https://tidsskrift.dk/cp/issue/feedCoaching Psykologi - The Danish Journal of Coaching Psychology2012-11-05T14:10:46+01:00Reinhard Stelterrstelter@nexs.ku.dkOpen Journal SystemsCoaching Psykologi er et peer-reviewed tidsskrift, der har til formål at være et væsentligt dansk forum for coaching psykologisk praksis og forskning.https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7474Formanden har ordet2012-11-05T14:10:45+01:00Jens Boris Larsenformand@sebc.dk2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7475Redaktionelt2012-11-05T14:10:45+01:00Ole Michael Spatenoms@hum.aau.dk2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7476Tredje generations coaching - en invitation til nytænkning og faglig udvikling2012-11-05T14:10:45+01:00Reinhard Stelterrstelter@ifi.ku.dkTredje generations coaching” udfolder et nyt univers for coaching og coachingpsykologi gennem en bearbejdelse<br />af aktuel samfundsforskning, nye læringsteorier og diskurser om det personlige lederskab. ”Tredje<br />generations coaching” er funderet på en samfundsmæssig forståelse af coaching. Coaching er blevet så betydningsfuld,<br />fordi samfundet opleves som uoverskueligt og hyperkomplekst. Viden skal nu udformes og<br />anvendes i specifikke kontekster og situationer, og både i privatliv og i det offentlige rum skal vi lære at<br />forhandle os til rette. Coaching kan hjælpe os til at skabe ny viden og mestre sociale forhandlinger. Coaching<br />er dermed en slags fødselshjælp til nye refleksioner og perspektiver, en hjælp til selvhjælp og en støtte til ens<br />egen selvdannelsesproces.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7477Praktikerperspektivet og oplevet evidens – nye veje til forståelse af evidens?2012-11-05T14:10:45+01:00Lillith Olesen Løkkenoms@hum.aau.dkOle Michael Spatenoms@hum.aau.dkMed udgangspunkt i en fremstilling af den fremherskende (medicinske) forståelse af evidensbegrebet vil<br />artiklen diskutere formålet med evidens i den psykologiske praksis. Begreber som ’praksisbaseret evidens’ og<br />’oplevet evidens’ vil blive fremstillet og sat i forhold til det klassiske evidensbegreb. Med et kritisk lys på evidenshierarkier,<br />som kan føre til en forsnævret virksomhed i forhold til såvel forskning som praksis, diskuteres<br />såkaldte ’endegyldige sandheder’ i forhold til det unikke og kontekstbundne. Fra praktikerperspektivet plæderes<br />endelig for at der anvendes et bredere evidensbegreb i psykologisk praksis og nogle af de udfordringer<br />vi må være opmærksomme på fremover.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7478Gentagelse vs. Genbeskrivelse. Om forholdet mellem instrumentelle og artistiske praksisser2012-11-05T14:10:45+01:00Jacob Storchoms@hum.aau.dkMorten Ziethenoms@hum.aau.dkCoachingfeltet flyder over med metoder og teknikker til udvikling i og af samtaler. Men sjældent stilles der<br />kritisk lys på metodernes grænser og begrænsninger, og diskuteres en metodes begrænsninger gøres det stort<br />set altid for at pege på et alternativ. Heroverfor peger vi i artiklen på, med afsæt i Rorty’s neopragmiatisme,<br />at der er noget principielt uforeneligt mellem på den ene side idealet om coaching som en frisættende praksis<br />og på den anden side tanken om, at frisættelsen kan ske ved at samtalen følger en bestemt struktur. Artiklen<br />slutter af med, stadig med Rorty, at pege på metaforen, improvisationen og ironien som alternative frihedsunderstøttende<br />samtalepraksisser.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7479Mellemlederes erfaringer med coaching af medarbejdere2012-11-05T14:10:45+01:00Ole Michael Spatenoms@hum.aau.dk15 middle managers from a major Danish, nationwide company were trained to coach by two coaching psychologists<br />through theoretical presentations, individual coaching and peer coaching sessions with direct supervision<br />(learning-by-doing, (see Spaten, 2011b)). Until now there has been conducted rather limited empirical<br />research on managers who coach their employees. The aim was to investigate the managers challenging and<br />successful experiences when coaching their employees and how these coaching sessions were assessed by their<br />employees. The qualitative analysis elicited three main themes: 1) coaching skills, 2) professional and personal<br />development, and 3) the coaching relationship and power relations. Middle managers’ coaching skills were assessed<br />very positively by employees across all coaching sessions. One key finding of the study is that the manager<br />as coach, should be very sensitive and empathetic in building the coaching relationship, be aware of the power<br />relations and make clear boundaries between the role as leader and the role as coach.