https://tidsskrift.dk/NORDICA/issue/feed NORDICA – Tidsskrift for nordisk teksthistorie og æstetik 2024-04-19T14:09:47+02:00 Anne-Marie Mai ammai@sdu.dk Open Journal Systems NORDICA – tidsskrift for nordisk teksthistorie og æstetik publicerer artikler om litteratur, kultur og kunst inden for det nordiske område og anmelder bøger om samme. https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144858 Forord 2024-04-19T10:42:37+02:00 Lise Præstgaard Andersen davidsen@sdu.dk Anne-Marie Mai davidsen@sdu.dk Camilla Schwartz davidsen@sdu.dk Monica Wenusch davidsen@sdu.dk <p>Forord</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144860 Mindeord 2024-04-19T10:55:42+02:00 Lise Præstgaard Andersen davidsen@sdu.dk <p>Mindeord over Aage Jørgensen</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144861 Johannes Jørgensens ungdomsromaner og -fortællinger 2024-04-19T11:02:26+02:00 Sven Hakon Rossel davidsen@sdu.dk <p>Med udgangspunkt i den ofte stedmoderlige og til dels yderst kritiske omtale – hvis denne overhovedet er til stede – forsøges her en nyvurdering af Johannes Jørgensens såkaldte ungdomsromaner og -fortællinger, og der argumenteres for en inddragelse af en række senere ufortjent ignorerede prosaværker, <em>Den yderste Dag</em> (1897), <em>Vor Frue af Danmark</em> (1900),<em> Eva</em> (1901) og <em>Græs</em> (1904), der kan henregnes til ungdomsproduktionen før og omkr. 1900 og ligeledes nyvurderes. Desuden relativeres den gængse opfattelse af Jørgensens statiske persontegning og nærmest monomane tematik, der overser et stærkt dynamisk element, og der peges på forfatterens omhyggelige narrative strukturering samt sproglige og stilistiske mesterskab.</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144863 Per Langes lyrik 2024-04-19T11:16:47+02:00 Aage Jørgensen davidsen@sdu.dk <p>Lyrikeren Per Lange (1901-91) blev særdeles vel modtaget i sin samtid, hvor hans tre digtsamlinger <em>Kaos og Stjærnen </em>(1926), <em>Forvandlinger</em> (1929) og <em>Orfeus </em>(1932) blev anmeldt af tidens kendte kritikere, heriblandt svogeren, digteren og ekspres­sio­nisten Tom Kristensen og den mere besindige digterkollega Helge Rode. Alle var enige om at påpege den interessante spænding i de eksklusive digte mellem sublim form, klassik tematisk inspiration og underliggende moderne uro. Han skiftede siden til essaygenren, i alt fem samlinger blev det til mellem 1953 og 1969. Aage Jørgensens artikel koncentrerer sig om lyrikken og dens påfaldende skæbne i dansk litteraturhistorie og i den almindelige litterære dannelse. Per Lange blev næsten med det samme antologiseret, og hvad der især bevarede hans navn, var den selvfølgelige omtale af ham i større litteratur­historier og især i udvalg af hans digte i dansklærerforeningens hyppigt anvendte lyrikudgivelser til skolebrug. Artiklen konkluderer, at Lange fra 1975 eller i det mindste fra 2000 stort set er forsvundet fra antologier og litteratur­historiske fremstillinger. Dette søges ikke forklaret, men spekulation herover overlades til læsere af artiklen. Til gengæld er receptionshistorien særdeles minutiøst og omhyggeligt gennemgået, så læserne har en solid baggrund at gå ud fra.</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144864 En øjeblikskort note eller tre om Per Lange 2024-04-19T11:33:40+02:00 Lars Bukdahl davidsen@sdu.dk <p>Artiklen former sig som et essay, der reflekterer over fremstillinger af Per Lange i den nyere litteraturhistorieskrivning, og modererer Aage Jørgensens synspunkt (jf. hans bidrag til dette bind af <em>Nordica</em>, ”Per Langes lyrik. Receptionshistorien”) om, at Lange er forvist fra nyere litteraturhistorie. Artiklen ser herefter nærmere på udvalgte Lange-digte, blandt andet ”Nattergal”, og drager paralleller til Per Højholts digtning. Der peges på de lyriske kvaliteter i Lange-digtet, ”St. Antonius’ fiskeprædiken”, ”Vaar” og ”Bakkantinderne”. Der drages linjer til Tom Kristensens digtning, og der spørges afslutningsvis, om ”Bakkantinderne” kan kaldes en på samme tid feministisk mareridtsvision og en mareridtsvision (men paradoksalt solidarisk) af feminisme?</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144866 En lysande vind/60-talspoetik från scratch – Johannes L. Madsen 2024-04-19T11:42:15+02:00 Per Erik Ljung davidsen@sdu.dk <p>Artikeln handlar om Johannes L. Madsen (1942–2000) och hans specifika poetik och position inom den avantgardistiska rörelsen och den litterära institutionen i Danmark i slutet av 1960-talet. Madsens <em>œuvre </em>– omkring 20 diktsamlingar, berättelser, teaterstycken och barnböcker 1965–1975 – fortsätter att vara problematiskt och intressant, med dess unika konstellation av språkliga experiment och mer visionära och ”orfiska” impulser och drag. Influenser från den svenska modernismen och från samtida tyska poeter blir tydliga i en skandinavisk kontext – och en rad olika tekniker och attityder i författarskapet presenteras.