Crisis Computing
DOI:
https://doi.org/10.7146/ksf.vi5.157213Nøgleord:
mediekunst, programmering, maskinlæring, performance, digital, teknologi, infrastruktur, medie, computer, computing, cobol, neokolonial, automatisering, udbytning, vesten, platform, vedligeholdelse, vedligeholdelsesarbejde, mediearkæologi, globalisering, outsourcing, udviklingsarbejde, kulturproduktion, kunstnerisk forskningResumé
Digitale datastrømme fremstilles ofte som automatiserede, gnidningsfri bevægelser, der – næsten som ved trylleri – driver den globaliserede verden. I dette performative essay, Crisis Computing, afmytologiserer mediekunstner Linda Hilfling Ritasdatter teknologiens påståede magi.
I en kritisk og humoristisk optrævling af digitale infrastrukturer og forkætret programmeringssprog udfolder Ritastatter det monotone, maskinelle – og menneskelige – digitale oprydningsarbejde, som finder sted i såkaldte udviklingslande. Her muliggøres den glatte oplevelse, vi i den såkaldt ’udviklede verden’, forbinder med digitale platforme. Således afsløres digitaliseringen som et nyt coverup af en velkendt neokolonial verdensorden. Her er teknologiens brugerflader designede til at skjule udbytning og monotont arbejde fra vores vestlige hverdag, så vi bedre kan trives i vores frie og kreative arbejdsfællesskaber.
På dansk ved Mathias Overgaard.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright: Forfatter, Kunsten som Forum og Billedkunstskolernes Forlag. Alle rettigheder forbeholdt.