Forskning i tegneserier
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i30.1142Abstract
Der har altid eksisteret akademisk mistro over for massekultur. Som en følge heraf har der været en tendens i forskningen til kun at betragte fel- tets modtagereffekt eller indskrive fænomenet i pessimistiske kulturbe- skrivelser: Den tidlige forskning i tegneserien har således i høj grad været præget af opremsninger af negative effekter, og indtil 60'erne var forskningsfeltet karakteriseret ved et meget begrænset analytisk per- spektiv. I slutningen af 60'erne blev tegneserien imidlertid ”opdaget” af litteraturteorien, der især betonede tegneseriens sociologiske og ideolo- giske aspekter, og tillige blev tegneserien i 60'erne genstand for semio- tisk funderet analyse i kølvandet på en voksende interesse for masse- kultur. Med denne interesse for massekultur og en begyndende kulturel institutionalisering af tegneserien i Frankrig og Belgien tegnede der sig efterhånden konturerne af en tegneserieteori.Downloads
Published
1999-09-04
How to Cite
Christiansen, H.-C. (1999). Forskning i tegneserier. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 15(30), 14 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i30.1142
Issue
Section
Articles
License
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals. Articles published in MedieKultur may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
The authors and MedieKultur own the copyright to the published articles and reviews.