
Nationale meningsfællesskaber

DANSKERNES RECEPTION AF RADIONYHEDER 

OM KRIG OG KRIGSBEGIVENHEDER UNDER 

2. VERDENSKRIG

AF

PALLE ROSLYNG-JENSEN

I en publiceret erindringsskitse fra 1944 skrev Statsradiofoniens re-
portagechef Aksel Dahlerup: »Radioen er et Familieanliggende. Den 
passer saa daarligt til at tolke det rasende store. Agitationen bliver til 
tom Frase, naar den øves fra det lille hyggelige Møbel i Hjemmet … 
et Redskab, der taler til den enkelte, ikke til Mængden … den taler 
til den danske Familie«.1 Dahlerup ville berolige sine læsere og lytte-
re under krigens og besættelsens vilkår. Danskerne skulle ikke frygte 
Hitlers taler i den danske radio og heller ikke de tyskinspirerede for-
ståelsesudsendelser og de tyskkontrollerede nyheder i Pressens Radio-
avis. I det mindste i Danmark var radiomediet ikke et risikabelt medie 
i propagandisternes vold. Lytteren, den danske familie, dansk radio og 
nationen var og forblev i et fælles nationalt defineret rum. Påstanden 
om lytternes kritiske reception af »det rasende store« var dermed et 
forsvar for radioledelsens tilpasningslinje. Dahlerup stod med andre 
ord for en patriotisk tolkning af radioreceptionen, der byggede på et 
folkeligt sammenhold og en enig afstandtagen til besættelsesmagten. 
I det nationale sammenhold havde den danske radio sin retmæssige 
plads. Alternativerne til Statsradiofonien og Pressens Radioavis – pri-
mært udsendelserne på dansk fra BBC og på svensk og senere på dansk 
fra den svenske radio – kunne Dahlerup ikke omtale i 1944.  Det gjorde 
Radioavisens chefredaktør, Niels Grunnet imidlertid i en artikel i 1946, 
og her var det ikke Radioavisens patriotiske virksomhed på trods af den 

1  Aksel Dahlerup (1944), 159; Niels Grunnet (1946), 1432 f.



Nationale meningsfællesskaber 63

tyske kontrol, der blev fremhævet, men konkurrenterne fra Radiotjänst 
i Sverige og fra BBC, der ifølge Grunnet »i det meste af Besættelsesti-
den (gav) Lytterne i Danmark den eneste aandelige Næring gennem 
Æteren ved siden af den danske Radio … BBC var en Tid lang ligefrem 
et Orakel for den danske Befolkning«.2 Radioavisens danske medarbej-
dere havde ifølge Grunnet den mere beskedne opgave længst muligt at 
holde den åbenbare tyske propaganda væk fra de danske lyttere. Dahle-
rups og Grunnets tolkninger af danskernes radioreception er tydeligvis 
indlejret i et nationalt syn, der både i 1944 og i 1946 er dominerende 
i den kollektive opinion og i fortolkningen af besættelseserfaringerne.

I denne artikel behandles danskernes reception af radioudsendelser 
under krigens og besættelsens vilkår, og hvilke holdninger udsendel-
serne blev modtaget med af lytterne. Besættelsestidens radioudsendel-
ser på dansk har tidligere været behandlet i en række sammenhænge, 
men primært med henblik på udsendelsernes produktion og redaktion 
og på indholdssiden med en tolkning, der så radioledelsens virke som 
udtryk for den »passive modstand«. Modtagersiden har til gengæld kun 
været taget op i meget begrænset omfang.3

Radioreceptionen vil blive undersøgt gennem udsagn i en række 
personlige dagbøger, som forfatteren allerede har benyttet til en over-
ordnet undersøgelse af danskernes holdninger og meninger under 2. 
verdenskrig.4 Den relativt begrænsede mængde af dagbøger og den 
store forskel mellem dem giver et repræsentativitetsproblem, men 

2  Tolkningen af krigserfaringerne eller den kollektive erindring overordnet hos 
Claus Bryld og Anette Warring (1998).

3  Statsradiofonien og Pressens Radioavis under besættelsen er primært belyst i erin-
dringer og jubilæumsskrifter. I den ældre litteratur søgte radioledelsen at placere sig i 
den nationale konsensustradition, dvs. at også Statsradiofonien og Radioavisen havde 
modvirket nazificering, bekæmpet tysk indflydelse og søgt at fremme den nationale sam-
ling: Niels Grunnet (1946), 1428-1440; Svend Carstensen (1945); Ernst Christiansen og 
Peder Nørgaard (1945); E. Christiansen (1950). Ældre fremstillinger med et nationalt 
udgangspunkt: L. Bindsløv Frederiksen (1960), kap. XIII og XIV; J. Boisen Schmidt 
(1965). Ib Poulsen (2006) kap. 11 har genreplacering og radiofoniske forudsætnin-
ger som væsentligste målsætninger; Dansk Mediehistorie, 2 (2001) primært placering 
af Statsradiofonien i det mediekulturelle samtidsbillede; Steen Sauerberg (1975), 319-
370, reception af dansk radio gennem omtale af lytterundersøgelser fra 1920’erne til 
1970’erne. Palle Roslyng-Jensen (2010) giver en kort fremstilling af mediestruktur og 
mediereception, der dækker hele besættelsens medieområde. Udsendelserne på dansk 
fra BBC har været behandlet af Jeremy Bentham (1966) og Michael Stenton (2000). Den 
første med en betoning af betydningen af britisk støtte til dansk modstand og national 
samling, og den anden med vægt på kampen om samarbejdspolitikken og hvordan den 
blev afspejlet i BBC-udsendelserne.         

4  Palle Roslyng-Jensen (2007), bygger på ca. 70 personlige dagbøger af forskellig art 
fra hele landet; vedr. dagbøgernes repræsentativitet i forhold til holdninger i den danske 
befolkning og de enkelte dagbogsskriveres baggrund m.m., 13-20, 372-375.



Palle Roslyng-Jensen64

 generelt må dagbøgernes indhold tolkes på samme måde som f.eks. et 
antal kvalitative interviews, der hver især vurderes ud fra den intervie-
wedes politiske, sociale og demografiske kendetegn og sammenhæn-
gen i hans eller hendes udsagn.5 Blandt radioens stofområder er det 
især nyhedsstoffet, der kommenteres i dagbøgerne, derfor vil undersø-
gelsen primært behandle receptionen af radionyheder.

Modtagelsen og afkodningen af mediebudskaber indgår i en social 
proces, der er bestemmende for hvilken mening, der tillægges de mod-
tagne budskaber. Både på afsender- og modtagersiden foregår en fra-
ming, bestemt af de diskurser, der er relevante for henholdsvis afsender-
ne og modtagerne.6 Lytternes afkodning af budskaberne kan herudfra 
ske dominant, forhandlende eller oppositionelt.7 Det er udgangspunk-
tet i denne undersøgelse, at for flertallet af radiolytterne (dagbogsskri-
verne) skete receptionen ud fra en national diskurs, der var afgørende 
for, hvilken mening modtagerne tolkede ud af radiobudskaberne. Ra-
dioen blev af modtagerne set som værende hævet over politiske og so-
ciale skillelinjer i befolkningen.

Den nationale diskurs udgjorde periodens dominante kulturelle or-
den, men den undergik tydelige forandringer i løbet af perioden. Før 
besættelsen gik radioen i sin overordnede framing ud fra en bred demo-
kratisk konsensus, hvor en folkelig kulturel organisering blev set som 
forudsætning for og led i udviklingen af en grundlæggende national 
enhed, jf. Statsradiofoniens omfattende organisering af studiekredse 
både i 1930’erne og under besættelsens første år.8 Den politiske og kul-
turelle balance i denne indsats blev nøje overvåget af Radiorådet og af 
bestyrelsen for Pressens Radioavis. Udviklingen i besættelsestidens for-
mulerede nationale grundholdninger er analyseret af Thorkild Borup 
Jensen på grundlag af besættelsestidens lyrik. Den nationale diskurs var 

5  Klaus Bruhn Jensen (2002), 240 ff. Også uden for Danmark er der kun få historiske 
undersøgelser af radioreception i denne periode. I Sverige Birgitta Höijer (1998), der 
bygger på telefoninterviews i 1993 med 1089 svenskere i alderen 20-99 år og påfølgende 
beretninger pr. brev fra 36 af respondenterne samt 18 personlige interviews. Et mindretal 
af dem har svar, der dækker 1940’erne.

6  »To frame is to select some aspects of a perceived reality and make them more salient in a 
communicating text, in such a way as to promote a particular problem definition, causal interpreta-
tion, moral evaluation, and/or treatment recommendation for the item described« (Robert M. 
Entman (1993), 52).

7  Inden for især kulturstudier findes en omfattende litteratur om mediereception på 
det generelle plan, med psykologiske og medieteoretiske udgangspunkter. Oversigt og 
diskussion i bl.a. Birgitta Höijer og Olle Findahl (1984), Kim Schrøder (2000). Begre-
berne dominant, forhandlende og oppositionel tolkning anvendes på grundlag af Stuart 
Hall (1980), 129-38. 

8  Niels D. Lund (2003), 23-48.



Nationale meningsfællesskaber 65

fra besættelsens begyndelse præget af en national samhørigheds- og 
enhedsforestilling, der ofte var tilbageskuende. Gradvis fik den deref-
ter karakter af en styrke- og beredskabsmanifestation. Dernæst fulgte 
en stadig mere ensartet patriotisk holdning, hvor den nationale enhed 
manifesterede sig gennem tilslutning til modstandsbevægelsen og i 
den sidste fase også med en kritisk tolkning af de traditionelle danske 
politiske og administrative institutioners virke under besættelsen. Helt 
overordnet skete der en udvikling fra en kulturel til en statslig samhø-
righed.9 Denne udvikling kan kun delvis bekræftes gennem undersø-
gelsen af radioreceptionen under besættelsen.

Lytterundersøgelser før og efter besættelsen viser, at Radioavisen 
før april 1940 og igen efter maj 1945 blev modtaget dominant af lyt-
terne, dvs. mødt med en høj grad af tillid og med en generel accept 
af institutionens egen målsætning om objektivitet og neutralitet. Te-
legramformen, den ringe grad af konfliktstof i udsendelserne og den 
udprægede tendens til at tilstræbe opfyldelse af kravene om neutralitet, 
både partipolitisk og med henblik på internationale begivenheder, sik-
rede den dominante modtagelse af Radioavisens budskaber.10 Efter den 
tyske militære besættelse den 9. april 1940 blev der hos lytterne etable-
ret en mere personligt forhandlende afkodning af radioudsendelser og 
radionyheder, der over tid kan ses som en læreproces. Nyheder bragt 
i forskellige medier blev ofte mødt med skepsis og sammenlignet med 
hinanden, og der var derfor i receptionen et delvist brud med Radio-
avisens selvforståelse og med receptionen før besættelsen. I krigens 
senere fase blev der etableret en oppositionel tolkning af stof i dansk 
radio, der nu blev opfattet som tysk kontrolleret, mens især BBC’s ud-
sendelser på dansk efterhånden blev modtaget dominant som led i den 
nye, stadig mere hegemoniske nationalt-patriotiske diskurs.11

Radioen under 2. verdenskrig

Radioen var det væsentligste nyheds- og propagandamedie i Europa 
under 2. verdenskrig i både de krigsførende, de besatte og de neutrale 
lande. Radioen var organiseret nationalt og statsligt i de fleste europæi-
ske stater og indgik dermed uden besvær i krigstidens organisering og 

9  Udviklingen i den nationale diskurs under besættelsen: Palle Roslyng-Jensen 
(2007), 20; Thorkild Borup Jensen (1992), 11-14, 388-391.