</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144867 Destabiliserende stemmer 2024-04-19T11:48:54+02:00 Emilie Dybdal davidsen@sdu.dk <p>Mens den dominerende fortælling længe har lydt, at dansk kolonialisme i Grønland var nænsom og human – ja, nærmest ikkeeksisterende – strømmer det i dag frem med andre fortolkninger, som sætter Danmark i et alt andet end glorværdigt og næstekærligt lys. Den koloniale fortid er med en betegnelse fra Sharon Macdonald blevet <em>difficult heritage</em>, og der foregår således en forhandling af den danske kulturelle erindring. To forfattere, der i høj grad deltager i denne, er Kim Leine og Iben Mondrup: Begge har udgivet en række romaner, som tager livtag med den danske tilstedeværelse i Grønland, og som åbenlyst ønsker at problematisere fortællingen om Danmark som den gode kolonimagt. I nærværende artikel undersøger jeg, hvordan Leines <em>Rød mand/Sort mand</em> (2018) og Mondrups <em>Tabita </em>(2020) er med til at destabilisere denne fortælling, med særlig fokus på brugen af multiperspektivitet. Endvidere argumenterer jeg for, at værkerne bør læses i lyset af tidens dekoloniale strømninger.</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144881 Varken människa eller zombie 2024-04-19T13:04:03+02:00 Peter Kostenniemi davidsen@sdu.dk <p>Romanerna <em>Zam</em> (2015) och <em>Zam bider igen</em> (2021) använder sig av en ny zombie­gestalt som blivit populär i samtiden. Till skillnad från sin föregångare bearbetar den nya zombien framför allt frågor om identitet. I denna artikel undersöks hur Jesper Wung-Sungs båda romaner gestaltar subjektivitet och hur detta korre­sponderar med samtida föreställningar om subjektivitet. Michel Foucaults begrepp maktteknologier och självteknologier används för att konceptualisera den process som benämns subjektsbildning. I båda romanerna gestaltas ett samhälle där zombier och människor sam­existerar, men det är en konfliktfylld tillvaro där zombien förtrycks. Prota­gonisten Zam vill omskapa sig själv som en riktig pojke och förhåller sig till två normsystem, ett för zombierna och ett för mänskligheten. Övriga zombier i romanen är ociviliserade medan Zam tar avstånd ifrån dem i sin strävan efter att ses som en människa. Bland människorna förblir han dock en anomali och hans strävan efter gemenskap är fruktlös. Gestaltningen av Zams strävan efter att skapa ett meningsfullt liv bearbetar frågor om subjektsbildning i det senmoderna samhället. Zam misslyckas fre­kvent, men i slutändan skapar han en tillvaro bortom zombiers och människors normer, ett sorts tabula rasa. Han förkroppsligar det senmoderna samhällets ideal om individuell autonomi, men det är en utpräglat utsatt tillvaro.</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144882 Victor Boy Lindholm og Sebastian H. Mernild: Isbogen. Hvordan isen har formet vores verden og kommer til at forandre alt 2024-04-19T13:11:58+02:00 Martin Rohr Gregersen davidsen@sdu.dk <p>Anmeldelse af Victor Boy Lindholm og Sebastian H. Mernild: <em>Isbogen. Hvordan </em><em>isen har formet vores verden og kommer til at forandre alt</em>. Gyldendal 2023</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144883 Markus Floris Christensen og Anders Ehlers Dam (red.): Angst i dansk litteratur 2024-04-19T13:20:38+02:00 Mogens Davidsen davidsen@sdu.dk <p>Anmeldelse af Markus Floris Christensen og Anders Ehlers Dam (red.): <em>Angst i </em><em>dansk litteratur. </em>Aarhus Universitetsforlag 2023</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144884 Peter Stein Larsen: Ledestjerner. Ti digtere fra hundrede år 2024-04-19T13:24:34+02:00 Hadle Oftedal Andersen davidsen@sdu.dk <p>Anmeldelse af Peter Stein Larsen: <em>Ledestjerner. Ti digtere fra hundrede år</em>. Forlaget Spring 2022</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag https://tidsskrift.dk/NORDICA/article/view/144885 Annegret Heitmann: ”The Whole World” • Ivan Z. Sørensen: Blixens humor • Ivan Z. Sørensen: Albondocani 2024-04-19T13:28:29+02:00 Aage Jørgensen davidsen@sdu.dk <p>Anmeldelse af Annegret Heitmann: <em>”The Whole World”. Globalität und Weltbezug</em><br><em>im Werk Karen Blixens / Isak Dinesens</em>. Rombach Wissenschaft, Baden-Baden 2021 • Ivan Z. Sørensen: <em>Blixens humor</em>.<br>U Press 2021 • Ivan Z. Sørensen: <em>Albondocani. Blixen og islam</em>. U Press 2022</p> 2024-04-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag