Crisis Computing

Forfattere

  • Linda Hilfling Ritasdatter

DOI:

https://doi.org/10.7146/ksf.vi5.157213

Nøgleord:

mediekunst, programmering, maskinlæring, performance, digital, teknologi, infrastruktur, medie, computer, computing, cobol, neokolonial, automatisering, udbytning, vesten, platform, vedligeholdelse, vedligeholdelsesarbejde, mediearkæologi, globalisering, outsourcing, udviklingsarbejde, kulturproduktion, kunstnerisk forskning

Resumé

Digitale datastrømme fremstilles ofte som automatiserede, gnidningsfri bevægelser, der – næsten som ved trylleri – driver den globaliserede verden. I dette performative essay, Crisis Computing, afmytologiserer mediekunstner Linda Hilfling Ritasdatter teknologiens påståede magi.

I en kritisk og humoristisk optrævling af digitale infrastrukturer og forkætret programmeringssprog udfolder Ritastatter det monotone, maskinelle – og menneskelige – digitale oprydningsarbejde, som finder sted i såkaldte udviklingslande. Her muliggøres den glatte oplevelse, vi i den såkaldt ’udviklede verden’, forbinder med digitale platforme. Således afsløres digitaliseringen som et nyt coverup af en velkendt neokolonial verdensorden. Her er teknologiens brugerflader designede til at skjule udbytning og monotont arbejde fra vores vestlige hverdag, så vi bedre kan trives i vores frie og kreative arbejdsfællesskaber.

På dansk ved Mathias Overgaard.

Downloads

Publiceret

18-05-2022

Citation/Eksport

Ritasdatter, Linda Hilfling. 2022. “Crisis Computing”. Kunsten Som Forum På Tryk, nr. 5 (maj):1-61. https://doi.org/10.7146/ksf.vi5.157213.

Nummer

Sektion

Artikler