10  Steen Sauerberg (1975), 335-339 og Ernst Christiansen (1950), 406 f, jf. undersø-
gelse i Københavns Radioklub 1939, Arbejdernes Radioforbund 1948; Berlingske Tiden-
des Gallupundersøgelser 1943, 1949, radioundersøgelsen 1950.

11  Claus Bryld og Anette Warring (1998), 53 ff.



Palle Roslyng-Jensen66

kontrol af de nationale ressourcer. Desuden var radiomodtagelse i Vest-
europa og Centraleuropa tilstrækkeligt udbredt til, at radioen nåede 
ud til befolkningens flertal. Krigsførende lande kunne gennem deres 
radioudsendelser også nå modpartens befolkning, og mediet var ikke 
mere ressourcekrævende, end at stormagterne kunne sende på flere 
forskellige sprog. På forskellige tidspunkter og i forskelligt omfang blev 
der under krigen sendt på dansk fra Storbritannien, Frankrig, Tysk-
land, Sovjetunionen, USA, Island og Sverige.

I de besatte lande kunne den tyske besættelsesmagt ganske vist be-
slaglægge radiomodtagerne, men enkelte gemte modtagere kunne 
samle et stort antal mennesker, eller nyhederne kunne formidles vi-
dere personligt eller gennem illegale blade. Alternativt kunne der ind-
sættes støjsendere mod fjendens radioudsendelser, selv om de kun var 
effektive i en kort radius.12 Forbud og straf mod aflytning af fjendens 
udsendelser var en anden løsning, der blev brugt i Tyskland, men ikke 
i Storbritannien. Endelig kunne man gennem programlægningen søge 
at lokke lytterne væk fra uønskede udsendelser. Det skete typisk ved 
at sende attraktive underholdningsudsendelser på de farligste tids-
punkter, dvs. når fjendens radio sendte til ens område på lytternes eget 
sprog.13

Danmark var på radioområdet et særtilfælde i det tyskbesatte Euro-
pa. Radiomodtagerne blev ikke beslaglagt, og der var ikke forbud mod 
at lytte til udenlandske radiokanaler. Selvom Statsradiofonien og Ra-
dioavisen blev undergivet stadig kraftigere tysk kontrol, bevarede de 
indtil det sidste besættelsesår en relativt stor del af sine lyttere. Til gen-
gæld blev der anvendt støjsendere mod aflytning af udenlandske sta-
tioner (dvs. primært BBC) i betydeligt omfang og især i København. I 
1940 betalte 80 % af samtlige danske husstande radiolicens. Det svarer 
til, at der var 850.000 radiomodtagere i en befolkning på 3,8 millioner. 
At radioen betød meget for mange mennesker, kan ses ved, at ikke min-
dre end 300.000 danskere var organiseret i en lytterforening, hvoraf 
de socialdemokratiske arbejderlytterforeninger og Kristelig Lytterfor-
ening var de største; begge var repræsenteret i Radiorådet. Antallet af 
radiomodtagere var stigende under besættelsen, selv om det i perioder 
kunne være vanskeligt at skaffe en radio, der kunne tage kortbølge, 
som BBC’s danske udsendelse blev sendt over. I 1943-44 var der regi-
streret ca. 900.000 modtagere.14

12  Om støjsending og beslaglæggelse af radiomodtagere i det besatte Norge, Hans Fr. 
Dahl (1978), 308 ff. I Tyskland og Italien, Björn Hoffmann (2000).

13  M.A. Doherty (2000), 6 ff, 87 ff. 
14  J. Boisen Schmidt, 19; Statistisk Aarbog, 1941, 1945.



Nationale meningsfællesskaber 67

Som et monopolmedie var dansk radio undergivet kontrol af Radio-
rådet og dets programudvalg og for Radioavisens vedkommende af en 
bestyrelse og et telegramudvalg. Derfor var det ikke svært at tilpasse ra-
dioen til de krav, der fulgte med udbruddet af krigen i september 1939. 
Den 16. september blev der udstedt bestemmelser om, at krigsbegiven-
heder på dansk område, militære forberedelser, skibsbevægelser osv. 
ikke måtte omtales, og radioen blev – i lighed med dagspressen – pålagt 
ikke at bringe udtalelser eller forslag, der var uforenelige med dansk 
neutralitet, men derimod at vise »stor Tilbageholdenhed i omtalen af 
fremmede Statsoverhoveder«.15 Radioavisens praksis var, at når der blev 
anvendt et engelsk eller fransk telegram (dvs. fra Reuter eller Havas) 
til omtale af en krigsbegivenhed, så blev der uvægerligt også bragt et 
tysk telegram (fra Deutsches Nachrichtenbüro, DNB). Udenrigsmini-
steriets Pressebureau fulgte nøje med i både nyhedsstoffet og det kom-
menterende stof og leverede jævnligt instrukser og påtaler. Statsradio-
foniens programudvalg beordrede desuden ved krigens udbrud, at 
udsendelserne nu skulle anlægge en mere alvorlig tone. Dansemusik 
og hørespil i den lystige genre blev fjernet fra programfladen, og ud-
sendelserne sluttede kl. 23 bortset fra lørdage. Senere blev underhold-
ningsudsendelser bevidst opprioriteret for at fastholde lytterne over for 
konkurrencen fra de alternative stationer.16

Besættelsesmagten mødte straks om morgenen den 9. april 1940 op 
i radioens lokaler ved Stærekassen på Kongens Nytorv i København, og 
der blev tilknyttet tyske kontrollanter. De skulle dels have forelagt pro-
gramplanerne, efter ønske også foredragsmanuskripter, og dels foretog 
de efterkritik. Radioavisen slap i første omgang lettere end Statsradio-
foniens almindelige udsendelser og fik blot besked om at følge de hen-
stillinger og aftaler, der gjaldt for dagspressen, hvor Udenrigsministe-
riets Pressebureau var indpisker over for medierne for at undgå tyske 
indgreb. Det indebar, at de allierede staters nyhedsbureauer normalt 
faldt bort som kilder i nyhedsudsendelserne, og tysk godkendte Ritzau-
telegrammer trådte i stedet. Krigsnyheder byggede normalt på DNB 
og de tyske værnemagtsberetninger. Efter blot få måneder strammede 
besættelsesmagten også grebet om Radioavisen. Fra årsskiftet 1940/41 
var der generelt forhåndscensur af Radioavisen og dermed krav om, at 
alt nyhedsstof var nedskrevet. Det var et klart tegn på den betydning, 

15  Besættelsestidens Fakta, 1 (1945), 3-5, fortroligt cirkulære til pressen.
16  Radiorådet 1940-45. Programoversigterne og mødereferat 7.4.1943; J. Boisen 

 Schmidt, 18.



Palle Roslyng-Jensen68

som tyskerne tillagde radioen sammenlignet med den skrevne  presse.17 
Gradvis blev der også krævet såkaldte »forståelsesudsendelser« i Stats-
radiofoniens almindelige programflade, dvs. udsendelser, som de ty-
ske radioansvarlige mente var positive over for det nye Tyskland og for 
den tyske krigsførelse. Arten og omfanget af den slags udsendelser blev 
genstand for en evig kamp mellem de danske ansvarlige og den tyske 
radioattaché. Indtil slutningen af 1942 lykkedes det stort set at holde 
organiserede danske nazister ude af radioen, men fra september 1943 
fyldte de godt op i programfladen, og forhåndscensur blev domineren-
de. Fra september 1944 må Statsradiofonien og især Pressens Radioavis 
ses som rene propagandasendere, der også havde svært ved at rekrut-
tere foredragsholdere og andre medvirkende, der ikke i forvejen var 
kendt som tyskvenlige.18

Nyhedsfascination før og mistillid efter 9. april 1940. 

Den 1. september 1939 angreb tyske soldater Polen efter ugers politisk 
krise. Selvom aviserne udsendte ekstraudgaver, er der klare udsagn om, 
at radioen var hovedmediet til at tilfredsstille behovet for nyheder, og 
at der blev reageret følelsesmæssigt og personligt på de aflyttede udsen-
delser. Knud Gedde, der var forretningsfører for Konservativ Ungdom 
og derfor mere nationalt og politisk engageret end de fleste, skulle den 
1. september 1939 fra sin bopæl i Fredensborg til et møde i Aalborg. 
På Storebæltsfærgen blev Radioavisens ekstraudsendelse udsendt over 
højtaleren om formiddagen: »I spændt Stilhed lyttede vi alle til Medde-
lelserne om de første polsk-tyske Kampe … da lige før vi maatte styrte til 
Kupeerne, det tyske Dekret om Forbud mod aflytning af udenlandske 
Radiostationer kom, og vi hørte at dette kunne straffes med Døden, gik 
der en underlig haanlig Lyd gennem Salonen. Den Meddelelse kostede 
tyskerne den sidste rest af Sympati hos de fleste«.19 På arbejderhøjsko-
len i Roskilde var radioen tændt i samlingsstuen hele dagen den 2. sep-
tember 1939, og der blev skiftet konstant mellem København/Kalund-
borg, Berlin og London. »Stemningen var dyster«, skrev forstanderen i 
sin dagbog. Andre nøjedes med dansk radio, men holdt den åben, når 
det var muligt. Automekaniker Kaj Nielsen hørte ekstraudsendelsen kl. 

17  L. Bindsløv Frederiksen (1960), 476 ff.
18 J. Boisen Schmidt (1965), 22 ff.; Ib Poulsen (2006), 329-350; E. Christiansen (1950) 

280 ff.
19  Knud Gedde 2.9.1939; Hjalmar Gammelgaard 2.9.1939: Også i Roskilde lagde ele-

verne mærke til den tyske meddelelse om forbud mod aflytning af fjendens radioudsen-
delser og rygtespredning og straffen herfor. 



