
Public service og politisk 
balance: En typologi

AF DAVID NICOLAS HOPMAN

Selv om der i offentligheden ofte diskuteres, hvorvidt danske tv-
nyheder er politisk farvede, er vores faktiske viden om spørgsmålet
beskeden. I modsætning til vores nabolande har vi i Danmark ingen
tradition for regelmæssige, empiriske indholdsanalyser af tv-nyhe-
der. Med afsæt i forskningen fra andre europæiske lande diskuterer
denne artikel derfor, hvordan politisk balance og bias kan undersø-
ges i en dansk sammenhæng. Centralt for diskussionen er, at det 
ikke er tilstrækkelig alene at analysere de sendte tv-nyheder, men 
at journalisternes arbejdsbetingelser også skal inddrages i analysen.
Ud fra disse to aspekter udledes en ny typologi, der i modsætning 
til tidligere typologier ikke kun dækker forskellige former for politisk
bias i medierne, men også forskellige former for politisk balance.

„Det er dybt mærkværdigt, at de vil brænde fem
millioner kroner af på det [forskning i ‘public
service’-medier]. Jeg håber blot, at de vil se på
kvaliteten frem for på mængden. Det nytter ikke
at sidde og tælle, hvor mange nyhedsindslag po-
litikere fra et bestemt parti er med i, for det er
fuldstændig afhængigt af den aktuelle dagsor-
den.“

Michael Dyrby, TV2 Danmarks nyhedschef
i Politiken, 22.06.05, 1. sek., side 2

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   5



Public service og politisk balance: en typologi

Bølgerne gik højt, da Danmarks Radios nyhedsdirektør Lisbeth
Knudsen sagde sit arbejde op i november 2006. Flere kommenta-
torer mere end antydede i den offentlige debat, at Lisbeth Knud-
sen var blevet gået, fordi hun angiveligt var for venstreorienteret.
Hvis nogen var i tvivl om, hvor noget af presset kom fra, offentlig-
gjorde den tidligere generaldirektør for DR, Christian Nissen, i
begyndelsen af 2007 en erindringsbog, som blandt andet inde-
holdt en mere eller mindre direkte e-mail fra den dav. konserva-
tive kulturminister Brian Mikkelsen – han var utilfreds med DR’s
dækning af Irakkrigen.

Den danske radio- og tv-lov forpligter Danmarks Radio til 
følgende: „Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt 
på saglighed og upartiskhed“ (§ 10). En diskussion om, hvorvidt
Danmarks Radio overholder dette, er ikke ny. I 2002 grundlagde
et kendt medlem af Dansk Folkeparti foreningen „Kritiske Li-
censbetalere“, „hvis mål er at observere venstreorienteret pro-
paganda fra DR’s side“ (www.danskfolkeparti.dk, 21.05.07). For-
eningen blev nedlagt efter to år i modsætning til den af Erhard 
Jakobsen stiftede forening „Aktiv Lytterkomité“ (senere „Aktive
Lyttere og Seere“) (Hjarvard 1997: 155f.). Den blev oprettet i 1972 og
bestod i alt i 20 år med op til 50.000 medlemmer. Foreningen 
anklagede ofte Danmarks Radio for ensidig, propagandistisk
venstreorienteret dækning. I foreningens medlemsblad beskrev
Erhard Jakobsen under overskriften „Meningsterroren i Dan-
marks Radio må standses!“ dele af DR’s programflade som ven-
streorienteret „forkyndelse“ (Jakobsen 1977: 5).

Det er selvfølgelig vanskeligt at bedømme, hvilken effekt
denne kritik havde og har på Danmarks Radio. Stig Hjarvard kon-
kluderer, at Erhard Jakobsens forening bidrog „i høj grad til et 
ideologisk klima, som gjorde det vanskeligt at bruge mediet ak-
tivt, eksperimenterende og kritisk at bearbejde de kulturelle og
sociale brydninger“ (Hjarvard 1997: 156; sml. Hjarvard 2006). 

I modsætning til Sverige, hvor forskere som Jörgen Westerståhl
og Kent Asp over en årrække har gennemført systematiske ind-
holdsanalyser af svensk fjernsyns dækning af enkelte hændel-
ser eller valgkampe, er systematisk viden om danske „public 

6 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009

www.danskfolkeparti.dk


service“-stationers politiske nyhedsdækning begrænset. Derfor
gennemføres der for tiden et forskningsprojekt på Syddansk Uni-
versitet, hvis mål er at indholdsanalysere tv-mediernes dækning
af valgkampe i Danmark gennem de seneste 15 år. 

En ny typologi nødvendig

Uanset de konkrete data, indholdsanalyser af tv-nyheder frem-
bringer, er det vigtigt at gøre sig klart, hvordan disse data skal
analyseres, og hvad der skal til for at kunne konkludere, at et 
mediums nyhedsdækning er venstre- eller højreorienteret. Mc-
Quail (1992: 191) beskriver med rette bias som et “slippery” kon-
cept. Han foreslår en typologi over politisk bias (men ikke politisk
balance) på baggrund af tidligere forskning, men den hjælper os
kun et begrænset stykke hen ad vejen: Således konkluderer Se-
metko (2003: 521), at McQuails definitioner “help us to think
about the parameters of bias, [nevertheless] they primarily point
out the difficulty in operationalizing the concept”.

Som indledningen påpeger, er det selvfølgelig oplagt at se på
den faktisk sendte nyhedsdækning. Artiklens indledning peger
dog også på spørgsmål om politisk pression og lovgivningsmæs-
sige rammer for journalisternes arbejde, som skal inddrages i en
systematisk analyse af de indsamlede data. Fordi der ikke findes
relevante danske empiriske undersøgelser, vil jeg i det følgende
sammenligne undersøgelser fra andre landes „public service“-
medier. Denne artikel præsenterer og systematiserer væsentlige
overvejelser, som er del af en analyse af politisk balance i me-
dierne.

I flere andre lande har forskere i mange år gennemført empi-
riske analyser af tv-mediernes dækning af valgkampe. Disse ana-
lyser peger på, at der skal ses på især to dimensioner, når politisk
balance og bias i tv-nyheder skal analyseres: For det første jour-
nalisternes produktionsbetingelser, for det andet indholdet af
dækningen. Det er med andre ord ikke tilstrækkeligt kun at se på
indholdet, som ellers gjort i mange undersøgelser. Indholdsana-
lyse som redskab er “limited in its ability to isolate and identify
bias”, da der kan være mange årsager til skæv dækning af politi-
kere (Patterson & Donsbach 1996: 460).

