De krydspressede elitepiger - et diskursteoretisk perspektiv på køn og eliteidræt
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v24i1.31658Resumé
Artiklen tager udgangspunkt i en undersøgelse af kvindelige udøvere i alderen 15-18 år med mulighed for at nå eliten. Ud fra undersøgelsen gives et et teoretisk perspektiv på det identifikatoriske krydspres pigerne giver udtryk for at stå i, mellem den idrætslige og civile kontekst, dette for at forstå hvad der står på spil, når elitepiger falder fra.
Maja Plum, Rasmus K. Storm og Stinne Lyager Bech: The double character of identity construction – gender and its impact on girls in elite sport
Girls with elite sport carriers find themselves in a strange and paradoxical situation: They are different compared to the male standards dominating the world of elite sport; and they are different seen in relation to the signs of femininity in society in general. Taking a discourse theoretical approach, this article focuses on the ’double’ character of identity construction that these girls are facing. Furthermore, the consequences of this identity construction are discussed in relation to the
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).