Learning Tech https://tidsskrift.dk/learningtech <h1 class="abril">Historien bag Learning Tech</h1> <h2 class="wp-block-heading">Både nationalt og internationalt er der behov og interesse for systematisk og anvendelsesorienteret forskning med fokus på produktion, vurdering og anvendelse af analoge og digitale læremidler.</h2> <p>Nationalt Videncenter for Læremidler, Læremiddel.dk, har siden oprettelsen i 2007 arbejdet på at udvikle og forfine et fagsprog om læremidler og bud på en læremiddeldidaktik – ikke mindst med henblik på didaktisk anvendelse af it og teknologi. Desuden har videncentret set det som sin opgave at opsamle og formidle national og international forskning i og om læremidler.</p> <p>Derfor udgav Læremiddel.dk i perioden 2008-2015 tidsskriftet <em><a href="https://learningtech.laeremiddel.dk/laeremiddeldidaktik/">Læremiddeldidaktik</a></em> med artikler om forskellige typer af læremiddelforskning, projektrapportering og teoriudvikling.</p> <h2 class="wp-block-heading">Fra Læremiddeldidaktik til Learning Tech</h2> <p>I efteråret 2015 blev tidsskriftet godkendt til Den Bibliometriske Forskningsindikators (BFI) autoritetsliste. I den forbindelse ændrede tidsskriftet navn til <em>Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi</em> og rettede dermed også indholdsmæssigt et større fokus mod teknologier anvendt med læring og undervisning for øje. Med Learning Tech overgik tidsskriftet til at være et egentligt forskningstidsskrift med fokus på at udgive forskningsartikler underlagt formaliserede peer review-processer.</p> <p>Med Learning Tech er målet at publicere forskning af høj kvalitet vedrørende læremidler og didaktisk anvendelse af teknologi – ud fra en bred teknologiforståelse.</p> <p>Som den engelske titel på tidsskriftet antyder, inviteres internationale forskere til at skrive i tidsskriftet, og visionen er, at Learning Tech med tiden udelukkende vil udkomme på engelsk og blive en reference for læremiddelforskere internationalt.</p> da-DK <p>Forfatterne og Læremiddel.dk.</p><p>Må ikke bruges kommercielt. </p> sttg@ucl.dk (Stig Toke Gissel) kbma@ucl.dk (Kamilla Bjørnskov Olsen) Wed, 18 Dec 2024 09:34:04 +0100 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Fra Fysisk til Virtuel Undervisning https://tidsskrift.dk/learningtech/article/view/146879 <p><em>Mens flere og flere online skoler varetager undervisningen af grundskoleelever, komplicerer onlineundervisning deltagelse og socialt samspil, som er centralt for at læring kan finde sted. Dette studie udforsker, hvilke didaktiske metoder der kan styrke deltagelse og interaktion i online undervisning samt hvilken rolle digitale interaktionsværktøjer spiller. Data blev indsamlet netnografisk på to 100% online skoler og bestod af 6 lærerinterviews, lederinterview og 19 undervisningsobservationer, som dækkede en bred vifte af fag fra 2.-9. klassetrin. Resultaterne indikerer adskillige betydningsfulde sammenhænge for sociale interaktioner i anvendelsen af kameraet og digitale interaktionsværktøjer i praksisfællesskaber. Onlineundervisning, hvor det centrale var at lave noget sammen gennem inddragelse af fysiske genstande i rummet uden for skærmen, fremviste større tendens til sociale interaktioner, mens en lavere grad af samspil blev observeret i undervisning, hvor kameraet var slukket. Disse fund bør inkorporeres og nøje overvejes i onlineundervisning for at understøtte elev- og lærerengagement.</em></p> Kaspar Kjemtrup Copyright (c) 2024 Forfatter og Læremiddel.dk https://tidsskrift.dk/learningtech/article/view/146879 Wed, 18 Dec 2024 00:00:00 +0100 Tryllepinde i danskundervisningen https://tidsskrift.dk/learningtech/article/view/145611 <p><em>Artiklen udfordrer med posthumane perspektiver den designorienterede tilgang til læremiddeldidaktikken. Som alternativ undersøges hvordan ikke-familiære materialiteter kan åbne for det uforudsigelige og ikke-planlagte i danskfagets rum. Læremidler er blevet et dominerende perspektiv på uddannelse og undervisning, hvilket forstærker ideen om, at mennesket kan kontrollere og designe med ‘ting i verden’, og i forlængelse af dette, at undervisning kan styres, målrettes og designes. Med posthumane teorier om begær og assemblager forstyrrer artiklen ideerne om didaktisk intentionalitet og det kontrollerede skolerum. Det sker gennem haptiske analyser af videoempiri fra danskundervisningen i 1. og en 7. klasse. Her undersøges elevers sanselige og uforudsigelige møder med pinde som ‘mærkelige’ materialiteter. Analyserne viser, hvordan disse ‘tryllepinde’ producerer begær, der forstyrrer skolerum og gør dem mere intense, uforudsigelige og levende. Artiklens hovedpointer er, at skizofrent begær kan frigøre læringsrum og skabe elevagens, at intentionalitet emergerer relationelt, og at der er behov for det uforudsigelige i skolen.</em></p> Michael Jensen, Thomas Roed Heiden Copyright (c) 2024 Forfatter og Læremiddel.dk https://tidsskrift.dk/learningtech/article/view/145611 Wed, 18 Dec 2024 00:00:00 +0100 Prototyping i naturfag https://tidsskrift.dk/learningtech/article/view/145166 <p><em>Denne artikel undersøger, hvordan prototyping kan anvendes i naturfagsundervisningen til at fremme elevers undersøgelses- og modelleringskompetencer gennem en designproces, hvor undersøgelse gennem digitale og analoge teknologier spiller en rolle. Artiklen baserer sig på tre cases fra to danske folkeskoler, hvor elever igennem en engineering tilgang arbejder med at skabe prototyper af broer. Prototyping fungerer både som måder at undersøge og manifestere deres designidéer. Casestudiet viser, at prototyping ikke kun fremmer læring gennem hands-on tilgang, men også styrker elevernes evne til kritisk at vælge og anvende analoge og digitale ressourcer i overensstemmelse med at understøtte deres undersøgelse samt udtrykke deres designidé og æstetiske ambitioner. Resultaterne fremhæver yderligt vigtigheden af lærerens rolle i at støtte en fleksibel anvendelse af både analoge og digitale teknologier, med henblik på at skabe meningsfuldt samspil mellem teknologivalg, æstetik og designbaseret undervisning i naturfagsundervisningen.</em></p> Stine Ejsing-Duun, Lasse Stege Bredgaard Hansen, Peter Wied Stenkilde, Marie Damlund, Anne Gottlieb Copyright (c) 2024 Forfatter og Læremiddel.dk https://tidsskrift.dk/learningtech/article/view/145166 Wed, 18 Dec 2024 00:00:00 +0100