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   7



Hofstetter (1976, 1978) tager i sin typologi over politisk bias
netop hensyn til begge dele: Det journalistiske produkt og jour-
nalisternes produktionsbetingelser. I sin standardsættende ana-
lyse af den US-amerikanske præsidentvalgkamp i 1972 skelner
han mellem strukturel og situationel bias på den ene side og po-
litisk bias på den anden side. Årsagerne bag strukturel bias kan
være, at f.eks. tv som medium kræver andet materiale end radio,
mens situationel bias i valgkampsdækning kan skyldes forskel-
lig aktivitetsniveauer hos kandidaterne. Politisk bias derimod
“involves selection of news based on political considerations or 
prejudice” (Hofstetter 1976: 188). Det vil sige, der også ses på, på 
hvilken baggrund nyhedsindslagene bliver valgt. Med andre ord:
Et er at måle mediernes dækning på en række indikatorer, noget
andet er at forklare årsagen bag den dækning, der vises på tv –
som det også fremgår af artiklens indledende citat fra TV2’s ny-
hedschef Michael Dyrby. Derimod omfatter Hofstetters typologi
ikke politisk balance i medierne.

I figur 1 vises en ny typologi over politisk balance og bias i me-
dierne, hvis udgangspunkt er de to dimensioner „journalistisk
produkt“ og „journalisternes produktionsbetingelser“. For det
første er det et spørgsmål, om det journalistiske produkt favori-
serer bestemte politiske aktører. For det andet er det et spørgsmål
om, hvorvidt journalister arbejder ud fra professionelle kriterier
for nyhedsjournalistik. I praksis vil det sige, at historiernes ny-
hedsværdi og relevans er afgørende for, om de bringes i nyhe-
derne, men ikke om historierne omhandler politikere fra parti A
eller parti B (sml. Semetko 1996: 51). Med Shoemaker & Reeses
(1996) ord er det et spørgsmål om, hvorvidt medierutiner er un-
der pres udefra.

For at gøre den senere diskussion mere overskuelig, inddeles 
figuren i fire felter, som indfanger de afgørende kombinationer 
af to dimensioner. Dækningen af valgkampe, som er nogenlunde
politisk balanceret og professionelt lavet, beskrives som „pro-
fessionelt balanceret“. Er den derimod ikke konsekvent profes-
sionelt lavet, dvs. det er ikke altid historiernes nyhedsværdi, som
er afgørende for, om de bringes i nyhederne, beskrives dæk-
ningen som „konstrueret balance“. Dækning, som er mindre 
professionel og samtidigt politisk ubalanceret, beskrives som

8 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009



„politisk ubalanceret“. Den sidste kategori, „professionelt uba-
lanceret“, dækker over ubalanceret dækning, men som er blevet
produceret konsekvent professionelt. I modsætning til McQuails
typologi eller Hofstetters typer af bias inkluderer den her præ-
senterede fremgangsmåde derved definitioner på både bias og
balance.

For at gøre det mere konkret, hvad der menes med disse fire 
felter i figur 1, diskuteres i det følgende eksempler fra fire forskel-
lige lande: Storbritannien, Spanien, Sverige og Tyskland. Kun få
studier af politisk balance i tv-nyheder sammenligner udførligt
forskellige lande (f.eks. Schoenbach, de Ridder & Lauf 2001; Se-
metko 1996, 1996a). Det kan ikke i sig selv undre givet de store for-
skelle mellem journalistik fra et land til et andet land – men i den
komparative tilgang ligger også muligheden for at identificere af-
gørende karakteristika af et lands journalistik (Esser 2002). Når
det er præcis disse fire lande, jeg ser nærmere på, skyldes det for
det første, at deres „public service“-mediers politiske journalistik
er velbeskreven i den tilgængelige litteratur. For det andet har alle
fire lande det tilfælles, at deres statsoverhoveder ikke er relativt
indflydelsesrige præsidenter som f.eks. i Frankrig, hvor regule-
ringen af politisk balance på tv selvfølgelig er influeret af, hvilket
politiske system landet har (se note 1). Det gør en direkte
sammenligning mellem landene mere oplagt. For det tredje står
de fire lande hver for sig for en bestemt type af nyhedsdækning

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   9

Ubalanceret valg af kilder

Balanceret valg af kilder

Eksternt pres på
medierutiner

Fravær af 
eksternt pres 
på medierutiner

Politisk ubalanceret Professionelt ubalanceret

Konstrueret balance Professionelt balanceret

Figur 1 
En typologi over to centrale dimensioner i analysen af politisk balance på „public
service“-tv.



(sml. Hopmann 2009). Desuden vil det blive diskuteret, hvorfor
det er særligt oplagt at analysere „public service“ i denne sam-
menhæng.

Journalisternes produktionsbetingelser

I et første skridt ses der nærmere på, under hvilke betingelser
journalister på „public service“-kanaler i de fire nævnte lande
dækker valgkampe. Spørgsmålet er, hvorvidt journalisterne har
mulighed for at arbejde overvejende professionelt på baggrund
af journalistiske normer, eller om de er nødt til at tage hensyn til
udefrakommende regler og politisk indblanding, som tvinger
dem til at afvige fra professionelle journalistiske normer for ny-
hedsproduktion. Storbritanniens BBC og Spaniens TVE1 er ek-
sempler på to „public service“-medier, hvor journalister skal tage
hensyn, der ofte tvinger dem til at afvige fra professionelle nor-
mer. Derimod har journalister på tyske ARD & ZDF og svenske
SVT en mere autonom stilling.

Storbritannien & Spanien: snævre rammer for dækningen
Ved siden af Frankrig er Storbritannien et af de europæiske lande
med de mest detaljerede krav til tv-stationernes dækning af valg-
kampe.1 Over tid har der i Storbritannien etableret sig en tra-
dition for, at omfanget af de såkaldte “party election broadcasts”
eller “PEB’s” anvendes som målestok for, hvor stor en andel 
de forskellige partier skal have af BBC’s dækning af valgkampe
(Scammel & Semetko 1995; Semetko 1991, 1996; Semetko & Scho-
enbach 1994: 60). PEB’s er præsentations- eller reklamefilm, par-
tierne selv står for. Hvor mange hvert parti må sende, afgøres af
tv-stationerne og partierne i et lukket gremium. Typisk er et for-
hold på „5:5:4“ til hhv. Labour, Konservative og Liberale. Bag-
grunden for omfanget er blandt andet partiernes tilslutning ved
det sidste valg og bivalg, antal opstillede kandidater m.m. (Gun-
ter 1997: 141; Scammel & Semetko 1995: 23).

På BBC tjekkes ikke kun partiernes andele af sendetid, men 
der måles også på en lang række andre indikatorer. I en observa-
tionsstudie fra 1992 af BBC’s nyhedsredaktion (Blumler, Gure-
vitch & Nossiter 1995: 75f.) nævnes følgende punkter:

10 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009



“The amount of time given in bulletins to recorded extracts
of politicians’ campaign statements (though not necess-
arily so closely stopwatched as in previous elections);

Place in the running order, especially frequency of lead-
ing the bulletin;

Balancing occasions when much more time is given to
one party leader than another;

Week-by week scheduling of leader interviews in pro-
grammes;

Reporting of second-string politician speeches;
Live reporting from press conferences;
‘Equivalence of tone’ in leader trail reports;
Similarity of placement of favourable opinion poll re-

sults in the bulletin […];
Coverage of particularly newsworthy constituency can-

didates;
Complementarity in the framing by specialist corre-

spondents of concluding assessments on some contested
issue“. (Se også Gurevitch & Blumler 1993: 429).