Nationale meningsfællesskaber 69

8 og de almindelige udsendelser kl. 19 og 22, og næste morgen fik han i 
en ekstraudsendelse et uddrag af Hitlers tale i den tyske Rigsdag, inden 
han skulle på arbejde.20 

I de første dage efter det tyske angreb på Polen var spændingen i 
befolkningen også forbundet med, hvilke konsekvenser England og 
Frankrig ville drage af det tyske angreb, og et afgørende moment for 
mange var frygten for, at Danmark skulle blive involveret. Ifølge re-
daktør for Radioavisen Svend Carstensen var holdningen hos lytterne, 
at »den danske Radiotjeneste i denne nyhedsfyldte Periode var hur-
tigst, paalideligst og mest neutral«, og han sammenlignede selvfølgelig 
med partipressen. Radioavisen havde kun kommenterende stof i meget 
begrænset omfang, fordi bestyrelsen ikke ønskede, at radioen skulle 
konkurrere med partipressen. Det gav et nationalt og bevidst ikke-poli-
tiseret indhold i Radioavisen, om end der var udenrigspolitiske oversig-
ter og foredrag i Statsradiofoniens almindelige programflade. Nicolai 
Blædels månedlige udenrigspolitiske radiokommentar havde høj status 
blandt de lyttere, der fulgte bedst med i de udenrigspolitiske begiven-
heder. Denne tilstræbte ikke-politiske, nationale og for udenrigspolitik-
ken neutrale tilgang blev utvivlsomt af mange lyttere set som udtryk for 
høj pålidelighed.21

Efter et par uger med krig i Polen vendte normaliteten tilbage, og 
de mange ekstraudsendelser i radioen faldt gradvis bort. En tilvænning 
til situationen var ét moment, et andet var, at alting tydede på en hurtig 
tysk sejr i Polen.  Knud Gedde noterede den 17. september, at »Medde-
lelserne fra Kampfronterne modtages ikke mere med de første Dages 
intense Spænding«. Sovjetunionens angreb på Polen fra øst afgjorde 
krigsbegivenhederne, og umiddelbart tydede nyhederne heller ikke 
på, at Danmark blev involveret i krigen. Under indtryk af krisen i Fin-
land var der fra den 30. oktober 1939 indført en fast middagsradioavis, 
og den blev fortsat efter krisen.22

De første dage efter den tyske militære besættelse den 9. april 1940 
havde danskerne et åbenbart behov for at få besked om både de militæ-
re begivenheder og om, hvordan forholdet var mellem den danske re-
gering og tyskerne. De formelle erklæringer, der blev oplæst i radioen 
og bragt i dagbladene, gav ikke svar på, hvordan det fremtidige forhold 

20  Berlingske Tidende 3.9.1939; Hjalmar Gammelgaard 2.9.1939; Kaj Nielsen 
1.9.1939.

21  Palle Roslyng-Jensen (2007), 24; Svend Carstensen (1945), 12 f.; Rasmus Kreth 
(1998), 102 (om Blædels udenrigspolitiske foredrag i radioen). Neutraliteten gjaldt ikke 
for den finske vinterkrig, hvor UM’s pressebureau accepterede en klar pro-finsk og anti-
sovjetisk tendens i nyheder og kommentarstof (Palle Roslyng-Jensen (u. år)). 

22  Knud Gedde 17.9.1939; E. Christiansen (1950), 400.



Palle Roslyng-Jensen70

reelt ville blive, og mange savnede besked om, hvordan det gik med 
kampene i Norge. Der blev drejet rundt fra station til station på radioen 
som under tidligere kriseperioder, uden at lytteren fik bedre besked.23 
Tyskerne havde krævet ordret oplæsning af de tyske værnemagtsberet-
ninger om kampene i Norge, og medievante dagbogsskrivere opfattede 
det som sikkerhed for, at der ikke blev givet uvildig besked. Dermed 
opstod en øget mistillid til Radioavisen. En veluddannet midaldrende 
dame i København, Edle Beyer, skrev den 13. april i sin dagbog: »En 
meget grim Ting er det ogsaa, at Presse og Radio nu er ensrettet, vi 
hører og læser kun om Tyskernes Sejre og om de Udtalelser fra andre 
Lande, der er i Tyskernes Favør. Da jeg lukkede Radioen i aftes sagde 
jeg til Ida, ja, var jeg ikke engelsk indstillet før, saa ville jeg blive det ved 
at høre en saadan Udtalelse, men lade være at høre efter kan jeg ikke.« 
I et dagbogsnotat fra den 27. april 1940 hed det som udtryk for den nye 
skepsis over for dansk radio: »Hørte ogsaa Radio fra London – unægte-
lig anden Besked end den dansk-tyske [dvs. Radioavisen]«.24 En ældre 
enkefrue i Hellerup noterede den 18. april 1940: »Efter Avis og Radio 
gaar det stadig glimrende for tyskerne i Norge! Men Leif [hendes søn] 
siger, jeg maa ikke tro ét Ord af alt det jeg hører.« Den umiddelbare 
virkning af den massive mistillid til danske medier var en øjeblikkelig 
og omfattende personlig rygtedannelse.25

Flere udsagn og kilder fra april og maj 1940 bekræfter, at især Radio-
avisen havde markant lavere lyttertal end sædvanlig, og at mistilliden 
også ramte Statsradiofoniens udsendelser og i øvrigt også dagbladene. 
En iagttager hævdede den 23. maj 1940, at Statsradiofoniens og Radio-
avisens lyttertal var faldet til det halve, en anden, at det var faldet til 
hele 18 % af det normale lytterantal, men nøjagtige tal på antallet af 
lyttere i denne situation er det ikke muligt at få.26 

Lytterne søger efter opmuntring og national bekræftelse

Den manglende tillid til de tyske meddelelser om krigen i Norge betød, 
at der fra de første besættelsesdage blev søgt alternative  nyhedskanaler: 

23  Knud Gedde 15.4.1940; J. Boisen Schmidt (1965), 22 ff.
24  Roar Skovmand 11.4.1940; Edle Beyer 13.4.1940; Marie Prytz 27.4.1940; Anna Hof-

mann 13.4.1940: »Tyskernes Radio altså vor [radio] siger ikke spor [om et søslag ved den 
norske kyst]«; Christian Holmboe, ult. April 1940: »Den danske Radio er i tyske Hænder. 
Vi hører stadig kun tyske Beretninger og Radioen er i høj Grad tyskpræget.«

25  Marie Prytz, 18.4.1940, Leif er hendes søn; Palle Roslyng-Jensen (2007), 48 ff.
26  Kay Nissen Vejle 23.5.1940, J. Christmas Møllers arkiv, pk. 45; Frantz Wendt 15.5. 

1942 (refererer Jens Rosenkjær, afdelingschef i Statsradiofonien, for, at kun 18 % hørte 
Pressens Radioavis i de første måneder efter 9.4. 1940); Knud Gedde, 15.4.1940.



Nationale meningsfællesskaber 71

Dels gennem personligt formidlede rygter og dels gennem udenlandsk 
radio. Den unge højskolelærer Roar Skovmand på Askov Højskole 
skrev den 11. april 1940: »For at standse de mange vilde  Rygter – den 
danske Radio er jo helt inspireret af DNB har vi … organiseret en gen-
nemført Aflytning af svensk, engelsk og dansk Radio, hvorefter Arn-
fred [højskoleforstanderen] giver Eleverne en Sammenfatning, der i 
Karakter skulle være beslægtet med, hvad den danske Radio var indtil 
i forgaars«, dvs. pålidelig og neutral ifølge radioen selv og lytterne.27

Aflytningen af udenlandske radionyheder afhang af modtagerens 
kvalitet, af sprogkundskaber og af grundholdninger. Den oplagte løs-
ning på informationsmanglen var at dreje over på de svenske radiony-
heder, og det skete også i et vist omfang. Alene visheden om, at Sverige 
ikke var besat, sikrede troværdighed, men svensk radio var under kon-
trol af svenske censurmyndigheder, og det blev bemærket af danske 
lyttere, at svenske nyhedsudsendelser aldrig bragte nyheder fra de allie-
rede uden et tysk telegram om det samme emne. Et neutralitetshensyn 
som danske radiolyttere var fortrolige med fra dansk radio indtil den 9. 
april. Ikke alle lyttere var tilfredse med den tilbageholdende neutrali-
tet i svensk radio, men ønskede snarere følelsesmæssig opmuntring og 
tryghed i en national ramme.28

Alternativet til Pressens Radioavis og de svenske nyheder var først og 
fremmest nyheder på dansk fra BBC. Den første udsendelse kom alle-
rede på besættelsesdagen den 9. april, og var oplæst af Politikens Lon-
don-korrespondent. Dagbøgerne peger entydigt på, at en stor lytter-
kreds hurtigt fandt frem til BBC-nyhederne. Nyhederne på dansk blev 
først sendt daglig kl. 22.40 og havde en varighed på fem til ti minutter. 
Fra juli 1940 blev udsendelsen udvidet til et kvarter, et klart tegn på, 
at propagandakrigen nu, efter Frankrigs fald, blev tillagt større betyd-
ning. En kort overgang blev den sendt kl. 1 om natten, hvad der afspej-
lede Danmarks lave prioritering i den engelske propagandakrig. Fra 
efteråret 1940 blev sendetidspunktet ændret til kl. 18.15 inden Pressens 
Radioavis, hvad der gav maksimal dækning og effekt, og senere fulgte 
flere daglige udsendelser.

Mens kampene i Norge endnu stod på, var der en del danske lyt-
tere, der foretrak BBC-udsendelserne på norsk. De norske udsendel-
ser var mere omfattende end de danske, og da hovedinteressen også 

27  Roar Skovmand 11.4.1940.
28  Marie Prytz 21.4.1940: »Var enige om, at den svenske Radio ikke er stort bedre nu 

end den danske, – den har vist faaet en »Henstilling« fra Tyskland«; Frede Kofod, dagligt 
fra juni 1943, og J. Waagepetersen 29.5.1942. Begge fra Rønne.



Palle Roslyng-Jensen72

i Danmark var nyheder om krigen i Norge, var valget naturligt. Aflyt-
ningen af de norske udsendelser faldt væk i løbet af juni 1940 med den 
endelige norske kapitulation. Også fransk radio sendte to gange om 
ugen nyheder på dansk med Politikens Paris-korrespondent Andreas 
Vinding ved mikrofonen indtil Frankrigs fald i juni 1940. Dagbøgerne 
viser klart, at det var BBC på dansk, der var den mest aflyttede. Endelig 
var der selvfølgelig de sprogkyndige, der havde frit valg mellem radio-
stationer i de lande, hvis sprog de beherskede. Kun BBC Home Service 
er nævnt i dagbøgerne.29

Der var få danske nyheder i BBC’s danske udsendelser i besættelsens 
første år, og de havde været længe undervejs, inden de kom i æteren. 
Udsendelserne bestod i høj grad af generelle krigsnyheder og kom-
mentarer til den store krig og til udviklingen i Danmark. Niels Grunnet 
fra Radioavisen anførte i 1946, at en del af de danske nyheder kom 
fra Kalundborg Radio (dvs. Radioavisen), idet »de danske Speakeres 
Betoninger og diskrete Hosten under Oplæsningen gav BBC det Var-
sko, som fik dem til at vende og dreje Nyheden, naar den kom i den 
engelske Monitor«. Denne placering af Radioavisen på modstandsfron-
ten kan ikke nogetsteds bekræftes i mødereferater og retningslinjer fra 
det særlige britiske organ for psykologisk krigsførelse, Political Warfare 
Executive, PWE, der fastlagde indhold og tilgang i BBC’s danske ud-
sendelser, og ej heller hos de dagbogsskrivere, der lyttede til begge ka-
naler.30 

For danskere med en klar antitysk holdning var motivet til at høre 
danske udsendelser fra London derfor ikke primært at søge nyheder 
og oplysning, men at bekræfte egen national grundholdning og at 
hente opmuntring og forsikring om, at England ikke var besejret, at 
det ikke altid gik Tyskland godt på alle fronter, og at Danmark ikke 
var glemt af den stormagt, som flertallet følte sig forbundet med. En 
københavnsk embedsmand, Valdemar Anthon, noterede den 20. juni 
1940 fra sit sommerdomicil på Fanø på et tidspunkt, hvor Frankrigs 
fald var forestående: »For at uskadeliggøre Indtrykket af Avisernes ensi-
digt tyskprægede Beretninger gik jeg næsten hver aften over til »Kunst-
boden« [Sønderho], hvis Ejer, frk. Lund, har en Radio, hvorpaa man 
kan tage Kortbølgeudsendelser fra London. Den danske Speakers Ord 
bragte mig megen Tvivl og Opmuntring med den Optimisme, hvormed 
den gode Sags endelige Sejr blev forjættet, og ved sine  Korrektioner af 

29  Palle Roslyng-Jensen (2007), 46; Jeremy Bennett (1966), 3 ff.
30  Niels Grunnet (1946), 1434; David Garnett (2002), 176-177; Danish Directives, 

Dansk Pressetjenestes arkiv. 



