Repræsentationens endeligt og kunstkritikkens almene subjekt
DOI:
https://doi.org/10.7146/ksf.vi13.157194Nøgleord:
kulturteori, kunst, kritik, æstetik, filosofi, repræsentation, krise, politik, racialisering, subjekt, almen, moderne, modernitet, kolonialisme, kapitalisme, nationalstat, universalisme, fællesskab, offentlighed, inklusion, eksklusion, smagsdomResumé
I Repræsentationens endeligt og kunstkritikkens almene subjekt foretager den irske kulturteoretiker David Lloyd en radikal intervention i den vestlige æstetiske teori. Gennem kritiske genlæsninger af Kant, Schiller, Adorno og Benjamin diskuterer Lloyd ideen om den æstetiske dom dens uerkendte forudsætninger.
Med dette essay foreslår Lloyd, hvordan kunstkritikeren, forstået i bred forstand som et moderne universalistisk subjekt, der fælder en smagsdom, må tænkes i sammenhæng med konstruktionen af den koloniale og kapitalistiske modernitets sociale kategorier, ikke mindst kategorien statsborger. Lloyd tydeliggør at repræsentation, politisk og æstetisk, hænger uløseligt sammen i æstetikkens raciale regime og stiller spørgsmålet om repræsentationens mulige afslutning.
På dansk ved Marie Louise Krogh.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright: Forfatter, Kunsten som Forum og Billedkunstskolernes Forlag. Alle rettigheder forbeholdt.