Som vi vil se i næste afsnit, giver nogle af de ansatte på BBC ud-
tryk for, at disse mange krav til politisk balanceret dækning sæt-
ter snævre grænser for deres produkt, som ofte er i konflikt med
professionelle kriterier for nyhedsproduktion – især kriterier for
nyhedsværdi og relevans.

Både BBC og ITV har i 1990’erne annonceret at ville følge re-
glerne for politisk balance mindre snævert i fremtiden. Indtil vi-
dere tyder data over deres dækning dog på, at deres tilgang til
valgkampe ikke har forandret sig meget (Harrison 2002; Scammel
& Semetko 1995; Semetko 1996, 2003). BBC tager påbuddet om
politisk balancerede indslag så seriøst, at det ikke kun gælder ny-
heder. Blot et eksempel: Da popgruppen Pet Shop Boys i april
2006 skulle præsentere sangen “I’m with stupid”, der handler om
kærlighed mellem en klog og en mindre klog person, skulle dan-
serne på scenen have masker af Tony Blair og George W. Bush på.
BBC insisterede på, at maskerne skulle være politisk „afbalance-
rede“, hvilket i dette tilfælde betød, at danserne også måtte have
masker af de Konservatives og Liberales ledere samt Jacques Chi-

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   11



rac og Vladimir Putin på (www.petshopboys.co.uk, 30.01.07).
Selv om reglerne for spansk „public service“-fjernsyn i ud-

gangspunktet minder meget om BBC’s, er TVE1 på mange punk-
ter endnu langt væk fra BBC (Semetko & Canel 1997). Indtil for 
nylig blev TVE1 stærkt politisk styret: Den øverste chef blev be-
stemt af regeringen og vedkommende udpegede så blandt an-
det cheferne for nyhederne (Díez-Nicolás & Semetko 1999; Se-
metko & Canel 1997). Således udskiftede socialisterne efter deres
valgsejr i 1982 også hele ledelsen af tv-kanalen (Díez-Nicolás &
Semetko 1997).2

I modsætning til de fleste andre „public service“-stationer bli-
ver TVE1 ikke betalt af en husstandslicens, men af det offentlige,
hvilket i praksis vil sige regeringen. Samtidigt oparbejder TVE1 et
stort underskud, som regeringen så betaler. Fra TVE1’s side læg-
ges ikke skjul på, at netop regeringen forstås som ejer, da den jo
også udpeger ledelsen (Semetko & Canel 1997). Díez-Nicolás &
Semetko (1997) beskriver TVE1’s dækning af valgkampen i 1996,
som om den først og fremmest blev produceret til politikerne og
i mindre grad til det brede publikum, hvilket nogle journalister på
TVE1 synes at være klar over (sml. Semetko & Canel 1997: 469). 

I princippet skal TVE1’s dækning af valgkampe være “equita-
tivo y correcto”, dvs. „upartisk og korrekt“ (Díez-Nicolás & Se-
metko 1999: 179), og omfanget af den dækning, de enkelte partier
får, aftales på forhånd og svarer til partiernes tilslutning ved det
forudgående valg (Semetko & Canel 1997: 465). Men praksis er
ofte langt fra disse krav. Dette skyldes blandt andet, at kravene
kun anvendes på dækningen af valgkampen, som officielt kun
varer to uger. Desuden bliver „normale nyheder“ ikke talt med,
hvilket giver bred mulighed for at promovere tv-stationens ejer
(Díez-Nicolás & Semetko 1997: 10). Samtidigt forholder TVE1 sig
så passivt, når de skal fylde valgkampsblokken i deres nyheder, at
det nogle gange ender med, at tv-stationen spørger partierne,
hvad de ønsker at få sendt (Semetko & Canel 1997: 468). Journa-
lister på TVE1 er også stærkt selvkritiske og lægger ikke skjul på,
at deres dækning af valgkampe ikke altid er professionel journa-
listik (Semetko & Canel 1997).

12 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009

www.petshopboys.co.uk


Tyskland & Sverige: autonome journalister
De to store tyske „public service“-kanaler ARD og ZDF er ligele-
des eksempler på en tæt politisk styring. Men denne politiske 
styring adskiller sig fra spanske TVE1 ved ikke at være ensidig
(Díez-Nicolás & Semetko 1997; Semetko & Canel 1997). I Tyskland
er det kutyme at ansætte ledende personer efter partibog, således
at begge de to store fløje i tysk politik (i praksis vil det sige SPD vs.
CDU/CSU) tilgodeses og udligner hinanden (Schoenbach 1991:
72f.; Semetko & Canel 1997: 476). Journalister på ARD og ZDF er
dog ikke underlagt snævre regler for eller krav til deres dækning
af valgkampe, som det kendes fra britisk eller spansk fjernsyn,
men kun generelle principper om saglighed og alsidighed.

Det samme gælder produktionsbetingelserne på svensk SVT,
hvor der gælder lignende genereller principper som i Tyskland:
SVT skal producere „opartisk och sakligt samt med beaktande av
att en vidsträckt yttrandefrihet och informationsfrihet skall råda
i televisionen“ (§ 6 i sendetilladelsen for SVT; sml. Asp 1983: 336).
Hvordan SVT lever op til dette, er op til stationen at afgøre (Pe-
tersson, Djerf-Pierre, Holmberg, Strömbäck & Weibull 2006: 52). 

Samlet set findes der hverken i Tyskland eller Sverige skrevne
eller uskrevne snævre regler for upartiskhed, der minder om de
mere detaljerede regler i Spanien eller Storbritannien, for slet
ikke at tale om den politiske indblanding, vi hidtil har set i Spa-
nien.

Journalisternes produkt: politisk balanceret eller biased

Lad os i et næste skridt se på tv-stationernes konkrete dækning,
den anden dimension i figur 1: Hvordan dækkes valgkampe i de
fire lande? Spanske og tyske „public service“-medier er eksem-
pler på to tv-stationer, der ofte dækker valgkampe politisk uba-
lanceret til gunst for regeringen. Derimod er dækningen på BBC
i Storbritannien og SVT i Sverige nogenlunde balanceret mellem
de forskellige politiske aktører. Samtidigt skal der ses på, hvordan
disse resultater skal tolkes, når de sammenholdes med diskussio-
nen om produktionsbetingelserne i de fire lande. 

