Fremtrædelsens æstetik og politik. Kunst og fællesskaber hos Hannah Arendt og Maurice Merleau-Ponty

Forfattere

  • Emma Sofie Brogaard
  • Mathias Overgaard
  • Frederik Tygstrup

DOI:

https://doi.org/10.7146/ksf.vi7.157205

Nøgleord:

filosofi, æstetik, politik, teori, fænomenologi, eksistentialisme, kunsthistorie, Arendt, Merleau-Ponty, virkelighedssans, mulighedssans, kollektiv, fællesskab, fremtrædelse, smagsdom, handling, offentlighed, afhængighed, kunstværk, kropslig ontologi, social ontologi, aisthesis, kød, anerkendelse, ideologikritik, sansning, sprog, materialitet

Resumé

I Fremtrædelsens æstetik og politik: Kunst og fællesskaber hos Hannah Arendt og Maurice Merleau-Ponty genlæser Emma Sofie Brogaard, Mathias Overgaard og Frederik Tygstrup tænkerne Hannah Arendt og Maurice Merleau-Pontys politiske og æstetiske teorier og finder nyt slægtskab mellem dem. “Fremtrædelsens former er også fællesskabets former” skriver forfatterne, og argumenterer for, at oplevelsen af fællesskab opstår gennem tilstedeværelsen; en sansning, som også er en politisk virkelighedssans.

Med udgivelse nummer 7 og 8 i Kunsten som Forum på Tryk får læseren for første gang et direkte indblik i Kunsten som Forums egen forskning. Begge udgivelser er nemlig forfattet af forskere tilknyttet centret. Dertil er de begge skrevet i kollektive processer, hvorfor de både eksemplificerer, såvel som behandler, fællesskabstanken. Herigennem indskriver udgivelserne sig i den æstetiske og politiske virkelighed, der skabes i forholdet mellem den enkelte og fællesskabet.

 

Downloads

Publiceret

13-10-2022

Citation/Eksport

Brogaard, Emma Sofie, Mathias Overgaard, og Frederik Tygstrup. 2022. “Fremtrædelsens æstetik Og Politik. Kunst Og fællesskaber Hos Hannah Arendt Og Maurice Merleau-Ponty”. Kunsten Som Forum På Tryk, nr. 7 (oktober):1-157. https://doi.org/10.7146/ksf.vi7.157205.