Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling

Forfattere

  • Jesper Sørensen Lektor ved Stenhus Gymnasium
  • Jesper Hauge Lektor ved Allerød Gymnasium & underviser på Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet
  • Jacob Wienecke Lektor ved Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31961

Resumé

50 timers ugentligt skolearbejde, er hvad gymnasierne forventer af deres elever, når både den skemalagte undervisning og hjemmearbejdet regnes med. For mange unge elite-atleter kan denne arbejdsbelastning være svær at få til at gå op med en træningsuge, der ofte beslaglægger mere end 20 timer, når alle typer af træning tælles med. At mange af talenterne tilmed må transportere sig langt mellem hjem, skole og træning gør bare ondt værre, og de unge eliteudøvere stilles derfor ofte overfor valget: Skal jeg passe min skole eller min træning?

For at imødegå denne problematik etableredes for mere end tyve år siden Team Danmark-ordningen, der på udvalgte gymnasier, giver idrætstalentfulde gymnasielever mulighed for at strække uddannelsen over fire år i stedet for tre. Men er det ekstra år nødvendigt, eller kan det have utilsigtede konsekvenser for eleverne at forlænge skoletiden? Er der alternativer til den fireårige TD-ordning? Denne artikel beskriver oprettelsen og udviklingen af talentudviklingsmiljøet på Stenhus Gymnasium i Holbæk og belyser, hvordan spillerne på Stenhus Basketball College udvikler deres talent uden at gå på kompromis i deres valg af ungdomsuddannelse.

Referencer

Abdelkrim BN, El Fazaa S, El Ati J. (2007). Time-motion analysis and physiological data of elite under-19-year-old basketball players during competition. Br J Sports Med., Feb; 41(2): 69-75.

Delextrat A, Cohen D. (2008). Physiological testing of basketball players: toward a standard evaluation of anaerobic fitness. J Strength Cond Res. 2008 Jul; 22(4): 1066-72.

Henriksen, Kristoffer (2011). Talentudviklingsmiljøer i verdensklasse. Dansk Psykologisk Forlag.
Team Danmark (2013). Værdisæt for talentudvikling i Danmark. TALENTHUSET.
Kan hentes på: http://www.teamdanmark.dk/-/media/Team%20Danmark/Media%20Archive/Documents/Forside/Udgivelser/Talentudvikling/TD%20V%c3%a6rdis%c3%a6t%20for%20talentudvikling%202.pdf

d’Arripe-Longueville F, Gernigon C, Huet ML, Winnykamen F, Cadopi M (2002). Peer-Assisted Learning in the Physical Activity Domain: Dyad Type and Gender Differences, Journal of Sport and Exercise Psychology, September 2002.

Downloads

Publiceret

2017-03-14

Citation/Eksport

Sørensen, J., Hauge, J., & Wienecke, J. (2017). Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling. Forum for Idræt, 32(1). https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31961

Nummer

Sektion

Forum for Idræt - Generelt