Nationale meningsfællesskaber 73

alt det tyske Praleri.« Tilsvarende skrev Johanne Rambusch, en ældre 
dame i Vejle den 18. april: »I Aftes havde jeg en dejlig Oplevelse. Sko-
lebetjenten tog London. Radioudsendelsen 10.40 [aften], den var paa 
dansk og var ren Balsam for Sjælen, efter at man kl. 10 havde hørt den 
danske Radio.« En række dagbogsskrivere med gode engelskkundska-
ber og et klart engagement på engelsk side hørte senere med nærmest 
andagt uddrag af Churchills taler. I udsendelserne på dansk fik Christ-
mas Møllers kommentarer gradvis en høj status i besættelsens sidste 
år.31

Danskere med en grundlægende neutralitet til stormagtskrigens par-
ter hørte også BBC på dansk, men med en mere skeptisk eller forhand-
lende grundholdning til de nyheder, der blev bragt. Christian Holm-
boe, fabrikant fra Horsens, noterede den 25. juli 1940: »Den engelske 
Radio skal i gaar have meddelt, at Tyskerne havde taget Halvdelen af 
det danske Kvæg. Det er jo en sort Usandhed«, og han konkluderede 
den 15. august 1940: »Vi tror ikke paa nogen af Parterne [dansk og 
engelsk radio]. Sandheden kommer jo frem en skønne Dag«. Samme 
grundholdning fandtes hos Aksel Jensen, der var lærer i Aarhus: »Hø-
rer man efter BBC’s Udsendelser – og det gør vist næsten alle Danske – 
faar man altid Tal, der er i Englændernes Favør. Mon ikke de lyver lige 
godt?« og tilsvarende i en dagbog, der under Battle of Britain konstate-
rede de markant forskellige tyske og engelske tal for nedskydninger 
af fjendtlige maskiner og tab af egne maskiner: »De sædvanlige mod-
stridende Efterretninger« konkluderede dagbogsskriveren. Selv den 
meget engelsk-venlige dagbogsskriver Johanne Rambusch, for hvem de 
engelske nyheder skabte en følelsesmæssig forbindelse til England og 
til nær familie i England, bevarede på nogle felter en kritisk holdning 
til engelske nyheder. I et notat den 9. juli 1940, et tidspunkt, hvor man-
ge forventede, at England ville blive invaderet eller give op, skrev hun: 
»Jeg hører hver Aften Radio fra England, først Norsk kl. 7½ [19.30], og 
saa Engelsk [Home Service] kl. 10, der er ogsaa en Dansk [fra BBC] kl. 
10.45 … meget fortæller han [speakeren] jo ikke, man kan forstaa, at 
det især gælder for Englændernes ledende Mænd at holde Modet oppe 
i Befolkningen«.32

31  Valdemar Anthon 20.6.1940; Johanne Rambusch 18.4.1940; Holst Andersen  
9.2.1941: »Kl. 10 hørte [jeg] Churchills Tale, der gjorde et stort Indtryk paa os«; vedr. 
reception af Christmas Møllers taler: Erling Foss (1946), 97: august 1942.

32  Johanne Rambusch 9.7.1940; Christian Holmboe 25.7, 15.8.1940; Aksel Jensen juli 
1940, nedskrevet 10.1.1941; Christian Reinhard 8.11.1940; Anna Hofmann 16.5.1940. 
De såkaldte Listener Reports med undersøgelser af den britiske befolknings reaktioner 
på BBC, Home Service, angav i juli 1940, at der var utilfredshed med indholdet i udsen-
delserne:  »56 per cent stated that they were tired of the BBC because it kept repeating 
the same news and distrustful of it because it seemed no longer an independent voice« 
(Robert Mackay (2002), 143).



Palle Roslyng-Jensen74

En anderledes og mere funktionel holdning til radiolytningen havde 
Kaj Nielsen, der var automekaniker i København. Efter en af de tidlig-
ste luftalarmer i København åbnede han for BBC på dansk ud fra en 
forventning om, at her måtte komme en meddelelse om de engelske 
overflyvninger og en angivelse af, hvor der eventuelt var blevet bombet. 
Skuffelsen bag Kaj Nielsen dagbogsnotat er tydelig: »Hørt engelsk Pres-
se. Ikke et ord om Luftalarm i København!« Kaj Nielsen havde generelt 
en bevidst holdning til sit valg af station. Den 10. juni 1940, hvor Norge 
kapitulerede, hørte han norske nyheder fra London og den 14. juni, 
hvor tyskerne indtog Paris, lukkede han op for de danske nyheder fra 
London for at høre, om englænderne ville give op, selvom de danske 
nyheder fra London på det tidspunkt blev sendt kl. 1 om natten.33

I sommeren og i efteråret 1940 så krigen ud til ifølge alle danske og 
svenske medier at blive afgjort endeligt med en tysk sejr. På den bag-
grund var motiverne til at lytte til radio fra England hos de mange med 
en grundlæggende engelsk orientering primært at søge efter opmun-
tring og en bekræftelse på, at England ville holde ud. For andre var det 
et udtryk for en forhandlende eller neutralistisk indstilling til krigen, 
hvor der søgtes forklaringer på konkrete begivenheder, der kunne af-
kræfte frygt eller uro. Det sidste motiv kunne lede til en generel skuf-
felse over, at BBC’s danske udsendelser ikke leverede nyheder i den 
tradition, som man var vant til fra Pressens Radioavis før besættelsen. 
Fælles for alle kommentarer uanset holdningen til BBC og til Storbri-
tannien er, at reaktionerne på BBC tolkes nationalt, aldrig ud fra parti, 
social klasse eller erhverv.

 
Lytterne søger argumenter og komparation

Undersøgelsen af udviklingen i danskernes meningsdannelse under 
besættelsen viser, at flertallet af danskerne på et tidligt tidspunkt udvik-
lede en nationalt begrundet afvisning af tyskerne og besættelsesmag-
ten, selvom der hos en del var en grundlægende neutralistisk holdning 
til stormagtskrigen. Derimod var der meget længe opbakning til en 
dansk regering, men ikke nødvendigvis støtte til f.eks. Scavenius eller 
til regeringens konkrete indrømmelser. I løbet af 1942 og 1943 udvik-
lede mange danskere en dualistisk holdning til dansk tilpasningspolitik 
over for besættelsesmagten. På den ene side ønskede de fleste en fort-
sat dansk regering og den tilpasningspolitik, som den stod for. På den 
anden side støttede de også kravet om rene linjer, »norske tilstande« 
eller kamp gennem sabotage. Funktionelt stod de to holdninger som 

33  Kaj Nielsen 10.6., 14.6., 7.7. 1940.



Nationale meningsfællesskaber 75

hinandens modsætninger, men det blev klaret gennem holdningstil-
pasning i forskellig form, og her var valg af radiostation og fortolkning 
af budskaber og nyheder en væsentlig faktor.

Dagbogsskriveren Poul Stegman havde fra besættelsens begyndelse 
stærke antityske og antinazistiske holdninger, og han lyttede regelmæs-
sigt til BBC for at søge opmuntring og bekræftelse af sine holdninger 
på samme måde som andre dagbogsskrivere med tidlig og regelmæs-
sig aflytning af BBC.34 BBC’s danske kommentatorer blev fortrolige 
meningsfæller, hvis udtalelser blev noteret i dagbogen. Den 12.9.1940 
hed det om de tyske opkøb og leverancer i Danmark: »Det er Plynd-
ring under kultiverede Former sagde den danske politiske Iagttager 
[i BBC] fra London«, og dermed fik Poul Stegman en bekræftelse af 
sin egen grundholdning. Under kriseperioder for den danske regering 
som bl.a. tilslutningen til Antikominternpagten i november 1941 og 
telegramkrisen i oktober 1942 søgte politisk interesserede dagbogsskri-
vere kommentarer og oplysninger fra BBC for gennem en sammenlig-
ning med oplysninger fra dansk radio og danske dagblade at nå frem 
til en mening om, hvad der faktisk skete. Men også for at hente viden 
om, hvordan England så på udviklingen i Danmark. Tilsvarende når 
England var direkte aktør i danske begivenheder, som ved det engelske 
luftangreb på B&W i København den 27. januar 1943.35

Der foreligger en enkelt undersøgelse fra november 1941 af aflyt-
ningen af BBC i Danmark. Undersøgelsen er foretaget af dansk politi, 
og hensigten med den var antagelig at hente argumenter til en for-
handling med tyskerne, hvis de skulle kræve inddragelse af radiomod-
tagerne i Danmark, som det var sket i bl.a. Norge. Mange lyttere ville 
på dette tidspunkt antagelig svare med forsigtighed på spørgsmål om 
deres radiolytning, så undersøgelsens gyldighed er tvivlsom. I alt angav 
75 ud af 90 adspurgte, at de lyttede til engelsk radio, og af dem angav 
54, at de lyttede for at høre sagen »fra den anden side«, men at de ikke 
troede mere på den engelske radio end den danske radio. Kun fire af 
de adspurgte angav, at de stolede mere på den engelske radio end den 
danske.36 En endnu mere kritisk vurdering af befolkningens holdning 
til BBC-udsendelserne blev bragt i en rapport af Radioavisens chefre-
daktør Niels Grunnet i marts 1942 til Radioavisens bestyrelse. Grunnet 
angav fra en rejse i provinsen på grundlag af udsagn fra sit hotel i Vejle, 
at »folk var ved at blive trætte af Udsendelserne paa dansk fra London 

34  Johanne Rambusch, Marie Prytz, Valdemar Anthon. Politisk dækkede de RV, Kon-
servative, Socialdemokratiet.

35  Palle Roslyng-Jensen (2007), 163 ff., 203 ff., 218 ff.
36  Statsadvokaten for særlige anliggender, UM 84 O4n.



Palle Roslyng-Jensen76

og ærgerlig over den megen og ”ofte dumme Propaganda”« Gyldig-
heden af dette udsagn afhænger helt af, hvem Grunnet har talt med i 
Vejle.37 Dagbogsmaterialet tyder til gengæld på, at der gradvis i løbet af 
1942 og 1943 blev flere danske lyttere, der så BBC som ikke alene den 
mest opmuntrende og holdningsbekræftende station, men også som 
den mest pålidelige station, hvad angår krigsnyheder. Fra 1942 var der 
hos et flertal af danskerne en forvisning om, at krigen nok ville trække 
ud, men stadig flere mente, at det ville ende med allieret sejr, og det 
forøgede tilliden til BBC’s danske udsendelser.

