Studielederen. Nyttig idiot eller maskinmester?

Forfattere

  • Finn Wiedemann Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.26346

Nøgleord:

Studieledelse, erfaringer, perspektiver

Resumé

Formålet med artiklen er at identificere erfaringer med studieledelse på danske universiteter og diskutere de udfordringer og perspektiver, det har for varetagelse af funktionen med at sikre kvalitet og udvikling af universitetets undervisning og uddannelser. Empirisk tages der afsæt i studielederes selvrapporterede erfaringer. Analytisk inddrages bl.a. metaforanalyse inspireret af organisations- og ledelses-studier. Artiklen peger på, at studieledere primært arbejder med drift og tilpasning og kan karakteriseres som mellemledere uden formel kompetence. Konsekvensen er, at studieledere har dårlige muligheder for at varetage studiemæssige hensyn og interesser, fordi de står i en svag position over den stigende mængde krav og for-ventninger, de mødes med fra universitetets øvrige ledelse og omverdenen. Som en mulig løsning på denne problemstilling anbefales en professionaliseringsstrategi.

Forfatterbiografi

Finn Wiedemann, Syddansk Universitet

Lektor ved Institut for Kulturvidenskaber

Downloads

Publiceret

2018-03-08

Citation/Eksport

Wiedemann, F. (2018). Studielederen. Nyttig idiot eller maskinmester?. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 120–133. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.26346