Instruktør eller underviser? En analyse af kompetencemålsprøven i undervisningsfaget ”Idræt” på Læreruddannelsen i Danmark
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.97210Resumé
En evaluering af læreruddannelsen dokumenterer, at uddannelsens kompetencemålsprøver bør videreudvikles for bedre at kunne ”vurdere om den studerende demonstrerer undervisningskompetence i det pågældende fag i folkeskolen”.
Forskning har vist, at idrætslæreruddannelse i vesten handler om at
blive en kompetent atlet, hvilket bringer den studerendes egne bevægelsesfærdigheder i fokus. Derfor analyserer dette studie, om kompetencemålsprøven i idræt vurderer de studerendes undervisningskompetence, eller om det, som i andre lande, er den studerendes bevægelsesfærdigheder, som er i fokus.
Downloads
Publiceret
2017-03-04
Citation/Eksport
Bertelsen, K., & Knudsen, M. E. (2017). Instruktør eller underviser? En analyse af kompetencemålsprøven i undervisningsfaget ”Idræt” på Læreruddannelsen i Danmark. Forum for Idræt, 32(1). https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.97210
Nummer
Sektion
Forum for Idræt - Generelt
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).