Der var jævnligt systematiske tyske forsøg på at spolere aflytning af 
BBC gennem støjsendere, men virkningen var antagelig beskeden. For 
det første blev støjsenderne kun opstillet i de større byer, og de hav-
de en begrænset radius, for det andet kunne meget af udsendelserne 
høres alligevel gennem den massive susen og hylen i æteren, og det 
skærpede nærmest interessen og fik lytterne til at gå ud fra, at tyskerne 
havde noget at skjule. Valdemar Anthon noterede i februar 1942: »De 
tyske Meddelelser i Radioen ærgrer mig mere end deres metodiske For-
styrrelser af vor Aflytten af danske Radioudsendelser fra London. Det 
er et Tegn paa at de Herrer føler sig ilde tilpas ved, at Sandheden om 
deres Modgang i Rusland kommer frem«. Efterhånden fik mange dan-
ske hjem opstillet en ramme-antenne, og den hjalp faktisk på de tyske 
støjsendere.38

Det er vanskeligt at vurdere, hvor mange der faktisk lyttede til hen-
holdsvis Radioavisen og Statsradiofoniens udsendelser, efterhånden 
som besættelsesvilkårene blev hverdag, krigstrætheden udbredt, og der 
fortsat var få dramatiske begivenheder, men der er næppe tvivl om, at 
Radioavisen var hårdere ramt end Statsradiofonien, eftersom der for 
de fleste ikke var alternativer til de danske udsendelser over Statsradio-
fonien. Der er i dagbøgerne et væsentligt antal nedskrifter om aflytning 
af radiohørespil, Weekendhytten, Familien Hansen, musikudsendelser 
m.m. I en af de allerførste Gallup-undersøgelser i Danmark fra somme-
ren 1943 blev aflytningen af dansk radio undersøgt. I alt angav 35 % af 
de adspurgte, at de straks åbnede for radioen, når de kom hjem. Af de 
forskellige udsendelsestyper havde hørespil de højeste lyttertal (82 %), 
derefter kom underholdningsudsendelser som  Weekendhytten (76 %), 

37  Rapport af N. Grunnet, 8.3.1942, Materiale til Radioavisens historie, 1940-1951, 
RA.

38  V. Anthon, febr. 1942; Vedr. støjsendere: Brev fra Funkeinsatztrupp 23 til Befehls-
haber Dänemark 14.12.1942 angav støjsending på BBC i København fra april 1941 til 
juni 1942, ingen støjsender fra juni 1942, fornyet støjsending fra 25.11.1942, men ikke 
konstant. AA, Washingtondok. pk. 453 samt Danica 465 (Moskva).



Nationale meningsfællesskaber 77

lettere musik (60-73 %) og radiogudstjenesten (41 %).39 Radioavisens 
lyttertal blev ikke undersøgt, men alene servicestof som meddelelser 
om rationering, vejret, trafik osv. sikrede en del lyttere. Niels Grunnet 
angav i den ovenfor nævnte rapport fra marts 1942, at der på hotellet 
i Vejle blev protesteret, hvis en af gæsterne tændte for radioapparatet 
for at høre Pressens Radioavis, men protesterne var dog aftaget noget 
i den sidste tid ifølge Grunnets kilder. Selvom Grunnet næppe havde 
motivation til at overdrive den folkelig skepsis over for sit eget produkt, 
så er hans kildegrundlag for tyndt til, at rapporten kan tillægges nogen 
væsentlig betydning.40

En anden samtidig Gallup-undersøgelse dækkede danskernes af-
lytning af svensk radio. Af de adspurgte angav 29 %, at de lyttede til 
svensk radio dagligt, 39 % nu og da, 11 % sjældent og 22 % aldrig. 
Samtidig angav 56 %, at de forstod det svenske sprog i radioen, mens 
47 % svarede nej. Forklaringen på, at også folk, der ikke mente at forstå 
svensk, lyttede til svensk radio, er musikudsendelserne. Undersøgelsen 
viser, at lyttertallet til svensk radio var højest i København (50 %) og 
lavest i landdistrikterne (15 %). Dagbogsmaterialet peger entydigt på, 
at BBC’s danske udsendelser var mere aflyttede end de svenske nyheds-
udsendelser.41

I flere familier indgik radiolytningen efterhånden i et relativt fast 
mønster, hvor den danske radio og BBC’s udsendelser på dansk begge 
blev aflyttet jævnligt og ofte direkte i forlængelse af hinanden. De me-
get ivrige lyttere tog også den svenske nyhedsudsendelse med. Bevidste 
lyttere kunne gennem denne sammenlignende aflytning udvikle en 
kritisk og personlig holdning til nyheder om krig og politik. Under 
telegramkrisen i oktober 1942, hvor forventningen var, at tyskerne vil-
le indføre »norske tilstande« i Danmark, og hvor der kun blev givet 
sporadisk besked om krisens udvikling i danske medier, noterede en 
dagbogsskriver: »Ministeriet [den danske regering] hævdede [i en er-
klæring bragt i Radioavisen], at der ikke var noget Krav fra tysk Side 
[om systemskifte/regeringsændring]. Det passer jo ikke med den sven-
ske Radio og London-radio der taler om et tysk Ultimatum … man 
er alligevel tilbøjelig til at tro det værste og mener, at Ministeriet maa 
være galt underrettet.« Johanne Rambusch noterede tilsvarende den 
29. oktober 1942: »Jeg er saa uvidende i denne Tid, har kun de tyske 

39  Berlingske Tidende, Gallup 15.8., 6.9.1943.
40  Rapport af N. Grunnet, 8.3.1942, Materiale til Radioavisens historie, 1940-1951, 

RA.
41  Berlingske Tidende, Gallup 14.7.1943, Lytter De til svensk radio?; Udsagn fra 

Bornholm angiver, at her var svensk radio særlig udbredt.



Palle Roslyng-Jensen78

Avisreferater [i danske dagblade og i Radioavisen], og dem vil man jo 
helst kunne sammenligne med de engelske BBC-Efterretninger«.42

At der blev anlagt en komparativ og forhandlende indstilling til en-
gelsk og dansk radio og evt. også til svensk radio, om end ud fra en na-
tional grundholdning, er i god overensstemmelse med dagbogsudsagn, 
der dækker perioden inden regeringens fald den 29. august 1943, og 
inden forventningen om et snarligt tysk sammenbrud slog massivt igen-
nem fra sommeren 1943.

Lytterne og de sekundære stationer

At medie- og lyttervaner efter en periode med opbrud gror fast igen i en 
ny form, er velkendt fra lytterundersøgelser om medievaner.43 Her dæk-
ker det på nyhedsområdet, at Radioavisens monopol blev ændret til en 
udbredt aflytning af BBC’s udsendelser på dansk, suppleret med svensk 
radio foruden en fortsat brug af Pressens Radioavis. Det betød også, at 
andre mulige kanaler havde en klar tærskel, som skulle overskrides, før 
de vandt accept og indgik i det nye komparative lyttemønster.

Fra engelsk side etablerede PWE såkaldte »sorte« sendere som led 
i propagandakrigsførelsen. De »sorte« radioudsendelser skulle skabe 
indtryk af en hemmelig sender, der var organiseret af modstandskredse 
i et besat land eller i Tyskland, og som sendte illegalt fra en sender 
placeret i det pågældende land. Udsendelserne på tysk havde første 
prioritet, men efterhånden kom der udsendelser til også det øvrige be-
satte Europa. De første »sorte« udsendelser på dansk kom i februar 
1941 fra en sender med navnet »Radio Danmark«, fra juli 1942 skiftede 
senderen navn til »Den danske frihedssender«. Der anvendtes et skarpt 
ordvalg, direkte personangreb, og PWE tog det mindre tungt med, om 
meddelelserne var helt korrekte i modsætning til BBC’s udsendelser, 
der i det mindste havde en intention om, at nyhederne skulle være kor-
rekte, især hvis de kunne kontrolleres. De første engelske opfordringer 
til sabotage i Danmark blev fremsat i »Radio Danmark« i januar 1942, 
mens BBC først fulgte efter ca. et år senere.44 I første omgang vakte de 
nye radioudsendelser opmærksomhed, og flere tog for gode varer, at 
de kom fra en illegal sender i Danmark. Erik Martensen, gymnasieelev 

42  Valdemar Anthon 31.10., 14.11.1942; Johanne Rambusch 29.10.1942; J. Waagepe-
tersen 9.10.1942. Udpræget eksempel på fast daglig aflytning af dansk og svensk radio 
samt BBC: Karen Lindhardt sept. 1943.

43  Sîan Nicholas (1999), 66-69.
44  David Garnett (2002), 187.



Nationale meningsfællesskaber 79

i Odense skrev den 2. marts 1941: »I dag hørte jeg den hemmelige 
Sender for første gang kl. 6½. Scavenius fik vel nok.« Efter at nyhedens 
interesse havde lagt sig, blev senderen kun nævnt sporadisk i dagbøger-
ne, og flere grove unøjagtigheder betød, at lyttertallet faldt yderligere. 
I januar 1942 meddelte »Radio Danmark« således, at Scavenius og Gun-
nar Larsen havde accepteret tyske krav om jødelovgivning i Danmark. 
Meddelelsen blev gentaget i BBC, men i dette tilfælde blev dementier 
i Radioavisen troet i den danske befolkning.45 Hans Fr. Dahl angiver i 
sin bog om norsk radio under krigen, at PWE’s sorte sender til Norge 
var populær i den brede norske befolkning, men for grovkornet for 
de kræsne lyttere. I Danmark ser det ud til, at BBC var dominerende i 
alle samfundsgrupper. Den mest oplagte forklaring på forskellen er de 
mere barske besættelsesvilkår i Norge og en norsk radio, der blev set 
som alene et organ for den tyske besættelsesmagt og dennes støtter i 
partiet Nasjonal Samling.46

Der blev fra 1942 sendt amerikansk radio på dansk fra Island, pri-
mært beregnet til Grønland og danske søfolk. Kun meget gode radio-
modtagere i Danmark kunne tage de amerikanske kortbølgeudsen-
delser. I 1944 blev de amerikanske udsendelser også transmitteret fra 
England og var nu et egentligt alternativ til BBC, der dog for danske 
lyttere fortsat var den altdominerende allierede radiostation. Tilsvaren-
de blev der sendt radio på dansk to gange om ugen fra Moskva. Udsen-
delserne fungerede som en livline til danske kommunister, og en del af 
nyheds- og kommentarstoffet heri indgik i DKP’s illegale presse, især i 
bladet Nyt fra Sovjetunionen.47 

Også fra Tyskland blev der sendt radio på dansk. Der er bevaret et 
skriftligt materiale om udsendelserne, bl.a. med overvejelser hos de an-
svarlige om, hvordan man nåede ud til et større dansk publikum end 
de relativt fåtallige danske nazister, der var deres kernepublikum. Be-
sættelsens vilkår betød, at det var et projekt uden nogen chance for at 
kunne lykkes. Hvis danskere med en typisk national indstilling mere 
tilfældigt lyttede til Radio Bremen, var det for at søge bevidst næring af 
deres afstandstagen til tysk radiopropaganda, dvs. en udpræget opposi-
tionel tolkning. Fra den 1. til og med den 4. maj 1945 udsendte fratråd-
te medarbejdere fra Radioavisen illegale nyhedsudsendelser fra en sen-
der i København og med en stærk patriotisk og modstandsorienteret 
holdning. Ingen af dagbogsskriverne bemærkede disse udsendelser.48

45  Palle Roslyng-Jensen (2007), 185, 187.
46  Hans Fr. Dahl (1978), 210 ff.
47  Esben Togeby (2007), 25 ff.
48  Rapporter »betr.: Aktivierung der deutschen Rundfunksendungen in dänischer 

Sprache«, 1942-43, Danica nr. 465; Ernst Christiansen og Peder Nørgaard (1945), 207. 



