., & Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 2–19.
Beetham, H., & Sharpe, R. (2013). Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing for 21st Century Learning. Routledge.
Blaschke, L. M. (2012). Heutagogy and Lifelong Learning: A Review of Heutagogical Practice and Self-Determined Learning. International Review of Research in Open and Distance Learning, 13(1), 56–71.
Blaschke, L. M., & Hase, S. (2016). Heutagogy: A Holistic Framework for Creating Twenty-First-Century Self-determined Learners. In B. Gros, Kinshuk, & M. Maina (Eds.), The Future of Ubiquitous Learning (pp. 25–40). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2010). Kvalitative metoder: en grundbog. Hans Reitzels Forlag.
Canning, N. (2010). Playing with heutagogy: exploring strategies to empower mature learners in higher education. Journal of Further and Higher Education, 34(1), 59–71. https://doi.org/10.1080/03098770903477102
Conole, G. (2012). Designing for Learning in an Open World. Springer.
Dalziel, J. (2015). Reflections on the art and science of learning design and the larnaca declaration. In The art & science of learning design (pp. 3–14). Springer.
Dalziel, J., Conole, G., Walker, S., Bennet, S., Dobozy, E., & Bower, M. (2013). The Larnaca Declaration on Learning Design - 2013. The Larnaca Declaration on Learning Design - 2013.
Davidsen, J., & Konnerup, U. (2016). Revitalisering af PBL i videregående uddannelser gennem Learning Design. Læring Og Medier.
Godsk, M., & Hansen, J. S. (2016). Learning design som systematisk alternativ til one-‐hit wonders. Learning Design Som Systematisk Alternativ Til One-‐hit Wonders.
Graham R Gibbs. (2010). Grounded Theory - Core Elements. Part 2.
Hase, S., & Kenyon, C. (2000). From Andragogy to Heutagogy. ultiBASE In-Site.
Hase, S., & Kenyon, C. (2007). Heutagogy: A Child of Complexity Theory. Complicity: An International Journal of Complexity & Education, 4(1), 111–117.
Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning. Routledge.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. https://doi.org/10.3102/003465430298487
Laurillard, D. (2013). Teaching as a design science: Building pedagogical patterns for learning and technology. Routledge.
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.
Maina, M., Craft, B., & Mor, Y. (2015). The art & science of learning design. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1007/978-94-6300-103-8
Mor, Y., & Mogilevsky, O. (2013). Learning design studio: educational practice as design inquiry of learning. In Scaling up Learning for Sustained Impact (pp. 233–245). Springer.
Nielsen, H. B., Kim, C., Christensen, D. A., Kvols, A. M., Jóelsdóttir, L. B., Laursen, H. D., & Andersen, H. S. (2016). Lærerstuderendes udvikling af autonomi i et uddannelsespædagogisk perspektiv. Studier i læreruddannelse og -profession, 1(1), 116–141.
OECD. (2010). PISA 2009 Results: Learning to Learn. OECD Publishing.
Professionshøjskoler, D. (2016). Studieaktivitetsmodellen. Retrieved August 11, 2016, from http://xn--danskeprofessionshjskoler-xtc.dk/2474-2/
Ringtved, U., Milligan, S., & Corrin, L. (2016). Learning design and feedback processes at scale: stocktaking emergent theory and practice. In Proceedings of the Sixth International Conference on Learning Analytics & Knowledge (pp. 479–480). ACM.
Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice (Vol. viii). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2008, September 6). Dansk kvalifikationsramme for de videregående uddannelser. Retrieved from http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer/andre/dk-videregaaende
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. Harvard University Press.
Wenger, E. (2000). Communities of practice and social learning systems. Organization, 7(2), 225–246.
Wiliam, D. (2011). Embedded Formative Assessment. Solution Tree Press.
Willingham, D. T. (2009). Why Don’t Students Like School: A Cognitive Scientist Answers Questions About How the Mind Works and What It Means for the Classroom. John Wiley & Sons.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.