https://tidsskrift.dk/arbejdspapirerkp/issue/feedArbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole2025-04-02T00:00:00+02:00Lene Kaadleka@kp.dkOpen Journal Systems<p>Arbejdspapirer er et digitalt tidsskrift, hvor ansatte kan udgive f.eks. rapporter og evalueringer fra projekter, undervisningsmateriale, abstracts, arbejdspapirer og udviklingsprojekter, som ikke er udgivet andre steder.</p> <p>Publiceringsplatformen er offentlig tilgængelig og Open Access.</p> <p>Udgivelserne er inden for alle de fagområder, som professionshøjskolens ansatte underviser og forsker i, og udgivelserne udkommer løbende. Manuskripter indsendes til redaktøren på biblioteket. Retningslinjer for forfattere kan læses her.</p>https://tidsskrift.dk/arbejdspapirerkp/article/view/156460BørneBuddies2025-03-31T10:45:01+02:00Gitte WindGIWI@kp.dkKirsten Alling Møllerkimo@kp.dkAnnemarie EngelhardtAENG@kp.dkDorte Lindstrøm Vilstrup dlv@connector.dk<p>Frivilligt arbejde blandt studerende spiller en stadig vigtigere rolle i videregående uddannelsesinstitutioners bestræbelser på at bidrage til deres lokalsamfund. Vi ved dog ikke meget om studerendes erfaringer og læring fra længerevarende frivilligt arbejde med børn som pårørende i sårbare familiers hjem. Formålet med denne rapport er at afdække disse studerendes erfaringer og læring. Rapporten baserer sig på fokusgruppeinterview med 17 studerende, semistrukturerede individuelle interviews med 20 studerende og en spørgeskemaundersøgelse hvor 129 deltog i før-skemaet og 27 i efter-skemaet. Undersøgelsen viser den høje værdi af at deltage i længerevarende frivilligt arbejde, der er indlejret i en tværprofessionel uddannelsesramme. De frivillige studerende udviklede kritisk tænkning, selvbevidsthed, personlige og interpersonelle kompetencer, og fik dybtgående indsigt i de forskellige levevilkår som børn som pårørende lever under. Læring, der kan være vanskelig at opnå i en akademisk kontekst og som vil være værdifuldt for deres fremtidige arbejde i velfærdsprofessionerne.</p>2025-04-02T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Forfatter og Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole