At pynte på Madalenas tråde
DOI:
https://doi.org/10.7146/ksf.vi15.157193Nøgleord:
kunsthistorie, queer, feminisme, tekstil, praksis, broderi, multikunst, Madalena, Santos, Reinbolt, vævning, kunst, hvid kube, kunstbegreb, reproduktivt, arbejde, vedligeholdelse, kollektiv, BrasilienResumé
I At pynte på Madalenas tråde taler den queerfeministiske kunsthistoriker Julia Bryan-Wilson lige ind i samtidskunstens store engagement i tekstile praksisser. Essayet tager udgangspunkt i den brasilianske broderi- og multikunstner Madalena Santos Reinbolt. Hun producerede sine værker i efterkrigstidens USA, men ernærede sig som stuepige og har først efter sin død opnået anerkendelse inden for en billedkunstnerisk ramme.
Samtidig spørger essayet kritisk til tekstilkunstens nylige inklusion i kunstens hvide kube, hvorved dens relation til vigtige globale traditioner, omsorgspraksisser og kollektivt arbejde kan gå tabt. Bryan-Wilson leverer således ikke blot en feministisk, men også en klassebevidst og antiracistisk intervention i kunstbegrebet.
På dansk ved Peter Borum.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright: Forfatter, Kunsten som Forum og Billedkunstskolernes Forlag. Alle rettigheder forbeholdt.