I det postrepræsentative museum
DOI:
https://doi.org/10.7146/ksf.vi6.157207Nøgleord:
kunsthistorie, kunstpædagogik, kuratering, post-repræsentativ, museum, offentlighed, antagonistisk, demokrati, dialog, dannelse, fællesskab, neoliberal, kunst, selvdiciplinering, national, global, modhegemoni, parasit, parasitær, institution, radikaldemokratiskResumé
Nora Sternfeld er en markant international stemme inden for kuratering og kritisk kunstpædagogik. I det postrepræsentationelle museum er museet blevet en kampplads, hvor mulige fremtidsscenarier strides.
Sternfeld undersøger i dette essay, hvad der sker, når man sætter spørgsmålstegn ved alt det, der har udgjort museet hidtil: dets nationale forpligtelse, dets evne til at producere sandhed og værdi, dets eviggyldige kategorier. Hvad er det konkret for nogle fællesskaber, samtidens kunstinstitutioner understøtter? Hvordan forandrer disse fællesskaber sig i den brydningstid, vi gennemlever? Hvad er det for en dannelsesopgave, museet står over for i dag? Og kan denne opgave ligge i at styrke de kritiske fællesskaber, der opstår nedefra i kunstverdenen?
På dansk ved Ida Albert.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright: Forfatter, Kunsten som Forum og Billedkunstskolernes Forlag. Alle rettigheder forbeholdt.