Palle Roslyng-Jensen80

 Rækken af forskellige udenlandske og danske stationer med krigs-
nyheder betød, at radioens evne til at hente den store krig ind i dag-
ligstuen nu kunne etableres med brug af mange stationer som i tiden 
inden besættelsen. Tømrerlærling Frede Kofod i Rønne noterede den 
7. maj 1944: »kl. 6 [kl. 18] stod jeg og rodede med Radioen, pludselig 
fandt vi en dansk Station i Moskva«, og den 6. august 1944: »Vi hørte 
den amerikanske Radio i Europa«. Den tilfældige aflytning af disse sta-
tioner skal ses som et udtryk for en fascination af en kontakt til den 
store verden uden for det isolerede Danmark.

Dominant præget lytning og den nationalt-patriotiske grundholdning

Besættelsesårenes stærke nationale holdninger og markeringer slog 
på mange områder igennem i Statsradiofoniens programmer og i ra-
dioreceptionen.49 Hvis man ikke selv kunne være med på gaden ved 
Kongens fødselsdag og andre nationale mærkedage, blev der lukket 
op for radioen, og det var en så god erstatning, at flere dagbogsskri-
vere havde positive kommentarer. En dagbogsskriver noterede den 26. 
september 1940 ved Kongens fødselsdag: »Vi 3 havde en festlig Aften 
ved Radioen«, og en anden kommenterede Kongens tale i radioen: »Vi 
hørte Radio, det var meget højtideligt«.50 I besættelsens sidste fase var 
det ikke til Statsradiofonien, men til BBC, at der blev lyttet med andagt 
og en patriotisk holdning, når der var udsendelser med en national 
vinkling. Nyuddannet civilingeniør Poul Fr. Jensen var med sine for-
ældre og søskende på pensionatsferie i Tisvildeleje, og han noterede 
den 11.7.1943: »BBC’s danske Udsendelser høres med stor andagt i 
Pensionatet. Den kommer kl. 18.15 lige ved Spisetid.« Og ikke et ord 
om Pressens Radioavis. På selve dagen for de allieredes invasion i Nor-
mandiet, den 6. juni 1944, skrev frisørmester Aage Danielsen fra Skan-
derborg: »Invasionen er paabegyndt Torsdag Morgen kl. 5½. Og den 
er lykkedes. Kampen for Europas Frihed er i fuld gang. Jeg hører den 

I en undersøgelse af de tyske propagandaudsendelser til UK med blandt andre den vel-
kendte Lord Haw-Haw som speaker, konkluderes det, at udsendelserne aflyttes af en 
betydelig gruppe, i flere tilfælde 10-20 % af det samlede lyttertal. Det ses som udtryk for 
nysgerrighed, hos andre en kontrol af BBC eller en oppositionel tolkning, hvor lytte-
rens afstandtagen befæstes gennem lytning (Doherty (2000), 87 ff). At være krigsførende 
kunne således give en mere rummelig national horisont end at være besat.    

49  Det nationale indhold var ikke kun for de voksne, men blev udstrakt også til bør-
nene: »Paa Kongens Fødselsdag, større historiske Mindedage … vil man i Aar arrangere 
en række Radio-fester for Piger og Drenge« (Radiorådet. Programoversigt 7.7.1943).

50  Bibby Stockfleth 26.9.1940; tilsvarende Edle Beyer 26.9.1940; Louise Frederiksen 
31.12.1942.



Nationale meningsfællesskaber 81

engelske Radio der udsender hvert tredje Minut paa alle de Sprog af de 
besatte Lande og General Eisenhower taler! Kongen af Norge taler til 
det norske Folk. General Eisenhowers tale har vi nu paa dansk. Det er 
et historisk øjeblik, her i min Forretning er flere Mennesker samlet som 
stille og andægtigt hører den danske Stemme fra London«.51

I BBC’s danske udsendelser havde de velkendte kommentatorer 
og speakere høj status hos lytterne: Christmas Møller, Rodney Gallop 
(med epitetet »a good friend of Denmark«), Sven Tillge-Rasmussen, 
Terkel M. Terkelsen, Emil Blytgen-Petersen, Sten Gudme m.fl. De op-
trådte med navns nævnelse i udsendelserne og fik plads til længere per-
sonlige kommentarer og vurderinger. De tog således over, hvor Nicolai 
Blædel slap i 1940. Dagbogsskriver Valdemar Anthon noterede deres 
synspunkter, som kom de fra gode venner, og han havde små referater 
i dagbogen, når han fandt deres synspunkter særligt gode. Den 9. no-
vember 1943: »Samtidig med at den danske Speaker i London i gaar 
Aftes fornøjer sine Lyttere med Oplæsning af forskellige Udtalelser af 
Hitler fra hvert af Aarene 1939 til 1942 … holdt han selv i München en 
vel opbygget Tale for sine trofaste Tilhængere«. Sidste del af sætningen 
var Anthons ironiske udlægning.52

I den engelsk-amerikanske radiohistorie fra 2. verdenskrig indgår 
krigsreportagen på en fremtrædende plads. Mest kendt er Ed Murrows 
dramatiserende beretninger til det amerikanske CBS fra de tyske bom-
bardementer af London i efteråret 1940 med beskrivelsen af faldende 
bomber præget af et malerisk billedsprog om den engelske civilbefolk-
nings heroisme og patriotisme. Disse reportager er blevet tillagt betyd-
ning for ændringen i den amerikanske opinion og for, at den ameri-
kanske isolationisme blev undergravet. Der er ikke krigsreportager, der 
kan sammenlignes hermed i den danske radiohistorie under besættel-
sen, men i besættelsens sidste fase blev der indtalt og optaget beretnin-
ger om sabotage og direkte angreb på HIPO-folk, og over Sverige blev 
lakpladen med optagelserne sendt til England og udsendt over BBC. 
Det kunne fungere som et klart vidnesbyrd om, at Danmark var et ac-
cepteret led i de allieredes lejr, og udsendelserne blev dermed et led 
i udbygningen af befolkningens stadig mere faste nationalt-patriotiske 
grundholdning. Neutralitet i stormagtskrigen var på vej ud, om end 
først endeligt i løbet af 1944.53

51  Poul Fr. Jensen 11.7.1943; Aage Danielsen 6.6.1944; tilsvarende Frede Kofod 
6.6.1944 og Hjalmar Gammelgaard 6.6.1944: »Hele Dagen gik med Radiolytning«.

52  Valdemar Anthon 9.11.1943, samme 23.10.1944: »Den daglige dosis Glæde, vi faar 
gennem London-Radio«.

53  Esben Kjeldbæk (1997), 417, 423.



Palle Roslyng-Jensen82

Den sorte engelske sender til Danmark forsøgte sig med konstru-
erede dramatiske beretninger fra den danske frihedskamp. Den 8. no-
vember 1944 bragtes således et angiveligt interview med en sabotør »i 
et af Frihedsraadets Lokaler et sted i Danmark veludstyret med Sabo-
tagemateriale«, hvad der selvfølgelig ikke fandtes noget sted i landet.54 
Intet tyder på, at det fik flere til at lytte til stationen, selv om BBC ikke 
havde tilsvarende dramatiserende stof. Egentlige krigsscener måtte 
danskerne til de tyske ugerevyer og tyske såkaldte dokumentarfilm om 
krigen for at se eller høre. Mange undlod i den sene fase af krigen at se 
dem af nationale grunde eller søgte at forstyrre dem med buh-råb og 
skramlen i biograferne.55

Den 29. august 1943 blev dansk radio lukket ned i lidt over et døgn, 
og den nærmest automatiske lytterreaktion var at dreje frem til Sverige 
og BBC på dansk. Når det gjaldt aktuelle nyheder fra Danmark, var den 
svenske radio bedre orienteret end BBC, hvis nyheder om Danmark 
kom over Sverige og med en længere frist, og generelt blev svensk ra-
dio fra nu af mindre neutralistisk og havde flere danske nyheder. Det 
bemærkede bl.a. Valdemar Anthon i sin dagbog i december 1943: »Det 
er ganske forbløffende saa hurtigt efter Begivenhederne her i Landet 
den svenske Radio kan bringe Meddelelser derom, Begivenheder der 
for det meste skjules for os selv … Sabotage af Riffelsyndikatet.« Fra 
nu af og stort set krigen ud kom der en strøm af mestendels opmun-
trende nyheder fra de store fronter, der pegede mod en snarlig afslut-
ning af krigen. Samtidig nærmede fronterne sig Danmark. Valdemar 
Anthon skrev i september 1944, hvor de vestallierede i Frankrig og den 
røde hær på Østfronten rykkede hurtigt frem: »Begivenhedernes ha-
stige Gang fik mig dog til ogsaa i Foredragene at lytte energisk, jeg blev 
endda saa ivrig, at jeg ikke kunne nøjes med Aftenudsendelserne, men 
foranledigede vore Pladser ved Frokostbordet flyttet hen i nærheden 
af Radioapparatet, saa at jeg ogsaa kl. 12.15 kunne høre de glædelige 
Nyheder om den russiske ”Damptromle”«. 

Alt tyder på, at lyttertallene til dansk radio og især Radioavisen faldt 
markant efter den 29. august 1943, og i dagbøgerne indgik nu en klar 
oppositionel tolkning af de tysk kontrollerede radioudsendelser. Et 
motiv til aflytning kunne være bevidst at søge næring til ideologisk og 
politisk afstandtagen, f.eks. når taler af Hitler, Goebbels, Göring og Rib-
bentrop blev sendt i dansk radio. Der blev lyttet med for at få næret 
sin afsky, som når dagbogsskriver Waagepetersen noterede: »Jeg kunne 

54  Den danske Frihedssender 8.11.1944, Radioaflytning. UM 112.
55  Palle Roslyng-Jensen (2007), 132, 148; Roel Van de Winkel (2004).