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   13



Spanien og Tyskland: favorisering af regeringen
Som det kan forventes ud fra beskrivelsen af de betingelser, span-
ske journalister på TVE1 skal producere under, er deres produkt
politisk ubalanceret. Undersøgelser af valgene i 1993, 1996, 2000
og 2004 har vist, at den aktuelt siddende regering begunstiges af
TVE1.3 Journalisterne på TVE1 ville i Semetko & Canels undersø-
gelse (1997) ikke indrømme, at de i nogle tilfælde bevidst sendte
mere materiale om regeringen for at promovere den. Men som
nævnt før er journalisterne udmærket godt klar over, at de „ejes“
af regeringen, og at deres ledelse bliver udpeget af regeringen.

Desuden bekræftes formodningen om, at den spanske tv-sta-
tions bias skyldes et særligt hensyntagen til politiske interesser og
ikke er et resultat af journalistisk professionelle kriterier, af to 
andre indikatorer: For det første viser en analyse af evalueringer
af partierne ytret ved journalister, at det daværende regerings-
parti PSOE er blevet evalueret væsentlig mere positivt (eller min-
dre negativt) end oppositionspartiet PP, især i 1993, i mindre grad
i 1996 (Díez-Nicolás & Semetko 1999: 188). For det andet har den
private konkurrent til TVE1, Antena 3, en langt mere politisk ba-
lanceret dækning af valgkampen (Díez-Nicolas & Semetko 1997).
Skal de produktionsbetingelser, journalisterne på TVE1 har, og
den faktisk sendte dækning af spanske valgkampe sammenfat-
tes, kunne det gøres med overskriften „politisk ubalanceret“ jf. fi-
gur 1. 

Tysklands ARD & ZDF adskiller sig fra Spaniens TVE1 ved, at
der ikke findes præcise regler for, hvordan det politiske skal dæk-
kes (Schoenbach 1991; Semetko 1996). Desuden findes der ingen
ensidig politisk indblanding i journalisternes arbejde. Tyskland
adskiller sig også fra flere andre lande ved, at medierne generelt
ikke sætter meget fokus på valgkampe (Esser & D’Angelo 2006:
52; Schönbach & Semetko 1995; Semetko 1996; Weiß 1982). Ny-
hedsudsendelser på tysk tv, både på private og „public service“-
kanaler, bliver typisk ikke forlænget, og ingen særlige valgblokke
haves, som det kendes fra mange andre lande som f.eks. Spanien
og Storbritannien. Tværtimod er valgkampe for journalister på
tv-stationerne “business as usual”, og de holder fast i de normale
kriterier for nyhedsværdi af enkelte historier. Selve valgkampen

14 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009



bliver af nogle tyske journalister beskrevet som „propaganda“
uden større nyhedsværdi i sig selv (Schneider, Schönbach & Se-
metko 1999; Semetko 1996).

Konsekvensen af den tyske fremgangsmåde er, at regeringen
ofte får en markant „amtsbonus“ eller „Kanzlerbonus“ i henhold
til synlighed på tv-skærmene.4 Selv om det er valgkamptider, er 
regeringen jo fortsat i embedet og foretager sig heraf følgende
handlinger, som ofte er mere nyhedsværdige, end hvad opposi-
tionen kan finde på. Regeringens politik er officiel, mens opposi-
tionen kun kan komme med forslag, som har begrænsede chan-
cer for at blive gennemført. Flere resultater peger på, at der ikke
er tale om en slagside grundet partipolitiske holdninger fra tv-
stationenes side: For det første er forskellene mellem de forskel-
lige tyske tv-stationer, „public service“ eller private, ikke særlig
store – tyske journalister synes at handle nogenlunde ens. Tyske
journalister har med andre ord generelt en forholdsvis snæver
forståelse af, hvad der er relevant (Schoenbach, de Ridder & Lauf
2001). For det andet er indslag med direkte reference til det pågå-
ende valg typisk politisk balanceret. Desuden ses der typisk ingen
eller næsten ingen bonus i henhold til f.eks. evalueringer eller to-
nen i indslagene. Endeligt indikerer indholdsdataene over årene,
at bonussen synes at svinge i takt med, hvor gode chancer oppo-
sitionen har. Det vil sige, hvis det ser ud, som om oppositionen
måske vil vinde valget – og derfor journalistisk set er mere ny-
hedsværdig – er „amtsbonussen“ mindre. Schönbach & Semetko
(1995: 56) beskriver den til forbundsdagsvalget 1994 fundne
„amtsbonus“ derfor som en „Aktionsbonus“, der er en „weitge-
hend ‘ideologiefreier’, eben professioneller Bonus“ (sml. Schön-
bach & Semetko 1996). Schönbach & Semetko (2000) konklude-
rer, at tyske journalister er „gnadenlos professionell“.

Tyskland har med andre ord det tilfælles med Spanien, at „pu-
blic service“-mediernes dækning af valgkampe ikke er politisk
balanceret, men baggrunden herfor er, som diskussionen af jour-
nalisternes produktionsbetingelser har anskueliggjort, en anden:
I Tyskland forstås valgkampe ud fra en professionel tilgang til ny-
hedsproduktionen som ikke særlig nyhedsværdige i sig selv. Der-
ved adskiller tyske journalister sig fra spanske og britiske ved at
holde fast i deres professionelle kriterier for nyheder. Sammen-

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   15



fattende kan dækningen i Tyskland derfor karakteriseres som
„professionelt ubalanceret“.

Storbritannien & Sverige: balance i dækningen
I Storbritannien har dækningen af valgkampe gennem de seneste
mange år være nogenlunde balanceret. Selvfølgelig har balancen
ikke altid været perfekt i forhold til de ovenfor beskrevne britiske
balancekrav, men nogenlunde i hvert fald hvad angår den sende-
tid, de enkelte partier får. De Konservative og Labour får typisk
den sammen andel dækning samt de Liberale den aftalte mindre
andel (Norris, Curtice, Sanders, Scammel & Semetko 1999; Harri-
son 2002). Til nogle valg ses en begrænset bonus til den aktuelt
siddende regering, men den er ikke særligt udpræget (se f.eks.
Harrison 1997 om valgene i 1992 og 1997). BBC lever således mere
eller mindre op til de krav, som stilles til dens dækning af valg-
kampe.

Derimod lever BBC’s dækning ligeså lidt som den spanske altid
op til journalistisk professionelle kriterier for nyhedsproduktion.
Konsekvensen af briternes fremgangsmåde er til tider kedelige
indslag om oppositionen blot for at balancere mediedækningen:
„[In Großbritannien] unternehmen die Medien … in den letzten
Wochen vor dem Wahltag – oft auf uns geradezu lächerlich wir-
kende – Anstrengungen, auch aus den scheinbaren Propagan-
daaktivitäten der Opposition und ihrer Politiker Nachrichten zu
machen“ (Schönbach & Semetko 1994: 338). I en sammenligning
med Tyskland skriver Schneider, Schönbach & Semetko (1999:
269), at denne „latterlige“ fokus på balance i britiske nyheder
frembringer „in deutschen Augen zuweilen skurrile Blüten –
wenn etwa dem Staatsbesuch des Amtsinhabers mit gleicher
Ausführlichkeit die Bäderreise des Herausforderers gegenüber-
gestellt wird“.

