Kan det strukturalistiske subjekt danse? Subjektivitet og form i Trisha Browns performative struktur-objekter

Forfattere

  • Josefine Wikström

DOI:

https://doi.org/10.7146/ksf.vi9.157198

Nøgleord:

æstetik, performance, teori, kritisk teori, kunstnerisk, arbejde, moderne dans, 70'erne, bevægelsesform, performativitet, subjekt, objekt, relation, værdi

Resumé

“Kan det strukturalistiske subjekt danse?” spørger den svenske æstetikteoretiker og performanceforsker Josefine Wikström i dette essay, og leverer som svar en gentænkning af forholdet mellem kritisk teori og kunstnerisk arbejde.

Med udgangspunkt i 70’ernes moderne dans og dens interesse for nye bevægelsesformer som ’den gående masse’ og ’det arbejdende individ’ kaster Wikström nyt lys over både performance som kunstart og begrebet performativitet med udgangspunkt i den kritiske teoris forståelse af størrelser som subjekt, objekt, relation og værdi. Her bliver performancekunst en kritisk praksis, der altid siger noget om sin samtid. 

På dansk ved Anders Hansen.

Downloads

Publiceret

27-06-2023

Citation/Eksport

Wikström, Josefine. 2023. “Kan Det Strukturalistiske Subjekt Danse? Subjektivitet Og Form I Trisha Browns Performative Struktur-Objekter”. Kunsten Som Forum På Tryk, nr. 9 (juni):1-43. https://doi.org/10.7146/ksf.vi9.157198.