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7480Multimodal Afslapning2012-11-05T14:10:45+01:00Stephen Palmerdr.palmer@btinternet.comArtiklen beskriver Multimodal Relaxation Method (MRM), fremover Multimodal Afslapningsmetode, som<br />kan anvendes i livs-, ledelses-, virksomheds-, sports- eller sundhedscoaching til at forbedre ydeevnen hos den<br />enkelte og reducere eller håndtere stress. Inden for sports- og sundhedscoaching kan metoden anvendes til at<br />reducere fysiske spændinger og styrke fysiologisk kontrol, fx lavere hjertefrekvens og nedsætte blodtrykket.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7481Modeller til coaching psykologi i Danmark2012-11-05T14:10:46+01:00Ole Michael Spatenoms@hum.aau.dkAnna Imeroms@hum.aau.dkStephen Palmerdr.palmer@btinternet.comArtiklen giver et overblik over bredden af coaching modeller i Danmark og fremstiller i detaljeret grad<br />‘Praksis’modellen. Modellen anses som et centralt redskab i løsningsfokuseret coaching og terapi. Praksis<br />modellen kan således blive et vigtigt værktøj til at hjælpe coachée mod at opnå mål i coaching sessioner,<br />der har et problemløsnings-orienteret fokus.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7483Existential Coaching Psychology2012-11-05T14:10:46+01:00Darren Langdridgeoms@hum.aau.dkIn this article I seek to elaborate a model of existential coaching psychology that is both grounded in existential<br />phenomenological philosophy but also informed by work in coaching. To date, many attempts to develop an<br />existential approach to coaching have – in my view – described an approach to coaching that is either indistinguishable<br />from existential counselling and psychotherapy or a rather crude form of technical eclecticism.<br />In this article, I discuss the key elements of existential coaching, as I understand it, and the need to modify the<br />existential therapeutic approach for coaching practise. To this end, I draw on extant work on coaching and,<br />in particular, the need for both a goal and solution directed approach if an existential model of psychological<br />coaching is going to provide the basis for effective practise.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7484Multimodal coaching and its application to workplace, life and health coaching2012-11-05T14:10:46+01:00Stephen Palmerdr.palmer@btinternet.comThis article highlights how the multimodal approach (Lazarus, 1989) has been adapted to the field of coaching<br />and coaching psychology. It covers the basic theories underpinning the multimodal approach and illustrates<br />the link between the theory and practice. Key multimodal strategies are covered including modality<br />profiles, structural profiles, tracking and bridging.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7485Coaching – med fokus på løsninger2012-11-05T14:10:46+01:00Maria Leisner Westermannoms@hum.aau.dkBogen ”Coaching – med fokus på løsninger” er en lære- og arbejdsbog, som overordnet set giver en god introduktion<br />til den løsningsfokuserede coaching, ligesom bogen kan skabe inspiration og refleksion for den<br />mindre såvel som den erfarne coach. Ifølge bogens forfattere handler løsningsfokuseret coaching om, at<br />hjælpe den enkelte fokusperson til at finde og styrke sine ressourcer, sådan at fokuspersonen bevæger sig<br />mod sit ønskede mål. Bogens forfattere hævder dermed, at det at arbejde løsningsfokuseret ikke handler om<br />løsninger, men om selve processen som kan frembringe løsningerne.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7482Læring og inspiration gennem deltagelse i den coaching psykologiske frontforskning2012-11-05T14:10:46+01:00Ole Michael Spatenoms@hum.aau.dkSofie Friisoms@hum.aau.dkVibe Nørgaardoms@hum.aau.dkSom deltager på coaching psykologiske konferencer er der som forsker og studerende mulighed for at<br />stifte bekendtskab med den nyeste og mest innovative frontlinjeforskning indenfor coaching psykologien<br />i dens bredde og dybde. Hvert år afholder den britiske psykologforening, BPS-SGCP, konference i<br />december, ligesom der året rundt er konferencer flere steder i Europa (næste år i Danmark) og i Italien.2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c) https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7486Short biography of authors in Danish / English2012-11-05T14:10:46+01:00Ole Michael Spatenoms@hum.aau.dk2012-11-05T00:00:00+01:00Copyright (c)