Bevægelse som et læringsudvidende felt: En faglig artikel om bevægelse i undervisningen

Stefan Runge Rau

Resumé


Artiklens formål er at undersøge, hvordan bevægelse som en integreret del i folkeskoleundervisningen kan øge læringsmulighederne hos elever med lav kulturel kapital. Med teoretisk bidrag fra Pierre Bourdieu og Annette Lareau undersøger artiklen, hvorledes traditionel, stillesiddende undervisning kan gøre skolelivet svært for elever med en bestemt opvækst. Endvidere vises det, hvorledes det øgede fokus på bevægelse i undervisningstiden skaber nye læringsmuligheder ved at ændre på feltet og dertilhørende regler og koder. Ved at se ind i både sociologien og psykologien diskuterer artiklen slutteligt, om mere bevægelse i
undervisningen er entydigt positivt.

Fuld tekst:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.7146/ffi.v33i1.103524

Refbacks (eksterne referencer)

  • Der er p.t. ingen refbacks.


Denne webside bruger cookies til at lave statistik over trafikken på siden. Ved at klikke videre accepterer du brugen af cookies.
OK


Hostet af Det Kgl. Bibliotek