https://tidsskrift.dk/laremiddidaktik/issue/feed Læremiddeldidaktik 2018-08-20T13:50:41+02:00 Stig Toke Gissel sttg@ucl.dk Open Journal Systems https://tidsskrift.dk/laremiddidaktik/article/view/107302 Forord 2018-08-18T07:45:26+02:00 Marie Falkesgaard Slot mfsl@ucl.dk René B. Christiansen rbc@pha.dk Hildegunn Juulsgaard Johannesen hjoh@ucsyd.dk <p>Forord til Læremiddeldidaktik 7.</p> 2015-03-16T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2015 Læremiddel.dk og forfatteren https://tidsskrift.dk/laremiddidaktik/article/view/107303 Mål, midler og scenarier 2018-08-18T07:50:41+02:00 Peter Brodersen pebr@ucl.dk Thomas Illum Hansen thih@ucl.dk <p>Resultater fra interventionsprojektet Tegn på Læring med øget adgang til læremidler og fokus på differentiering, faglig mestring og motivation.</p> 2015-03-16T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2015 Læremiddel.dk og forfatteren https://tidsskrift.dk/laremiddidaktik/article/view/107304 Tegn på Læring. Teoribaseret evaluering som metode til forskning i læremidler og undervisning 2018-08-18T07:55:36+02:00 Thomas Illum Hansen thih@ucl.dk Peter Brodersen pebr@ucl.dk <p>Blikket på en synlig/usynlig-akse i undervisning har været et retningsgivende perspektiv i projektet Tegn på læring, hvor vi har undersøgt sammenhænge mellem brug af læremidler og læring. Særligt fokus er der på motivation og undervisningsdifferentiering.</p> 2015-03-16T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2015 Læremiddel.dk og forfatteren https://tidsskrift.dk/laremiddidaktik/article/view/107404 Læreres brug af iSkriv 2018-08-20T13:20:16+02:00 Stig Toke Gissel sttg@ucl.dk <p>I dette casestudie undersøges læreres brug af et didaktisk, digitalt læremiddel. Gennem interviews med tre lærere på mellemtrinnet i den danske folkeskole<br>afdækkes deres brug og vurdering af et digitalt læremiddel.</p> 2015-03-16T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2015 Læremiddel.dk og forfatteren https://tidsskrift.dk/laremiddidaktik/article/view/107407 Interaktive assistenter i praksis 2018-08-20T13:40:50+02:00 Simon Skov Fougt trel@ucl.dk Jeppe Bundsgaard trel@ucl.dk <p>”Interaktive assistenter” er programmer der har til formål at støtte eleverne i at løse en delopgave i et elevstyret arbejde gennem stilladsering af arbejdsprocesser og introduktion af relevante begreber og faglige metoder. En række nyere digitale læremidler benytter dem, og denne artikel præsenterer nogle empiriske understøttelser af at konceptet virker efter hensigten, og at de interaktive assistenter dermed er et eksempel på hvordan elevaktive undervisningsmetoders udfordring om manglende faglig fordybelse kan imødegås.</p> 2015-03-16T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2015 Læremiddel.dk og forfatteren https://tidsskrift.dk/laremiddidaktik/article/view/107409 Opgavedidaktik og autencitet 2018-08-20T13:45:34+02:00 Marie Falkesgaard Slot mfsl@ucl.dk <p>Artiklen omhandler et relativt nyt forskningsfelt i Danmark, der undersøger elevopgavens stilladserende funktion og sammenhængen mellem opgavestilling og undervisningens formål, mål, genstandsfelt og læringsaktiviteter. Artiklen sætter opgavedidaktik i relation til begrebet autenticitet og autentiske vurderingskriterier. Artiklen præsenterer forskellige opgavetyper og diskuterer, hvordan læreren kan bruge disse i praksis.</p> 2015-03-16T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2015 Læremiddel.dk og forfatteren https://tidsskrift.dk/laremiddidaktik/article/view/107412 It og multimodalitet i litteraturundervisningen 2018-08-20T13:50:41+02:00 Thomas Illum Hansen thih@ucl.dk <p>Denne artikel har tre indgange til emnet multimodalitet og it i litteraturundervisningen. Den første skitserer, hvor bredt it kan anvendes i litteraturundervisningen, den anden opdeler fænomenet multimodalitet i seks forskellige repræsentationsformer for at tydeliggøre, hvor omfattende multimodalitet kan betragtes, og den tredje præsenterer en læsning af billedromanen Grotten som et eksempel på en multimodal tekst, der kan bruges i litteraturundervisningen med inddragelse af it. De tre indgange fører afslutningsvis frem til en generel refleksion over it i litteraturdidaktikken.</p> 2015-03-16T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2015 Læremiddel.dk og forfatteren