„Public service“-stationernes dækning af valgkampe i Spanien
og Storbritannien har sammenfattende det tilfælles, at de til tider
er uprofessionelle set ud fra journalistiske kriterier for nyheds-
produktion. På den anden side adskiller de sig fra hinanden ved,
at BBC stort set lever op til gængse krav om balance mellem de
forskellige politiske grupperinger, hvilket TVE1 ikke gør. BBC’s
dækning kan derfor sammenfattes som „konstrueret balance“.

16 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009



Sverige har tilfælles med Storbritannien og Tyskland, at der
over årene ikke ses nogen systematisk begunstigelse af bestemte
politiske partier til den ene eller anden side (Asp 1983, 2006). Asp
(2006) konkluderer, at dette kan skyldes et bevidst ønske hos 
medierne om at balancere deres dækning. Men den afgørende
forklaring for svenske mediers balance er ifølge Asp journalister-
nes professionelle tilgang til stoffet: Befolkningens tilslutning til
partierne forstås som en indikator for de enkelte partiers relevans
og dermed deres nyhedsværdi. 

„Ett visst mått balanstänkande förekommer med största
sannolikhet i valrörelsebevakningen, men grundläggande
nyhetsvärderingsprinciper väger troligen tyngre. Ett partis
exponering i nyhetsmedierna är i första hand en funktion
av journalisternas bedömningar av ett partis politiska vikt
och ett partis publika intresse. Och det är en urvalsprincip
som i stort sett gällt i alla de nio riksdagsval som under-
sökts“ (Asp 2006: 37; sml. Asp 1983, 1988, 2003).

I lighed med tyske medier er der heller ikke store forskelle mellem
de forskellige mediers dækning af valgkampe i nyhedsudsen-
delser. Samlet set kan svensk „public service“-fjernsyn derfor be-
skrives som „professionelt balanceret“. Journalister på SVT er
ikke underlagt snævre regler for politisk balance eller politisk
indblanding, samtidigt er deres dækning stort set balanceret
mellem de forskellige politiske aktører i Sverige.

Diskussion

Interessen for mediernes politiske balance er ikke ny (Smith
1981). Det gælder især „public service“-medierne, fordi disse me-
dier er offentligt betalte, enten ved skattepenge eller husstands-
licenser. Samtidigt har „public service“-medier længe haft mo-
nopol på radio- eller fjernsynskanaler i deres respektive lande.
Derfor kræver mange deltagere i debatten, at disse medier dæk-
ker hele befolkningen og ikke kun bestemte spektre, som mange
dagblade gør (cf. Starkey 2007). Det lægger betegnelserne “public
service broadcasting” eller „öffentlich-rechtlicher Rundfunk“ jo

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   17



allerede op til, og diskussionen om politisk balance og bias skal
ses i denne sammenhæng: “‘Balance’ in broadcasting is a strange
concept, with no equivalent for the press. … ‘Balance’ is the child
of ‘public service’” (Seaton & Pimlott 1983: 133).

I denne artikel blev dækningen af valgkampe på „public ser-
vice“-fjernsyn i forskellige lande præsenteret. Gennemgangen
fremhæver to dimensioner, som er centrale i en analyse af poli-
tisk balance i medierne. For det første er det selvfølgelig spørgs-
målet, hvilket produkt journalisterne producerer. I Tyskland og
Spanien er „public service“-stationernes dækning af valgkampe
ofte politisk ubalanceret til fordel for regeringen. Derimod er
dækningen i Storbritannien og Sverige nogenlunde politisk ba-
lanceret. Men for det andet er det ligeså vigtigt at se på, hvilke
grænser der er for journalistisk professionalisme. I Storbritan-
nien er der detaljerede krav til politisk balance, i Spanien findes
desuden en stærk politisk indblanding i journalisternes arbejde.
I Tyskland og Sverige derimod findes sådanne snævre grænser
ikke. Figur 2 viser placeringen af disse fire lande i forhold til de to
skitserede dimensioner. 

Gennemgangen af disse fire lande peger på, at det ikke er nok 
blot at se på „public service“-stationernes journalistiske output,
hvilket TV2 Danmarks nyhedschef Michael Dyrby i artiklens ind-

18 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009

Ubalanceret valg af kilder

Balanceret valg af kilder

Eksternt pres på 
medierutiner

Fravær af 
eksternt pres 
på medierutiner

TVE1 ARD & ZDF

BBC SVT

Figur 2
En oversigt over placeringen af „public service“-medier i Spanien, Storbritannien,
Sverige og Tyskland i forhold til centrale dimensioner i analysen af politisk ba-
lance.



ledende citat også har givet udtryk for. Output skal ses i lyset af 
inputbetingelserne ved at analysere det ud fra de produktions-
betingelser, journalister arbejder under. Samtidigt påpeger gen-
nemgangen også, at en sammenligning af flere forskellige lande
kan være en gevinst for medieanalyser.

I konkrete analyser af indholdsanalyser af mediernes dækning
af det politiske skal der selvfølgelig ses nærmere på de to i denne
artikel beskrevne dimensioner. For det første rejser gennem-
gangen i denne artikel spørgsmålet, hvordan det kan være, at
både svenske og tyske journalister arbejder efter professionelle
normer, men at dækningen er politisk balanceret i det ene land,
men ikke i det andet land. Schoenbach, de Ridder & Lauf (2001)
analyserer dækningen af valgkampe i Tyskland og Nederlandene,
og undersøgelsen peger på faktorer, der muligvis også kan for-
klare, hvorfor professionel journalistik i Sverige resulterer i no-
genlunde politisk balanceret dækning i modsætning til Tyskland.
Grundet forskelle i de politiske systemer er den nyhedsværdi,
som er knyttet til forskellige politiske poster, mere jævnt fordelt i
Nederlandene end i nabolandet. Tyskland har – sammenlignet
med Nederlandene (eller Sverige) – relativt entydige magtfor-
hold, stærke regeringsledere og mindre autonome ministre. Det
kan medføre mere ulige fordelte nyhedsværdier blandt de for-
skellige politiske aktører – og derfor mindre politisk balance i 
medierne.

For det andet er det vigtigt at diskutere mere detaljeret, hvor-
dan politisk balance og bias i medierne defineres, når specifikke
indikatorer som omfang af politikernes optræden på tv eller to-
nen i indslag skal evalueres. Typisk defineres medieindhold som
politisk balanceret, hvis omfanget af medieomtale svarer til parti-
ernes størrelse eller de to politiske hovedblokke i forhold til hin-
anden. I Storbritannien er udgangspunktet som nævnt den aftalte
fordeling af PEB’s. Men i litteraturen på området findes ingen
bredt accepteret operationaliserbar målestok for politisk balance
i medierne. McQuail (1992) og Shoemaker & Reese (1996) gør i de-
res omfattende diskussioner af bias, objektivitet og politisk ba-
lance i medierne opmærksom på, at enhver målestok altid vil
være relativ og diskutabel. Konklusioner om politisk bias eller ba-
lance vil altid findes ud fra en bestemt, men selvvalgt definition.

