Bevægelse som et læringsudvidende felt
En faglig artikel om bevægelse i undervisningen
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v33i1.103524Resumé
Artiklens formål er at undersøge, hvordan bevægelse som en integreret del i folkeskoleundervisningen kan øge læringsmulighederne hos elever med lav kulturel kapital. Med teoretisk bidrag fra Pierre Bourdieu og Annette Lareau undersøger artiklen, hvorledes traditionel, stillesiddende undervisning kan gøre skolelivet svært for elever med en bestemt opvækst. Endvidere vises det, hvorledes det øgede fokus på bevægelse i undervisningstiden skaber nye læringsmuligheder ved at ændre på feltet og dertilhørende regler og koder. Ved at se ind i både sociologien og psykologien diskuterer artiklen slutteligt, om mere bevægelse i undervisningen er entydigt positivt.

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).