Instruktør eller underviser? En analyse af kompetencemålsprøven i undervisningsfaget ”Idræt” på Læreruddannelsen i Danmark

Forfattere

  • Katrine Bertelsen Det nationale Videnscenter Kosmos, UC SYD
  • Martin Elmbæk Knudsen Lektor ved læreruddannelsen Haderselv, UC SYD

DOI:

https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.97210

Resumé

En evaluering af læreruddannelsen dokumenterer, at uddannelsens kompetencemålsprøver bør videreudvikles for bedre at kunne ”vurdere om den studerende demonstrerer undervisningskompetence i det pågældende fag i folkeskolen”.


Forskning har vist, at idrætslæreruddannelse i vesten handler om at
blive en kompetent atlet, hvilket bringer den studerendes egne bevægelsesfærdigheder i fokus. Derfor analyserer dette studie, om kompetencemålsprøven i idræt vurderer de studerendes undervisningskompetence, eller om det, som i andre lande, er den studerendes bevægelsesfærdigheder, som er i fokus.

Downloads

Publiceret

2017-03-04

Citation/Eksport

Bertelsen, K., & Knudsen, M. E. (2017). Instruktør eller underviser? En analyse af kompetencemålsprøven i undervisningsfaget ”Idræt” på Læreruddannelsen i Danmark. Forum for Idræt, 32(1). https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.97210

Nummer

Sektion

Forum for Idræt - Generelt