Nationale meningsfællesskaber 83

næsten ikke bære at høre Hitlers Tale, men holde mig fra det kunne jeg 
heller ikke«, og tilsvarende Valdemar Anthon den 15. september 1944: 
»Jeg havde ogsaa sat mig for kun at lytte meget lidt til Radioens Propa-
ganda for at undgaa den Ophidselse, de Ærgrelser og dertil den intel-
lektuelle Forargelse Nazismens perfide og naivt taabelige Ordskvalder 
altid volder mig … men jeg overholdt det ikke.« Der kunne også lyttes 
for med et kritisk udgangspunkt at høre, hvad nu den tyskkontrollerede 
version var af en given nyhed, således Poul Stegman den 9. september 
1943: »I gaar kom endelig det længe ventede Budskab om Italiens Ka-
pitulation. Vi hørte det i Radioudsendelsen fra London i gaar aftes. Vor 
egen af tyskerne dirigerede Radiotjeneste var naturligvis tavs om dette 
ubehagelige Emne«. Pressens Radioavis blev fra den 19. september 
1944 overtaget af SS-medarbejdere, da den hidtidige redaktion under 
ledelse af chefredaktør Grunnet nedlagde arbejdet og tog til Sverige. 
I nyhedsstoffet optrådte fra nu af det særlige SS-nyhedsbureau »Kurt 
Eggers« med vildledende eller falske telegrammer. I dagbogsmaterialet 
er der også et eksempel på en radiolytter, der til det sidste holdt sig til 
dansk radio, men til gengæld skar ned på aflytningen.56

Efter aftale med svensk »Radiotjänst« sendte Grunnet og hans dan-
ske medarbejdere fra oktober 1944 nyheder på dansk. Med brug af Ra-
dioavisens sædvanlige speakere og tilgang til nyhederne fik den hurtigt 
en betydelig lytterkreds i Danmark. Dagbogsskriver Elise Jensen note-
rede den 11. november 1944, at »i Aften har vi hørt vores egen danske 
Speaker. Han taler hver Mandag, Onsdag og Fredag over Sveriges Ra-
dio.« Det var trygt, og for nogle var det det bedste udtryk for neutra-
litet, troværdighed og national tolkning på linje med indstillingen før 
besættelsen eller i de første besættelsesår. Modstandsbevægelsen var 
nervøs for, at den nye danske sender ville fjerne lyttere fra BBC, der 
havde en mere aktivistisk og modstandsorienteret holdning end Grun-
nets nyheder fra Sverige. De såkaldt gamle politikere, dvs. lederne af 
de store politiske partier, så nyhederne på dansk fra Sverige som særlig 
forbundet med dem og i mindre grad som et talerør for Frihedsrådet. 
Grunnet og hans medarbejdere blev derfor i det danske journalistmiljø 
i Sverige betragtet med skepsis og en vis modstand.57

Dagbøgerne viser, at det i besættelsens allersidste måneder blev al-
mindeligt at lytte både til BBC og nu også til de danske nyheder fra 
Sverige, men til gengæld gled den svenske radioavis ud, og også den 

56  J. Waagepetersen 22.6.1941; Valdemar Anthon 15.9.1944; Poul Stegman 9.9.1943; 
Kaj Nielsen 30.9.1942; Jens Agerbo Bojesen, Vinderup, lyttede stort set kun til dansk 
radio.

57  Brev fra N. Grunnet til P. Tabor, 15.12.1944, Peder Tabors Arkiv pk.1.



Palle Roslyng-Jensen84

tyskkontrollerede danske radioavis blev som regel udeladt. I en dagbog 
angives, at der under det engelske flyangreb på Shellhuset i marts 1945 
blev lyttet konstant til BBC og til nyheder på dansk fra Sverige, men på 
et tidspunkt blev der drejet videre til Radioavisen for at høre den tyske 
version af, hvad der var sket i København, dvs. en klar oppositionel 
tolkning. Dagbogsskriveren undskyldte over for sig selv, at han lyttede 
til danske nyheder fra Danmark: »Dansk Radio meddelte    – jeg synes 
jeg maatte bruge noget af den sparsomme Strøm paa at høre hvad de 
meddelte – adskillige Bygninger ramt«.58 Forudsætningen for, at BBC 
kunne holde sit høje lyttertal på dette tidspunkt, var, at de danske ny-
heder var fyldige og blev leveret hurtigt, og det skete i kraft af Dansk 
Pressetjeneste og telegrammer fra Stockholm til London. Den 19. sep-
tember 1944, hvor dansk politi blev taget af besættelsesmagten, var det 
i BBC, at de helt aktuelle nyheder blev hentet: »Af Radioen fra London 
fik vi at vide, at der var blevet leveret et veritabelt Slag inde paa Amali-
enborg Plads …«.59

Der var i hele perioden og også i den sidste periode et stort antal 
udsendelser i dansk radio, der intet havde med krigen og besættelsen 
at gøre, og som var fortsat helt i traditionen fra før den 9. april 1940. 
Det skabte oaser af normalitet i de perioder, hvor krigsnyhederne var 
tættest. Den 18-årige tømrerlærling fra Rønne, Frede Kofod, skrev dag-
ligt notater om sin radiolytning. Han hørte mest radioavis fra Sverige, 
først på svensk og fra oktober 1944 også nyhederne på dansk fra Sve-
rige. Derudover hørte han radiogudstjeneste, og andre faste ugentlige 
programpunkter i hans radiolytning var det brede underholdningspro-
gram »Familien Hansen« og Jens Fr. Lawaetz’ »Ugerevy for piger og 
drenge«. Til gengæld blev der ikke åbnet for foredrag eller f.eks. de 
tyskorienterede kommentarer af Krenchel og Axel Høyer. Radiolytning 
forgik i familiens stue sammen med forældre, familiemedlemmer el-
ler bekendte. Frede Kofod hørte kun sjældent BBC, men i den sidste 
fase gav den svenske radio også god besked om de allierede og deres 
krigsførelse, således hørte han Eisenhowers tale på invasionsdagen den 
6. juni 1944 over svensk radio.60 Besættelsesperioden var således det 
første reelle brud på det statslige radiomonopol, hvor hver enkelt lyt-
ter sammensatte sin radioaflytning ud fra grundholdninger, interesser 
og de tekniske muligheder. Det fremgår tydeligt, at Radiorådet efter 

58  Bertrand Olsen, 21.3.1945.
59  Valdemar Anthon 19.9.1944; Palle Roslyng-Jensen (2007), 296, 300.
60  Frede Kofod 25.7. 27.8. 1943; Radiorådets møder handlede stort set udelukkende 

om de ikke krigs- og besættelsesorienterede udsendelsestyper, Radiorådet 1941-43. 



Nationale meningsfællesskaber 85

befrielsen måtte lempe på institutionens paternalistiske holdning til lyt-
ternes interesser og præferencer og øge mængden af underholdning 
og musik.61 Besættelsestidens folkelige oprør havde også slået igennem 
på dette felt.     

De sidste måneder af krigen i Europa og besættelsen og især de al-
lersidste dage i begyndelsen af maj 1945 betød en stærk forøgelse i 
radiolytningen, forudsat at lytterne havde tilstrækkeligt med elektrici-
tet til at holde modtageren åben. Forventningen om det snarlige tyske 
sammenbrud og Danmarks befrielse var det afgørende incitament. J. 
Waagepetersen fra Rønne var i marts 1945 til middag hos den lokale 
overlæge og skrev om aftenens forløb: »Kl. 22 blev der lukket op for 
den svenske Radio, vi vidste saa omtrent at Montgomery havde begyndt 
en Rhinovergang og fik nu yderligere Bekræftelse og en del Detaljer. 
Den meget interesserede Overlæge fik et Atlas frem, hvor man dog 
ikke kunne se noget, men man maatte tysse paa de snakkelystne Damer 
for at faa dem til at høre efter«. Endnu tættere på befrielsen var det 
efter alt at dømme ikke nødvendigt at tysse på de snakkelystne damer, 
når der var krigsnyheder i radioen. I dagbøger og beretninger er der 
skrevet om aflytning af alle mulige stationer, også sekundære som den 
tyske fra München, den engelske sorte sender til Tyskland, »Atlantic 
Sender West« og BBC på andre sprog end dansk. Det er tydeligt, at der 
blev drejet rundt fra station til station i håb om at høre et afgørende 
budskab. Hovedstationen for de fleste var dog fortsat BBC på dansk, 
og derfor var der mange danskere, der faktisk i øjeblikket hørte det 
berømte befrielsesbudskab, der blev sendt den 4. maj kl. 20.30.62  

Konklusion

Udviklingen af besættelsestidens nationale diskurs var i den første be-
sættelsesperiode ifølge Thorkild Borup Jensen præget af etableringen 
af en national samhørigheds- og enhedsforestilling. På trods af den 
tyske kontrol kunne Statsradiofoniens udsendelser medvirke til at op-
fylde det opståede behov bl.a. gennem foredrag og reportager fra de 
mange nationale møder. Til gengæld blev krigsnyhederne i dansk ra-
dio mødt med mistillid, og periodens behov for national opmuntring 
måtte hentes i især BBC’s danske udsendelser. Relativt tidligt mødte 

61  Radiorådets møder 9.5., 8.6.1945. Det hjalp utvivlsomt, at der »fra allieret side« 
var blevet stillet 1500 grammofonplader med engelsk og amerikansk musik til rådighed 
for dansk radio.

62  Palle Roslyng-Jensen (2007), 312 f.



Palle Roslyng-Jensen86

lytterne nyhedsprogrammerne fra Danmark, Sverige og England med 
en forhandlende indstilling. Kontrollen med radioen betød høj inte-
resse, selektion og komparation af budskaber. Receptionen og tolk-
ningen afhang af lytternes forhåndsindstilling, af graden af både frygt 
og  fascination og af deres behov for bekræftelse og oplysning. Den 
komparative tolkning var ofte ikke meget forskellig fra receptionen af 
den neutralistiske nyhedsformidling i Radioavisen og i aviserne inden 
krigen og besættelsen, hvor der også bevidst blev bragt både tyske og 
ikke-tyske telegrammer, og hvor lyttere og læsere i temmelig vidt om-
fang måtte skabe mening ud af de divergerende telegrammer, da også 
radioens nyhedsanalyser og aviserne ledere var præget af forsigtighed. 
Forskellen mellem receptionen før og under besættelsen var, at det un-
der besættelsen var den enkelte lytter, der på egen hånd etablerede 
grundlaget for den sammenlignende reception og ikke redaktører 
og censorer. Gradvis blev mængden af »forståelsesudsendelser« øget i 
dansk radio, men grundlæggende havde Aksel Dahlerup ret i, at den 
tvangsindlagte agitation i dansk radio blev til tomme fraser. Lytternes 
forhåndsindstilling var afgørende for virkningen af radioudsendelser-
ne, og set ud fra dagbøgerne kunne i hvert fald en del lyttere fastslå, 
i hvilket omfang og på hvilken måde den tyske indflydelse gjorde sig 
gældende i udsendelserne. Hvor stor en andel er det umuligt at fastslå. 
Ét usikkerhedsmoment er, at dagbogsskriverne, uanset deres sociale og 
uddannelsesmæssige forskellighed, repræsenterer de sprogligt og tolk-
ningsmæssigt bedst fungerende lyttere.

Hvor besættelsens første år var domineret af en forhandlende og 
i nogle tilfælde skeptisk holdning til de aflyttede kanaler, så blev en 
dominant tolkning af især BBC’s danske udsendelser gradvis etableret 
i løbet af 1943 og 1944. Der blev valgt station ud fra holdning til krigen 
og besættelsen og national indstilling. Aflytning af danske radionyhe-
der ophørte ofte helt, eller den blev aflyttet oppositionelt, dvs. for at 
styrke og bekræfte en negativ holdning til den tyske propaganda gen-
nem dansk radio. Et nationalt patriotisk meningsfællesskab blev etab-
leret, hvor det ikke var en tilstræbt neutralitet, der var en afgørende 
faktor som i tiden inden besættelsen, men en ubetinget tilslutning til 
de allierede og til dansk modstandsbevægelse. Krigsnyhederne fra BBC 
suppleret med danske nyheder fra Sverige blev dermed personligt rele-
vante budskaber, der blev modtaget uden et mistænksomhedens filter. 
I dagbøgernes radioreception indgik ingen afstandtagen til de store 
politiske partier og til samarbejdspolitikken. Det var et overstået fæ-
nomen knyttet til en tidligere og mindre markeret national status. Det 



Nationale meningsfællesskaber 87

nationale holdningsfællesskab byggede på enkle opfattelser af tilslut-
ning og afstandtagen, og når Bryld og Warring forsigtigt angiver, at den 
hegemoniske nationale grundfortælling om besættelsestiden blev skabt 
i befrielsessommeren 1945, »ja måske allerede i besættelsens sidste år«, 
så kan det på grundlag af radioreceptionen fastslås, at det nationale 
meningsfællesskab var etableret netop i løbet af det sidste besættel-
sesår, mens førkrigstidens neutralistiske og den tidlige besættelsestids 
forhandlende tolkninger hos det store flertal var skubbet til side, når 
det gjaldt krigen og besættelsen.63

Litteratur

Besættelsestidens Fakta, 1-2 (1945-46), Niels Alkil (red.), København.  

