592 NYT FRA HISTORISK VIDENSKARI

Orox J. Hare: The Captive Press in the Third Reich. Princeton University
Press, 196+, xiv + 3533 s. 6,50 8.

Den amerikanske historieprofessor Oron Hale, University of Virginia, har med
held og med stor grundighed lest den komplicerede opgave at klarlegge nazist-
partiets planmessige, men stykvis og halvt fordekt realiserede overtagelse af
den tyske dagspresse. Han har gennemgiet resterne af fire store organisations-
og departementsarkiver foruden afheringsrapporter og det anselige trykte ma-
teriale. Tillige har han i 1945 og sencre i 1958 interviewet et dusin af hoved-
aktererne, bl. a. Max Amann,

Resultatet er en veldokumenteret, solid og anvendelig redegorelse for eks-
pansionens ekonomiske vilkdr og teknik - den szrpraegede vekselvirkning mel-
lem lovgivning, trusler, pression og normal forretningspraksis — og for dens
skiftende faser. Noget nyt er skildringen af den okonomisk meget svage nazi-
stiske presses opvazkst 1 Weimartiden. Ferst med konfiskationen af arbejder-
partiernes presse og den politibeskyttede intimidering af publikum i 1933 niedes
et oplag af 3 millioner, en firedobling fra 1932, Samtidig fik man en fuldsteendig
centralisering af de lokale (»Gau-«) partiaviser under Max Amanns »Eher
Verlage, som fra Miinchen udsendte »Vélkischer Beobachter«, Forlods kendt
i hovedtrek — men ikke som her dokumenteret ved forlebet i talrige konkrete
tilizlde - er det, hvorledes Eher Verlag gennem sine datterselskaber i de fol-
gende ir erhvervede kontrollerende aktieposter i de fleste sterre »horgerlige«
blade. Operationsbasis var her lovene om udelukkelse af »upilidelige« udgivere
(1934) og om »strukturrationalisering« af den nedstedte avisindustri (Amann-
forordningerne af 1935). De felgende belger af overtagelser indebar for si
vidt blot en udvikling af denne aktionsmetode, styrket af krigsokonomiens
sparckrav. Allerede 1 1939 sad partict sdledes pa 66 %/, af oplaget, 1 1944 pa
80 °f,, idet de endnu privatejede aviser da var af »Heimatpresse«-typen. Det
skal nawvnes, at der i skildringen er interessante enkeltheder til karakteristik af
regimet. Siledes hvorledes Amann som Hitlers personlige ven (og forlzgger)
berigede ikke bare sit firma, men ogsd 1 stor stil sig selv. Videre den stazrke
spending, der kunne vare mellem regimets forskellige magtcentre, her mellem
Gocbbels og Amann. Og endelig, hvorledes de store industribaroner mitte
aflevere deres aviser, nir Amann ville have dem — ligesom alle andre udgivere.

P4 den anden side forekommer det, som om forfatteren i de lidt sterre linjer
undervurderer virkningen af regimets almindelige karakter for dagspressen.
Det cr rigtigt, at nazisterne i deres overtagelsesstrategi udnyttede den gamle
modsztning mellem redakterer og udgivere og ogsi fandt stette i den foreldede,
nxsten ufatteligt decentraliserede struktur i provinspressen. Men dette var sc-
kundart, da de forst havde hele den politiske magt. P4 samme made ma det
anfores, at ensretningens vasentlige side ikke 14 1 den koncentration af ejerfor-
holdene, som er bogens hovedemne. Helt fra 1933 kunne regimet jo regne med
fuld stette fra den samlede presse. Karakteristisk var det herved, at den gammel-
dags, preventive censur ikke kom til at spille nogen rolle - netop fordi den med
sin negative karakter ikke ansas for tilstrackkelig for det moderne, dynamiske tota-
litere system. Det, man enskede, var den positive opslutning, den aktive, viljes-
lose streben efter at gd magthavernes @rinde. Herved kunne det naturligvis



NYESTE TID 593

spille en vis rolle, at aviserne blev overtaget af partiet. Men det var vigtigere,
at tilbageverende private var bange for at blive det. Og endnu vigtigere var den
latente trusel mod alle medarbejdere om vilkarlig udelukkelse af »Berufslisten«,
som indebar udelukkelse fra al publicistisk virksomhed (samt eventuelt videre
personlig forfelgelse). Hovedresultatet opniedes altsd cgentlig ved selve op-
havelsen af retsstaten, og det formelle redskab par excellence var »Schrift-
leitergesetz« af 4.10.1933, som frigjorde redaktererne fra udgiverne for at gore
dems til slaver af partiet. Hvem der ejede aviserne var herefter forsavidt et mindre
vigtigt spergsmal. Modsat . eks. W. Hagemann (Publizistik im dritten Reich, 1948)
fastholder Hale ikke denne hovedlinje, og dette far ham til at se vk fra, at det
var Goebbels og ikke Amann-Rienhardt, som var tysk presses mestermand.

Det andet manglende element er indplaceringen af dagspressen i nazisternes
propagandasystem. Hale gir interessante citater til belysning af den frustration,
uniformiseringen skabte selv hos de ledende partijournalister, og han paviser
ogsi uroen over oplagenes stagnation eller tilbagegang. Men han far ikke fat pa
den afgerende baggrund herfor, nemlig at nazisternes propagandistiske hoved-
virkemidler 14 andetsteds og matte gore det: i radioen, filmen og ikke mindst
massedemonstrationen, der, langt mere end det trykte ord med dets uhjalpe-
lige hang til argumentation, lempede sig for den felelsesmemssige, hypnotiske
appel og for at traede i aktiv forbindelse med den fysiske magtudfoldelse. (Se
herom Z. A. B. Zeman: Nazi Propaganda, Oxford University Press 1364). Forst
pi denne baggrund blir det klart, hvorfor regimet i det vasentlige kunne lade
sig naje med at betragte dagspressen som et udbytningsobjekt og lade det van-
trives som publikumsmedium.

Smudsomslagets citat af William L. Shirers anmeldelse skyder derfor over
milet, nar det siger: »With this work Professor Hale has written the definitive
book on what happened to the pressin Nazi Germany . . .« At der pi et snav-
rere felt er ydet en glimrende praestation — selvom de kvantitative opgerelser
maske nok i hejere grad burde bygge pa selvstendige systematiske rubriceringer
og ikke pa arkiviragmenter — er derimod ubestrideligt, og bogen vil gere ud-

maerket nytte som oversigtsvark. NiELs THOMSEN

Erxest K. Bramsten: Goebbels and National Socialist Propaganda 1925-45.
Michigan University Press, London, Cresset Press, 1965. 488 s. 50 sh.

Forfatteren til dette omfangsrige vark om den nazistiske propaganda og Joseph
Goebbels er af sydtysk oprindelse og tidligere lektor i tysk sprog ved forskellige
universiteter. Efter 1933 emigrerede han til England, hvor han arbejdede pa
London School of Economics sammen med den tyske sociclog Karl Mannheim.
Under krigen var han knyttet til BEC og det engelske udenrigsministerium.
Efter krigen blev han medarbejder ved den store udgave af dokumenter fra det
tyske udenrigsministerium, Documents on German Foreign Policy, som de
allierede i fellesskab udgav.

Bramsteds formal har ikke wvaret at skrive en biografi af Goebbels cller at
daekke alle aspekter i propagandaapparatet, Hans onske er forst og fremrest