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   19



Derfor er det vigtigt at holde sig begrænsningerne i de valgte
fremgangsmåder for definitionen af politisk balance og bias for
øje: Hvis medieomtalen er balanceret efter f.eks. partiernes
stemmeandel ved sidste valg, kan denne balancering faktisk be-
tyde en skæv omtale af valgkampen, hvis et af partierne ikke fører
en særlig aktiv valgkamp. Virkeligheden, hvordan end defineret,
behøver selvsagt ikke være politisk balanceret (se bl.a. Hofstetter
1976, 1978; Kuklinski & Sigelman 1992; Schiffer 2006). Patterson &
Donsbach (1996: 460) fremhæver i forlængelse heraf: “The press’s
watchdog role also confounds content-analytic judgments about
bias; almost no politician or party escapes criticism when perso-
nal or policy failings are at issue”. Derfor kolliderer balancekrav til
journalistikken også ofte med journalistikkens professionelle
normer for nyhedsdækning. Entman (1989: 34) fremhæver tilsva-
rende, at “ironically, strict balance violates its own purpose: to
ensure that the news offers a neutral, factual mirror of reality”.

Spørgsmålet er så, hvad denne diskussion betyder for analyser
af dansk „public service“: Danmark minder umiddelbart mest
om Sverige og Tyskland, idet der her ikke findes snævre grænser
for valgkampdækning (Kamil 2007: 112; Lund 1975). Dog minder
det danske politiske system mere om det svenske end det tyske,
hvilket kan betyde en mindre skæv fordeling af politikernes ny-
hedsværdi. Derfor kan mindre politisk ubalance end i Tyskland
forventes i Danmark. Hvorvidt det er tilfældet, vil det føromtalte
forskningsprojekt på Syddansk Universitet være med til at belyse
nærmere.

Indtil videre er empirisk viden om partiskhed på dansk „pu-
blic service“-tv begrænset. En af de få danske empiriske analyser
har peget på, at Danmarks Radios dækning af Irakkrigen ikke var
forskellig fra andre mediers dækning, men at danske medier ge-
nerelt var fælles om ikke at være særlig kritiske over for den dan-
ske og den amerikanske regerings planer om at gå i krig (Hjar-
vard, Kristensen & Ørsten 2004). En senere analyse af valgkam-
pen i 2005 viser, at medierne især fokuserede på Anders Fogh
Rasmussen og Mogens Lykketoft samt deres respektive partier
(Bro, Jønsson, Jørgensen & Pedersen 2005). Undersøgelsens re-
sultater peger på, at der måske var tale om en „regeringsbonus“ i

20 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009



de danske mediers dækning af valgkampen i 2005, men dataene
er ikke særlig detaljerede.

Heller ikke anekdoter peger i en bestemt retning: Efter at DR’s
tidligere nyhedschef Lisbeth Knudsen var blevet gået, fordi hun
angiveligt var for venstreorienteret, blev hun chefredaktør på
Berlingske Tidende – et dagblad med en borgerlig profil.

N O T E R

1. Se CSA (2000). Siden slutningen af 1980’erne overvåger myndighe-

den “Conseil supérieur de l’audiovisuel” (CSA) franske tv-stationers

dækning af valgkampe (Gerstlé 1991; Hill 2004; Kuhn 2004). Op til især

præsidentvalgkampe er der præcise regler for den relative andel af

dækningen, de enkelte kandidater må få. Til parlamentsvalg kræves

som udgangspunkt, at en tredjedel af dækningen gives til hhv. re-

geringen, parlamentets flertal og dets opposition. Data viser, at sta-

tionerne generelt overholder kravet til tredelingen (CSA 2000, 2006),

om end CSA’s muligheder for at sanktionere overtrædelser af disse 

regler åbenbart er ret begrænset (Gerstlé 1991). Italien har en lig-

nende snæver regulering på området (se CSA 2000; Petersson, Djerf-

Pierre, Holmberg, Strömbäck & Weibull 2006).

2. Sidenhen er reglerne blevet ændret således, at parlamentet frem for

regeringen får mere indflydelse på TVE1 (kilde: Personlig kommuni-

kation med prof Juan Díez-Nicolás, Universidad Complutense de

Madrid).

3. Kilde: Personlig kommunikation med prof Juan Díez-Nicolás, Uni-

versidad Complutense de Madrid, for valgene 1993 og 1996 se Díez-

Nicolás & Semetko (1999). Data for valgene 2000 og 2004 er endnu

ikke offentliggjort.

4. Se blandt andre: Friedrichsen (1996); Krüger, Müller-Sachse & Zapf-

Schramm (2005); Krüger & Zapf-Schramm (1999, 2002); Maurer &

Kepplinger (2003); Schneider, Schönbach & Semetko (1999); Schoen-

bach (1991); Schönbach & Semetko (1994, 2000); Schulz (1996);

Schulz, Berens & Zeh (1998); Schulz & Zeh (2003, 2005); Semetko

(1996); Semetko & Schoenbach (1994).

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   21



R E F E R E N C E R

Asp, Kent 1983: “The Struggle for the Agenda – Party Agenda, Media

Agenda, and Voter Agenda in the 1979 Swedish Election Campaign”,

Communication Research 10(3): 333-55.

Asp, Kent 1988: „Politisk journalistisk – Studier i mediernas partiskhet

och makt«, Nordicom Nytt 1988(4): 7-51.

Asp, Kent 2003: Medieval 2002 – Partiskheten och valutgången. JMG Ar-

betsrapport nr. 13. Gøteborg: Göteborgs Universitet, Institutionen för

Journalistik och Masskommunikation.

Asp, Kent 2006: Rättvisa nyhetsmedier – Partiskheten under 2006 års me-

dievalrörelse. JMG Arbetsrapport nr. 42. Gøteborg: Göteborgs Univer-

sitet, Institutionen för Journalistik och Masskommunikation.

Blumler, Jay G., Michael Gurevitch & T. J. Nossiter 1995: “Struggles for me-

aningful election communication: television journalism at the BBC,

1992” s. 65-84 i Ivor Crewe & Brian Gosschalk: Political communica-

tions: the general election campaign of 1992. Cambridge: Cambridge

University Press.

Bro, Peter, Rasmus Jønsson, Søren Schultz Jørgensen & Poul Anders Pe-

dersen 2005: Mediernes Valgkamp – Et forsknings- og formidlingspro-

jekt om folketingsvalget i 2005. Modinet – Center for Media and De-

mocracy in the Network Society.

CSA 2000: Annexe 1-9. Paris: Conseil supérieur de l’audiovisuel.

http://www.csa.fr/upload/dossier/pluralisme_annexes_sept06.pdf

[07.12.2006]. 

