Økologisk tid i tidsbaseret mediekunst

Forfattere

  • Shannon Jackson

DOI:

https://doi.org/10.7146/ksf.vi14.157089

Nøgleord:

kunsthistorie, performanceteori, intersektionel, feminisme, mediekunst, medieteknologi, økokritik, video, medie, videokunst, klima, klimakritik, aktivisme, rituel, praksisform, oprindelige folk, økologi, menneske, udvinding, semantik, tid, tidsbaseret

Resumé

I Økologisk tid i tidsbaseret mediekunst afsøger den feministiske kunsthistoriker og performanceteoretiker Shannon Jackson, hvordan de seneste tyve års video- og mediekunst afspejler den voksende klimakritiske bevidsthed, som har indfundet sig i samme periode. Hun viser, hvordan feministiske, intersektionelle perspektiver samt aktivistiske og rituelle praksisformer udviklet blandt oprindelige folk er definerende for dette rige kunstneriske felt.

Samtidig afdækker essayet, hvordan klimadagsordenen og de digitale medieteknologier begge introducerer en ny ’økologisk semantik’. Hermed bidrager de i Jacksons optik til en forandring af kunstfeltet, hvor den centrering af mennesket, som danner grundlag for udvindingsøkonomiens principper, i stigende grad udfordres.

På dansk ved Peter Borum.

Downloads

Publiceret

27-01-2024

Citation/Eksport

Jackson, Shannon. 2024. “Økologisk Tid I Tidsbaseret Mediekunst”. Kunsten Som Forum På Tryk, nr. 14 (januar):1-55. https://doi.org/10.7146/ksf.vi14.157089.