Automation bias og læring

Anbefalede bøger om generativ kunstig intelligens og undervisning

Forfattere

  • Ove Christensen Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.152679

Resumé

Artiklen præsenterer tre nyudgivne bøger om generativ kunstig intelligens (GenAI) i uddannelseskontekst. Bowen og Watsons Teaching with AI fokuserer på, hvordan undervisere kan integrere GenAI i deres praksis for at styrke studerendes læring, med særligt fokus på at designe meningsfulde studieaktiviteter der går ud over det gennemsnitlige niveau. Dobrins AI and Writing undersøger samspillet mellem menneske og maskine i akademisk skrivning, hvor GenAI kan bruges som støtteværktøj samtidig med at den akademiske integritet bevares. Furzes Practical AI Strategies giver både en grundlæggende forståelse af teknologien og konkrete strategier til anvendelse i uddannelse, mens han også rejser kritiske perspektiver omkring etik og bedømmelsessystemer. Fælles for værkerne er deres praktiske tilgang til at integrere GenAI i uddannelse på en måde, der understøtter menneskelig læring og udvikling frem for at erstatte dem.

Referencer

Baron, N.A. (2023): Who wrote this? How AI and the lure of efficiency threaten human writing. Stanford UP. https://doi.org/10.1515/9781503637900

Bowen, J.A. & Watson, C.E. (2024): Teaching with AI. A Practical Guide to a New Era of Human Learning. Johns Hopkins UP.

Dobrin, S.I. (2023): AI and Writing. Broadview Press.

Furze, L. (2024): Practical AI Strategies. Engaging with Generative AI in Education. Amba Press.

Mollick, E. (2024): Co-Intelligence: Living and Working with AI. Blackwell's.

Downloads

Publiceret

2025-02-05

Citation/Eksport

Christensen, O. (2025). Automation bias og læring: Anbefalede bøger om generativ kunstig intelligens og undervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.152679

Nummer

Sektion

Anmeldelser