Case-baseret undervisning – et overset værktøj for klassiske humanistiske fag
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v8i14.7829Nøgleord:
casebaseret undervisning, humanioraResumé
Casebaseret undervisning er blevet udbredt, fordi den er velegnet til at træne analyse af problemer med henblik på at foreslå løsninger. Denne artikel argumenterer for, at klassiske humanistiske fag også bør tage metoden til sig, selvom fagene typisk ikke har problemløsning som afgørende målsætning. Udviklingen skal dog hjælpes på vej.
Case-based teaching has gained currency because of its beneficial effect on skills and competences aimed at problem solving. This article argues that traditional subjects within the humanities can benefit from case-based teaching even if the subject is not essentially concerned with problem solving. However, the implementation needs to be supported in several ways.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.