Computational Thinking - et TC på CT

Forfattere

  • Peter Musaeus Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.131945

Resumé

Herunder anmeldes: Bonderup Dohn, N., Mitchell, R. & Chongtay, R. (2021). Computational thinking: teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver. København: Samfundslitteratur.

Der er før kommet udgivelser på dansk om computational thinking (CT), men nu er den første antologi udkommet. Desværre findes der ikke nogen god dansk oversættelse af betegnelsen CT, men ordret vil det sige at tænke via beregning. Beregning følger en model, og hvert trin i beregningen kan (men behøver ikke) være baseret på aritmetik. Og det handler om algoritmer. Ligesom at følge en madopskrift. Men madlavnings-eksempletl rammer desværre ikke helt plet. CT må i sin essens involvere computerteknologi.

Et andet eksempel kunne derfor være at lære at programmere. Men CT går bredere og dybere end det. Computational thinking handler om at lære at løse (computationelle) problemer. Ifølge antologiens definition går CT på ”de kognitive processer, som er involveret i udviklingen af itartefakter og programmer til at leve i verden i dag” (s. 14). Det involverer ”algoritmisk tænkning, datamodellering, computervisualisering og programmering” (s. 14). Antologien kommer især med argumenter og eksempler på algoritmisk tænkning, mindre på programmering, og ikke på datamodellering og computervisualisering. Og definitionen, mener jeg, risikerer at vi mister af syne, at CT er et epistemologisk projekt, der gerne skulle hjælpe eleven (subjektet) til at erkende verden, ikke udvikle it-programmer, men netop leve i verden.

Det er ikke nogen nem bog at læse. Bogens målgruppe er ikke travle læsere, men "[F]forskere, undervisere og studerende i fag, der omhandler computational thinking, teknologiforståelse, informatik og digitale kompetencer på universiteter, professionshøjskoler samt efter- og videreuddannelser”

Referencer

Denning, P.J., & Tedre, M. (2019). Computational thinking. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/11740.001.0001

Musaeus, L.H., & Musaeus, P. (2021). Computing and Gestures in High School Biology Education. I: Proceedings of the 26th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education V. 1 (S. 533-539). https://doi.org/10.1145/3430665.3456307

Musaeus, L.H., Tatar, D. & Musaeus, P. (accepteret). Learning Computing and Biology from Computational Modeling: An Intervention Study in High School. Journal of Biological Education.

Musaeus, P., Tatar, D. & Rosen, M. (2017). Medical Computational Thinking: Computer Scientific Reasoning in the Medical Curriculum. In Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking (S. 85-98). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-52691-1_6

Tatar, D., Harrison, S., Stewart, M., Frisina, C. & Musaeus, P. (2017). Proto-computational thinking: The uncomfortable underpinnings. In Emerging research, practice, and policy on computational thinking (S. 63-81). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-52691-1_5

Downloads

Publiceret

2022-06-13

Citation/Eksport

Musaeus, P. (2022). Computational Thinking - et TC på CT. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 137–141. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.131945