Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling

Jesper Sørensen, Jesper Hauge, Jacob Wienecke

Resumé


50 timers ugentligt skolearbejde, er hvad gymnasierne forventer af deres elever, når både den skemalagte undervisning og hjemmearbejdet regnes med. For mange unge elite-atleter kan denne arbejdsbelastning være svær at få til at gå op med en træningsuge, der ofte beslaglægger mere end 20 timer, når alle typer af træning tælles med. At mange af talenterne tilmed må transportere sig langt mellem hjem, skole og træning gør bare ondt værre, og de unge eliteudøvere stilles derfor ofte overfor valget: Skal jeg passe min skole eller min træning?

For at imødegå denne problematik etableredes for mere end tyve år siden Team Danmark-ordningen, der på udvalgte gymnasier, giver idrætstalentfulde gymnasielever mulighed for at strække uddannelsen over fire år i stedet for tre. Men er det ekstra år nødvendigt, eller kan det have utilsigtede konsekvenser for eleverne at forlænge skoletiden? Er der alternativer til den fireårige TD-ordning? Denne artikel beskriver oprettelsen og udviklingen af talentudviklingsmiljøet på Stenhus Gymnasium i Holbæk og belyser, hvordan spillerne på Stenhus Basketball College udvikler deres talent uden at gå på kompromis i deres valg af ungdomsuddannelse.


Fuld tekst:

PDF

Referencer


Abdelkrim BN, El Fazaa S, El Ati J. (2007). Time-motion analysis and physiological data of elite under-19-year-old basketball players during competition. Br J Sports Med., Feb; 41(2): 69-75.

Delextrat A, Cohen D. (2008). Physiological testing of basketball players: toward a standard evaluation of anaerobic fitness. J Strength Cond Res. 2008 Jul; 22(4): 1066-72.

Henriksen, Kristoffer (2011). Talentudviklingsmiljøer i verdensklasse. Dansk Psykologisk Forlag.

Team Danmark (2013). Værdisæt for talentudvikling i Danmark. TALENTHUSET.

Kan hentes på: http://www.teamdanmark.dk/-/media/Team%20Danmark/Media%20Archive/Documents/Forside/Udgivelser/Talentudvikling/TD%20V%c3%a6rdis%c3%a6t%20for%20talentudvikling%202.pdf

d’Arripe-Longueville F, Gernigon C, Huet ML, Winnykamen F, Cadopi M (2002). Peer-Assisted Learning in the Physical Activity Domain: Dyad Type and Gender Differences, Journal of Sport and Exercise Psychology, September 2002.


Refbacks (eksterne referencer)

  • Der er p.t. ingen refbacks.