Fire noter om sort kunst: Autoritet, kritik, subjektivitet og adskillelighed
DOI:
https://doi.org/10.7146/ksf.vi18.157082Nøgleord:
filosofi, æstetik, teori, sort, feminisme, black, studies, kritik, kunst, racialicering, sorthed, modernitet, kolonial, vold, Kant, fortolkning, nægte, nægtende, gestus, autoritet, subjektivitet, adskillelighed, po/etik, smagsdom, oplysningResumé
I Fire noter om sort kunst: Autoritet, kritik, subjektivitet og adskillelighed beskæftiger den brasilianske filosof Denise Ferreira da Silva sig med receptionen af sorte kunstneres værker, der under den vestlige modernitets gængse fortolkningsrammer er særligt sårbare over for at blive læst som umedierede vidnesbyrd om sort identitet fremfor som kunstnerisk arbejde.
Med afsæt i sin kritik den vestlige modernitets globale magtstrukturer og deres forankring i oplysningstænkningens raciale og koloniale vold, observerer Ferreira da Silva, hvordan det moderne subjekt antager sin egen autoritet inden for det æstetiske felt, som vi blandt andet kender det fra det desinteresserede subjekt bag Kants æstetiske smagsdom, og reproducerer det moderne raciale regime gennem de måder, det forsøger at afgrænse kunstværkers betydning. Derfor argumenterer Ferreira da Silva imod en kunstreception, der har til formål at definere og fortolke.
I stedet formidler hun en måde at skrive om kunst på, hvor hun behandler kunstneres ‘nægtende gestusser,’ hvor kunstnere ‘nægter at give udtryk for sorthed på de foreskrevne måder,’ eller nægter at bruge ‘analytiske, fortolkende greb eller begreber, der appellerer til (og smigrer) publikums kritiske læsefærdighed.’ Ferreira da Silva undersøger med andre ord kunstværker, som afviser det moderne subjekt – i dette tilfælde kunsthistorikeren, kunstkritikeren eller publikum.
På dansk ved Shadi Angelina Bazeghi.

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright: Forfatter, Kunsten som Forum og Billedkunstskolernes Forlag. Alle rettigheder forbeholdt.