Materiale, montage — Et brev til redaktøren
DOI:
https://doi.org/10.7146/ksf.vi17.157084Nøgleord:
redaktør, redigering, metode, materiale, montage, kunstner, politisk, praksis, modernistisk, kunsthistorie, arkiv, socialitet, autencitet, metodologi, auteur, kollaborativ, kollektiv, spekulativ, forbindelseResumé
”Hvordan kan redigering blive en metode? Og hvad er redigeringens metode?” spørger kurator, tekstskribent, forsker, underviser og oversætter Anett Busch i Materiale, montage – Et brev til Redaktøren, hvori hun mobiliserer en måde at foreslå forbindelser – mellem anekdoter, scener, spørgsmål og problemer – snarere end at forklare og forsvare dem.
Med afsæt i en forståelse af redaktørens arbejde som en politisk praksis, der er materielt betinget og relationelt forankret, undersøger Busch i dette essay redigeringens kunstneriske metode: Kunstneren som redaktør – og redaktøren som figur – forener en fortolkende og analytisk funktion af kunstnerisk praksis med et tiltrængt opgør med den modernistiske kunsthistories fortælling om kunstnersubjektet (som autentisk isoleret ophav til kunstværket, og som historisk er en hvid mand). Kunstneren som redaktør bringer arkivet til live i kraft af at være både organisator af, deltager i og vidne til begivenheder. Kunstneren som redaktør bliver en slags guide, der snarere end at kende vejen – til en bedre verden, for eksempel – udfordrer forholdet mellem arkiver og sociale processer, billeder og tænkning, forfatterskab og autenticitet.
På dansk ved Peter Borum.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright: Forfatter, Kunsten som Forum og Billedkunstskolernes Forlag. Alle rettigheder forbeholdt.