CSA 2006: Guide d’application de la recommandation relative à la cam-

pagne en vue de l’élection présidentielle de 2007. Paris: Conseil supé-

rieur de l’audiovisuel. http://www.csa.fr/upload/dossier/reco_presi

dentielle_guide.doc [07.12.2006].

Díez-Nicolás, Juan & Holli Semetko 1997: “For Whom the Bell Tolls: Com-

petition for Audiences in Spain’s Election Campaigns”. Paper pre-

sented at the annual conference of APSA, Washington 28.08.-

01.09.1999.

Díez-Nicolás, Juan & Holli Semetko 1999: “Los programas de noticias de

television y las campañas electorales de 1993 y 1996: Propiedad, con-

tenido e influencia”, s. 151-201 i Alejandro Muñoz Alonso & Juan Igna-

cio Rospir: Democracia mediática y campañas electorales. Barcelona:

Ariel Communicación.

Entman, Robert M. 1989: Democracy without Citizens – Media and the

22 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009

http://www.csa.fr/upload/dossier/reco_presidentielle_guide.doc
http://www.csa.fr/upload/dossier/pluralisme_annexes_sept06.pdf


Decay of American Politics. Oxford: Oxford University Press.

Esser, Frank & Paul D’Angelo 2006: “Framing the Press and Publicity Pro-

cess in U.S., British, and German General Election Campaigns”.

Press/Politics 11(3): 44-66.

Esser, Frank 2002: „Transnationale Journalismusforschung“ s. 319-44 i

Andreas Hepp & Martin Löffelholz (red.): Grundlagentexte zur trans-

kulturellen Kommunikation. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft.

Friedrichsen, Mike 1996: „Im Zweifel für die Angeklagten. Zur Wahrneh-

mung und Akzeptanz von Parteien im Superwahljahr 1994“, s. 45-79 i

Christina Holtz-Bacha & Lynda Lee Kaid: Wahlen und Wahlkampf in

den Medien – Untersuchungen aus dem Wahljahr 1994. Opladen:

Westdeutscher Verlag.

Gerstlé, Jacques 1991: “Election Communication in France”, s. 3-23 i Fre-

derick Fletcher (red.): Media, Elections and Democracy. Toronto:

Dundurn Press.

Gunter, Barrie 1997: Measuring Bias on Television. Luton: University of

Luton Press.

Gurevitch, Michael & Jay Blumler 1993: “Longitudinal Analysis of an Elec-

tion Communication System: Newsroom Observation at the BBC

1966-1992”. Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft vol.

22(4): 427-44.

Harrison, Martin 1997: “Politics on the Air”, s. 133-155 i David Butler &

Dennis Kavanagh: The British General Election of 1997. Houndmills:

Palgrave Macmillan.

Harrison, Martin 2002: “Politics on the Air”, i David Butler & Dennis Ka-

vanagh: The British General Election of 2001, s. 132-55. New York: Pal-

grave.

Hill, Irène 2004: “The Television Campaigns for the French Elections of

2002”, s. 83-116 i John Gaffney (red.): The French Presidential and Le-

gislative Elections of 2002. Hants (UK), Ashgate Publishing.

Hjarvard, Stig 1997: „Nyheder i billedet“, s. 149-63 i Klaus Bruhn Jensen:

Dansk Mediehistorie – Bind 3 1960-1995. København: Samlerens For-

lag.

Hjarvard, Stig 2006: „Tv-nyheder“, s. 105-44 i Stig Hjarvard (red.): Dansk

tv’s historie. København: Samfundslitteratur.

Hjarvard, Stig, Nete Nørgaard Kristensen & Mark Ørsten 2004: Mediernes

dækning af invasionen af Irak 2003. Working Paper no. 13. Modinet –

Center for Media and Democracy in the Network Society.

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   23



Hofstetter, C. Richard 1976: Bias in the News – Network Television Cove-

rage of the 1972 Election Campaign. Columbus: Ohio State University

Press. 

Hofstetter, C. Richard 1978: “News Bias in the 1972 Campaign: A Cross-

Media Comparison”. Journalism Monographs vol. 58.

Hopmann, David Nicolas 2009: Politically Biased Coverage of National

Election Campaigns? Studies on Danish Television News. Ph.-D. dis-

sertation, Faculty of Social Sciences, University of Southern Denmark. 

Jakobsen, Erhard 1977: „Meningsterroren i Danmarks Radio må stand-

ses“, Aktive Lyttere og Seere Nyt 1977(1): 5-6, 11-13.

Kamil, Carolina 2007: „Partisk nyhedsdækning? Mod en forståelse og

måling af upartiskhed“, s. 111-29 i Martin Carstensen, Flemming Svith

& Per Mouritsen: DR og TV2 – i folkets tjeneste? Århus: Ajour.

Krüger, Udo Michael & Thomas Zapf-Schramm 1999: „Fernsehwahl-

kampf 1998 in Nachrichten und politischen Informationssendun-

gen“, Media Perspektiven 1999(5): 222-36.

Krüger, Udo Michael & Thomas Zapf-Schramm 2002: „Wahlberichter-

stattung im öffentlich-rechtlichen und privaten Fernsehen“, Media

Perspektiven 2002(12): 610-22.

Krüger, Udo Michael, Karl Müller-Sachse & Thomas Zapf-Schramm

2005: „Thematisierung der Bundestagswahl 2005 im öffentlich-

rechtlichen und privaten Fernsehen“, Media Perspektiven 2005(12):

598-612.

Kuhn, Raymond 2004: “The Media and the Elections”, s. 83-116 i John

Gaffney (red.): The French Presidential and Legislative Elections of

2002. Hants (UK): Ashgate Publishing.

Kuklinski, James & Lee Sigelman 1992: “When Objectivity Is Not Objec-

tive: Network Television News Coverage of U.S. Senators and the

‘Paradox of Objectivity’”, Journal of Politics 54(3): 810-33.

Lund, Erik 1975: „Valgudsendelser i radio og TV 1924-1974/75“. Pressens

årbog 1975. København: Dansk pressehistorisk Selskab.

Maurer, Marcus & Hans Mathias Kepplinger 2003: „Warum die Macht der

Fernsehbilder wächst – Verbale und visuelle Informationen in den

Fernsehnachrichten vor den Bundestagswahlen 1998 und 2002“, s.

82-97 i Christina Holtz-Bacha (red.): Die Massenmedien im Wahl-

kampf – Die Bundestagswahl 2002. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

McQuail, Dennis 1992: Media Performance – Mass Communication and

the Public Interest, London, Newbury Park, New Delhi: Sage.

24 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009



Norris, Pippa, John Curtice, David Sanders, Margaret Scammel & Holli

Semetko 1999: On Message – Communicating the Campaign. London:

Sage Publications.

Patterson, Thomas & Wolfgang Donsbach 1996: “News Decisions: Jour-

nalists as Partisan Actors”. Political Communication 13: 455-68.

