Offentlighed for en dag? Facebook-grupper og de nye ”massebrugere”

Authors

  • Lisbeth Klastrup IT-Universitetet

DOI:

https://doi.org/10.7146/journalistica.v5i1.5452

Abstract

Artiklen analyserer to eksempler på danske Facebook-grupper, der er opstået i kølvandet på en stor nyhedshistorie. Den diskuterer hvilken mulig form for "offentlighed", brugerne af en sådan gruppe kan tænkes at udgøre, og foreslår at vi har brug for et nyt begreb til at beskrive den type af brugere, der er aktive i denne slags gruppe, "massebrugere". Med udgangspunkt i en kombination af spørgeskemaundersøgelse, medieomtale, kvantitativ optælling af aktivitet i gruppen og indholdsanalyse af postede indlæg på gruppernes væg, påpeges det, at aktivitet i gruppen synes at følge omtale i nyhedsmedierne, kun meget få reelt er aktive i gruppen, og at folk slutter sig til gruppen af personlige følelsesmæssige grunde. Det ser ikke ud til at aktivitet i gruppen fører til mobilisering og offline aktioner, men grupperne er i sig selv på vej til at blive en del af mediekredsløbet.

Author Biography

Lisbeth Klastrup, IT-Universitetet

Downloads

Published

2011-12-26

How to Cite

Klastrup, L. (2011). Offentlighed for en dag? Facebook-grupper og de nye ”massebrugere”. Journalistica, 5(1). https://doi.org/10.7146/journalistica.v5i1.5452