Arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk læring

Nøgleord: Arbejdshukommelse, motorisk indlæring, adaptation, børn

Resumé

Enhver idrætsunderviser kan forevise og beskrive et volleyballfingerslag, og mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen af den motoriske færdighed?

Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt. Udfordringen er, at det tager lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer.

Denne artikel vil derfor fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring (Wienecke, 2015).

Referencer

Cowan, N. (1999). An embedded-process model of working memory. In A. Miyake & P. Shah (Eds.), Models of working memory: Mechanisms of active maintenance and executive control (pp. 62–101). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Gathercole, S. E. (1999). Cognitive approaches to the development of short-term memory. Trends in Cognitive Sciences, 3, 410–419.

Kantak S., Winstein C.J. (2012). Learning–performance distinction and memory processes for motor skills: A focused review and perspective, Behavioural Brain Research, 228, 219-
231.

Riggs, K. J., McTaggart, J., Simpson, A., & Freeman, R. P. J. (2006). Changes in the capacity of visual working memory in 5- to 10-year-olds. Journal of Experimental Child Psychology, 95, 18–26.

Wienecke, J. (2015). Boldspil og motorisk indlæring, Danmark: Forlaget Hetland.
Publiceret
2017-03-14
Citation/Eksport
Wienecke, J. (2017). Arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk læring. Forum for Idræt, 32(1). https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31962
Sektion
Forum for Idræt - Generelt