Petersson, Olaf, Monika Djerf-Pierre, Sören Holmberg, Jesper Ström-

bäck, Lennart Weibull 2006: Report from the Democratic Audit of Swe-

den 2006 – Media and Elections in Sweden. Stockholm: SNS Förlag.

Scammel, Margaret & Holli Semetko 1995: “Political Advertising on Tele-

vision: The British Experience”, s. 19-43 i Lynda Lee Kaid & Christina

Holtz-Bacha: Political Advertising in Western Democracies – Parties &

Candidates on Television. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage.

Schiffer, Adam 2006: “Assesing Partisan Bias in Political News: The

Case(s) of Local Senate Election Coverage”. Political Communication

23:23-39.

Schneider, Melanie, Klaus Schönbach & Holli Semetko 1999: „Kanzler-

kandidaten in den Fernsehnachrichten und in der Wählermeinung –

Befunde zum Bundestagswahlkampf 1998 und früheren Wahlkämp-

fen“, Media Perspektiven 1999(5): 262-69.

Schoenbach, Klaus 1991: “Mass Media and Election Campaigns in Ger-

many”, s. 63-86 i Frederick Fletcher (red.): Media, Elections and De-

mocracy. Toronto: Dundurn Press.

Schoenbach, Klaus, Jan de Ridder & Edmund Lauf 2001: “Politicians on

TV: Getting attention in Dutch and German election campaigns”,

European Journal of Political Research 39: 519-31.

Schönbach, Klaus & Holli Semetko 1994: „Medienberichterstattung und

Parteienwerbung im Bundestagswahlkampf 1990“, Media Perspekti-

ven 1994(7): 328-40.

Schönbach, Klaus & Holli Semetko 1995: „Journalistische ‘Professionali-

tät’ versus Chancengleichheit von Regierung und Opposition: Ein

Dilemma der aktuellen Berichterstattung im Wahlkampf“, s. 49-64 i

Kl. Armingeon & R. Blum (red.): Das öffentliche Theater: Politik und

Medien in der Demokratie. Bern, Stuttgart, Wien: Paul Haupt. 

Schönbach, Klaus & Holli Semetko 1996: „Wahlkommunikation, Journa-

listen und Wähler: Fünf Thesen zum Bundestagswahlkampf 1990 –

mit einem internationalen Vergleich und einem ersten Blick auf

1994“, s. 153-64 i H. Oberreuter (red.): Parteiensystem am Wende-

punkt? Wahlen in der Fernsehdemokratie. München: Olzog Verlag.

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   25



Schönbach, Klaus & Holli Semetko 2000: „‘Gnadenlos professionell’:

Journalisten und die aktuelle Medienberichterstattung in Bundes-

tagswahlkämpfen 1976-1998“, s. 69-89 i Hans Bohrmann, Otfried Jar-

ren, Gabriele Melischek & Josef Seethaler: Wahlen und Politikver-

mittlung durch Massenmedien. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Schulz, Winfried & Reimar Zeh 2003: „Kanzler und Kanzlerkandidat in

den Fernsehnachrichten“, s. 57-81 i Christina Holtz-Bacha (red.): Die

Massenmedien im Wahlkampf – Die Bundestagswahl 2002. Wiesba-

den: Westdeutscher Verlag.

Schulz, Winfried & Reimar Zeh 2005: “The changing election coverage of

German television. A content analysis: 1990-2002”. Communications

30: 385-407.

Schulz, Winfried 1996: “Resonance Effects in Television News – A Study of

the Success of the Chancellor Candidates’ Strategies during the 1990

German Bundestag Elections”, European Journal of Communication

11(1): 33-55.

Schulz, Winfried, Harald Berens & Reimar Zeh 1998: „Das Fernsehen als

Instrument und Akteur im Wahlkampf – Analyse der Berichterstat-

tung von ARD, ZDF, RTL und SAT1 über die Spitzenkandidaten bei

der Bundestagswahl 1994“, Rundfunk und Fernsehen 46(1): 58-79.

Seaton, Jean & Pimlott, Ben 1983: “The Media in British Politics”, s. 133-53

i Jean Seaton & Ben Pimlott: The Media in British Politics. Aldershot:

Avebury.

Semetko, Holli & Klaus Schoenbach 1994: Germany’s ‘Unity Election’ – Vo-

ters and the Media. Cresskill (USA): Hampton Press Inc.

Semetko, Holli & María José Canel 1997: “Agenda-Senders versus

Agenda-Setters: Television in Spain’s 1996 Election Campaign”, Politi-

cal Communication 14:459-79.

Semetko, Holli 1991: “Broadcasting and Election Communication in Bri-

tain”, s. 25-62 i Frederick Fletcher (red.): Media, Elections and Demo-

cracy. Toronto: Dundurn Press.

Semetko, Holli 1996: “Political Balance on Television – Campaigns in the

United States, Britain, and Germany”, Press/Politics 1(1): 51-71.

Semetko, Holli 1996a: “The Media”, s. 254-79 i Lawrence LeDuc, Richard

Niemi & Pippa Norris: Comparing Democracies – Elections and Voting

in Global Perspective. Thousand Oaks, New Delhi, London: Sage Pu-

blications.

Semetko, Holli 2003: “Political Bias in the Media”, s. 517-25 i D. Johnston

26 //   JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009



(red.): Encyclopedia of International Media and Communications

Vol. 3. Amsterdam, Boston, London: Academic Press.

Shoemaker, Pamela & Stephen Reese 1996: Mediating the Message – The-

ories of Influences on Mass Media Content. White Plains (NY): Long-

man Publishers.

Smith, Anthony 1981: “Mass Communications”, pp. 173-95 i David Butler,

Howard Penniman & Austin Ranney: Democracy at the Polls. London:

American Enterprise Institute for Public Policy Research.

Starkey, Guy 2007: Balance and Bias in Journalism – Representation, Re-

gulation and Democracy. Houndsmills (UK): Palgrave Macmillan.

Weiß, Hans-Jürgen 1982: „Die Wahlkampfberichterstattung und -kom-

mentierung von Fernsehen und Tagespresse zum Bundestagswahl-

kampf 1980“, Media Perspektiven 1982(4): 263-75.

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   27



English Abstracts

Public service and political balance: A typology
DAVID NICOLAS HOPMANN

In an effort to understand and categorize media bias and balance
in broadcasting journalism, this literature review proposes a new
typology of different types of political balance in the broadcast-
ing media: a typology that is not only based on an examination of
media content, but also an examination of antecedents. That is,
media output should be analyzed as a function of input proces-
ses. A new typology will be presented covering concepts such as
media bias and media balance. Hereby, a framework for classify-
ing media content is outlined helping us to compare cases across
media outlets and countries. Throughout the article, four empiri-
cal examples will be discussed. Focus is on West European public
service media outlets and their coverage of election campaigns.

JOURNALISTICA · NR. 1 · 2009 //   103