Bennett, Jeremy (1966), British Broadcasting and the Danish Resistance 
Movement 1940-1945: A Study of the Wartime Broadcasts of the B.B.C. Danish 
Service, Cambridge.

Briggs, Asa (1995), The History of Broadcasting in the United Kingdom, Ox-
ford.

Bryld, Claus og Anette Warring (1998), Besættelsestiden som kollektiv erin-
dring.  Historie- og traditionsforvaltning af krig og besættelse, Roskilde.

Carstensen, Svend (1945), Syv Aar i Søgelyset, København.

Christiansen, Ernst og Peder Nørgaard (1945), Hvad skete med Radioen 
under Krigen, København.

Christiansen, Ernst (1950), Radioen i krigen og besættelsens tid, i: 
Ernst Christiansen et al (red.), Statsradiofonien 1925-1950, 163-293, Kø-
benhavn.

Dahl, Fr. (1978), Dette er London. NRK i krig 1940-46, Oslo.

Dahlerup, Aksel (1944), Ved Mikrofonen, København.

Dansk Mediehistorie, 2 (2001), Klaus Bruhn Jensen (red.), København.

Doherty, M.A. (2000), Nazi Wireless Propaganda, Edinburgh.

Entman, Robert M. (1993), Framing: Towards Clarification of a Frac-
tured Paradigm, Journal of Communication 43:4.

Findahl, Olle (1994), The News in our Minds: a Research Project, Nor-
dicom Review, no. 21, 25-32.

Foss, Erling (1946), Fra passiv til aktiv Modstand, København.

63  Stuart Hall (1977), 315-348; Claus Bryld og Anette Warring (1998), 55.



Palle Roslyng-Jensen88

Frederiksen, L. Bindsløv (1960), Pressen under besættelsen. Hovedtræk af 
den danske dagspresses vilkår og virke i perioden 1940-45, Aarhus.

Garnett, David (2002), The Secret History of PWE. The Political Warfare 
Executive 1939-1945, London.

Grunnet, Niels (1946), Dansk Radionyhedstjeneste, i: J. Byskov et al 
(red.), Krigens Dagbog. Anden Verdenskrig i Billeder og Tekst, 1428-1440, 
Odense.

Bruhn Jensen, Klaus (2005), The qualitative research process, i: Klaus 
Bruhn Jensen (red.), A Handbook of Media and Communication Research. 
Qualitative and Quantitative Methodologies, 235-253, London.

Hall, Stuart (1977), Culture, the Media and the »Ideological Effect«, i: 
J Curran et al (udg.), Mass Communication and Society, London. 

Hall, Stuart (1980), Encoding, Decoding, i: S. Hall, D. Hobson, A. 
Lowe and P. Willis: Culture, Media and Language, 129-138, Birmingham. 

Hoffmann, Björn (2000), Die Tagespresse und der Rundfunk im National-
sozialismus und im Italienischen Faschismus im Vergleich, Fachinformations-
zentrum, Karlsruhe.

Höijer, Birgitta og Olle Findahl (1984), Nyheter, förståelse och minne, 
Lund.

Höijer, Birgitta (1998), Det hörde vi allihop! Etermedierna och publiken un-
der 1900-talet, Värnamo.

Jensen,Thorkild Borup (1992), Besættelsestidens digte og sange som 
udtryk for national oplevelse og bevidsthed, i: Ole Feldbæk (red.), 
Dansk Identitetshistorie bd. 4, Danmark og Europa 1940-1990, 9-390, Kø-
benhavn.

Kjeldbæk, Esben (1997), Sabotageorganisationen BOPA 1942-45, Køben-
havn.

Kreth, Rasmus (1998), Pilestræde under pres. De Berlingske Blade 1933-45, 
København.

Lund, Niels D. (2003), Passer det os? Studiekredsvejledningen som de-
mokratiets informationsgenre, Arbejderhistorie nr. 2, 23-49.

Mackay, Robert (2002), Half the Battle. Civilian Morale in Britain during 
the Second World War, Manchester.

Nicholas, Sîan (1999), The People’s Radio: The BBC and its Audience, 
1939-1945, i: Nick Hayes, Jeff Hill (red.): ‘Millions Like Us’? British Cul-
ture in the Second World War, 62-92, London.



Nationale meningsfællesskaber 89

Poulsen, Ib (2006), Radiomontagen og dens rødder. Et studie i den danske 
radiomontage med vægt på dens radiofoniske genreforudsætninger, Frederiks-
berg.

Roslyng-Jensen, Palle (2007), Danskerne og besættelsen. Holdninger og me-
ninger 1939-45, København.

Roslyng-Jensen, Palle (2010), Medier og mediereception i Danmark 
under besættelsen, i: Nordisk presse under andre verdskrigen, Pressehi-
storisk tidsskrift nr. 13, 9-30, Oslo.

Roslyng-Jensen, Palle (u. år), War observed at a Distance. Media Coverage 
and Attitudes to War in Denmark 1939-41 (under udgivelse).

Sauerberg, Steen (1975), Lytter- og seerundersøgelser – på vej mod en 
forskningspolitik for DR, i: Roar Skovmand (red.) (1975), 319-370.

Skovmand, Roar (red.) (1975), DR 50, København.

Schmidt, J. Boisen (1965), F.E. Jensen og Danmarks Radio under Besættel-
sen, København.

Schrøder, Kim (2000), i: ’Pionerdagene er forbi!’ – Hvor går recepti-
onsforskningen hen, i: Mediekultur nr. 31, København.

Stenton, Michael (2000), Radio London and Resistance in Occupied Europe, 
Oxford

Togeby, Esben (2007), Dansk kendskab til sovjetisk udenrigspolitik 1940-
1945 set gennem sovjetisk radiopropaganda. Utrykt speciale. KU

Winkel, Roel van de (2004), Nazi Newsreels in Europe 1939-1945: The 
many Faces of UFA’s weekly Newsreel, Historical Journal of Film, Radio 
and Television, vol. 24:1.

Dagbøger og øvrige ikke-trykte kilder 

Om dagbogsskrivernes placering og baggrund, se Palle Roslyng-Jensen 
(2007) s. 13-20, 372-275.

Aage Danielsen, Aksel Jensen, Anna Hofmann, Bertrand Olsen, Bibby 
Stockfleth, Christian Holmboe, Edle Beyer, Frantz Wendt, Frede Ko-
fod, Hjalmar Gammelgaard, Jens Agerbo Bojesen, Johanne Rambusch, 
Just Thune Waagepetersen, Kaj Nielsen, Karen Lindhardt, Knud Ged-
de, Louise Frederiksen, Marie Prytz, Poul Fr. Jensen, Poul Stegman, R. 
Holst Andersen, Roar Skovmand, Valdemar Anthon.

Aktivierung der deutschen Rundfunksendungen in dänischer Sprache, 
1942-43, Danica 465 (Moskva), RA.



Palle Roslyng-Jensen90

Berlingske Tidende, Rubrikannoncer 1942.

Berlingske Tidende 3.9.1939, Krigsudbruddet i den europæiske Radio, 
14.7. 1943 (Gallup), 15.8.1943 (Gallup), 6.9.1943 (Gallup).

Dansk Pressetjenestes Arkiv, bd. 2, læg 16: Danish Directives 1944-45, 
RA.

Funkeinsatztrupp 23: 14.12.1942 til BefehlshaberDänemark, AA, Was-
hingtondok. Pk. 453, RA.

J. Christmas Møllers arkiv, pk. 45. Notat af Kay Nissen, Vejle, 23.5.1940, 
RA.

Listener Reports, BBC, 1941, NA, UK.

Materiale til Radioavisens historie, jubilæum 1940-51, DR, RA.

Peder Tabors arkiv, ABA. 

Politiken 3.9.1939, Svend Carstensen: Krigen i radio – og radio i krig.

PWE, Minutes. Denmark, NA, UK. 

Radioaflytning, Den danske Frihedssender, UM 112 R6, RA.

Statistisk Aarbog, 1941, 1945.

Statsadvokaten for Særlige Anliggender, UM 84 O4n, RA.

Statsradiofonien. Radiorådet. Mødereferater 1940-45, RA, Møderefera-
ter og bilag, RA.

SUMMARY

The Formation of a Likeminded National Community
The Danish Radio Audience and its

Reception of News about the War, 1939-45

During the Second World War, radio broadcasting was an all-important media 
for spreading propaganda and shaping public opinion in all countries: the war-
ring parties as well as occupied or neutral nations. In this field as in several 
others, Denmark was a special case. Even under German occupation, listening 
to foreign broadcasts was never banned and the occupying force did not confis-
cate receiver sets. The audience could switch between transmissions in Danish 
from several countries. From the point of view of Radio Denmark, the state-
controlled station, the situation actually represented a breach of its traditional 
quasi-monopoly.

Only very few reception studies are available, especially as quantitatively 
based inquiry into listening habits is virtually non-existent for this period. The 
present study is based on a number of personal diaries, kept by individuals who 
committed some of their time to discussing the broadcast sources they used for 
hearing news on the war.  



Nationale meningsfællesskaber 91

The dominant discourse among listeners ran in a national mood. On the 
other hand, listeners framed their decoding and interpretation of messages ac-
cording to the distinct main possibilities described in media theory: dominant, 
negotiated, or oppositional. Before the German occupation, effective April 9, 
1940, listeners generally placed confidence in »The News«, one of Radio Den-
mark’s main programmes, broadcast several times a day. In conformity with the 
self-perception of the institution, listeners considered the programme neutral 
and reliable, that is, their decoding of the message was in the dominant mode. 

After April 9, Radio Denmark was placed under German control, and more 
rigorously so as time went on. From the very beginning, information on the war 
was limited and twisted due to German requests. This however, was easily seen 
through; consequently, Radio Denmark’s news about the war were regarded 
with suspicion by a vast majority of listeners, whereas other programmes were 
still able to meet the demand for collective cultural manifestations of national 
solidarity and unity.

Regardless of the sceptical attitude, listeners still bothered to compare The 
News from Radio Denmark with the news coverage by Swedish and British 
broadcasters, and many Danes applied, on this comparative basis, a negotiated 
interpretation of what they heard on the radio, informed by their own basic 
attitude towards the war and the belligerents.

In later stages of the war, typically in the course of 1943, an overwhelming 
majority of listeners began to interpret BBC’s broadcasts in Danish in the domi-
nant mode. An initial scepticism regarding the veracity and reliability of the 
information was superseded by a basic attitude of patriotism, and, accordingly, 
support for the Allies – and somewhat later even for the Resistance. 

Obviously, the same attitudes prevailed in the broadcasts from London, 
gaining BBC a wider and wider audience among Danes. In turn, the now very 
much restricted flow of information from Radio Denmark was interpreted in 
the oppositional mode, as it was perceived to represent the adversary view. At 
that point, the primary purpose of listening to the radio was to consolidate in-
dividual affiliation to the national community of likeminded patriots.


